annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16396 - 20/11/2013 06:16 Re: At være "troende" [Re: Hanskrist]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne og Hanskrist.
Så var det så den rette "ånd" der kom over mig igår siden i begge to kunne acceptere dele af mit "ånderige" indläg.

Men som tidligere skrevet må det väre meget besvärligt at väre "rigtig" troende, når nu Hanskrist ikke mener at de jeg troede der var rigtige kristne, ikke er det i Hanskrist verden og Arne selvom du hele tiden påstår du ikke er til gudehallöjet, så er det ligesom dine indläg siger noget andet-af og til, men Hanskrist er overbevist at du ikke tilbeder nogen" ånd" og så må vi andre vel fölge trop?.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16397 - 20/11/2013 08:36 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men dér, hvor sandsynlige forklaringer á la Simon jo ikke duer til noget som helst, er da - for mig at se - det fantastiske, vidunderlige, mirakuløse: at verden eksisterer!".

1) Verden er ikke mirakuløs - det er religiøse troende der beskriver hændelser som mirakler.

2) At verden omkring dig eksisterer, er jo netop udtryk for det sandsynlige - verdens eksistens kan sandsynligøres, hvorfor altså en sådan forklaring har en praktisk betydning. Du får atter vrøvlet dig op i en krog...;)

mvh
Simon



Redigeret af Simon (20/11/2013 08:48)
Top Svar Citer
#16398 - 20/11/2013 09:18 Re: At være "troende" [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men som tidligere skrevet må det väre meget besvärligt at väre "rigtig" troende, når nu Hanskrist ikke mener at de jeg troede der var rigtige kristne, ikke er det i Hanskrist verden og Arne selvom du hele tiden påstår du ikke er til gudehallöjet, så er det ligesom dine indläg siger noget andet-af og til".

- Arne er sprogligt set sjov, og det er han fordi han slører tilgangen til meninger netop han påfører livet selv. Og hvad er det akkurat for kulturelle institutioner der overfører meninger om livet på livet selv? Svar: religioner.
En anden morsomhed har altid været hans behændige værgen imod evidenskrav for en lang række dybest set meningsløse spørgsmål, til hvilke der knytter sig et livssyn - med noget der minder om prærogativer. Skulle man døbe cirkelargumentet, ville Arne klart stå fader! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16400 - 20/11/2013 10:14 Re: At være "troende" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, der er da mange måder at opleve verden og tilværelsen på, og vi har vel alle en tilbøjelighed til at mene, at netop hver vores egen måde er "den rigtige", og at alt andet er "forkert".

For mig ligner Simons "sandsynlige forklaringer" en indskrænket verden, der vender ryggen til alt det ikke-rationelle (Er det mon en slags angst for det ukendte og det uforståelige?), mens Hanskrists citater af, hvad andre har skrevet, umiddelbart forekommer mig at bide sig selv i halen á la: Det er sådan, fordi det er sådan. Derfor er det sådan.

Imidlertid har vi jo alle friheden til at tro og til ikke at tro, hvad som helst vi vil - på fuldt ligeberettiget vis, vil jeg mene.

Og når du skriver til mig:
Citat:
- og Arne selvom du hele tiden påstår du ikke er til gudehallöjet, så er det ligesom dine indläg siger noget andet - af og til -
så får jeg det indtryk, at du helst så, at idéerne om en eller flere mere eller mindre menneskelignende guder helt forsvandt fra menneskers bevidsthed, hvor jeg vil give sådanne idéer mindst samme ret til at eksistere som f.eks. idéerne i eventyrene.

Jeg tror ikke på, at vi mennesker nogensinde finder "sandsynlige forklaringer" på, at vi og verden eksisterer, men jeg oplever, at vi gør det - eksisterer - og jo mere jeg søger at forestille mig dets modsætning - ikke-eksistens - jo mere begejstret bli'r jeg smiler
yeah
Og så har jeg ingen problemer med at nyde de mange idéer, visioner, fantasier om eksistensen af noget gudommeligt - samtidig med at jeg fornemmer, at hele verden (mig selv medregnet) er noget endnu meget større blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16401 - 21/11/2013 10:21 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”For mig ligner Simons "sandsynlige forklaringer" en indskrænket verden, der vender ryggen til alt det ikke-rationelle”.

- Dette skyldes udelukkende, at du slet ikke forstår pointen med viden og videnskab i øvrigt, som er: at beskrive verdensbilledet (såvel som objekter i det) på så rationel en vis, at beskrivelserne selv har optimal forankring i den verden/virkelighed de er sat til at beskrive. Dette har selvfølgelig stor betydning, idet informationsværdien løser problemer og behov med fakta/viden.


Ole ska’ finde frem til post x. Her får han to redskabsvalg for lokation:
1: fortællingen fra pers. Hans, der ka’ fortælle hvor han tror post x ligger, eller..
2: et kompas samt et kort med pejlemærker, der angiver post x.
3: hvilket redskab vælger Ole til brug? ;)

Ja, det afhænger lidt af Oles evne til at tænke rationelt: men ka’ Ole nu ha’ tillid til Hans’ orienteringsevne, eller foretrækker han med sin egen sunde fornuft at bruge værktøjer, der slet ikke leverer irrationelle slutninger, i sin søgen efter posten?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/11/2013 11:09)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk