annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19656 - 27/09/2015 14:34 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Illusionen?

Hvordan kan du vide, at det oplyste sind ikke også er en illusion?

Faktisk noget der har optaget mine tanker længe, og som præger mit liv … og som gør jeg skrev:


”Hvordan ”alting er” afgøres af bevidstheden og hvor man har sit fokus, mener jeg”

I bibelen står der … at troen kommer af det man hører … men det er jo ikke lig med, at det er sandt/virkeligt, med mindre man med den frie vilje beslutter at tro på det, for hvad er sandhed?

I bibelen tilbyder Jesus sig med at sige, han er sandheden ... vejen sandheden og livet.

***
Den frie vilje?

Jeg mener, den frie vilje kun er fri i forhold til de aktuelle valgmuligheder på det givne tidspunkt den benyttes.

***

Arne:
Citat:
Du kalder "afsenderen" af livets og tilværelsens gave "gud/skaberen", hvad jeg selvfølgelig fuldt ud respekterer - men hvad betyder de ord?

Det betyder den skabende kraft, der selv er liv ... og det kan også betyde Jahve, når jeg forsøger at tro, at bibelens gud er denne skabende kraft.


Top Svar Citer
#19657 - 28/09/2015 02:23 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Biblens Gud er ikke Gud, men Jesu Gud er Gud, det kan ikke benægtes.
Biblen er noget vrøvl, et sammensurium af gamle skrifter, som ikke passer sammen. Koranen er noget vrøvl.
Hvis du ønsker at finde den virkelige Gud, må du først fornægte al religion, ikke fordi jeg siger det men fordi du ser den er falsk.
At se den er falsk, virkelig at se det er begyndelsen til intelligens, en af Guds egenskaber
Kan du ikke se det, er al videre samtale umulig.

Jmp.
Top Svar Citer
#19658 - 28/09/2015 04:37 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Anonym]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Hvorfor mener du, Jesus er Gud, og det ikke kan benægtes, når du samtidig mener, at bibelen er noget vrøvl, og al religion er falsk?

Og hvorfra ved du, at én af Guds (Jesu) egenskaber er intelligens?



Top Svar Citer
#19661 - 28/09/2015 13:45 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvordan kan du vide, at det oplyste sind ikke også er en illusion?
Mit svar:
Det kan jeg netop ikke!
Min pointe er jo, at hverken vores forstand eller andre af vore evner magter disse store spørgsmål.
Jeg tror ikke på, at de kan rummes i vores begrænsede bevidsthed blinker

Du skriver også:
Citat:
Jeg mener, den frie vilje kun er fri i forhold til de aktuelle valgmuligheder på det givne tidspunkt den benyttes.
Mit svar:
Den fri vilje er efter min mening tillige underkastet kræfterne fra det ubevidste i os - som vi jo end ikke kender blinker

Du skriver tillige:
Citat:
- jeg forsøger at tro, at bibelens gud er denne skabende kraft.
Mit svar:
Al ære og respekt for dét!

Og hej Jmp.
Du skriver bl.a.:
Citat:
Hvis du ønsker at finde den virkelige Gud, må du først fornægte al religion, ikke fordi jeg siger det men fordi du ser den er falsk.
Mit svar:
Jeg kan godt følge dig i din tankegang - også at der er falskhed i religionerne - men jeg synes også, der er meget godt - om end ufuldkomment.

Du skriver også:
Citat:
Jesu Gud er Gud, det kan ikke benægtes.
Mit svar:
Al ære og respekt for din tro (som jeg også har - dog uden derved at afvise andre religiøse opfattelser).

Men at dit udsagn ikke kan benægtes, det kan jeg ikke følge dig i - med mindre det skal forstås sådan, at dét kan du ikke benægte og al respekt for dét!

Mange vil nok pege på, at det end ikke historisk er bekræftet, at Jesus dengang faktisk var et eksisterende menneske.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19666 - 28/09/2015 21:10 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Jeg mener ikke at Jesus er Gud men at den Gud Han taler om er Gud.

Overleveringen om Jesus findes kun i evangelierne og det de taler om er noget helt andet end kristendommen. For det første har. man indlemmet det gamle testamente, som er den gamle jødedom og intet har med det Jesus taler om at gøre.

For det andet er man mere interesseret i Paulus version om Jesus, hvilket igen er noget helt andet end Jesus taler om.

Det ved jeg bare, er det ikke sandt. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk