annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 19 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16812 - 31/03/2014 00:24 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Så hva' ska' man nu "tro"?".

- Jeg ville vælge en skepsis overfor tro uanset, lidt af pointen, forstår du nok ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (31/03/2014 00:25)
Top Svar Citer
#16813 - 31/03/2014 12:38 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Når jeg nærlæser Videnskab.dk (klik), ser jeg dette:
Citat:
»Det her er noget, vi ikke bør ignorere. Meget forskning viser, at religiøse mennesker har flere sociale forbindelser, færre negative følelser og flere positive følelser end andre, og det kan være, at religion i sig selv er årsagen til, at de har det godt,« siger Harold Koenig, grundlægger af The Center for Spirituality, Theology and Health på Duke University i USA.
og
Citat:
Videnskaben har endnu ikke skaffet velunderbygget viden om, hvorfor religion tilsyneladende kan holde os sunde og glade. Effekten kan måske skyldes, at religiøse generelt lever sundere både psykisk og fysisk.

På det psykiske plan viser Koenigs meta-undersøgelse, at religiøse oplever mere mening og formål med livet end ikke-troende. De har mere håb, de tilgiver mere og oplever større taknemmelighed og kærlighed til medmennesker.
Jeg hæfter mig ved "mere mening og formål med livet" yeah og tænker, om det mon er sådan, at de, der ikke finder mening med tilværelsen hjælp simpelthen dør (for tidligt) af fortvivlelse (for megen tvivl).

Psykens magt over kroppen kender vi jo også fra placebo-effekten (klik).

Arne smiler
Top Svar Citer
#16815 - 31/03/2014 20:27 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Tilbage i tiden ville du såmænd ha’ fundet mangt en lykkelig troende med opfattelsen af jordkloden så flad som en tallerken, ja som centrum i et meningsfyldt tankeunivers m.m. Intet nyt under solen Arne, hvorfor du som Afrodites lille epigon alligevel nok må indse dine sansedata som et ringe værktøj til skabelse af viden om noget som helst. Vi ka’ ikke bruge idéen om den lykkelige troende til noget, religiøse troende er verdenskendte for at dyrke verdensbilleder på selvbedrag. Derimod ka’ du med fordel undersøge observationsmaterialet i statistikker, fremfor blindt at stole på alt du læser. Du bliver ikke spor dummere af en mere kritisk omgang med information Arne, i hvilken forbindelse, du selv ka’ lægge information ind på Wikipedia.
Hvorom alt er, ka’ du med fordel undersøge troen for indhold, før du letter fra jorden i behagelige følerier om dens skønne indhold, det i sig selv, ville koge adskillige indlæg ned til noget substantielt med relevans til menneskers liv, med retning imod noget netop eksistentielt.

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16816 - 31/03/2014 22:15 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skulle måske tilføje, citeret fra Videnskab.dk (klik):
Citat:
Videnskab.dk drives efter almindelige journalistiske principper og er anerkendt som et troværdigt nyhedsmedie i det danske samfund. I 2010 blev Videnskab.dk hyldet som ‘bedste nye publicistiske initiativ’ med henvisning til kvalitetsjournalistik og effektiv videnformidling af Foreningen af Danske Interaktive Medier. Videnskab.dk er tillige blandt de mest citerede specialmedier i Danmark.
hvilket muligvis kunne gøre dem en anelse mere troværdige end vores ultrarationalistiske debattør, der øjensynlig alene støtter sig til sin egen logik og åbenbart ikke anerkender en aktuel foreløbig faktisk viden om menneskets livsbetingelser:
Citat:
Ligegyldigt hvad du tror inderligt på, ser det ud til, at det gavner dig. Religiøse mennesker er mere lykkelige, får færre hjertesygdomme og lever længere end andre mennesker.
Problemet er vel, som jeg ser det, at hvis man alene støtter sig til sin fornuft - og ikke anerkender følelser, fornemmelser, intuition - så opnår man ikke, hvad man måske kunne kalde: psykisk harmoni - så mangler man åbenbart noget, som kroppen har brug for - og man dør for tidligt.

Mit gæt er, at hvis man på en eller anden måde kan nå frem til en form for mening med egen tilværelse, så opnår man "mere håb, tilgiver mere og oplever større taknemmelighed og kærlighed til medmennesker" - og lever længere yeah
Det opnår man så åbenbart ikke, hvis man alene støtter sig til menneske-fornuft - og ignorerer alt andet blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16817 - 01/04/2014 00:32 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
’Videnskab.dk drives efter almindelige journalistiske principper og er anerkendt som et troværdigt nyhedsmedie i det danske samfund’.
Arnes kommentar: ”hvilket muligvis kunne gøre dem en anelse mere troværdige end vores ultrarationalistiske debattør”.

- Arnes tror åbenbart også her, at journalister på videnskab.dk ”føler” sig frem til viden, hvilket han også her ka’ glemme alt om, det handler alt sammen om rationelle forklaringer som præsenteres logisk konsistent, som videnskab bør og skal – men derfor ka’ han jo godt ”føle” noget for forklaringerne, måske endda elske lidt med dem… ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 19 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk