annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 18 < 1 2 3 4 5 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16260 - 24/10/2013 13:10 Re: Gud! [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
ja I to (treram og simon) bidrager ikke med noget konstruktivt, og selv vælger jeg når jeg ikke har noget (sagligt fagligt) at bidrage med, at holde mig ude af trådene, men simon mig her og der og alle vegner,, denne latterlige meget ubehagelige kain abel misundelsessyge debattør, der konstant går efter manden, personforfølger og intimiderer og belyver folk fra morgen til aften og nu på 10. år

For eventuelle andre læsere, skal lige et par misforståelser ryddes af vejen:

"Kun som en psykisk realitet i den troendes eget univers af fantasier" citat slut. Kommentar dertil, 1): vi kan ikke hos Jung og moderne psykologi tale om "kun" i forbindelse psykiske forhold, psykiske forhold har været biologisk begrundet nu i rigtig mange år, og det er sådan det moderne syn er på psykiske forhold (og noget psykisk er ikke kun et epifænomenal bevidsthedsprodukt til hjerneaktivitet, men inkluderer selve hjerneaktiviteten som vores hele biologi (og tar vi Heidegger med, så bliver det endnu mere omfattende, for da får vi også vores i verden væren stemthed med og ikke kun det værende som simone taler om, da han ikke har bemærket eller forstået den ontologiske differens (iøvrigt derfor Heidegger har inspireret psykiatrien med sine eksistential ontologiske analyser))) til . Punkt 2): "troendes eget univers af fantasier" hviiiin griiiiiiiin lol,, har du overhovedet slået noumenon op ud fra Kant???? Nå men når vi taler om nouminøse/numinøse forhold i en jungiansk kontekst, så udelukker dette tankegangen om et subjekt med fantasier, forestillingsbilleder og sansebilleder, da det er hinsides subjekt objekt forholdet som sådan. Det er selve definitionen på noumenon og de numinøse forhold hos Kant. Vi er ude over subjekt objekt spaltningen, "jeg her og det der", derfor kan der ikke tales om troendes fantasier, hverken i forbindelse numinøse forhold eller i forbindelse teologi og talen om Gud. Simon misforstår her nøjagtig som han gjorde med Heidegger og Jung hvad det hele drejer sig om og afslører at han aldrig har forstået stoffet. Om du bare havde læst lidt Platon ville du også vide at når vi nærmer os numinøse arketypiske forhold, så kan der ikke være tale om et bevidsthedsindhold som fantasier eller sansefænomener. Men okay fra en mand der belærende og med løftet pegefinger sagde til mig at hos Heidegger drejer det sig alene om det værende, ja hvad mere kunne jeg forvente mig fra din side simon, dig der simpelthen ikke har forstået noget som helst af principiel afgørende betydning for at kunne åbne nøglen til Heideggers forfatterskab, men du er faret vild nede på linierne og mangler overblikket og forståelsen.



Det morsomme er, når disse troende forsøger at suppe filosofien ind i denne "åndelige" overtro, for det har aldrig været filosofiens opgave. citat slut simon


Nej det har aldrig været filosofiens opgave, og det er nøjagtig også den modsatte bevægelse, at både teologien, filosofien og religionsfilosofien gør. Det er det stik modsatte de arbejder med. Har du overhovedet læst moderne teologi, filosofi og religionsfilosofi efter Kant????

Og iøvrigt misforstår du begrebet ånd og åndelige forhold simone som treram, dette har intet at gøre med overtroen eller spiritisme som I gør det til; nøjagtig teologiens, filosofiens og religionsfilosofiens opgave at aflive enhver form for overtro og misforståelse af hvad tro dækker over som begrebet ånd og det åndelige.



I, treram og simon, projicerer konstant jeres fordomme ud i enhver debat, som alle vi andre skal afspores konstant fra emnet, sagen og substansen i det vi taler om, debatterer, og hele tiden skal forholde os til jeres idioti og manglende forståelse.

Men vi er nogle andre der vil fortsætte med vore seriøse drøftelse og debatter til trods. Så kan du kopiere digte på livet løs simon og fortælle os små anekdoter om den og den forfatter, og RM guffer det i sig, så du må føle pludselig en mening med alt det latterlige ligegyldige litteratur du i tidens løb har syltet dit liv i uden overhovedet at have fået mere forstand og forståelse for filosofien fx..



Citat:
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"


Et mesterligt udtryk for vores numinøsitet.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16261 - 24/10/2013 13:53 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kære Hanskrist,

Da meget af det forekommer som abstraktioner, håber jeg, at du vil tillade mig at spørge ind, så det bliver konkret for mig:

- Hvad er det for nogle spirituelle kræfter, vi vil kunne hente fra vores ubevidste?

- Hvordan skaffer vi adgang til disse kræfter?

- Hvilke tekster af Paulus fortæller om hans kristusmystik?
Top Svar Citer
#16262 - 24/10/2013 14:12 Re: Gud! [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
lige kort,, sjovt du skriver som du gør anonym, for igår aftes eller nat før jeg gik i seng, gik jeg netop og tænkte på at det du skriver på mig virker abstrakt og ude af sammenhæng med vores konkrete eksistens,,,

ja jeg finder din tale om:

Citat:
- Ordet.
- Gud.
- Selvet.
- Erkendelse.
- Den uselviske kærlighed.
- Ret stræben.
- Spiritualitet.


abstrakt,, som om du river tingene ud af sammenhængen med vores konkrete liv og eksistens,, og alle dine sætninger eller citater, er for mig at se trivialiteter, når de får lov til at stå alene uden at du formår at kontekste det der siges til vores liv og eksistens.

der er vi så forskellige i temperament og engagement og jordforbindelse, inkarnation.

men jeg vil prøve når jeg får tid, til at konkretisere endnu bedre end jeg allerede gør, for jeg er nok den eneste her på siden der formår at tale konkret om de her vores spirituelle eksistentielle forhold. Svagheden hos dig er at du overhovedet ikke forsøge at forbinde det du citerer med vores konkrete eksistens, men du lader tingene flagre ud i det blå.

ja sjovt nok finder jeg det er dig der abstraherer fra vores liv og konkrete eksistens, og på ingen måder mig ;)

jeg er jo fysisk, men jeg kan slet ikke mærke at du er fysisk eller at dem du citerer er konkrete fysiske og levende i eksistential forstand


_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16263 - 24/10/2013 14:16 Re: Gud! [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Der kom aldrig noget svar på, fra hvilket værk du har læst Kant bævle rundt i det "numinøse". Ku' du ikke præcisere det for os, nu du åbenbart knytter dette begreb til en stor forståelse af Kantlæsning?

Ligeledes begriber jeg ikke et hak af, hvorfor du pludselig synes det er kækt at sløre betydningen af et ellers almenbrugt ord som 'guddommelig' med et begreb fra et sprog du ikke kender, ku' du ikke forklare denne nødvendighed for os?

Hvad Treram angår, er han som altid før aldrig til at misforstå. Tværtimod synes det ham altid tvingende nødvendigt at præcisere hvad han mener, også dér ku' du lære en del ;)
Hvad mig angår, går du bare på væggene fordi jeg pointerer dit indholdsløse bavl. Men det har du jo altid brokket dig over, intet nyt der heller. Så pointen er snarere, at der stadig ingen spændende mening, ja ingen pointe er i det du her leverer.
Men hvis du selv mener at være klar over, hvad det er du sætter til debat, ku' du så ikke i tillæg forklare os det? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (24/10/2013 14:18)
Top Svar Citer
#16264 - 24/10/2013 14:20 Re: Gud! [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
simons niveau for debat:

dit indholdsløse bavl

du beriger sørme debatten simone,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 18 < 1 2 3 4 5 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk