annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 18 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16352 - 11/11/2013 09:58 Re: Gud! [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Ak ja, Simon nægter fortsat at forholde sig til, at aksiomer (klik) er:

Citat:
Grundantagelser, der antages at være sande, og som ligger til grund for et større system af sætninger. I et sådant logisk system har man altså et sæt aksiomer, man ikke beviser, men bruger som det fundamentale grundlag til at bevise andre sætninger i teorien.

Men det er vel også skræmmende for en rationalist at erkende, at verden meget vel kan være meget, meget andet og mere end, hvad de vedtagne aksiomer kan rumme blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#16354 - 11/11/2013 11:05 Re: Gud! [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Anonyme skriver til mig:

Citat:
Jeg kan også forstå på dig, at læsningen af Paulus vil "give Kristi klæder". Hvordan skal det forstås?
- Hvem er Kristus, og hvad er hans klæder?
- Hvordan kan læsingen af Paulus give os disse klæder på?


Hverken jeg eller Paulus har nogensinde talt om: "give Kristi klæder", endside om Kristi klæder og om at vi skal have Kristi klæder på. Så hvorfor du pludselig skriver sådan forstår jeg ikke, det giver ingen mening, og da slet ikke når vi ikke et eneste sted finder at Paulus udtrykker sig således, som jeg ej heller nogensinde har udtalt mig på sådan vis. Der er ikke taler om Kristi klæder et eneste sted hos Paulus, måske du skulle læse Paulus breve en gang til lidt mere koncentreret.

Hos Paulus tales der om at Kristus skal vinde skikkelse i os; som at vi skal iklæde os Kristus, dette har intet at gøre med klæder, men drejer sig alene om vores Kristusparticipation og konformitet, om vores væren i Kristus, om os i Kristus og Kristus i os, altså Kristusmystikken. Hvilket så fører til spørgsmålet hvem er Kristus? Svaret er at det er mennesket i Gud og Gud i mennesket! Begivenheden Kristus er Guds fødsel i mennesket (inkarnationen) og det er menneskets fødsel i Gud, de nye skabninger vi er i Kristus, er i kraft af Gud, som Guds skaberværk. Begivenheden Kristus ind i verden, i menneskehedens historie, er grundlæggelsen af Kristendommen og det sker når mennesket kommer til tro på Jesus som værende Kristus (Gud-mennesket; mennesket i Gud som Gud i mennesket) og vi med ham, i vores Kristusparticipation og konformitet ligeså.

Al kristendom bygger på:

1):

begivenheden Kristus som en menneskehedens historisk Mitweltsk begivenhed, Gud ind i tiden (historisk tid):

bekendelsen til Jesus af Nazareth som Kristus (den historiske Jesus som Kristus), mennesket (eksistentielle historiske) Jesus hvis ånd på ren vis var i besiddelse af Guds Ånd, som at Jesus var mennesket i Gud og Gud i mennesket (derfor er han Kristus) og vi taler om inkarnationen.


2):

åbenbaringsbegivenheden Kristus (A)* (se nederst):

trosbegivenheden Jesus værende Kristus opstanden, Kristus som værende udødelig og derfor en personlig eigenweltsk begivenheden til alle tider og på alle steder for alle mennesker, Gud ind i eksistentiel eigenweltsk personlig tid:

altså den personlige trosbegivenhed Kristus i hvert enkelt persons liv, Kristus i mig og jeg i Kristus (to meget kendte eksempler er Peters bekendelse og Pauls omvendelse på vej til Damaskus). Hvilket også er Guds fødsel i mennesket såvel som menneskets fødsel i Gud (de nye skabninger vi er i Kristus).

Citat:
For jeg er ved loven død for loven for at leve for Gud. Jeg er korsfæstet med Kristus. Jeg lever ikke mere selv, men Kristus lever i mig. Gal 2, 19 - 20.


Altså er vi ikke under loven længere, lever ikke under en opdrager, loven, længere, men vi lever for Gud, direkte umiddelbart i kraft af Gud som vor liv Giver og Skaber.

Citat:
Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus. 2 Kor 5, 16 - 18.


Luther skriver om trosbegivenheden Kristus, om troen Kristus selv (ja troen er Kristus selv) som vi finder det hos Paulus:

Citat:
er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.


Om vores væren i Kristus, Kristusmystikken hører vi hos Paulus endvidere:

i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod

i Kristus er vores legeme et tempel for Helligånden, Guds Ånd.

i Kristus har vi åndens nye liv at vandre i, og at profitere i

i Kristus har vi Guds Ånd og tankerne fra Gud

i Kristus har vi den længe ventede Åndsudgydelse som vi hører om det i det gamle testamente:

Citat:
Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner. Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.



Jung'iansk kunne vi udtrykke os som følger:

"Kristus virkeligheden" er vores vertikale spirituelle ego-self akse -struktur, åndsstruktur, mellem egoet mennesket (det jordiske og bevidste) og Gud/Selvet (det ubevidste himmelske, altså det kollektive ubevidste). Arketypen Kristus er vores vertikale spirituelle ego-self akse struktur, livet skjult i Kristus med Gud.


Mange kærlige hilsner HansKrist.


(A)*:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2, 9 - 16.


PS:

meget vigtig principielt helt afgørende pointe her for anonyme at få fat i:


Eksempler på Paul's Spirit-Christologi, den paulinske Spirit-Christologi, som Tillich formulerer sig:

Citat:
The divine Spirit was present in Jesus as the Christ without distortion. In him the New Being appeared as the criterion of all Spiritual experiences in past and future. Though subject to individual and social conditions his human spirit was entirely grasped be the Spiritual Presence ("God himself as Spiritual Presence"); his spirit was "possessed" by the divine Spirit or, to use another figure; "God was in him". This makes him (Jesus) the Christ, the decisive embodiment of the New Being for historical mankind".

It is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him the Christ, but that it is the Spiritual Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16355 - 11/11/2013 11:29 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hans,

Ved ikke om du har stilet dit indlæg til mig da du pludselig skriver "om" anonyme og ikke "til" anonyme.

Citat:
Anonyme skriver til mig

meget vigtig principielt helt afgørende pointe her for anonyme at få fat i


Hvis du ikke ønsker diskussionen, lader vi da bare være.

Hvad angår klæder, tænkte jeg bare på dine ord her:

Citat:
Altså det er nu mens vi er i live at tingene foregår, døden stiller os ikke mere begunstiget eller priviligeret mht de numinøse hinsides tid og sted forhold. Det er i livet, mens vi lever, at vi iklæder os vores udødelighedslegeme, vores det spirituelle legeme, uforkrænkelige legeme. På den måde kan vi besejre døden før vi dør vores såkaldte død.


Citat:
Hvis man først ret forstår Paulus, da åbenbares alt hvad han skriver sig på en smukt kraftfuld måde og man vil under læsningen iklæde sig Kristus, det nye pneumatisk menneske i Kristus der har livets ånds love at vandre i, hvor vores legeme vil være tempel for Helligånden, Guds Ånd, ja hvor vi har hele guddomsfylden i kød og blod, altså eksistentiel konkret i vores emergente jordiske manifestation og udtryk, karisma. Se fx Rom 8 og 1 Korintherbrev kapitel 3, 16 - 17 og kapitel 6, vers 19 - 20.


Jeg forstår ikke dit svar: "det er mennesket i Gud og Gud i mennesket!"

Jeg finder stadig ingen konkrete knager til disse abstraktioner.
Top Svar Citer
#16356 - 11/11/2013 12:48 Re: Gud! [Re: Anonym]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
lige her og nu ser jeg ingen grund til at fortsætte debatten med dig anonyme (vel thomas, går jeg stærkt ud fra).

forstår du ikke hvad jeg skriver og siger det ikke rigtig dig noget, er det fint for mig,

jeg har blot svaret dig meget seriøst og grundigt nu ved to lejligheder, fordi du gav udtryk for at du var oprigtig interesseret i af forstå mit ståsted,

på disse to af mine meget grundige redegørelser overfor dig, har du ikke haft nogen faglig saglig adækvat respons, så det gir nogen god mening at fortsætte debatten,

der skal jo være et kvalificeret fagligt modspil, og det finder jeg på ingen måder, eller også skal der være en vis lydhørhed overfor hvad jeg skriver, dersom du ikke magter det faglige modspil,

jeg har ikke noget imod at min tale ikke falder i god jord hos dig og andre,

vi er meget forskellige her på trosfrihed og religionsdebatten, og ofte står vi meget langt fra hinanden,

hvor jeg står er vist tydeligt for enhver og ikke til at tage fejl af, men det er enhver frit for ikke at ville vide af min Kristus-tro, Kristusmystik, paulinske Spirit-Christologi og antropologi som jeg meget detaljeret har redegjort for, her for dig speicielt to gange og igennem alle årene så flittigt igennem utallige indlæg.

jeg har sagt det før, at bringe citater uden personlige kommentarer der viser at man har forstået disse citater og kan sætte dem ind i en moderne kontekst og diskurs, siger mig ikke en disse, jeg står fuldstændig af overfor en sådan kurs og det er da også mange år siden jeg droppede Huxley's den evige filosofi, som værende trivielt og intetsigende (sentimentalt), ved siden af teologer og religionsfilosoffer som fx Berdyaev og Tillich, der altid formår at kontekste og relatere den kristne tro til vores moderne verdensbillede, forstand, såvel som vores eksistens og liv.

fred være med dig anonyme, for jeg tror det er vigtig at folk, debattører, indser at de intet har tilfælles såvidt spiritualitet og tro og her kristendomsforståelsen,,

vi er meget forskellige, ja der er en verden til forskel, og den forskel skal man ikke forsøge at ændre på, men lade stå tydeligt og klart for en selv og alle andre, eneste måde man kan komme videre


PS:

mennesket i Gud, er det sandt menneskelige i Gud, og Gud i mennesket er inkarnationsbegivenheden, som er såvel en historisk menneskehedens begivenhed, som det er en personlig eigenweltsk personlig eksistentiel begivenheden i hvert enkelt menneskes liv



a):
Gud i mennesket er Guds fødsel i menneskets liv (såvel som menneskehedens liv, altså den historiske dimension) begivenheden Kristus

b):
mennesket i Gud, det sandt menneskelige i Gud, er menneskets fødsel i Gud (de nye skabninger vi er i Kristus)

a) og b) står i en vekselvirkning, hvor både Gud a) og mennesket b) er den aktive part


kan du ikke umiddelbart forstå talen, skal du ikke beskæftiger dig dermed, det ser jeg ingen grund til, da det er en Helligåndens Åbenbaringsdimension (se fx 1 Kor 2) der ligger til grund for fortåelsen, se også Peters bekendelse og Pauls omvendelse på vej til Damaskus, som alle de personlige omvendelsesberetninger der findes, Rudolf Steiner; David Suchet; Luther; Tillich og Barth fra deres Paulus læsninger

kristen tro og spiritualitet udelukkende grundet på fornuften findes ikke, det er og har alle dage været Guds værk, en åbenbaringsdimension ved Guds Ånd, eller Guds handlen med os,,, eller hvordan pokker man nu vil udtrykke forholdet

troslivet såvel som vores spiritualitet kan ikke grundes på vores ånd, fornuften alene (dette er lunkenhed) men det er suverænt en Guds åbenbaring eller der er forskel på menneskets ånd og Guds Ånd:

Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2, 9 - 16.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16357 - 11/11/2013 14:22 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hans,

Jeg ønsker skam at forstå dig. Men det er min oplevelse, at du "viser kløer", og at du ikke formår at knytte abstraktionerne til noget konkret. Denne kunnen er ellers tegnet på faglig indsigt.

Jeg forstår ikke din tale. Men det nu nok næppe teoretikernes eller NT's skyld. Det kunne jo også skyldes dine formidlingsevner af et stof, du måske ikke selv forstår i dybden.

Hvis du trækker stikket til dialogen, så fred være med det.
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 18 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Nyheder fra Religion.dk