annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 35 < 1 2 3 4 5 6 ... 34 35 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#21181 - 27/07/2016 00:22 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Arne

Jeg tror troværdigheden mangler på begge sider af plankeværket.

Ingen krig her.

Det som jeg sidder og tænker er følgende.

Fordi noget er fremkommet gennem evolution er det ikke ensbetydende med at alt andet også er fremkommet gennem evolution.

Det gør selvfølgelig det hele lidt mere indviklet, for hvad er så fremkommet gennem evolution, og hvad er ikke?

Vi var her ikke for en milliard år siden. Vi har ikke fulgt med op gennem tiden. Vi kan heller ikke forlade planeten et par millioner år og så vende tilbage hertil. Selv hvis vi kunne, så ville vi stadigvæk kunne sige - hvis vi ikke fandt nogle mennesker hernede - at der var tale om et tilfælde. Måske var vi for tidligt på den. Lad os vende tilbage om 3 millioner år. Vi kunne også bare sige, at vi var et engangsknald.

Hvad siger evolutionsteorien der vil ske, hvis vi forlader jorden et par millioner år? Måske vil der fremkomme mennesker...måske vil der ikke fremkomme mennesker? Så er man vist godt dækket ind blinker

Hvor er Gud henne i alt det her? Bestemmer Gud noget?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21184 - 27/07/2016 16:14 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du slutter dit seneste indlæg med ordene:
Citat:
Hvor er Gud henne i alt det her? Bestemmer Gud noget?
Det får mig til at tænke, at når vi går udover det område af tilværelsen, som naturvidenskaben siger os noget om, så er der jo "frit slag på alle hylder" blinker

Èt af dem er jo ateismen i dens mange forskellige versioner såsom.
Citat:
Sokrates (469 f.Kr.-399 f.Kr.) blev af byrådet i Athen anklaget for gudløshed, da han afviste statens gudsdyrkelse. I stedet skulle sandheden ifølge Sokrates findes i mennesket selv. Hans elev Platon, som protesterede mod domfældelsen af Sokrates, udviklede en erkendelseslære på et ateistisk grundlag. Det sande, det skønne og det gode findes i idéernes verden. Mennesket lever i fænomenernes verden. I sin sjæl har mennesket dog en erindring om idéerne. Denne erindring kan vækkes og gøres bevidst gennem den filosofiske samtale.
og
Citat:
Jo mere mennesket prøver at nærme sig Gud, desto mere må menneskets erkende sin uvidenhed.
og
Citat:
Ifølge Buddha er tilværelsen en lidelse, frembragt af menneskets begær efter liv. Dette begær efter liv er årsagen til genfødslerne. Ved at følge Buddhas lære om den rette vej kan mennesket slukke sit begær og opnå nirvana, dvs. udslukkelse. Nirvana er ikke en himmel eller sted, men en tilstand. Det er ikke-væren. Gud som noget evigt absolut afvises i buddhismen.
og
Citat:
Den tyske filosof Ludwig Feuerbach (1804-1872) er ophavsmand til teorien om, at Gud blot er blevet til som udtryk for menneskers ønsker og idealer. Altså hvad mennesket ikke kan realisere i det virkelige liv, henlægger de til en hinsides verden, til en Gud. Ateismen bliver herved en befrielse til at mennesket kan arbejde for sine idealer i denne verden, det vil sige i forhold til andre menensker. I 1800-tallet blev fremskridtet en erstatning for gudstroen. Mennesket blev set som et væsen med uanede muligheder. Filosoffen Friedrich Nietzsche (1844-1900) blev alligevel en ensom stemme, da han godt nok i pagt med tiden erklærede Guds død, men at dette også ville føre ind i meningsløshed og moralsk opløsning (nihilisme).
men
Citat:
I Danmark blev der i 1992 gennemført en undersøgelse af danskerne værdier (Gundelach og Riis) hvori 67% svarede, at livet kun har mening, såfremt Gud er til. 32% svarede nej til, at Gud er til. 22% svarede nej til, at de tror på en personlig Gud.
Det er jo her, nogle ateister kalder Gud "en åndelig sutteklud" blinker

Og så er der jo alle de mere eller mindre etablerede religioners idé-verdener samt de enkelte menneskers individuelle former for religiøsitet.

Har jeg glemt noget?
Jo, sikkert, men det må vel være svar nok i første omgang på dit spørgsmål om, hvor, hvad du kalder: Gud, er henne? blinker

Eller var det noget helt andet, du mente? blinker

M.v.h. Arne smiler


Top Svar Citer
#21185 - 28/07/2016 01:04 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Arne

Er vi enige om at evolution ikke udelukker skabelse? Hvad kan videnskaben udtale sig om? Kan den skelne evolution fra skabelse? Hvis jeg skabte en eller anden fugl, så ville den jo ligne en fugl...med vinger og det hele. Den ville altså være indrettet på en måde, så den kunne leve i denne verden. Når menneskene så oplevede denne fugl, så ville de tænke, at der var en ny fugleart, og så ville de komme den ned i kassen med fugle.

Det er selvfølgelig forståeligt, men det har ikke meget med sandheden at gøre. Sandheden er at vi ikke kan skelne det ene fra det andet. Det er kun Gud som ved det hele. Hvad er der foregået gennem tiden? Hvem gjorde hvad? Hvorfor? Hvordan hænger det hele sammen? Hvor kommer mennesket fra?

Jeg ville ikke kalde Gud for en åndelig sutteklud, for hvad skulle jeg gøre uden Gud? Hvad skulle jeg gøre hvis en eller anden tog livet af mit barn? Hvis jeg ikke kunne trøste mig med, at mit barn stadigvæk levede, så ville jeg jo gå bananas, og udslette vedkommende (måske endda også forældrene).

Når vi er istand til at udholde denne verden, så er det vel ikke uden grund?

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#21186 - 28/07/2016 10:05 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Jeg er ikke helt klar på, hvad du mener med "skabelse".

Hvis det er, at noget skabes ud af intet, så er det jo ikke just en dagligdags begivenhed blinker

Noget andet er, at vi ikke ved, hvor universet kom fra - om det altid har eksisteret i en eller anden form - eller om det er skabt ud af intet - eller er der andre muligheder?

Når du taler om evolution, så er det jo baseret på at kosmisk stråling skaber nye arveanlæg (hvoraf de fleste dog igen forsvinder - survival of the fittest - mens nogle få skaber noget nyt og levedygtigt).
Så set med mine øjne er evolution egentlig også en form for skabelse (forårsaget af eksploderende supernovaer).

Dét kan man da for min skyld gerne kalde "guddommeligt" blinker

Når du skriver:
Citat:
Jeg ville ikke kalde Gud for en åndelig sutteklud, for hvad skulle jeg gøre uden Gud? Hvad skulle jeg gøre hvis en eller anden tog livet af mit barn? Hvis jeg ikke kunne trøste mig med, at mit barn stadigvæk levede, så ville jeg jo gå bananas, og udslette vedkommende (måske endda også forældrene).

Når vi er istand til at udholde denne verden, så er det vel ikke uden grund?
så er det jo lige præcis ateisternes "sutteklud", du beskriver blinker

Min "sutteklud" kan vel nærmest beskrives som, at jeg føler ydmyg taknemmelighed over at få lov at eksistere - som en næsten uendeligt lille del af denne fantastiske og ufattelige verden blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#21187 - 28/07/2016 14:43 Re: Evolution eller skabelse eller... [Re: Arne Thomsen]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse

Hej Arne

Med skabelse tænker jeg på beretningen fra bogen "Vandrer mod Lyset!".

Denne skabelse ligner, såvidt jeg kan se, også den bibelske, dog med den forskel, at det ikke var Gud som formede mennesket af jordens ler.

Gud har derimod knyttet en tanke og vilje til mennesket.

Jeg tror ikke, at der er noget som skabes ud af intet. Som sådan findes der noget stof man kan skabe af. Ligesom vi kan forme ting med ler. Leret er der.

Evolution er også en måde at frembringe levende væsner på, men det er en langsommelig affære, sammenlignet med Guds måde at skabe på. Hvis man kan sige det sådan.

Når først jordkloden er formet, altså beboelig, så ville Gud kunne sætte levende væsner på den med det samme...ikke noget med evolution.

Som det bliver beskrevet i "Vandrer mod Lyset!" gik tingene ikke som Gud ønskede, og derfor oplever vi denne verden.

Hmm...sutteklud...måske ateisterne bare har det for godt i vores kristne samfund...de kan jo tillade sig alt uden at få hugget hovedet af blinker

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 35 < 1 2 3 4 5 6 ... 34 35 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk