annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 18 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16344 - 06/11/2013 20:17 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hans.

Du skriver b l.a.:
Citat:
Det religiøse, det spirituelle, har aldrig haft en disse at gøre med astrofysik eller med evolutionsbiologi -
Skal det forstås sådan, at du udelukker "skaberkraftens skaberværk" - uanset af hvad art en sådan kraft måtte være - fra det spirituelle/religiøse? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16345 - 07/11/2013 11:40 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Arne du stiller mig følgende spørgsmål:

Citat:
Skal det forstås sådan, at du udelukker "skaberkraftens skaberværk" - uanset af hvad art en sådan kraft måtte være - fra det spirituelle/religiøse

Mit svar til dig:

det skal forstås sådan at astrofysik og evolutionsbiologi er videnskaber, naturvidenskaber, der forsøger at nå frem til objektive (sande) beskrivelser af virkeligheden som den fx har udviklet sig over tid. Vigtigt at holde sig for øje er at det er så vidt muligt er objektive beskrivelser og der tilstræbes kun en objektiv beskrivelse forholdene.

Set fra den spirituelle eksistentielle side, den mystiske spirituelle side, må vi ikke udelukke subjektet, os selv. Her tales om hvordan jeg og verden/umwelt (evt den evolutionsbiologiske og astrofysiske mmm) vekselvirker og er sammenfiltrede, som fx et komplekst system (holistisk system (delen eller det partikulære har det hele i sig, universet i sig)), og udgør en unitiv virkelighed, altså det er hinsides eller supra, subjekt objekt spaltningen, subjektet og obejektet er ikke adskilt. Se eventuelt Edgar Morins beskrivelse hvad jeg her påpeger (1)*.

Derfor er der ingen konkurrence mellem objektiv naturvidenskab (astrofysik og evolutionsbiologi eksempelvis) og den eksistentielle spirituelle religiøse mystiske opfattelse eller forståelse. Ingen mennesker, teologer, der har interesse for de eksistentielle spirituelle religio dimensioner, kunne finde på at hævde disse som værende i konkurrence eller i strid med, eller skulle være kæmpende om det samme domæne, som de to naturvidenskaber astrofysikken (eller fysikken i det hele taget) og evolutionsbiologien, fordi de sidste ser på verden med objektive briller, hvorimod den eksistentielle spirituelle aldrig må være kun objektiv, da vi selv (dig og mig) her skal tænkes med som eksistentielle åndelige/bevidste væsner der lever i verden og verden i os (ånden i verden og verden i ånden (subjektet i objektet og objektet i subjektet (vores unitive mythologiske arkeånds virkelighed))), altså det er som jeg påpegede ovenfor, hinsides fornuftens normale måde at arbejde på, hvor vi objektiviserer, objektiverer, tingene, altså ser bort fra og udelukker os selv i disse vore objektive "jeg-det" beskrivelser (der jo ikke er eksistentielle), altså hvor vi spalter os selv fra, det subjektive fra, ser bort fra os selv, det subjektive. Som Tillich siger, så må selv og verden (subjektet og objektet) aldrig i en spirituel religiøs jeg-du (her er verden/umwelt såvel som næsten, et levende du for os) kontekst adskilles, altså i forbindelse vores ekstatiske fornuft. Men samtidigt gælder at den ekstatiske fornuft ej heller må ødelægge eller svække på nogen måder vores naturlige fornuft, forstandighed og dømmekraft og videnskabelighed, videnskabelige vindinger herfra.

Naturvidenskab (under fornuftens ledelse) kan sagtens undersøge vores eksistentielle spirituelle religiøse dimensioner, forhold der gælder vores ekstatiske spirituelle fornuft; hvilket også sker indenfor psykiatri, psykologi og den ny videnskab om hjernen, men naturvidenskaberne trænger meget langsomt frem her og i sidste ende vil naturvidenskaben nok aldrig helt kunne redegøre for vores eigenweltske noumenale spirituelle eksistentielle friheds eller ånds virkelighed, hvordan det er at være Arne, Hans eller Simon (oplevet i suverræn første person perspektiv) og hvorfor vi vælger at gøre som vi gør (hvordan vi handler kreativt/skabende såvidt vores samfund såvel som os selv, vores liv og personlighedsdannelse og udvikling, vækst som vores karakterudformning) og hvorfor vi fortrænger noget fra bevidstheden og ikke andet, hvordan det er gået til at vi lever i harmoni eller disharmoni vores egen natur, det ubevidste og især det kollektive ubevidste, hvilke valg i vores liv der har betydet en svækkelse vores sundhed og hvilke der har gavnet, hvilke valg der er demens befordrende eller modsat øger vores åndsfriskhed etc etc.. Jung er nok den empiriske videnskabsmand der er trængt længst ind i at forstå de eksistentielle spirituelle religiøse dimensioner der gælder vores liv, det ubevidstes, især det kollektive ubevidstes betydning for vores karakter -udformning og -dannelse, såvel som vores personligheds udvikling og dannelse (se mit forrige indlæg hvis man ønsker en forståelse af forskellen på karakterdannelsen og personlighedens dannelse).

Mange kærlige hilsner HansKrist.




(1)*:

Citat:
Menneskeånden bor i sproget, lever af sproget og tager næring af repræsentationerne. Edgar Morin.

Myten er uadskillelig fra sproget, og ligesom Logos betyder Mythos oprindeligt ord eller tale.
Sproget føder Logos og Mythos som tvillinger, men efter fødslen går de hver til sit; Logos bliver den rationelle tale kommende fra en logisk objektiv ånd, der forestiller sig verden uden for sig selv; Mythos konstituerer den subjektive, enestående og konkrete diskurs ved en ånd, som er vokset sammen med verden og oplever den som sit indre. Senere blev Mythos og Logos modsætninger idet Mythos forekom Logos at være som en fabel, en legende blottet for sandhed, og Logos syntes for Mythos at være kødløs abstraktion, noget ydre i forhold til de dybere realiteter. Edgar Morin.

Arkeånden.
De to tankegange, den rationelle og den mythologiske, der er tæt forbundet i de arkaiske civilisationer, udvikles sideløbende i de historiske civilisationer og kan indgå i en forbavsende symbiose i vores moderne civilisation. Først og fremmest har den rationelle og den mythologiske tankegang fælles oprindelse; dermed mener jeg ikke blot ånd/hjerne i almindelighed, men de grundlæggende principper, der styrer åndens/hjernens operationer.
Mythologien er menneskelig. Dyrene er i deres beregninger uvidende om myten,og kan derfor forekomme mere logiske end vi med vores erkendelse. Man har længe troet, at myten var en primitiv illusion, født af en naiv anvendelse af sproget. Man må imidlertid forstå, at myten afslører en stadig levende Arketanke og ikke så meget en arkaisk forældet tanke. Myten stammer fra det, man kan kalde Arkeånden, som ikke er nogen tilbagestående ånd, men en Bagvedliggende Ånd, som i overensstemmelse med den stærke betydning af ordet Arke hænger sammen med de oprindelige kræfter og former i forbindelse med de hjernemæssige-spirituelle aktiviteters principielle og grundlæggende aktiviteter dér, hvor de to tanker endnu ikke er adskilt. Edgar Morin.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16346 - 07/11/2013 13:19 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hans.

Jeg stillede dig spørgsmålet:
Citat:
Skal det forstås sådan, at du udelukker "skaberkraftens skaberværk" - uanset af hvad art en sådan kraft måtte være - fra det spirituelle/religiøse?
Og du svarer bl.a. med en beskrivelse af, hvad naturvidenskaben foretager sig.
Men naturvidenskaben beskæftiger sig da ikke, mig bekendt, med "en første årsag til verdens væren".

Det gør imidlertid en mand som den engelske ortodoks kristne biskop Kallistos Ware, der i sin bog: The Orthodox Way - oversat til dansk - siger om den ortodoks kristne bøns tre stadier:
Citat:
På andet stadium, den kontemplative betragtning af naturen, skærper den kristne sin erkendelse af skabelsens uomgængelige "væren til", og han opdager, at Skaberen er tilstede i alt.
Det har jo ikke noget med naturvidenskab at gøre, og mit spørgsmål gik på, om du afviser sådan form for kristendom?

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16348 - 07/11/2013 14:20 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Jeg kan forstå, at du skaber forbindelse mellem naturvidenskab, humanistisk videnskab og mellem kultur og eksistentialitet. Samtidig lyder det på mig som om, at du ikke tager stilling til egentlige metafysiske spørgsmål om verdens og livets beskaffenhed, men derimod koncentrerer dig om den fysiske og psykiske sundheds fulde potentiale.

Jeg kan også forstå på dig, at læsningen af Paulus vil "give Kristi klæder". Hvordan skal det forstås?
- Hvem er Kristus, og hvad er hans klæder?
- Hvordan kan læsingen af Paulus give os disse klæder på?

Jeg har jo selv en stor interesse i 'ord' og deres virkning på sind og sjæl, så jeg bliver meget nysgerrig, når du siger dette om Paulus' ord.

Jeg har selv læst alle Paulus' ord, og jeg finder mange abstraktioner, jeg ikke finder konkrete knager til. Jeg finder dog også direkte henvisninger til, at vi skal efterleve "Kristi Lov", hvilket er et helt kapitel i Galaterbrevet. Dette er for mig mere konkret, fordi man kan læse "Kristi Lov"/Guds bud talt af Jesus.

smiler
Top Svar Citer
#16350 - 11/11/2013 08:05 Re: Gud! [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er jo ganske tydeligt, at Simon - som var han en anden politiker - gør alt, hvad kan kan, for at "snakke sig væk" fra: "naturvidenskabens aksiom-betingede trosgrundlag"

- Nej, du gentager bare dit nonsens, nøjagtig som årene før; husker du vi kaldte den slags ”Arnes jørgenspørgsmål”? ;)
Der er bare ingen mening i dine gentagne forsøg på at hive naturvidenskaber ind i en snak om bevisbyrder og religiøse overtro. Beviser fører man stadig i logik, matematik og jura. Længere er den faktisk ikke. Hvad du i sammenhæng med dit livssyn er blevet pålagt gennem tiden, er udelukkende at sandsynliggøre dine meningers relevans som fornuftige betragtninger – dog har vi aldrig set noget der bare ligner, idet du jo har en eller anden tosset idé om, at værdien af rationelle forklaringer opvejes af kludrede idéer du tillægger din intuition.
Men naturvidenskabers beskrivelser må forklares som sandsynlige forklaringer fra iagttagelser af observerbare naturforhold. Noget sandsynligt indeholder i sig selv sandhedsværdi, men naturvidenskaber handler altså om at skabe sandsynlige forklaringer – og kvalificerer slet ikke dit religiøse ævl om ”absolutte sandheder” udenfor det sandsynlige til noget som helst. Du ska’ lære at skelne mellem de uens metoder for skabelse af udsagns sandhedsværdier. M.a.o. blir altså dit “betingede trosgrundlag” jo blot endnu en gentagelse af dit tidligere sludder, idet meninger du bygger på noget sandsynligt selvsagt er et væsensforskelligt udgangspunkt for meninger du bygger på tro (der jo ka’ være 50/50) – tænk i den forbindelse gerne på det lille træstykke som du validerer alene med følelser du har for identiske trosanskuelser i din egen hukommelse ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 18 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i v..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk