annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 19 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16818 - 01/04/2014 01:04 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det kunne se ud, som om Simon har overset dette fra Videnskab.dk :
Citat:
Videnskaben har endnu ikke skaffet velunderbygget viden om, hvorfor religion tilsyneladende kan holde os sunde og glade.
Og videnskab beskæftiger sig jo ikke med "livets mening", men det gør mange af os mennesker øjensynligt - og med held - hvis vi vil leve godt og længe - siger videnskaben! blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16819 - 01/04/2014 07:28 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Nej Arne, vi må holde dig lidt fast her, så du forstår at også journalister på videnskab.dk beskæftiger sig med rationelle forklaringer, så du ikke forledes til at tro de "føler" sig rundt i naturforklaringer. ;)
Det var m.a.o. bare et dårligt eksempel, hvorfor du nok vil finde større opslutning på "alternative" helsemesser, hvor der serveres kærlighed for meningsfyldte guddommelige universer samt idéer om placebo som et virksomt middel mod alt fra fodsvamp til cancer o.a. ordplingplang.

"Videnskaben har endnu ikke skaffet velunderbygget viden om, hvorfor religion tilsyneladende kan holde os sunde og glade".

- Det er med viden du kan holde dig sund og rask, rent empirisk velunderbygget viden Arne - religiøs dogmetro er det glade vanvid, men det ved vi jo i forvejen, så de penge ville være spildt. Men er man i forvejen en glad troende, da vil man sikkert tro hvad som helst, hvis bare der i illusionen placeres et gran af sand genkendelig information. Der er ingen tillidsvækkende dokumentation for at du som troende skulle leve længere end fx ateister Arne. Den slags historier er bare svære at underbygge, og dét er sagens kerne. Så statistisk materiale der skal promovere sådanne idéer, ka' du med fordel undersøge til bunds. Du vil sikkert finde mange sjove spørgsmål, hop du bare ud i det og fortæl os endelig om dine undersøgelser undervejs.

Du ka' finde storartede historier om folks interesse for pseudovidenskaber, paranormale oplevelser m.m. på James Randi Foundation, som faktisk er oprettet i 1996 for netop at hjælpe kreationister lidt på vej ;)

mvh
Simon



Redigeret af Simon (01/04/2014 07:35)
Top Svar Citer
#16820 - 01/04/2014 09:23 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at Simon skriver:
Citat:
Det er med viden du kan holde dig sund og rask, rent empirisk velunderbygget viden Arne - religiøs dogmetro er det glade vanvid, men det ved vi jo i forvejen, så de penge ville være spildt.
Den påstand vil sikkert interessere journalist på Videnskab.dk: Thomas Hoffmann, der skrev:
Citat:
Ligegyldigt hvad du tror inderligt på, ser det ud til, at det gavner dig. Religiøse mennesker er mere lykkelige, får færre hjertesygdomme og lever længere end andre mennesker.

Det viser en ny stor, systematisk gennemgang af alle videnskabelige undersøgelser, der er beskrevet i tidsskrifter på engelsk gennem de seneste 10 år.

Gennemgangen - et såkaldt metastudium - er lavet professor i psykiatri Harold G. Koenig, som i årevis har været blandt verdens førende forskere i sammenhængen mellem tro og helbred og har lagt navn til 350 artikler i anerkendte tidsskrifter

Arne smiler

Top Svar Citer
#16822 - 01/04/2014 12:13 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,,

Jeg formidler, præsenterer jer lige for nogle tanker af Paul Tillich jeg mener kan have betydning for at forstå hvorfor 'troslivet' indvirker på vores sundhed. Tillich var meget optaget af troslivets medicinske implikationer.


Troslivet (der intet har med gudetro eller dogmetro at gøre (tro på dogmer eller bibelen ordret at gøre)) angår alle sider af virkeligheden og alle sider af den menneskelige personlighed. Troen er et ubetinget anliggende der gælder for vores liv, der giver dybde, retning og enhed, mening, til alle andre anliggender og dermed hele personligheden.

Troen virker enhedsskabende og konstituerende for personligheden, udstyrer os med et organisk centrum da det er det personlige livs helhedsskabende midtpunkt, hvorfor at være uden tro er at være uden et samlende midtpunkt, uden nogen "ego-self" struktur der aktivt formår at participere i og med vore omgivelser, om disse er naturen, vore medmennesker, samfundet, eller kulturlivet, hvis det er stærkt konstitueret.

Og netop de splittende tendenser i menneskets bevidsthed er et af det personlige livs store problemer (psykoanalysen har i forbindelse neurosen kastet lys over forholdet). Og hvis et forenende centrum mangler, kan omverdenens uendelige mangfoldighed, såvel som sindets indre tilskyndelser fremkalde eller fuldføre personlighedens fuldstændige opløsning.


Tro og lidenskab:


"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou (ateisten Badious beskrivelse af trosbegivenheden Kristus som han har fundet den hos Paulus og sig selv i forbindelse 1968 oprøret).


I troens akt deltager hver nerve i menneskets legeme, enhver stræben i hans sjæl, enhver åndelig funktion. Men legeme, sjæl og ånd er ikke tre dele af mennesket. De er dimensioner i menneskets væsen og altid tilstede i én sammenhæng; thi mennesket er en eenhed og ikke sammensat af dele. Troen er derfor ikke et spørgsmål om tanke alene, eller sjæl alene, eller legeme (vitalitet) alene, men hele personlighedens retning mod noget af afgørende vigtighed.
Tro vil sige uendelig lidenskab, og lidenskab, selv den mest åndelige, har altid en legemlig basis. I enhver ægte trosakt deltager legemet. De måder, hvorpå det deltager, er mangfoldige. Legemet kan deltage både i vital ekstase og i en askese, der sigter imod åndelig ekstase. Paul Tillich.



Venlig hilsen HansKrist.

PS:

Et forhold ved den paulinske kristne tro og teologi, der er for det moderne menneske med et komplekst sjæleliv (Berdyaev) som jeg mener er fremmende for vores sundhed er at troen ikke er blind, men seende, altså tænkende. Altså den kristne tro krænker ikke vores intellektuelle integritet.

Ja indenfor kristendommen er tro ikke blind tro, men seende tro, altså tænkningen og fornuften (vores homo sapiens reflekterende forhjerne virksomhed) må ifølge Paulus ikke ekskluderes. Dette forhold hos Paulus har A. Schweitzer påtalt som værende enestående religionshistorisk set, aldrig før har vi mødt en mystiker der også er tænker og endda kritiserer blind tro og ligefrem går så vidt at han sætter lovsangen med vores forstand over åndens, uden at den sidste skal fornægtes og afvises. Tillich siger om det forhold at den kristne tro takket være Paulus er født tænkende, følgende:

Citat:
Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life.

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel.

Fornuft er forudbetingelsen for tro, og tro er fuldbyrdelsen af fornuft. Tro er således ekstatisks fornuft. Der er ingen modstrid mellem troens væsen og fornuftens væsen.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16823 - 01/04/2014 12:50 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Hanskrist]
Zenia
Uregistreret

Uden at have sat mig ind i tråden her, tænker jeg omkring det med tro og fornuft, at:

Et eller andet - som nogle vil kalde intuitionens røst og andre måske Guds Stemme - tilsiger én, at noget ser ud til at kunne "give noget brugbart" ... dernæst handler man på det ... og ud fra det resultat, man får, kan man mærke, om det fører til en form for ønsket udvidelse af horisonten, om man så at sige får det bedre - både fysisk, mentalt og evt. åndeligt i forhold til sig selv og ikke mindst i forhold til sine omgivelser. smiler

For mig er dét sund fornuft - affødt af at handle på tro som vejviser. smiler

På den måde tænker jeg egentlig, at fornuft og tro i stedet for at tænke dem som modsætninger kan opleves som menneskets hjælpere i et partnerskab. smiler

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 19 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk