annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret ABC 148 gæster og 24 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 24 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 23 24 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#21529 - 02/10/2016 00:27 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1887

Jeg forstår ikke, du mener, jeg skal bekende kulør, fordi jeg stiller dig spørgsmål til din tekst, men det da ok du ikke vil forklare, det du skriver, så kan der jo ikke, blive nogen debat ud af det.

¨¨¨¨
Top Svar Citer
#21530 - 02/10/2016 09:30 Re: Kristus [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Jeg synes ikke, der kan blive en ærlig og redelig debat, hvis den ene spiller inkvisitorisk og med fordækte kort, i stedet for at vi begge åbent og ærligt viser hver vore standpunkter og derpå kommenterer.

Min fornemmelse er, at dine spørgsmål ikke er ærligt ment - og at de dækker over, at du ikke kan udholde, at jeg kun kalder kristendommens dobbelte kærlighedsbud "en religiøs idé" (som i øvrigt har min store respekt) blinker

Jeg gætter, at du vil forlange, at det skal være en fast tro, men at du ikke tør sige det åbent og ærligt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21532 - 02/10/2016 11:38 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
abcd
Uregistreret

Arne : For mig lød det som om at det var Jesus som person om han har eksisteret i historien og så henviser det til .wikipedia som absolut ikke er det mest pålidelige opslagsværk, samlignet med Biblen så er det ikke nær så historisk korekt.
Enhver kan jo afvise at en person har eksisteret, men er der hold i det, det skal der bestemt mere den .wikipedia til at fastslå, men aligevel er det kun .wikipedia du henviser til, og hvis det er det eneste du kan bruge til at understytte dine påstande så er du ikke særlig godt underrettet.
Top Svar Citer
#21534 - 02/10/2016 13:14 Re: Kristus [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej abcd.

For mig er det jo ikke så væsentligt om Jesus historisk har eksisteret som et menneske, men siden du insisterer på at Wikipedia ikke er pålidelig (hvilket undrer mig) har jeg fundet dette.

Om du kan godtage Videnskab.dk ved jeg jo ikke, men de er da i hvert fald gået grundigere til værks blinker
Citat:
Her på Videnskab.dk er vi altid interesseret i evidens. Derfor har vi bedt religionshistoriker Lars K. Bruun fra Institut for Regionale og Tværkulturelle Studier ved Københavns Universitet om at forklare os, hvilke aspekter af Jesus’ liv der er beviser for, og hvad der kan henskrives til blot at være myte.

»Det er i denne sammenhæng vanskeligt at finde konkret evidens for noget som helst. Det hænger sammen med, at det meste vi ved om eksempelvis Jesus kommer fra religiøse tekster. De er desværre ikke særligt brugbare, når vi taler om decideret evidens, da de lige så vel kan være mytiske konstruktioner,« fortæller Lars K. Bruun.
og
Citat:
Josefus fortæller om Jesus
Den første kilde er den romersk-jødiske historiker Josefus, der skrev et værk om jødernes historie i år 93-94. To steder i værket omtaler Josefus Jesus.

I værkets bog 20 skriver Josefus: »…og bragte foran dem broderen til Jesus, ham de kalder Kristus, hvis navn var Jakob« – altså en omtale af Jesus´ bror Jakob.

I værkets bog 18 beskriver Josefus kort dommen over og henrettelsen af Jesus på ordre fra Pontius Pilatus.

»Josefus’ korte reference til Jesus er vel noget af det tætteste, vi kommer et bevis for, at Jesus har eksisteret som historisk person. Josefus havde som sådan ikke noget incitament for at beskrive en person, der ikke har eksisteret. Samtidig er Josefus’ beskrivelse meget tæt på at være fra samme tid som Jesus selv.«

»Der er dog ét problem med Josefus’ tekst. Den er gennem tiden blevet overleveret af kristne forfattere, der muligvis har føjet noget til hist og her. Nogen har blandt andet skrevet, at Jesus var Messias, og at han blev levende igen, efter han var blevet slået ihjel. Det er nok en kristen fortolkning, der er kommet til siden hen af de kristne forfattere. I jagten på evidens bør historikere forsøge at skille de to ting ad – den oprindelige tekst og det tilføjede – med det kan være vanskeligt, da Josefus’ oprindelig tekst for længst er gået tabt,« siger Lars K. Bruun.

Troværdigheden til Josefus værk er dog generelt stor blandt forskere. Det skyldes primært, at Josefus blot nævner Jesus få gange i sit værk, der indeholder referencer til mange flere historiske personer, der med sikkerhed har eksisteret.

»Den korte henvisning til Jesus i et meget stort værk tyder på, at han nok har eksisteret,« siger Lars K. Bruun.

Tacitus udgør kilde nummer to
Den anden pålidelige kilde er den romerske historiker og senator Tacitus, der i sit sidste historiske værk om de romerske kejsere fra år 116 også nævner Jesus.

I sit værk fortæller Tacitus om kejser Nero. I den forbindelse kommer han ind på en stor brand, der ramte Rom i år 64. Rygterne var, at kejser Nero selv havde påsat branden, men gav de kristne skylden.

I den forbindelse skriver Tacitus, at de kristne havde en figur, de tilbad, som hed Kristus, der blev henrettet på ordre fra Pontius Pilatus.

»Her er det også interessant, at Jesus omtales som Kristus, der betyder den salvede på græsk – altså en reference til Jesus som jødernes konge,« fortæller Lars K. Bruun og fortsætter:

»Vi har altså to ikke-kristne kilder fra omkring år 100, der begge flygtigt nævner en person eller profet ved navn Jesus, der har levet i de første årtier af vores tidsregning. Det peger på, at der er noget om snakken.«

Det er sandsynligt Jesus har levet
Forskere har dermed kun to troværdige, men meget flygtige beskrivelser, der indikerer, at en person ved navn Jesus rent faktisk har eksisteret.

Ikke desto mindre er det ifølge Lars K. Bruun ret sandsynligt, at der har levet en jødisk prædikant i Palæstina ved navn Jesus i de første årtier af vores tidsregning.
og
Citat:
»Kun hvis man eksempelvis fandt Pontius Pilatus’ dagbog, hvori han skrev, hvem han henrettede hvornår og hvor, ville vi have det endelige bevis,« joker Lars K. Bruun.
Det nærmeste, vi hermed kan komme sikker viden, synes altså at være "sandsynligt" blinker

Du kan så hævde, at Bibelen er et bevis, men som du ser, godtages det ikke af den nævnte religionshistoriker på Københavns Universitet.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21537 - 02/10/2016 14:51 Re: Kristus [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1887

Arne: Jeg synes ikke, der kan blive en ærlig og redelig debat, hvis den ene spiller inkvisitorisk og med fordækte kort, i stedet for at vi begge åbent og ærligt viser hver vore standpunkter og derpå kommenterer.

¨¨¨¨
Ved ikke hvorfor du er paranoid overfor mine spørgsmål …

… men det da klart! … det er din ret ikke at svare …

… men hvis gud og hans kærlighed kun er en ide, så er begge dele ikke eksisterende …

og han og hans ikke eksisterende kærlighed til verden kan derfor ikke bruges til begrundelse/argument for at elske gud og hinanden og gav mig derfor anledning til at spørge:

Hvordan elsker vi gud? … (når han kun er en idee)

... og hvorfor elske gud og hinanden ...
på grundlag af at gud og guds kærlighed til verden kun er en idee?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 24 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Prins William genoptager arbejdet efter ..
18/04/2024 02:08
EU's stats- og regeringschefer fordømme..
18/04/2024 00:39
USA: Længe ventet dato for afstemning o..
17/04/2024 23:51
Brandslukning på Børsen fortsætter na..
17/04/2024 22:26
Nyheder fra Religion.dk