annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#20584 - 03/05/2016 20:53 Kierkegaard: Når man har travlt, tager man ikke livet alvorligt
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875
»Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt«


Citatet er fra Kierkegaards værk Enten – Eller. Det er let at ane, at Kierkegaard ikke har meget tilovers for travlhed.

Det forekommer ham latterligt, og hvis man har begivet sig udi at læse nogle af hans værker, vil man også opdage, at selve det at læse Kierkegaard er svært, hvis man har travlt. Det kræver langsommelighed.

http://www.religion.dk/undervisning/naar-man-har-travlt-tager-man-ikke-livet-alvorligt

*

Ovenstående Kierkegaard citat syntes jeg er sjovt, selv om jeg fornemmer han mente det alvorligt.

*

Nu er der jo nok flere her på trosfrihed.dk som har læst Kierkegaard.

Selv har jeg også forsøgt, selv om jeg må indrømme, det aldrig er blevet til mange linjer, da jeg syntes han var for svær at læse.

Nu ser jeg så her i artiklen at man ikke kan læse og forstå Kierkegaard hvis man har for travlt, så måske har jeg haft for travlt cool ... derfor vil jeg prøve at låne bogen Enten-Eller som omtales og så læse langsomt.

Hvis du har kendskab til bogen, kan du måske anbefale den?

¨¨¨¨

Top Svar Citer
#21359 - 04/09/2016 11:30 Re: Kierkegaard: Når man har travlt, tager man ikke livet alvorligt [Re: Tikka]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Svar på det ene og det andet…

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at Enten-Eller var for svær for dig at læse, for den sags skyld heller ikke snakken om travlheden i forbindelse med læsning – overhovedet. Men det skyldes jo nok, at jeg slet ikke mener man partout skal læse Kierkegaard, eller noget som helst andet for den sags skyld, medmindre at man interesserer sig for netop hans tanker og forstår at fascineres af hans refleksioner, hvormed tiden jo bliver et spørgsmål mulighed for læsning – og dybest set et spørgsmål om en interesse man finder i sig selv…

Snarere tror jeg man lægger Kierkegaard på hylden efter at ha skimmet indholdet, og ikke kun fordi man i virkeligheden slet ikke gider besværet med at arbejde sig ind i en tankeverden der koster noget af én, men også fordi opmærksomheden omkring Kierkegaard blot vaktes af en impuls i informationsvinden der tilfældigvis var drejet i ens retning, men altså lige så vel kunne ha ført en reklame for modetøj med sig. Noget lød lidt smart, en galej man gerne ville være med på.

Det sir sig selv at en interesse kan vækkes af andre menneskers, men man ved jo øjeblikkelig om det gibber i maven når en anden verden åbnes; dette lille gib, der så gør, at tiden omkring ørerne ganske underordnes tiden der udfolder sig i øjnene. Har man først oplevelsen af at genkende sig i noget, eller at noget åbner sig i noget andet, da betvivler jeg at nogen vil spekulere meget over tiden omkring sig, for da man er man allerede opslugt i en anden tid, og midt i det at læse!
Sker dette ikke, da er man ikke fanget af noget der interesserer én, og er sandsynligvis bare havnet på en intellektuel modebølge der hurtigt fandt stranden, og går jo så bare i land, de basseører fattigere men den erfaring rigere – til næste gang modebølger vrimler ind over én, eller når nogen kaster om sig med citater de måske ikke engang selv ved hvorfra stammer, og lader sig ikke så let imponere denne gang.

Det var trods alt indholdet i bogen og ikke forfatteren selv, SAK gerne ville stimulere en interesse for, eller henlede opmærksomheden på, hvilket måske bedst belyses ved at læse kap. 2 i bind 18 (Bladartikler, der står i forhold til forfatterskabet osv.”), der hedder: Hvo er forfatteren af Enten – Eller… :”Bogen består af 2 dele. Nogle læser kun den første. Andre kun den anden del. Da der nu er en betydelig forskel mellem disse, så får de enkelte en meget modsat mistanke, eftersom de slutter fra første del til hele værket, eller fra anden del til hele værket…”
Også dengang var der m.a.o. en udbredt dovenskab, og selvom København var meget lille og man udmærket kendte sin Kierkegaard, var han ikke som nu verdensberømt for det ene og det andet, men nu gider man hverken læse første eller anden del!
Den findes vist i øvrigt på lydbog, og det er jo en pragtfuld måde at få serveret historie og tænkning på!…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/09/2016 11:41)
Top Svar Citer
#21370 - 06/09/2016 11:11 Re: Kierkegaard: Når man har travlt, tager man ikke livet alvorligt [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Det er beundringsværdigt, synes jeg, at du vælger at bruge energi på at sætte dig ind i Søren Kierkegaard og hans betydning for os i dag.

Wikipedia har en forholdsvis kort beskrivelse af ham, og nævner allerførst:
Citat:
Kierkegaard regnes ofte som den største danske filosof og som fader til eksistentialismen.
Samme leksikon har også en ret kort beskrivelse af eksistentialismen
Citat:
Kort fortalt er eksistentialismen troen på, at mennesket skaber sin egen tilværelse, altså sin egen eksistens og identitet, igennem valg og handling. Eksistentialisterne betragter mennesker som subjekter i et ligegyldigt, dobbelttydigt og absurd univers, hvor ingen mening er givet. Meningen med tilværelsen kan kun skabes som følge af de valg, vi træffer.

Jeg har aldrig kunne mobilisere energi til at sætte mig blot nødtørftigt ind i denne mands særdeles omfattende tanker og idéer, så jeg glæder mig til at læse, hvad du vil skrive til os om hans betydning for os i dag.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21387 - 09/09/2016 10:25 Re: Kierkegaard: Når man har travlt, tager man ikke livet alvorligt [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hr. lægmandsprædikant..

Ja det er da godt at nogen gider læse bøger, da ikke mindst servere deres meninger om læseroplevelsen på fx Wikipedia, så du der ikke gider åbne bøger frit ka overtage deres meninger om bøgers indhold – hvorfra sku du ellers ha’ fået dine meninger og ”store” spørgsmål fra, hva’ bette lægprædikant…;)

Mon ikke også at din gud, hendes guddommelige attributter/kræfter taget i betragtning, ville være istand til at udtrykke sig mere formfuldendt og præcist end du, din forståelse af symbolikken taget i betragtning, ja fx sende dig en lille mail med tak for al din opmærksomhed – med særlig henvisning til din hengivenhed for kristusikoner, ja måske ligefrem forklare dig hvordan hun skabte gravitation?

Det må man nok formode at en universets skaber skulle være istand til, men hun gider måske heller ikke læse på sagerne…;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk