annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15676193
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381349
Et andet syn 1991057
Jesu ord 1522988
Åndelig Føde 1521704
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 214 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 34 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 33 34 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#17096 - 26/04/2014 11:19 Re: Debat-etik? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7194
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er jo enig med dig i, at vi selvfølgelig skal have lov at være uenige, altså at have hver vore egne meninger - med ret til at udtrykke dem.

Men jeg er uenig i, at det kan være rimeligt, at debattører rakker hinanden ned personligt.
Det er set med mine øjne komplet latterligt, at nogle debattører hengiver sig til den sport - for de ved jo ikke, hvem det er, de smæder blinker
I princippet er der jo også taget højde herfor med "Papirkurven", som jo netop er beregnet til "smædeskrivelser og skænderier" (men til tider kan en moderators opgave her jo nok blive uoverkommelig) blinker

Nu er det jo så heller ikke mit indtryk, at du går ind for personlige smædeskrivelser - jeg mindes i hvert fald ikke, at du selv har gjort det i nævneværdigt omfanng - og det glæder jeg mig selvfølgelig over.

Imidlertid - når du skriver, at Trosfrihed.dk er et forum:
Citat:
hvor gränserne jo netop vil blive trukket stärkt op, det er jo enten for en (5000) gud, kontra slet ingen gud, så her vil modsätningerne mödes i bravalla slag, det er umuligt andet
så er jeg ikke helt enig.

Som jeg ser det, kan spørgsmålet ikke reduceres til: Er der gud(er) eller ikke?

For det første er ordet og begrebet: Gud ikke noget, jeg bryder mig om at bruge.
For vi ved jo ikke, hvad vi mener med det ord - og er der nogen, det påstår at være vidende, så tror jeg dem ikke.

I den ortodokse kristendom har jeg set ordene:
Citat:
En Gud, som er begribelig, er ikke Gud!
De mener med andre ord, at Gud er et mysterium.

Men det er universet og tilværelsen jo også! blinker

Set på den måde bliver striden mellem teisme og ateisme jo så noget nær "en strid om kejserens skæg"! smiler

Men generelt, så jo, lad os da bare være skarpe i debatterne, når vi vil fremhæve egne synspunkter - og når vi vil analysere andres - men så lad os dog give hinanden plads til forhåbentlig inspirerende forskelligheder.

Det er netop hér, jeg synes, jeg har - og har haft - glæde og inspiration til egen videreudvikling ved at deltage her i Trosfrihed.dk smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17097 - 26/04/2014 11:35 Re: Debat-etik? [Re: Ove]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7194
Sted: Sydsjælland
Hej Ove.

Jeg glæder mig over din replik, og jeg tror, du selv har givet svaret på dit spørgsmål om dette (klik) blinker :
Citat:
Gad vide hvilke mekanismer, der kan forklare den til tider uhøflige og grove optræden på et debatforum..?
Anonymiteten smiler

Og jeg er enig i, hvad anonyme "T." skriver herom: Ignorer grovhederne!

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17099 - 26/04/2014 22:17 Re: Debat-etik? [Re: ole bjørn]
Ove Offline
ny
Registeret: 25/04/2014
Indlæg: 29
Ole: "Selv er jeg kommunikationsforsker, og har i en halv snes år forsket i hvorledes folk udtrykker sig på de sociale medier..,"

hej Ole!

Mange tak for redegørelse og velkomst. På efteruddannelse (DJ Update) er jeg blevet belært om, at der i email og på hjemmesider (for eksempel debatforum..?) sker en såkaldt forstærkning, for eksempel: I dagliglivet på arbejdspladsen kan jeg sige "dovne hund" til min chef - det vil blive opfattet humoristisk i en afslappet stemning. Det ville dog være utænkeligt at skrive "dovne hund" i en email til samme chef. Altså sker der i email'en en "forstærkning" af ordvalget. Kan det tænkes, at samme forstærkning gør sig gældende på et debatforum..? Ja, det tror jeg.

Det er mit indtryk, at skrivepædagoger, der er tilknyttet DJ Update (journalistforbundet), ikke benytter sig af danske, men fortrinsvis amerikanske kommunikationsforskere. Er det også dit indtryk, Ole..? Har du eller dine fagfæller kontakt til for eksempel DJ Update..?

Det er vist typisk dansk, at forskellige sagkyndige sjældent udveksler viden på tværs af traditionelle faggrænser. Arne kan måske svare på, om læger og dyrlæger udveksler viden - det kunne måske være aktuelt, idet grise og mennesker har et næsten ens fordøjelsessystem.

Med venlig hilsen
Ove
Top Svar Citer
#17100 - 27/04/2014 00:27 Re: Debat-etik? [Re: Ove]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7194
Sted: Sydsjælland
Hej Ove.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Arne kan måske svare på, om læger og dyrlæger udveksler viden - det kunne måske være aktuelt, idet grise og mennesker har et næsten ens fordøjelsessystem.
Mig bekendt udveksler læger og dyrlæger ikke viden med hinanden i nævneværdigt omfang.
Jeg må dog tage det forbehold, at jeg ikke har viden om forholdene på forskningsniveau - i hvert fald slet ikke hvordan det er i dag.
(Men du har jo ret i, at især svin og mennesker ligner hinanden meget - såvel anatomisk som fysiologisk - på fordøjelsesområdet)

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#17101 - 27/04/2014 03:10 Re: Debat-etik? [Re: Ove]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kommunikation er et hastigt voksende felt med et væld af nye specialer, og der er mig bekendt ingen, der har overblik over emnet. Der forskes på området både i psykologi, pædagogik, medicin, hjerneforskning, marketing, sprogvidenskab, computer science, sociologi, økonomi, organisation og genetik m.m.

Den tværfaglige kommunikation synes ret tilfældig, men det er korrekt at størstedelen af forskningen foregår i USA, og er overvejende af kommerciel natur. Det væsentlige er, at det omsider er gået op for de forskellige videnskaber, at styring af informationsflowet er nøglen til alle sociale interaktioner, lige fra storpolitik til lokalsamfund og ikke at forglemme religiøse og etiske påtrykninger. Man kan sige, at alle menneskelige aktiviteter baserer sig på informationsudveksling, præcis som alle processerne i det enkelte menneske styres af informationer.

Jeg har ingen direkte kontakt med Dansk Journalistforbund. Jeg er tilknyttet et andet medieforbund, men det skal nok passe, at DJ følger de amerikanske strømninger.

Min egen forskning gennem årene har mest været kontraktforskning for multinationale virksomheder og organisationer samt for arbejderbevægelsen, og mine kontakter i dag med forskere i ind- og udland er af privat karakter, hvor vi udveksler oplysninger om hinandens resultater. Skype og internettet giver os jo enorme muligheder for at udveksle viden, som man ikke kendte til før i tiden.

Manglen på tværfaglig kommunikation er ikke kun et dansk fænomen, det er et problem overalt i verden. Videnskabelig forskning har udviklet sig så eksplosivt at verden er blevet så kompliceret, at ingen mere kan overskue videnmængden. En pudsig sideeffekt af dette er fremkomsten af et utal af nye religiøse strømninger. Det afspejler den forvirring som det enkelte menneske føler på grund af informationsbombardementet. Når verden bliver uforståelig finder det enkelte menneske tryghed ved at klamre sig til et selvskabt forenklet verdensbillede.

Den forstærkede effekt i skænderier er proportional med afstanden, og den deler vi med dyrene. En lille hund kan gø voldsomt af en stor bidsk hund, når den føler at sikkerhedsafstanden er tilstrækkelig stor. Men hvis den står ansigt til ansigt med den store hund stikker den halen mellem benene og piber underdanigt i rædsel. Internetdebatter har denne sikkerhedsafstand, og man kan ovenikøbet skjule sig bag anonymitet, så der kan man frit slippe aggressionerne og frustrationerne løs.

Det er også denne effekt, der har medført fremkomsten af trolls, som de er blevet døbt af amerikanerne. Ser vi bort fra de af dem, som finder en morbid tilfredsstillelse ved at ødelægge en debat (de er oftest anonyme), så er den typiske troll et menneske, der føler, at de ikke får tilstrækkelig anerkendelse af deres nærmeste omgivelser. Derfor får de et behov for at gøre opmærksom på deres meninger til et bredere publikum, og nogle af dem tror vitterligt at deres liv er interessant for andre mennesker.

Det medfører ofte misforståelser, fordi meget få mennesker har den sproglige forståelse, som Wittgensteins sprogspilsteori beskriver. Den burde være pensum for underskolen. Så kunne mange problemer med læring og sociale interaktioner være undgået. Nu må journalister og tekstforfattere trækkes med problemet, for de fleste mennesker forstår kun sproget i den sociale gruppe, de tilhører.

Det blev en længere smøre, men jeg håber den besvarer dine spørgsmål. Ellers må du komme igen.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 34 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 33 34 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 16:11
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nu er årets bedste unge forskere fundet
23/04/2024 17:50
Trafikproblemer på E45 ved Aarhus
23/04/2024 17:21
Storbritannien vil øge forsvarsudgifter..
23/04/2024 17:10
Franske flyveledere varsler strejke på ..
23/04/2024 16:37
To børn på skadestuen efter fund af sy..
23/04/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk