annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 131 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 19 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16756 - 18/03/2014 14:16 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Hej Michael du skriver:

Citat:
Der er intet jeg i dette nu og derfor ingen til at opleve det. Der er kun oplevelsen selv.


Jeg (som Heidegger og Tillich vi) må opponere på det kraftigste imod denne form for nu'ets mystik, der intet har at gøre med fx Tillich's Kairos forståelse som hans redegørelse for "det evige i nuet", som du ellers tidligere har påstået det.

Det strider imod al sund fornuft hvad du skriver, det strider imod alt hvad der er tænkt siden E. Kant. Du går udenom enhver erkendelsesteori, og slår fornuften og vores apperceptioner fra, hele forhjernen, vores bevidsthed og tænkning, sætter du ud af spil, kraft og virke.

Jeg må spørge bekymret om du overhovedet ikke har dig selv med i hvad du oplever? Er du virkelig kun oplevelsen selv? Kun i arkaisk østlig religiøs mystik finder man tendenser til at menneskets selv, ego-self (konstitueret fysisk i forhjernen, homo sapiens hjernen, først og fremmest), skal gå i opløsning og ikke er omfattet af eller medintegreret i nuet, det/de usædvanlige øjeblikke.

Hvis dit nu, kører udenom fornuften og dig selv, tænkningen og sproget, hvad skal det så gøre godt for, hvem har glæde og gavn deraf. Skal det blot slå tiden, vores liv, ihjel? Er det selvmord, eller forsøg på at flygte fra vores bevidsthed og bevidste reflekterende eksistens. Man kunne lige så godt tage lsd, stoffer eller drikke sig pløre fuld, for at komme udenom fornuften, dit bevidste selv. Sjovt at tænke sig, at du ikke har dig selv og dine reflektioner med i dit nu, som vi nu har hørt om i årevis.

Nå men fordi dit standpunkt er så fuldstændig forskelligt, ja diamentralt modsat eller anti, hvad jeg står for, har vi dog haft nogle vældige gode debatter igennem årene. Vi to er forskellige som øst og vest, og ja du er et tydeligvis et barn af øst, som jeg er et barn af vestens tænkning og spiritualitet. Et sjovt møde, et spændende møde, hvor jeg dog ofte rystes over hvad du kan finde på at skrive. Men fint vi med arne's initiativ begynder at få styr på vores forskellige ståsteder og virkelighedsbillede og ja spiritualitet og religiøsitet om nogen har denne dimension med inde over.




Her følger hvad jeg lige har skrevet om forholdet, sagen, problemstillingen:


Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede (Kristus; det Helliges og Noumenale Guds nærvær) drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse...

Fornuft er forudbetingelsen for tro, og tro er fuldbyrdelsen af fornuft. Tro er således ekstatisks fornuft. Der er ingen modstrid mellem troens væsen og fornuftens væsen. Paul Tillich (undtaget parentesen som er min)


Paulus bliver også kaldt for tænkningens skytshelgen fordi der hos ham ingen modsætning er mellem tro og tænkning (fornuften). Og en tro der tilintetgør fornuften, tænkningens struktur, tilintetgør sig selv. Tro er derfor ikke opposition til fx astrofysik eller evolutionsbiologien, hvis den gør sig selv dertil, undergraver og tilintetgør den sig selv, ved at fjerne fornuften (vores intellektuelle integritet, forhjerneaktiviteten), som er troens forhåndsbetingelse. Tro er med fuld forhjerne aktivitet, tænkende reflekterende bevidsthed og forstandighed hos Paulus, dette er religionshistorisk uset/uhørt og enestående at en mystiker har fuld integreret forhjerneaktivitet, forstandigheden med inde over sin mystik, men det skyldes at den paulinske Gudsmystik er Kristusmystik:


Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18


På dine vegne, jeg er lidt bekymret og ked af det, fordi du mere og mere som årene går mister grebet om det du udtaler dig om. Hvad er det dog der sker i dit liv michael? Er du forvirret mht hvad du mener, som dit ståsted, hvad du gerne vil repræsentere og præsentere os andre for, altså i voldsom indre oprør med dig selv? Du virker meget usikker og fortvivlet som forvirret, den ene dag skriver du et, næste dag noget helt andet. Er du i syv sind med dig selv? Altså uden afklaring og forståelse i øjeblikket. Jeg har fulgt dig i mange år nu, men aldrig set dig være så svingende og usikker som du er i øjeblikket, hvor der nærmest ikke er hovede eller hale i hvad du skriver. Du har lige sagt at jeg har svært ved at udtrykke mig klart, jeg tror det gælder for nogle (arne fx), men for andre udtrykker jeg mig krystalklart og uden svinger og forvirring som uden at have skiftende standpunkter, siden 2003.

de bedste hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16757 - 18/03/2014 17:06 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Simon]
Afrodite Offline
ny
Registeret: 29/08/2013
Indlæg: 2
I TROSFRIHEDENS "HELLIGE" NAVN

Som interesseret læser af diverse indlæg i dette debatforum, må jeg med beklagelse erfare, at tonen fra visse skribenters side er blevet tiltagende skinger og grænsende til det perfide.

Forhåbentlig er det et forbigående fænomen, idet niveauet sænkes betydeligt på denne måde, for ikke at tale om troværdigheden.

Og så er vi inde på essensen af trosfriheden.

Naturligvis er der frihed til at tro eller lade være, men mon ikke disse personer mangler en dimension? Deres mere eller mindre uforskammede og nedladende bemærkninger signalerer en vis angst, for hvad mon? For hvad der kommer efter døden? For den drømmeløse søvn, det store sorte ingenting? Selv den mest forhærdede trosfornægter må jo erkende, at vi alle skal dø, så hvorfor ikke vænne sig til tanken og nyde det skønne og mirakuløse liv mens vi har det?

Man fristes til at tænke: Disse to mænd (deres alder kender jeg ikke) må da savne kærlighed i deres liv. I hvert fald virker deres snørklede tankegang og deres frustrerede meninger om andres holdninger som uforløst kærlighed både fysisk og mentalt. Et meget centralt element i vi menneskers tilværelse, og hvor mangelen på samme kan give de mest mærkværdige og uskønne konsekvenser som f.eks. bitterhed og aggressivitet, for ikke at tale om manglende forståelse for andres livsglæde.

Mit råd er derfor:
Elsk hinanden og elsk livet. Størst af alt er kærligheden, den kan overvinde alt! - Også selv om man ikke tror på noget som helst.

Dybest set har jeg lidt ondt af disse personer, der ikke kan se det vidunderlige i at eksistere, men derimod bruger enorme mængder af ord og tid på at nedgøre andres udtalelser, oven i købet uden at benytte sig af almindelig dannelse og pli.

Det er mit håb, at tonen i Trosfrihed må udvikle sig i en bedre retning fremover, således at vi alle kan læse diverse indlæg uden stødende og ubehagelige tilkendegivelser.

Kærlig hilsen
Afrodite smiler



Redigeret af Afrodite (18/03/2014 17:12)
Top Svar Citer
#16758 - 18/03/2014 19:08 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zeff,

Du skr. tilbage i tråden til Treram flg.:
”Jeg går helt ind for at afskaffe denne tåbelige blasfemiparagraf.
Straffelovens § 266 b, også kaldet racismeparagraffen måtte også gerne fjernes. Den er begrænsende for ytringsfriheden og fører ofte (oftest ?) til afsporing af samfundsdebatten; kriminalisering af ytringer bringer udsagnene i fokus og selve emnet bliver forplumret - og kritikere af emnet bliver affærdiget som racister”.

- Igen en tommel op! Så vidt jeg husker, blev senest nyligt afdøde Jesper Langballe idømt 10 dagbøder af 500,- kr. i henhold til netop denne paragraf. Nu behøver man hverken være politisk enig med noget parti eller nyde retorikken rundt om i øvrigt, for at se glidebanen en sådan paragraf ka’ sætte i sving. Det er fint med følsomhed, men man behøver nu ikke dyrke overfølsomheden (som det fx ses her i forummet), det går faktisk an at se bort fra udtalelser såvel som mennesker man ikke ynder, så det sku’ nu ikke være så svært at komme overens om det uens, hvorfor netop de gode uoverensstemmelser kan medvirke til at sætte gode debatter i sving til fremme for elegante argumenter! ;)
Så lad os endelig få reduceret disse blandt andre vissevasselove, som div. levebrødspolitikere har fået skabt men som udelukkende skaber forhindringer for sund fornuft.

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16760 - 19/03/2014 13:53 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Afrodite]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Kære Afrodite.

Jeg husker, at du første gang skrev her på Trosfrihed.dk: #15993 - 14/08/2013 20:18 i tråden: Kærlighedens velsignelse under Diverse (klik), hvor du fortalte om kærlighed og elskov - også hos os ældre.
Og nu ta'r du til orde om tonen her på Trosfrihed.dk - især tonen hos "visse skribenter".

Det ville være en meget stor løgn at hævde, at jeg er uenig med dig, og når du skriver:
Citat:
Man fristes til at tænke: Disse to mænd (deres alder kender jeg ikke) må da savne kærlighed i deres liv. I hvert fald virker deres snørklede tankegang og deres frustrerede meninger om andres holdninger som uforløst kærlighed både fysisk og mentalt.
så forekommer det mig at være meget plausibelt, og jeg kan let følge dig i dine ord:
Citat:
Dybest set har jeg lidt ondt af disse personer, der ikke kan se det vidunderlige i at eksistere, men derimod bruger enorme mængder af ord og tid på at nedgøre andres udtalelser, oven i købet uden at benytte sig af almindelig dannelse og pli.

Din teori om, at der måske ligger en form for angst bag - angst for det uforståelige - angst for det, som fornuften er magtesløs overfor - den kunne nok meget vel underbygges af, at det jo er ret tydeligt, at de omtalte skribenter åbenlyst kræver fornuftsmæssige begrundelser - også for alt dét, der ligger udenfor fornuftens grænser blinker
Og ikke nok med at de kræver det for deres eget vedkommende, de kræver det åbenlyst også af alle andre, der skriver her - noget af en absurd form for forsøg på censur skulle jeg mene blinker

Dertil kommer, at de jo selv er fuldstændigt tavse om alt det, vi mennesker ikke forstår - ja, de benægter vel på det nærmeste eksistensen heraf - og i stedet leger de "det muntre køkken" (klik), hvor "porcelænet" blot i stedet er andres meninger, idéer, visioner, anelser, oplevelser, tro derude, hvor der - åh så uhyggeligt blinker - ikke er nogen, der ved noget smiler

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16761 - 19/03/2014 14:13 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
jeg vil forsøge alene at fokusere på hvad Afrodite her skrev:

Det er mit håb, at tonen i Trosfrihed må udvikle sig i en bedre retning fremover, således at vi alle kan læse diverse indlæg uden stødende og ubehagelige tilkendegivelser.

og så vil jeg glemme alt hvad der er gået forud om vi nærmer os dette ønske og håb som Afrodite udtrykker for Trosfrihed, os her på Trosfrihed

mange kærlige hilsner HansKrist.


PS:

Om noget jeg ønsker at vores forskellige synspunkter og ståsteder skal komme tydeligt frem og vi skal glæde os herover, vores forskelligheder, men vi skal ikke gøre personforfølgelserne, intimideringerne, latterliggørelsen og ringeagtelsen til det centrale i debatterne.

Det vigtigste må være at vi igen får lyst til at bruge det danske sprog, for at udtrykke os og beskrive, hvad vi finder væsentligt og som et ubetinget anliggende af ultimativ betydning for os og vores liv.

Det er nok det der gør mest ondt på mig, altså overgrebet imod det danske sprog, som er blevet voldtaget og ødelagt her på siden, ingen kan længere skrive noget og ytre sig, uden at det bliver groft mistydet og latterliggjort. Dette er vold imod sproget. Det er vold imod den gode samtale mellem mennesker. Det er vold imod ytringsfriheden, lysten til at skrive og formulere sig. Kors hvor er der gjort vold imod det danske sprog i den henseende og vi er i den grad blevet hæmmet og voldtaget dybt ind i vores indre, såvidt dette at turde skrive og ytre os frit.

Selv om jeg er meget robust, kan jeg dog tydeligt mærke den voldtægt og ødelæggelse der foregår. Men hvad med alle dem der ikke længere tør debattere frit, tør skrive her længere (tør lade munden flyde over med hvad de har på hjertet), fordi de kan se hvad det indebærer af risiko for at blive angrebet personligt og intimideret, latterliggjort og ringeagtet på det groveste, ud fra alene mistydninger og misopfattelser af hvad vi skriver. Det er denne voldtægt imod vores udtryk, vores tale og samtalen, brug af sproget, jeg begræder når jeg tænker på trosfriheds skæbne. At denne typiske akademiske angst, bluf og neurose, skulle sejre her på trosfrihed er sørgeligt. Jeg vil forsøge at gøre alt hvad jeg kan personligt for at få det ændret. Derfor har jeg også kigget kritisk på mig selv som debattør, hvilket jeg også synes et par andre burde gøre, hvilket jo er den dagsorden thomas forsøgte at sætte op, men så smuttede han igen, og som jeg engagerede mig i, men vi slås med det tavse flertal, der gemmer sig af konfliktskyhed, ellers var debat terrorismen nok ophørt for længst. Men jeg tror vi er ved at lykkes, at vi vil lykkes, jeg fornemmer det.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
Array
Side 12 af 19 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Børsen skal genopbygges 'no matter what..
16/04/2024 17:44
Hospitalsgynækolog i Hjørring krænked..
16/04/2024 17:34
Sigtet fynsk betjent bekræfter flere s..
16/04/2024 17:08
Lovændring kan være på vej i Nordic W..
16/04/2024 16:37
Tysklands kansler efter møde i Kina: 'J..
16/04/2024 16:20
Nyheder fra Religion.dk