annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16402 - 21/11/2013 10:46 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Jeg tror ikke på, at vi mennesker nogensinde finder "sandsynlige forklaringer" på, at vi og verden eksisterer”.

- Det har slet ingen betydning hva’ du ka’ tro herom Arne, sandheden er nemlig den, at viden vi anvender rent faktisk består af sandsynlige forklaringer – og i en verden, der netop ér sandsynlig i kraft af sin evne til eksistens. Denne eksistens, kan i sagens natur derfor sandsynliggøres i beskrivelser. Hva’ du tror, har ergo ingen værdi som information om verden betragtet ;)

”men jeg oplever, at vi gør det – eksisterer”.

- Fejl. Akkurat dit sanseapparat er et skrøbeligt værktøj, som du kun tillægger betydning i kraft af idéer du har om det. Men hvis du havde været lidt med. udd. ville du vide, at netop menneskets sanseapparatet er meget skrøbeligt og langt fra til at stole på. Dertil kommer kvalifikationen af mange andre cerebrale processer.
Det der har betydning for kvalifikationer af noget eksistentielt, er så langt fra din oplevelsessfære fra dine sansedata, som ku’ bestå af lutter fantasier (hjernens egenproduktion og sammenblanding med andre inputs), eller af en blanding du slet ikke forstod at skille fra hverandre grundet en pludselig biokemisk forandring i hjernen. M.a.o. kan vi med et fingerknips let som intet snydes af cerebrale processer. Så den dur altså heller ikke til validering af eksistentens – hvilket du forøvrigt burde vide ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/11/2013 11:05)
Top Svar Citer
#16403 - 21/11/2013 11:00 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Og så har jeg ingen problemer med at nyde de mange idéer, visioner, fantasier om eksistensen af noget gudommeligt".

- Nejda, pointen var jo også blot dig som den morsomme agnostiker, ikke at fratage dig en tilbedelse af forestillinger du gør dig ;)
Vi må netop derfor antage værdiformidlingen af dine trosanskuelser som øverste prioritet.
Religiøse troende har altid kvalificeret deres psykiske realiteter med en særlig omhu. Men det er netop parallelbeskrivelserne der burde slå nogen i øjnene, en overkvalifikation af oplevelsessfæren, som ukritisk projiceres ud på vores omkringværende verden. Informationsværdien er bare ikke holdbar, det er det hele.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16404 - 21/11/2013 16:55 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Jeg skrev om Simons udtalelser:
Citat:
For mig ligner Simons "sandsynlige forklaringer" en indskrænket verden, der vender ryggen til alt det ikke-rationelle (Er det mon en slags angst for det ukendte og det uforståelige?)
Hertil svarede Simon:
Citat:
- Dette skyldes udelukkende, at du slet ikke forstår pointen med viden og videnskab i øvrigt, som er: at beskrive verdensbilledet (såvel som objekter i det) på så rationel en vis, at beskrivelserne selv har optimal forankring i den verden/virkelighed de er sat til at beskrive. Dette har selvfølgelig stor betydning, idet informationsværdien løser problemer og behov med fakta/viden.
Mit svar:
Selvfølgelig forstår jeg - som vel stort set alle - "pointen med viden og videnskab", og den har jeg da ingen anledning til ikke at anerkende og beundre - ikke mindst pga. de strålende resultater - især på de materielle områder.
Men at nøjes med dét alene i sin tilværelse, det er for mig at se et uhyrligt fattigt liv.

Og når jeg skriver:
Citat:
Jeg tror ikke på, at vi mennesker nogensinde finder "sandsynlige forklaringer" på, at vi og verden eksisterer -
Så giver Simon sig til, hvad der vel bedst kan betegnes som: at "snakke udenom" blinker

Og når jeg skriver:
Citat:
- så har jeg ingen problemer med at nyde de mange idéer, visioner, fantasier om eksistensen af noget gudommeligt - samtidig med at jeg fornemmer, at hele verden (mig selv medregnet) er noget endnu meget større.
Så hævder Simon (løgnagtigt), at jeg "tilbeder" sådanne forstillinger.
Det kan vist bedst betegnes som værende "urent trav" - mildt sagt blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16405 - 22/11/2013 08:53 Re: At være "troende" [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Selvfølgelig forstår jeg - som vel stort set alle - "pointen med viden og videnskab", og den har jeg da ingen anledning til ikke at anerkende og beundre”.

- Og hvordan kommer så denne ”beundring” til udtryk: ved at overføre forventninger du stiller religiøs overtro på videnskaber – var det du tænkte, var udslagsgivende for din forståelse for videnskabelige arbejdsmetoder og deres hensigter?

I årevis har vi set dig blande religion og videnskab sammen. Du har stort set ikke snakket om andet end hvad du forestillede dig menneskeheden aldrig vil kunne vide noget om, og dette i lyset af din egen fortabelse overfor en religiøs symbolik og mystifisme, nøjagtig som om disse uens forhold var ligeværdige alternativer til beskrivelse af virkeligheden omk. os.
Du havde da vel ikke forestillet dig dét ku’ betragtes som en nøgtern tillidserklæring på videnskabers vegne, ja et udslag af nøgtern refleksion på vegne af selve menneskehedens erkendeevne? ;)

”Men at nøjes med dét alene i sin tilværelse, det er for mig at se et uhyrligt fattigt liv”

- Dette handler udelukkende om, hvordan og med hvilke metoder vi bedst beskriver verden, ikke om alt muligt andet. Da slet ikke hva’ du ka’ føle for dit og dat – alle mennesker har følelser Arne, det er bare ikke interessant i denne forbindelse.
Hertil har jeg et utal af gange skr. til dig, at du slet ikke kan føle dig frem til sandheden: du kan ikke beskrive noget med dine følelser, hvorimod dine følelser ka' forvitte ka forvirre det du vil beskrive; noget andet er at reflektere over følelsers årsagsforhold.

Du har i utallige tråde søgt at sidestille tro og viden som ligeværdige alternativer, hvilket bare ikke er tilfældet. Og ’troende’ – som indlysende må forstås som religiøse troende – danner akkurat livssyn på et grundlag af manglende viden, hvilket er et rigtig dårligt udgangspunkt at antage noget om eksempelvis verden udfra, hvorfor religioners verdensbilleder altså er så mangelfulde, at de bliver dårlige beskrivelser som egentlig er verden selv uvedkomne.
Dette er kernen i ateisters (og agnostikeres!) afvisning af religioners verdensbilleder: de er unyttige og mangelfulde beskrivelser af verden såvel som mennesket. Alligevel sidder du fortfarende her på debatten og skriver nøjagtig det samme i et utal af tråde, uden overhovedet at tilføre ny information. Til dette har flere end jeg spurgt dig hvad meningen er, men den ka’ du altså ikke knække for os, er det sådan? ;)

Når du skr. ,,men at nøjes med dét alene i sin tilværelse, det er for mig at se et uhyrligt fattigt liv”, da indikerer du endnu en trosanskuelse for os, nemlig troen på idéen om, at mennesker der som jeg fastholder viden som fundament for livssynsanskuelser, skulle stå i mangel på ”noget” du indiskutabelt selv måtte være er i besiddelse af. Og nu blir det sjovt!, for ku’ du ikke præcisere for mig, hvad det ér for en rigdom du her tænker på, og sandsynligvis i form af egenskaber – men det sku’ vel ikke være det lille træstykke med de små religiøse symboler på, med hvilket du forklarer meningen med dit liv, Arne? ;)

”Så hævder Simon (løgnagtigt), at jeg "tilbeder" sådanne forstillinger. Det kan vist bedst betegnes som værende "urent trav" - mildt sagt”

- Tja, i lyset af dig som ”agnostikeren” der åbenlyst tilbeder artefakter med religiøse symboler, og ligefrem fremhæver troen som et værdifuldt arbejdsredskab i relation til rigtige videnskaber, da må ’tilbedelsen’ vist anerkendes som korrekt anvendt begreb om din syssel dér.

God weekend, Arne – og ta’ endelig mig o.a. ateister med i aftenbønnen; du ved, man ska’ dele hva’ man har med dem som mangler...du bette mystiker! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (22/11/2013 09:18)
Top Svar Citer
#16406 - 22/11/2013 10:29 Re: At være "troende" [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Når jeg læser, hvad Simon skriver, får jeg det indtryk, at Simon sidestiller tro og viden - og eftersom tro ikke kan sandsynliggøres, må den slags kasseres.
Vi må holde os til det, vi kan finde ud af (sandsynliggøre), og resten skal vi så bare ignorere - ser det ud til.

Hvis dét er nogenlunde rigtigt opfattet, så kan man naturligvis sagtens leve på den måde - som ignorant blinker
Men hvis man også er interesseret i - optaget af - verdens (og egen) væren, så kommer en sådan indstilling jo ynkeligt til kort.

Ganske vist er det "et broget gedemarked", hvad der findes af forestillinger, idéer og visioner i religioner, kunst og eventyr (og forsøg på at hindre mennesker i frit at kunne bevæge sig omkring på "gedemarkedet" er da afskyeligt, synes jeg).
Og ganske vist er der dem, der har en fast og inderlig tro på, at menneskets fornuft vil kunne lede os til den fulde sandhed - en tro, der for mig at se er på linje med religiøs tro.
Men som jeg ser det, er vore muligheder i virkeligheden stærkt begrænsede - nu og i al fremtid.

Jeg kasserer ikke videnskab, men jo flere svar den finder, jo flere ubesvarede spørgsmål synes der at dukke op.

Jeg bekender mig ikke til religioner, kunst og eventyr, men har da sympati for - og glæde af - deres (efter min mening) ufuldkomne forsøg på at nærme sig sandhed.

Den eneste sandhed, jeg oplever, er, at verden (og jeg) eksisterer - illusion eller ej - og det får mig til at elske livet - i alle dets mange facetter smiler

Arne yeah
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk