annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19649 - 24/09/2015 19:46 At Ære Verdens Væren
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
I mindst 40.000 år har vi mennesker haft idéer om ”VERDENS VÆREN” – hvis man ellers kan bruge disse to ord som samlebetegnelse for menneskehedens forsøg på at opfatte/erkende dét, at verden – og vi selv – er til.

At vi overhovedet reflekterer over Verdens Væren kan vel siges at skyldes, at vi mennesker har bevidsthed en evne, som er vanskelig at forstå – og endda tillige det ubevidste, som vel er endnu mere uforståeligt.

Det er enorme mængder af idéer, forestillinger – og tillige videnskabelig viden – vi i tidens løb har udviklet – og især naturvidenskaben blomstrer.

Kort sagt, vi ved - og forestiller os - imponerende meget om verden, men der er frygtindgydende meget mere, vi ikke ved.

Vi ved ikke hvor stort universet er.

Ej heller ved vi så meget om, hvad det består af.

Vi ved heller ikke, om der er flere universer.

Anderledes med religionerne. De beskriver – hver på deres egen måde – hvordan verden er blevet til, og hvordan den er indrettet, og de bruger for det meste ordet/begrebet: Gud som årsag/skaberkraft: ”I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden” - ligesom de giver leveregler.

Der er masser af stor skønhed og inspiration i religionerne, men de synes alle at have en tendens til at stivne.

Som den danske mystiker Johannes Anker Larsen engang skrev:
Citat:
En slange skifter ham gentagne gange. Den aflagte ham er en religion, men slangen selv, den befinder sig et andet sted (gengivet efter hukommelsen).

Religiøs udvikling og kreativitet ser vi ellers ikke meget til nu om dage, men nævnes kan da den danske mystiker Martinus (Thomsen)

Og mens J. Anker Larsen fortæller om ”evighedsøjeblikke” fortæller Martinus om alts ”universelle sammenhæng”, hvad der kunne få én til at tænke på naturvidenskabens ikke forklarede quantum entanglement

Der kunne nævnes så meget andet, men samlet set er mit indryk dét, at vi lever i et ”ufatteligt mirakel” – at vi selv er en del af det – at det er umuligt at forestille sig, hvis det ikke eksisterede – og at det dybest set næppe kan undgå at føde taknemmelighed og kærlighed til verdens – og vores egen væren.

Og så er alt det andet måske mindre væsentligt blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19651 - 26/09/2015 02:39 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Du skriver meget og konkluderer selv, men her er alligevel et par små pip.

Arne:
Citat:
og at det dybest set næppe kan undgå at føde taknemmelighed og kærlighed til verdens – og vores egen væren.

Det er nok ikke alle der oplever ”taknemmelighed og kærlighed til verdens – og vores egen væren.”

Jeg mener, det måske nok er en overskuds betragtning, og/eller øjebliks oplevelse(r) for nogle, men nok ikke den oplevelse man har, hvis man eksempelvis mangler det helt fornødne, eller på anden vis ”har nok at se til” med mindre man er religiøs.

Arne:
Citat:
Og så er alt det andet måske mindre væsentligt

Hvad der er væsentligt afgøres vel af omstændighederne i ens liv, i forhold til hvorfra/hvordan det ses/opleves. (?)


Top Svar Citer
#19652 - 26/09/2015 12:26 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Tak for indlæg.
Jeg må jo give dig ret i, at tilværelsen kan være så pinefuld, at ikke-væren er at foretrække - såsom ved uudholdelige smerter og ubærlig angst.
Sult, tørst og dødelige naturkatastrofer indeholder jo ikke noget valg cool

Men når det handler om alle dem, der alene er utilfredse, synes jeg godt man kan se situationen som en noget "forkælet" holdning til egen eksistens.
Jeg gør i hvert fald blinker
For her er spørgsmålet vel: Er ikke-væren at foretrække?

Dét, jeg peger på, er blot, at tilværelsen ikke er en selvfølge - men en gave - af ukendt oprindelse blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19653 - 26/09/2015 15:23 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875

Arne:
Citat:
Dét, jeg peger på, er blot, at tilværelsen ikke er en selvfølge - men en gave - af ukendt oprindelse


Jeg mener livet er en selvfølge så længe jeg har det, og en gave når jeg husker det/beslutter det … og gaven er fra gud/skaberen, når "han" er virkelig i mit liv/bevidsthed.

Hvordan ”alting er” afgøres af bevidstheden og hvor man har sit fokus, mener jeg. smiler



Top Svar Citer
#19655 - 27/09/2015 11:16 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.

Når du skriver:
Citat:
Hvordan ”alting er” afgøres af bevidstheden og hvor man har sit fokus, mener jeg. smiler
så tvivler jeg for mit vedkommende og har mere tillid til buddhisterne der mener at dét, vi opfatter med vores bevidsthed ofte er en illusion blinker

Dertil kommer, mener jeg, at dét, vi kalder den fri vilje, i høj grad er "fastspændt" af det ubevidste i os - både det personligt ubevidste (oplevelser så ubærlige, at de er fortrængt fra bevidstheden, men alligevel er aktive) samt af det fælles ubevidstes arketyper blinker

Du kalder "afsenderen" af livets og tilværelsens gave "gud/skaberen", hvad jeg selvfølgelig fuldt ud respekterer - men hvad betyder de ord?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk