annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 113 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 80 af 115 < 1 2 ... 78 79 80 81 82 ... 114 115 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22776 - 22/02/2017 11:11 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne

Citat:
For mig drejer det religiøse sig om at elske skaberværket


Dette er også helt centralt i kristendommen. Gud skabte verden, og Han så, at det var godt.

Efter at mennesket valgte Gud fra og afguderne til - og selv ville afgøre godt og skidt i stedet for at stole på Guds visdom (jf. kundskabens træ) - har Gud forsøgt hele vejen op gennem biblen at skabe pagter med mennesket. Hvorledes? Jo, at få dem tilbage på sporet ... for de er skabt i Hans billede, ment til at være et kongeligt præsteskab, Guds stedfortræder på Jorden, ment til at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i skabelsen og gøre verden til et dejligt sted!

Nu har vi alle mulighed for at få Helligånden og lade os forvandle og lade os forny. Guds Rige er blevet indviet med Jesus, og vi er kaldet til at bygge på det, indtil Gud vil redde og forny hele skabelsen.

Citat:
Hvordan begriber man Helligånden?


Tja, begriber den er vel én ting. Men hvad med at gribe den?! Ved simpelthen at bede om den med Jesus som Herre i vores liv og Riget som den store vision.

Hvilken far iblandt jer vil give sin søn en slange, når han beder ham om en fisk, eller give ham en skorpion, når han beder om et æg? Når da I, som er onde, kan give jeres børn gode gaver, hvor meget snarere vil så ikke Faderen i himlen give Helligånden til dem, der beder ham!

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#22777 - 22/02/2017 16:55 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig over, at vi i det mindste er enige om, at dét at elske skaberværket er helt centralt.

Når jeg så står - som bare en enkelt af ca. 7 milliarder af samme art på en klode med en masse andet - en klode, der fylder meget, meget lidt i dette univers - og når jeg ser de mange forskellige former for religiøsitet, som vi mennesker har - så finder jeg det usandsynligt, at vi mennesker skulle have nogen som helst mulighed for at kunne fatte, hvad det er, vi er en del af (uanset naturvidenskabens dybt imponerende foreløbige landvindinger).

Det er dét, der får mig til at se særdeles skeptisk på religiøse dogmer, der hævder at være "Sandheden om det hele".

Derfor glæder det mig, når den tidligere nævnte engelske ortodokse biskop, Kallistos Ware, citerer en egyptisk munk, asket og mystiker, Evagrius af Pontus (346 - 399) for ordene:
Citat:
Gud kan ikke begribes med tanken. Hvis han kunne begribes, ville Han ikke være Gud.
og Helligånden er jo en del af Den Hellige Treenighed.

Det er nok derfor, jeg søger at forholde mig åben for de mange impulser, oplevelser, fornemmelser, inspirationer og intuitioner, religionerne byder på.

Den Hellige Treenighed/Trefoldighed er her nok den, der griber mig mest - også selv om de første tusind års kristne og de romersk katolske kristne har skændtes derom både før og efter år 1000 - Filioque - i mine øjne lidt idiotisk, fordi jeg mener, at vi her søger at gøre os kloge på noget, der absolut ligger over vi menneskers fatteevne blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#22778 - 22/02/2017 22:16 Re: Guds Ord [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

... "Hvordan begriber man Helligånden?" ...

¨¨¨¨

Arne skrev: Du gentager mit spørgsmål (#22763 - 21/02/2017 11:48):
Citat:
Hvordan begriber man Helligånden?
men overser åbenbart mit umiddelbart efterfølgende svar:
Citat:
Det kan man ikke - men ind imellem er der vel chancen for at fornemme yeah


¨¨¨¨
SVAR: Nej jeg overså det ikke.

¨¨¨¨
Og jeg kan da tilføje, at Helligånden efter min mening ikke er noget, man kan læse sig til - men noget man kan være heldig at opleve.

¨¨¨¨
SVAR: Ja det kan man tro … og derved opleve …

… tro kan flytte bjerge … og man kan gå på vandet så længe man holder fokus på Jesus.

Jeg tror ikke på helligåndens eksistens, da jeg ikke tror på den guds eksistens som bibelen forkynder,

… men klart man kan sagtens forestille sig, at være fyldt med hvad som helst, gennem tankens vej.

¨¨¨¨
Og hvor jeg bemærkede:
Den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware skriver i den danske udgave af The Orthodox Way om Helligånden:
Citat:
Hele sigtet med det kristne liv er at blive bærer af Helligånden, at leve i Guds ånd og at indånde Guds ånd.


¨¨¨¨
SVAR: Det er jo det bibelen siger man skal. Tilbede gud i ånd og sandhed.

¨¨¨¨
For mig handler religiøsitet ikke primært om at "begrave næsen i skrifter", men om at opleve blinker

¨¨¨¨
SVAR: Det ved jeg,
… men vil man begribe hvad helligånden er, må man jo gå til kilden og drikke.

¨¨¨¨
Dermed mister dine efterfølgende spørgsmål: "om Gud kan tale", "hvad Helligånden er" og om "hvad der er guddommeligt" efter min mening deres valør blinker

¨¨¨¨
SVAR: Det står dig altid helt frit, om du vil besvare mine spørgsmål.

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#22779 - 22/02/2017 23:20 Re: Guds Ord [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1899

Citat:
De skriftlærte stod der garanteret af et oprigtigt/ægte hjerte

"Ikke ifølge ordet i bjergprædikenen. Da stod de der som hyklere for at blive set af mennesker - ikke for at blive hørt af Gud.”

¨¨¨¨
SVAR: Det er rigtigt.
Det skal skribenten jo skrive, for at Jesus kan fremstå som sandheden.

... og den kristne tro har garderet sig ved at sige, at guds søn er tilstede i en forsamling ved bøn ... i kirken eksempelvis ... ja hvorsomhelst.


Mattæus 18:19-20: Jeg siger jer også: Alt, hvad to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det skal de få af min himmelske fader. For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«

¨¨¨¨
"Hvis du lægger op til en karikatur-tegning af, hvad Gud og Jesus har gjort for os, så vil jeg blot sige, at jeg angreb kirken på samme måde engang. Nu ser jeg en hel del mere nuanceret på det. Men det reserverer jeg til et andet indlæg, hvis jeg bliver mødt af oprigtig interesse."

¨¨¨¨
SVAR: Jeg fortalte blot, jeg mener at bibelens gud elsker menneskene for sin egen skyld … så ingen grund til at gå i svime over at gud elskede verden SÅ meget.

Bibelens gud er selvisk


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22781 - 23/02/2017 12:12 Re: Guds Ord [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Blandt forskelligt andet skriver du:
Citat:
Jeg tror ikke på helligåndens eksistens, da jeg ikke tror på den guds eksistens som bibelen forkynder,
Mit svar:
Når det forholder sig sådan for dig, er der jo ikke megen idé i at debattere om kristendommens indhold.
Så var det da meget mere relevant at høre, om der er noget andet, du tror på - og hvad dét er blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 80 af 115 < 1 2 ... 78 79 80 81 82 ... 114 115 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 17:18
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Folketinget undskylder for at have søgt..
24/04/2024 17:29
Joe Biden har underskrevet loven om hjæ..
24/04/2024 17:18
Iransk rapper dømt til døden i forbind..
24/04/2024 16:58
Samarbejde skal forhindre bandemedlemmer..
24/04/2024 16:22
Tour de France Femmes bliver uden verden..
24/04/2024 15:55
Nyheder fra Religion.dk