annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
0 registrerede 513 gæster og 244 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#2460 - 02/08/2008 16:40 Re: ORD ER IKKE EVIGE. [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Arne og Ole Bjørn.

Se venligst følgende opslag på Wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Filosofi


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#2461 - 02/08/2008 17:48 Re: ORD ER IKKE EVIGE. [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Trist at se en begavet og filosofi-interesseret debattør henvise til Wikipedia som en slags sandhedsvidne, ovenikøbet for at støtte en kværulant.

Filosofiens Hvem-hvad-hvor oversætter rimeligt korrekt ordet sophia til kyndighed, og oversætter det sammensatte ord filosofi med; Kærlighed til viden og visdom.

I Dictionary of English Etymology tager man udgangspunkt i alle de afledte betegnelser på græsk, philosophos = loving knowledge, sophia = skill, sophist = skillful man, also teacher of arts for money.

Websters Unabridged Dictionary oversætter philosophy til Love for knowledge and wisdom, og på amerikanske universiteter kaldes en 2-års studerende for sophomore, hvilket signalerer at han/hun er mere vidende end en freshman, men næppe klog nok til at kalde sig vis.

Ser man i forskellige danske leksika definerer nogle af dem filosofi som kærlighed til viden og andre med kærlighed til visdom. De mest gennemarbejdede oversætter det til kærlighed til viden og visdom.

Det var samme forklaring jeg for mange år siden fik af en græsk filolog, da jeg undrede mig over forskellen i definitionerne. Grækerne brugte ordet sophia om alle, der havde større viden end andre på et eller andet område. Der findes ikke noget adækvat dansk ord.

Vi må jo ønske Arne Thomsen tillykke. Endnu engang er det lykkedes ham med stædigt kværulanteri at forurene en saglig debat med uvedkommende ordkløveri og mistænkeliggørelse af min viden, uden at komme med den mindste form for argumentation, endsige indlæg af filosofisk karakter.

Den historiske oprindelse af ordet har intet at gøre med, hvordan ordet anvendes i dag. Nu defineres filosofi som læren om tænkning eller en tilsvarende formulering, og det er noget ganske andet end Arne Thomsens kærlighed til uvidenhed som hans indlæg her i denne tråd synes at understrege.

Mvh

Ole Bjørn
gaber

Top Svar Citer
#2462 - 02/08/2008 18:19 Re: ORD ER IKKE EVIGE. [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian Pedersen.

Ja Wikipedia var en af dem, jeg søgte på, og som jo utvetydigt siger visdom, lige som Politikens Nudansk Leksikon, Politikens NUDANSK ORDBOG og Gyldendals Fremmedordbog gør.

Man kan selvfølgelig hævde at alle disse kilder ikke er så kloge som selveste Ole Bjørn, men af en eller anden grund svigter min tillid (til Ole Bjørn) hér.

Alt det ku' selvfølgelig blot være petitessser, hvis ikke det lige drejede sig om selve filosofiens udgangspunkt.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/08/2008 18:20)
Top Svar Citer
#2463 - 02/08/2008 19:00 Re: ORD ER IKKE EVIGE. [Re: ole bjørn]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Indsendt af: ole bjørn
Trist at se en begavet og filosofi-interesseret debattør henvise til Wikipedia som en slags sandhedsvidne, ovenikøbet for at støtte en kværulant.


Kære Ole Bjørn.

Jeg har bragt et link til Wikipedia. Hverken mere eller mindre. Jeg har ikke givet udtryk for nogen som helst mening eller vurdering. Det er trist at se en begavet og filosofi-interesseret debattør gøre gengæld, før han har undersøgt, om der i det hele taget er noget at gøre gengæld for.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen




_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#2465 - 02/08/2008 19:24 Re: ORD ER IKKE EVIGE. [Re: Kræn-P]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Kristian.

Jeg noterede mig blot, at det var et link, der støttede Arnes kværulanteri.

Oplysningen i linket var ikke korrekt.

Der er masser af mere faglige links på nettet, der støtter min forklaring, nemlig at sophia kan oversættes både til viden og visdom.

Hvorfor overhovedet henvise til et brugerredigeret leksikon i en diskussion du ikke er part i? Det kan næppe ses som et forsøg på at mægle, når det støtter den ukorrekte opfattelse.

Igen må vi ønske Arne tillykke med at han har formået at drage dig med ind i en ligegyldig diskussion.

Jeg erklærer hermed denne debat for lukket

..for mit eget vedkommende. Andre er selvfølgelig velkomne til at fortsætte med filosofiske undersøgelser eller kværulanteri, eller hvad de finder for godt. Jeg har bedre ting at tage mig til end at skrive indlæg til folk, der ikke værdsætter deres indhold.

No hard feelings. smiler

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Oscarvinderen Louis Gossett Junior er dÃ..
29/03/2024 16:06
Signalfejl skabte forsinkelser på togdr..
29/03/2024 15:49
Polens præsident stopper lov, der skull..
29/03/2024 15:35
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Nyheder fra Religion.dk