annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16359 - 11/11/2013 16:51 Re: Gud! [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Citat:
Hvis du trækker stikket til dialogen, så fred være med det


det gør jeg


at din interesse har ikke været oprigtig men på skrømt er nu tydeligt for mig, og du er en eklatant vrøvlehovede i dine svar til mig, som kun viser at du ikke har orket at sætte dig ind i hvad jeg skriver, men åbenbart har været såret, fornærmet, sorry,, men jeg gider ikke citater og jeg gider ikke anonymitet, hvor jeg ikke aner hvem jeg taler med.

og skulle du være thomas, da har mine forventninger været for store i forhold til dig,,, (lige nu irriterer det mig lidt at jeg har næret de forventninger til dig om du ville være seriøs og havde noget sagligt fagligt at byde ind med, æv æv og atter æv, kan nu kun stille mig selv det spørgsmål, hvad det var der gjorde at jeg en kort tid havde positive forventninger til dig, hvad pokker har jeg dog haft at have dette i? spør jeg nu mig selv)

hvorfor forholder du dig overhovedet ikke til de to indlæg jeg har skrevet til dig???? ret absurd hvad du disker op med efterfølgende mine seriøse indlæg til dig,, det hele er ellers forklaret ret så tydeligt, men ikke en reaktion fra manden,

dette er jo ikke debat og det er da slet slet ikke dig der oprigtig ønsker at forstå mit ståsted,, den må du sgu godt nok længere ud på landet med mand,

åh nej sig det er løgn, nu har du 'gud døde mig' bragt endnu et citat som værende alt hvad der er i et af dine indlæg, SÅ STOP DET DOG FOR HELEVEDE MAND! tænker jeg og alle andre,,, vi er sgu da ikke analfabeter, men vi kan da alle selv læse,,, nå men ihvertfald blot at bringe citater som indlæg er non sense, menigsløs på en debatside.

jeg har kun hovedrysten til overs for denne din citat adfærd, og jeg troede du var mere seriøs og havde mere i ærmet til os, men indtil videre har jeg overhovedet ikke set så meget som tegn på selvstændig tankevirksomhed,,

jeg kan fortælle dig at dine citater preller af på os alle, der er ikke en der hæfter sig derved. I vor moderne verden, med biblioteker, internettet, tv og aviser og alle de bøger vi har derhjemme i vores private bibliotek, virker det så grotesk at du laver indlæg hvori der kun er citater,, det gir ingen mening overhovedet i vor moderne tid, jeg kunne forstå det, dersom folk ikke havde rig adgang til alverdens litteratur, men det har vi sgu da alle, og ja vi kender dine citater og har kendt dem i masse af år.

forstår måske bedre og bedre hvorfor du ønsker at optræde anonym, for det ville jeg sgu ej heller seriøst lægge navn og en oprigtig ment profil til, det du gør, som du optræder,, ja så vær du hellere anonym
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16360 - 11/11/2013 19:33 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hans.

I et forsøg på at begribe, hvad du mener, stillede jeg dig et opklarende spørgsmål her i denne tråd:
Citat:
Skal det forstås sådan, at du udelukker "skaberkraftens skaberværk" - uanset af hvad art en sådan kraft måtte være - fra det spirituelle/religiøse?

Og jeg citerede endvidere en meget kendt ortodoks kristen biskops ord om bønnens tre stadier:
Citat:
På andet stadium, den kontemplative betragtning af naturen, skærper den kristne sin erkendelse af skabelsens uomgængelige "væren til", og han opdager, at Skaberen er tilstede i alt.

Biskoppen her synes ikke at være i overensstemmelse med din form for kristendom, hvilket jo er jeres begges gode ret, men hvis det forholder sig sådan, hvorfor vil du så ikke bekræfte det her, men blot lader nogle ord falde i chatten, ord der jo hurtigt forsvinder igen.

Du ønsker måske slet ikke, at jeg skal interessere mig for, hvad du skriver? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16361 - 12/11/2013 05:15 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er længe siden vi har fået din sang om den gudstroende Einstein, men han er måske lige på trapperne? ;))

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16366 - 12/11/2013 11:35 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne, du bringer følgende citat:

Citat:
På andet stadium, den kontemplative betragtning af naturen, skærper den kristne sin erkendelse af skabelsens uomgængelige "væren til", og han opdager, at Skaberen er tilstede i alt.


At Skaberen er tilstede i alt? er dette ikke en form for panteisme?

Jeg opfatter Gud som hørende ind under Ånden og Ordet, således kan vi kun tale om Gud der hvor Ånden og Ordet naturligt hører hjemme, er inkarnerede størrelser, hvilket vi finder gør sig gældende for os mennesker, således kan der ikke være tale om en Guds menneskeløshed, eller vi kan ikke tale om Gud udenom, uafhængig, af mennesket.

Citat:
Ikke ved magt og ikke ved styrke, men ved min ånd, siger Hærskarers Herre.



Citat:
Min Gud, hvis jeg forgår,

da forgår også du,

blir jeg tilintetgjort,

tilintetgøres du.



Ja, Gud er Gud, og jeg er jeg,

men du må også tro,

at den som kender en af os,

han kender begge to.

Angelus Silesius




Hvis man under en kontemplativ bøn opfatter at Skaberen er tilstede i alt, så tror jeg mere det dækker over at mennesket føler sig i samhørighed med alt, fx samklang naturen, måske universet. Men igen hvis vi ikke havde ordene, ville vi ikke vide hvad vi skulle forbinde med naturen og universet og samhørighed etc etc.. Sproget udgør en grænse for vores erkendelse og forståelse.

At Skaberen er tilstede i alt, hvad så med holocaust, tsunamier, tyfoner, jordskælv? Skulle Skaberen også være der? Hvis han så ovenikøbet er almægtig, hvorfor greb han så ikke ind? Nej jeg kan ikke bruge en sådan gudsforståelse til noget som helst.



Gud taler direkte til mennesket, det er en spirituel "jeg - du" relation, og det har intet at gøre med en gud ude i naturen eller en gud der eksisterer uafhængig af os og i noget/'nogen' der er uden Ånd og Ord. Gud kan forstås som vores potentialitet (essens), altså Selvet og Kristus som vores potentialitet realiseret og differentieret i eksistens, konkret i tiden, altså vores Jeg-hed eller Jeg-legeme.

Gud er det vigtigste begreb overhovedet for menneskets begyndende forståelse dets selvbevidsthed, som dets essens og potentiale, og Kristus det vigtigste begreb overhovedet for menneskets mulige selvrealisering, individuation, i tiden, under eksistensens usikre og vanskelige vilkår.



Vigtig er det at vi ikke skubber Gud ud i naturen, altså væk fra os selv som Åndsvæsner og Sproglige væsner (tænkende væsner). Vi må have Gud på rette plads, og det er at Gud er os nærmere end vi er os selv nær, og det igennem sin Ånd og direkte Tale til os, Ånden og Ordet, og begge disse forhold inkarneret er vores væren i Kristus, vores Kristus-virkelighed:

Citat:
Det skal ske derefter: Jeg vil udgyde min ånd over alle mennesker. Jeres sønner og døtre skal profetere, jeres gamle skal have drømme, jeres unge skal se syner. Selv over jeres trælle og trælkvinder vil jeg udgyde min ånd i de dage. Joel 3, 1 - 2.


Citat:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.

Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker. 1 Kor 2, 9 - 16.



Begge disse citater viser om noget hvad psykoanalysen drejer sig om, forholdet mellem vores ofte indskrænkede bevidsthed og bevidste indstilling til livet som vores rationalitet contra det ubevidste, det kollektive ubevidste ikke mindst, som er fortrængninger der kan ophæves og som vi ønsker ophævet, set både fra et religiøst perspektiv såvel som et psykiatrisk medicinsk perspektiv, ønsker vi nemlig kontakt til det ubevidste og da ikke mindst det kollektive ubevidste (alle vore iboende sider, hele vores væsen) med de mange arketyper der vil kunne opdrages eller kultiveres til at understøtte os i tiden under vores eksistens svære og til tider ret umulige og vanskelige vilkår, hvor vi netop har brug for at det ubevidste, såvel som det kollektive ubevidste bakker os op og da ihvertfald ikke er imod os. Vi har brug for at underbevidstheden bakker os op i tiden under eksistensens ofte usikre og vanskelig kår og vilkår.



mvh HansKrist.

PS:

Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham, det har Gud åbenbaret for os ved Ånden.

ovennævnte er tegn på en noumenal åbenbaring i Kant'iansk forstand. Undersøg begrebet noumenon, om det har nærmere interesse at forstå hvad jeg finder hos Paulus er tegn på en noumenal åbenbaring. Ja åbenbaringsdimensionen hører ind under vore noumenale erfaringer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16372 - 12/11/2013 14:16 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her ser vi agnostikeren Arne tilbyde et af sine yderst interessante "opklarende spørgsmål", som skal referere til hvordan verden blev skabt, han spør hønsemand:
"Skal det forstås sådan, at du udelukker "skaberkraftens skaberværk" - uanset af hvad art en sådan kraft måtte være - fra det spirituelle/religiøse?".

Her får læseren tydeligvis et indtryk af Arnes agnostiske forudsætning for en forklaring på et irreligiøst verdensbillede, og inviterer os desuden ind i en dybere forståelse af agnosticismen med en link til en biskop, som han citerer for at sige: "På andet stadium, den kontemplative betragtning af naturen, skærper den kristne sin erkendelse af skabelsens uomgængelige "væren til", og han opdager, at Skaberen er tilstede i alt".

- Her får læseren jo et flot indblik i hvor agnostikeren Arne har hovedet begravet - og det er vel at mærke sig ikke i den observerbare natur, men i "åndelige" kristne værdisyn; har nogen misforstået Arnes agnosticisme, kom frit frem? ;)

Mon det er i lyset af dette flotte tankebillede, at vi ska' forstå Arnes indtryk af Einsteins selvbillede som et udtryk for "skaberkraftens skaberværk"? blinker

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/11/2013 14:20)
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk