annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#19700 - 06/10/2015 19:49 Re: At Ære Verdens Væren [Re: ABC]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej ABC.

Du skriver:
Citat:
Vil bare være mig selv med jer andre i denne verden.
Rigtig gode ord, synes jeg!!! yeah

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#19725 - 18/10/2015 07:52 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Tikka
Jeg kan se at du har lang vej at gå og jeg kan ikke se om du er på vej i den rigtige retning. Og så igen er det ikke et spørgsmål om tid. Forstår du den udtalelse: det er ikke et spørgsmål om tid?

Jeg bliver snart 60 år og jeg har allerede haft den første blodprop i hjernen. Det betyder at jeg gider ikke spekulation. Jeg har allerede sagt at det der betyder noget i Biblen er Jesu ord derfor gider jeg ikke at diskutere hvad den ene gamle jøde har sagt til den anden gamle jøde uanset hvor klogt det er.

Jesus har selv givet anvisning på at man skal følge den smalle vej, at følge den brede vej fører til fortabelse. Med den brede vej mener han spekulation.

Men jeg kan høre at du ikke kender de to veje. Jeg vil derfor kun svare når det gælder Jesu ord, ikke alt det andet vrøvl. Det vifter jeg væk alt sammen under et som værende falsk.

Dernæst vifter jeg Jesu ord væk og beskæftiger mig kun med dem, når jeg møder dem. Folk fortæller mig alligevel at jeg har misforstået dem og det gider jeg ikke redegøre for i det uendelige, det må de selv om.

For 45 år siden sad jeg ved et bord med andre mennesker som diskuterede livligt. Jeg så på dem og blev enig med mig selv om, at der kun var en ting der var noget værd i denne verden, det er meditation og det har jeg gjort lige siden. Meditation betyder at se og lytte og det er ikke noget man gør en gang imellem.

Det gør man alle døgnets 24 timer, eller minutter, eller sekunder.

Da jeg ikke har nogen social betydning har mine ord ingen betydning, men det er kun godt. Når de alle har sorteret sig selv fra er jeg klar over at de ikke forstår en skid og hvorfor så bruge tid på at diskutere spekulation og fantasi med dem.

Allerede her er du stået af, så er der nogen grund til at fortsætte samtalen, som for øvrigt ophørte med at være en samtale da du begyndte at citere nogle ligegyldige skrifter.

Hvis man ikke forstår dem bør man ikke citere dem.

Jeg kan se at Jesus bliver citeret uden at man forstår hvad Han siger. ”Ingen kommer til Faderen uden gennem mig” er svært at forstå, men netop derfor bør man ikke citere det. Det kan man altid gøre når man har undersøgt og forstået dem.

Jeg kan også læse mig frem til at du ikke ved hvad sandhed er. Jeg kan fortælle dig at sandheden altid genkender sig selv. Men da løgnen også altid genkender sig selv som sandhed, er det en lidt tricky oplysning, så glem den. Når du er der, vil du forstå hvad jeg mener

Jeg læste engang for længe siden et citat der lød omtrent således: ”tåben sidder og kigger ind i tomheden mens den vise kigger ind i tilsyneladende tomhed. ” Dette ”tilsyneladende” er negationen.

Så længe mennesket ikke forstår hvad tanken er kan man vist ikke komme videre. Men som sagt har jeg hverken tid eller lyst til at diskutere dette.

Alt det bøvl der skrives på en religionsdebat findes kun i vores eget hoved. Det er tanken.

Når tanken bliver stille findes det ikke, det vi skriver, der findes kun os selv og universet.

Det er det, som er.

Når det uoplyste sind møder det, som er, flygter det i alle retninger. Denne flugt er frygten som skaber allehånde tanker som vi kan fare vild i og for at kunne møde det ingenting som er virkeligheden må man negere.Det er negationen som giver den dynamik der er nødvendig for at møde det ukendte.

Der er ikke noget mystisk ved det ukendte. Det er alt det vi ikke kan tænke på og vi kan ikke tænke på noget vi ikke har fyldt på vores sind i forvejen. Tanken er sit eget indhold.

Det kan godt være svært at forstå at vi ikke er nogen drabelige karle som vi står der omgivet af vores tankeindhold som vi mener fylder hele universet.

Indtil en person banker os på panden ude fra virkeligheden og spørger os hvad klokken er. Inden vi farer tilbage til vores egen virkelighedsopfattelse fanger vi måske et glimt af universet bag hans skulder.

Heldigvis ryster vi det hurtigt af os og fortsætter vores gloværdige tankerække. Uha - uha. Hvad pokker var nu det?

Selvfølgelig kan man også bare møde det hvis der ikke er nogen frygt men hvor er der ikke det.

Hvis du nu er opmærksom vil du se at jeg udelukkende taler om mentale processor. Jeg taler udelukkende om dig og ikke verden. Det er hvad Jesus taler om: dig, ikke nogen religion. Det er udelukkende dit ansvar.

Uden negation er der ingen dynamik, der er kun resultatet af flugten fra tomheden, frygt, ulykkelighed ja måske oven i købet vanvid.

Det første man negerer er al (siger og skriver) al religion. Man negerer ved at forstå at al religion er falsk. Og at forstå er den eneste nøgle til sandheden. Ikke det som de kalder forståelse, som er en intellektuel foreteelse men rigtig forståelse som består af at se og lytte.

Ser man virkelig at al religion er falsk. Ser man det, kommer den aldrig tilbage. Man kan kun se sandheden, alt andet er en illusion. Hvis man igen gør et citat til autoritet har man ikke set.

Hvis man går fra at være kristen til at være muslim går man fra den ene fejltagelse til den anden. Kristendom og Islam er kun illusioner og skaber skel mellem mennesker. Der vil altid være ufred så længe menneskene ikke forstår at religion ikke findes. Og når det findes skaber det nød og elendighed.

Når vi ikke ønsker at se den sandhed at al religion er falsk er det fordi vi så ikke har noget tilbage som vi an klynge os til. Den ordløse dynamik er ikke stærk nok fordi vi ikke har så meget af virkeligheden at gribe til.

I stedet bliver vi nødt til at sætte at mennesket er et socialt væsen der ikke kan leve i isolation. Kort sagt vi bliver nødt til at gå ud og være sammen med andre mennesker på godt og ondt. Det er ret svært, så vi flygter hurtigt tilbage til religionen eller en anden form for egoisme.

At se og lytte er den fuldstændige ikke-handling og derfor den fuldstændige handling. Når man ser og lytter opdager man en forunderlig ting. Man kan umiddelbart høre om det der bliver sagt er sandt eller falsk. Mange gange kan man også, alt efter sin egen viden, høre hvorfor. Når det sker betyder det at skelneevnen er født. Man skelner mellem sandt og falsk.

Det eneste man behøver er så at følge denne sandhedens ariadnetråd i 50 - 80 år eller sådan noget lignende, så bliver man klog og indsigtsfuld. (Og lidt ensom).

Alting er i at se og lytte, også dig og mig. At se og lytte er det levende, måske oven i købet udødeligheden.

Kun når tanken er stille, ikke gjort stille. Kun når sindet er vågent og intelligent, uden tanke, kan man se noget andet. Kun når sindet er uskyldigt, når der ingen svig er, når man er ærlig, venlig og tilgivende. Når man er åben for alle og ikke kun sine nærmeste. Kun da er der en chance for at det kommer.

Som en svag brise glider stilheden ind af dit vindue og du møder dig selv. Og din smerte.

Når det sker, så græd. Intet kan gør dig fortræd i stilheden det er kun når du flygter fra den gennem frygt, raseri eller hvad ved jeg, du kan gøres fortræd.

Se dig omkring i virkeligheden. 7 Milliarder mennesker der flygter fra smerten og derfor aldrig når ud over uvidenheden. 7 milliarder mennesker der er ud af stand til at være stille og vågne.

Sandhedens lov er lige så ubønhørlig som universets lov, man kan ikke gå uden om deres love. Så vidt jeg ved er denne lov kun blevet ophævet en gang.

Den smalle vej er opmærksomheden.

Måske lyder det lidt anderledes en Pauli historier for børn, men aldeles ikke uden for rammerne af Jesu ord som er den eneste indgang vi har til Gud.

Ikke resten af Biblens forbandede vrøvl.

Så vidt jeg husker sagde Jesu ikke et ord som Gud ikke havde sagt Han skulle sige. Han talte ikke af sig selv.

I modsætning til os.

smiler


Top Svar Citer
#19726 - 18/10/2015 14:50 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøjsa Mich..

Nu har vi jo adskillige gange været gennem Arnes lille yndlingstema her, med præcis samme spørgsmål og indhold, så der ér igrunden ikke så meget mere at tilføje, da alt er undersøgt og endevendt for gyldige argumenter. En ting vil jeg dog tilføje, til det du her skriver:

”Kristendom og Islam er kun illusioner og skaber skel mellem mennesker. Der vil altid være ufred så længe menneskene ikke forstår at religion ikke findes”

- Og det er, at de netop findes i virkeligheden, i vores off. rum – disse forbistrede religioner, der som salige autoritetserklæringer i hjernen på hændervridende troende, ligefrem står som indbildningskravet af dogmetroen, før disse troende oplever en social accept i den givne kulturramme!
I den forbindelse er det vores opgave og på bedste vis at sørge for, at vore børn og efterkommere ikke indbildes alt det vås som vore aner måtte slås med, det være sig usandsynlige og ligefrem uintelligente idéer om verden og mennesket, og som ligefrem får mennesker til at opføre sig som var de får, eller idéer om kærligheden som et alternativ til fornuftig tænkning. For når mennesker tilbage i vores kendte historie ikke ku’ leve med alt det vås, uden at fare i totterne på hinanden, da vil en voksende population ud i fremtiden heller ikke kunne, og vi kan jo ikke forvente fra de troende selv, at de pludselig præsenterer solide argumenter for deres dogmetro.

Selve det forbistrede er jo disse psykiske mén religioner indpoder i mennesket, lige fra mennesket er så lille at det ikke kan forsvare sig med en kritisk tanke, kald det gerne for ”hjerneskaderne”, der som barrierer anbringes på fornuftens sti, ”morfinens” velbehagelige rus af selvbedrag, om du vil, der her blot består af en indbildning om livet som en meningsfyldt skabelse, og som får troende til enten at læne sig tilbage og overlade deres liv i præsters kolde hænder (gudernes velbehageligheder), eller ligefrem får dem til at hoppe op og ned som små flasker i vandet, dersom præsterne påbyder det – vi har jo set hvor skørt folk ka danse rundt om nationers brændende flag p.a. noget så simpelt som en pose forargelse.
Religionerne er simpelthen farlige for menneskets anstændighed og integritet i et frit samfund, altså så frit som vi selv ønsker det skal være det. Accepterer man præster som sandhedens vogter, har man et autoritetsproblem der blev indpodet som en blokade i tænkningen længe før man igrunden kunne tænke, og et sådant problem kan man selvfølgelig ikke løse med mere religion – hvilket jeg netop hører dig sige, men man er netop nødt til at være klar over problemets omfang og indhold, før det kan løses, og dét synes at være en livslang opgave for rigtig mange troende, inkl. Arne forøvrigt!

På debatter lign. denne, kan man anskueliggøre disse problemer, ja med drilagtige, ivrige eller skændige diskussioner, men i virkeligheden er det nok mere et gruppeterapeutisk forløb mange troende må igennem. Altså et tidsforløb hvor der fokuseres på at udrede selvoplevelsers uklare betragtninger og deres konsekvenser.
Det er et faktum, at udvandrere fra div. kirkesamfund ikke pludselig ændrer karakter og bliver fri af overtroisk vås, næh, de render i stedet tit rundt som små lægprædikanter og bygger sig en lille menighed her og dér.

Der er m.a.o. ikke kun tale om en illusion der skaber et skel mellem mennesker, men om, at religioner skaber en skelsættende selvoplevelse i individet selv – der vel næppe er noget godt udgangspunkt for denne ”helhedsoplevelse” af livet, som var det en eksisterende kvinde Arne fablede om! Der er simpelthen tale om en masse forvridninger af etymologi, følelser disse troende hæfter på begreber, hvor ikke mindst et ord som sandhed – et ord du selv har mishandlet – får en tur i den overnaturlige vridemaskine, for netop at identificere ordet med guden og livet selv. Det er typisk troende, at identificere: kærlighed = livet = gud – og da man af en eller anden mærkelig årsag ikke kan få kærlighed og ondskab til at hænge sammen, ja så ender guden oftest som en temmelig algod fætter/kusine, også selv om denne alverdens skaber åbenbart ikke var klog nok til at gennemskue ondskaben i sit eget skaberværk, medmindre det da ligefrem er blevet en guddommelig disciplin at slå små børn ihjel m.m. Lidt GT med julelys i øjnene velsagtens!

”I stedet bliver vi nødt til at sætte at mennesket er et socialt væsen der ikke kan leve i isolation. Kort sagt vi bliver nødt til at gå ud og være sammen med andre mennesker på godt og ondt. Det er ret svært, så vi flygter hurtigt tilbage til religionen eller en anden form for egoisme.”

- Nu skal du ikke gøre det sværere end det ér: Sociale væsner har mange behov, men ingen af dem er religion!
At vi indenfor samme sociale ramme oplever konflikter, når vore behov kolliderer, indebærer ikke noget naturligt behov for at underlægge sig fantasifulde fænomener man selv projicerer ud på naturen og livet. Mennesket har langt tilbage i tiden evnet at gennemskue sig selv, samt at bygge etiske retningslinjer der efterlevedes gennem moralske direktiver, den evne er ikke ophørt.

”Som en svag brise glider stilheden ind af dit vindue og du møder dig selv. Og din smerte.”

- Du blir sgu altid så poetisk, når du fikumderer lidt over stilheden ;)

Fine tanker i et herligt indlæg, et af de opråb der bliver brug for i vort lille land, hvad dette religionshysteri angår – og det ka vi sgu snart få brug for, hvis lille Danmark de kommende år får hundredetusindvis af nye religiøse indbyggere, der ligesom Arne, finder det ganske naturligt at kræve respekt for sin religiøse dogmetro, ak ja…;)

Alt godt
Simon


Redigeret af Simon (18/10/2015 14:59)
Top Svar Citer
#19727 - 18/10/2015 19:23 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Michael]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1875


Hej Michael. smiler

Det var en overraskelse, du svarede mig trods mine bibelcitater.

Jeg takker dig for at gi’ så meget, af den du var, da du skrev, og som fortæller mere om dig end om mig.

Hvad skal jeg dog skrive til dig, du som kan se sandheden?

Når du skriver som en sandhed:
”Så vidt jeg husker sagde Jesu ikke et ord som Gud ikke havde sagt Han skulle sige. Han talte ikke af sig selv.”

Så undre det mig du acceptere dette. Hvorfra har du den ide, at det er sandt, og at gud kan tale?

-------------------------------

Du stiller mig et spørgsmål, som en spåmand, som jeg vil fremhæve i citatet.

Du skrev: ”Jeg kan se at du har lang vej at gå og jeg kan ikke se om du er på vej i den rigtige retning. Og så igen er det ikke et spørgsmål om tid. Forstår du den udtalelse: det er ikke et spørgsmål om tid?”

SVAR: Ja for i et nu kan jeg blive seende og på den baggrund ændre kurs.

Top Svar Citer
#19729 - 19/10/2015 07:51 Re: At Ære Verdens Væren [Re: Tikka]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Tikka

Hvis du i et nu kan blive seende, så er du lidt af et unikum. Men det er tæt nok.

Stilheden har selvfølgelig ingen røst, det er ikke sådan det foregår. Men der er ingen tvivl om hvordan tingene forholder sig hvis man er opmærksom. Tror du jeg overhovedet ville sige noget hvis ikke Jorden rent faktisk var ved at gå under?

Det ville jeg ikke, for det jeg siger er aldrig blevet sagt før, men jeg er dybt foruroliget.

Som du kan se af debatten om Jahve andetsteds på debatten så er det svært at slippe forestillingen om en Antropomorf Gud, men det er for barnligt i 2015.

Selv for tusinder af år siden var man længere fremme.

Du kan læse Vyasas opremsning i Bhagavad Ghita om hvem Gud er. Især lægger jeg mærke til "I drøftelsen mellem to er jeg drøftelsen".

Hvis du forstår dette kan vi samtale. Og selvfølgelig hvis du kan overvinde din misundelse. Det er der åbenbart mange der har svært ved. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk