annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 18 < 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16265 - 24/10/2013 14:32 Re: Gud! [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej dér..

"Hvad er det for nogle spirituelle kræfter, vi vil kunne hente fra vores ubevidste?
- Hvordan skaffer vi adgang til disse kræfter?
- Hvilke tekster af Paulus fortæller om hans kristusmystik?".

- Dette er jo tre klare og endog særlig interessante spørgsmål, idet mindste for de troende selv, nu netop hønsemand ikke bestiller andet end knytte menneskets underbevidsthed til noget guddommeligt. Tillige helt uden abstraktioner af nogen art - hvilket hønsemand igen fejltolker. Så jeg håber da du får svar på dine spørgsmål.

Der ku' ha' været mening i at tale om impulser i underbevidstheden hos mennesker, der har været udsat for en særdeles streng religiøs opvækst, men det har jo intet at gøre med mennesket som individ betragtet. Så egentlig er dette blot en psykogen udg. af konfessionalisme, men ikke et udslag af nogen viden om menenskets sind. Og det er faktisk dette jeg o.a. for år tilbage kritiserede ham for. Men det endte bare i, at ingen af os vidste noget om denne "kristus" osv.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (24/10/2013 14:34)
Top Svar Citer
#16266 - 24/10/2013 14:36 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jeg skrev flg:

"Der kom aldrig noget svar på, fra hvilket værk du har læst Kant bævle rundt i det "numinøse". Ku' du ikke præcisere det for os, nu du åbenbart knytter dette begreb til en stor forståelse af Kantlæsning?

Ligeledes begriber jeg ikke et hak af, hvorfor du pludselig synes det er kækt at sløre betydningen af et ellers almenbrugt ord som 'guddommelig' med et begreb fra et sprog du ikke kender, ku' du ikke forklare denne nødvendighed for os?".

- Men dette betragter hønsemand altså som useriøse spørgsmål - hvem der dog ka' forstå det, men det er jo nok bare et udslag af den storartede Kantlæsning, ja sikkert på Latin ;)

mvh
Simon



Redigeret af Simon (24/10/2013 14:38)
Top Svar Citer
#16268 - 24/10/2013 14:49 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Når jeg bruger ordet "abstraktion", så er det ikke for at angribe dig. Tværtimod. Jo højere op du kommer i uddannelsessystemet, jo højere skal du tillige kunne bevæge dig på abstraktionsstigen - mellem abstraktionsniveauer. Dog er det vigtigt hele tiden at kunne grundfæste abstraktionerne i det konkrete, så teorien også er grundfæstet i noget og ikke mister sine begrebers egentlige betydning.

Jeg spørger dig af oprigtig interesse, når jeg gerne vil høre nærmere om "de spirituelle kræfter i det ubevidste". For hvordan skulle jeg uden noget konkret vide, hvad disse "kræfter" består i? Samtidig er jeg oprigtigt interesseret i at høre, hvordan vi når disse kræfter, samt hvad Paulus har at sige om emnet.

Kan du tænke tilbage på alle de gange, hvor jeg har forsøgt at spørge ind? Desværre går der ofte kage i debatten ligepludselig ... måske fordi debatmiljøet i dag handler om meget andet end oprigtig vidensdeling.

Det er "øv", og jeg kan kun bede dig om at genreflektere mit ståsted i forhold til dig og det, du finder interessant. Jeg er oprigtigt interesseret og vil gerne stikke spaden dybere i emnet.
Top Svar Citer
#16271 - 25/10/2013 02:00 Re: Gud! [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
lige kort for at afslutte din troll internet debatadfærd, du er her jo kun for at ødelægge samtalen og debatten,, du er jo ikke seriøs og ønsker ikke seriøs at kaste lys og forståelse over noget som helst af det vi her debattere,, og vi har i 10 år hørt om hvad du over en kam skyder de troende i skoene og det er ret trættende stadig at skulle høre på, slut

Du efterlyser:

Citat:
Der kom aldrig noget svar på, fra hvilket værk du har læst Kant bævle rundt i det "numinøse


nej jeg vil aldrig mere i min ærlighed og redelighed overfor dig opgive noget,, jeg har gjort det mht Heidegger, men det har blot medført at du fortsætter med at belyve mig (og det samme ville være tilfældet med Kant),, jeg har gjort det mht at google og brug af wiki,, men du fortsætter med at belyve mig,,

så du har i den grad misbrugt mig og du ter dig ikke som et voksent menneske, nøjagtig som de sidste indlæg fra din side på religionsdebatten,, de var så skandaløse latterlige overfor andre debattører at jeg tænkte, det kan en voksen mand da ikke mene og skrive,, der er simpelthen noget galt et og andet sted med dig som menneske simon

iøvrigt mener jeg også du er barnlig og det du gør er under al kritik,

der er kun 2 debattører jeg ikke længere tar seriøs på henholdsvis religionsdebatten og trosfrihed her, og det er rubæk og dig simon, og begge skyldes det jeres vanvittige debatadfærd, jeres personforfølgende fanatisme hvor I begge mister proportionerne og vender op og ned på alting,,

noumenon, numinøs, er ikke i en "efter Kant'iansk" og da slet ikke i vor post moderne tid, længere begrænset til religiøse diskurser, men bliver brugt i en humanistisk, sekulær og videnskabelige sammenhæng, så det er ikke ordet guddommelig der bliver erstattet, dette er igen en stor misforstålse (men held og lykke med at surfe og google og med wiki, måske du selv finder ud af det hen af vejen). Så begrebet har siden Kant formået at stå selvstændigt og det spiller en stor erkendelsesteoretisk rolle og vi finder det igen i moral filosofien (og især Jung (der var meget Kant begejstret) har taget begrebet til sig).

og ja det er useriøse spørgsmål fra din side simon, du er her ikke for seriøs debat (du er her for at dolke folk og belyve folk (her mig), intimidere og latterliggøre etc videre i den stil) det har vi 10 års bitre erfaringer med (du er en yderst ubehagelig person at stifte bekendtskab med),, du er det bjørn og andre omtaler som en troll (trold),

din måde at te dig på er simpelthen for meget, og uanset om du ikke kan tage trykket af mig og andre, så kan du i det mindste KRAVLE AF MIG (og de andre), ikke???? men åbenbart ikke, du vil blande dig i tråde som du ikke har seriøs interesse i, og hvor du ikke siger noget som helst der har med sagen og emnet at gøre, og hvor du da slet slet ikke debatterer

men jeg kan nu sagtens ignorere dig (og lade dig være i trådene), modsat dig der nægter på 10. år at KRAVLE AF MIG, uden overhovedet at ville forholde dig seriøs til noget som helst af det jeg skriver, og du skal gennemgå en radikal menneskelig forandring til det bedre om jeg nogensinde igen skulle få tillid til dig, som det er nu kan jeg ikke forestille mig dette ske overhovedet

fra tid til anden vil jeg som jeg lyster gå ind og korrigere dig og din fejl informering, underretning, og fremstilling tingene for andre, når det bliver for grotesk det du skriver, som fx med Heidegger og Jung, her for nyligt, og ellers vil jeg ikke beskæftige mig med dig som du er nu som debattør i optræden,,

jeg gider ikke din stil, og mener oprigtig du må være syg i hovedet såvidt dine personforfølgende sindssyge tilbøjeligheder,, det er simpelthen ud over alle grænser, og det må sgu da også undre dig selv i en stille stund hvorfor du optræder sådan,, stil dig selv det spørgsmål, """hvorfor gør jeg det"""????
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16272 - 25/10/2013 02:15 Re: Gud! [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej anonyme,,

du skriver:

Citat:
jeg kan kun bede dig om at genreflektere mit ståsted i forhold til dig og det, du finder interessant. Jeg er oprigtigt interesseret og vil gerne stikke spaden dybere i emnet.


den er jeg med på,, du er trods alt en af de få jeg igennem årene har bemærket en vis dybde og seriøsitet gemt i (kræn-p havde det samme over sig og michael kan også hvis han vil, ja der er vel flere (arne og esther fx), når vi ikke længere lader os kue af terroristerne) hvor I ikke er bange for at vise et 'spirituelt' dybdepsykologisk emne stor interesse og bevågenhed.

måske jeg er så fortrolig med de begreber jeg anvender, at jeg tænker, det må alle andre da også være,,, men faktisk er det en spændende udfordring at skulle forklare sig endnu tydeligere,,,

nå men jeg får travlt de næste dage, gæster fra Norge og to runde fødselsdage, så der går lige et par dage, nok først i næste uge vil jeg være tilbage,

Hyg så længe
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 18 < 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk