annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 20 af 25 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 24 25 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19883 - 20/11/2015 14:06 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Kort sagt, så ser det ud for mig, som om du gør verdens væren til en selvfølge - hvor det for mig ser ud som et ufatteligt mirakel.

Så du har nok ret i, at vi "taler forbi hinanden" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19885 - 20/11/2015 21:58 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Vi eksisterer fordi vores fader/moder eksisterer. Eksisterede vores fader/moder ikke, så ville vi heller ikke eksisterer. Det er da ganske forståeligt.

Dermed siger jeg ikke, at det ikke er glædeligt at vi eksisterer, for det er det da. Men uforståeligt...det synes jeg ikke det er.

Hvad er det som gør det uforståeligt for dig at vi eksisterer? Kan du forklare det nærmere? Det er jo ikke sådan fat, at vi ikke har en fader/moder, som vi kan henvise til, så...???

Vi kan også bare lade den ligge her? blinker

kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19887 - 21/11/2015 09:33 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Ja, du har nok ret i, at vi gør bedst i at "lade den ligge her".

Dog lige til dine ord:
Citat:
Vi eksisterer fordi vores fader/moder eksisterer. Eksisterede vores fader/moder ikke, så ville vi heller ikke eksisterer. Det er da ganske forståeligt.
De forklarer din eksistens på kort sigt og et antal generationer bagud, men de forklarer jo ikke, at verden eksisterer - og "verden" omfatter jo - blandt så meget andet - også dig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19888 - 21/11/2015 12:00 Re: Teodicé-problemet. [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
Hej Arne

Det er lidt ærgeligt at du ikke har læst bogen "Vandrer mod Lyset!", for så kunne vi tale om tingene på et ordentligt grundlag.

Hvor kommer verden fra griner

https://www.youtube.com/watch?v=L3pf7o-9OOk
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#19889 - 21/11/2015 14:06 Re: Teodicé-problemet. [Re: ABC]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Dén får du ikke lokket mig med på blinker

Jeg har fuld respekt for, at nogle mennesker har jeres opfattelser, og som - set udefra - er beskrevet her.

Angående skabelsen ser jeg:
Citat:
Vandrer mod Lyset! indeholder en skabelsesberetning, der går tilbage til en tilstand, der var før tidens begyndelse, det såkaldte urkosmos. Her fandtes ifølge Vandrer mod Lyset! Urtanken, Urviljen, Urlyset og urmørket. Urlyset fandtes som en svagt lysende kerne i centrum, og udenom dette var mørket overalt. På grænsen mellem lys og mørke var Tanken og Viljen. Urkosmos kan lignes ved et æble med lyset som kernen, mørket som frugtkødet, og Tanken og Viljen som kernestenene. I urkosmos var alting i ro. Tanken og Viljen indtog en indifferent stilling til lyset og mørket, indtil en svag urosdirren indtrådte, idet Tanken og Viljen samtidig reagerede overfor mørkets udstrålinger i en første dragning ind imod lyset. Tanken og Viljen kæmpede sig derefter langsomt, gennem ukendte evigheder, ind mod lysets to poler. Da Tanken og Viljen nåede disse og smeltede sammen med polerne, vågnede Tanken og Viljen op til fuld bevidsthed om sig selv. Viljen var på dette tidspunkt fuldstændig lutret for mørket, gennemsyret af lyset. Og Tanken besluttede at søge at forene sig med sin Vilje, for derved at kunne fremstå af lyset, som lysets behersker og mørkets besejrer. Gennem ukendte evigheder kæmpede Tanken og Viljen sig fuldt bevidste gennem mørket, Tanken stedse understøttet og styrket af den gennemlutrede Vilje, indtil de forenedes – og et væsen fremstod af Lyset: Gud. Da Urtanken og Urviljen smeltede sammen med lysets to poler, undfangede Tanken og Viljen tolv væsener, der skulle hjælpe i kampen mod mørket: Guds Tjenere. Disse fremstod også, ved Guds fremståen, emanation, af Lyset, ved Guds Vilje. Da mørket var besejret og Gud var fremstået, drog Han mørket ind i Lysets evige kredsløb for at lutre, eliminere det. Denne proces er stadig i gang. Mørket svinder og svinder. Men kun Gud ved, hvornår det tidspunkt indtræder, da alt mørket er elimineret, tilintetgjort. Og Gud skabte efter sin fremståen et mægtigt Rige af Lyset, en lysklode, Centralsolen, Guds Rige, Paradis, som bolig for sig og sine Tjenere. Derefter skabte Gud sine første børn – englene – i VmL kaldet de Ældste og de Yngste. Og disse fik også bolig i Guds Rige, Paradis.
Her starter man altså med hvad der kaldes "Urkosmos".

Men hvor Urkosmos kommer fra, det beskæftiger man sig øjensynlig ikke med blinker

Den anden mulighed: at Urkosmos altid har eksisteret - den er for mig endnu mere ufattelig blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 20 af 25 < 1 2 ... 18 19 20 21 22 24 25 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk