annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16069 - 04/09/2013 11:48 Agnosticisme
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Agnosticisme (klik) er - set med mine øjne - den eneste holdning til alt det, vi ikke ved, som jeg kan tilslutte mig.

Dermed afviser jeg også ateisme (klik) som værende et håbløst forsøg på at afgøre noget, vi ikke kan afgøre.

Og af samme grund afviser jeg også enhver form for religiøs dogmatik (klik) og spørgsmålet er vel også, hvordan man skal stille sig til naturvidenskabelige "dogmer" - det vi kalder aksiomer (klik).

I vores uvidenhed er det jo også sådan, at vi stort set intet pålideligt ved om den historiske Jesus (klik):
Citat:
De færreste tvivler på, at der virkeligt har fandtes en mand ved navn Jesus, der blev anledningen til den verdensomspændende religion kristendommen, men spørgsmålet går på hvormeget videnskaben kan vide om denne mand. For i praksis ved man udover det der er skrevet i Det Nye Testamente meget lidt uafhængigt om Jesus, idet der ikke findes andre samtidige kilder, der dokumenterer hans eksistens.

Men i denne fantastiske verden, som vi egentlig ved så lidt om - og hvor vi vel egentlig ved endnu mindre om os selv, og hvad der styrer os (det ubevidste) - der er vi vel alle enige om den sikre overbevisning:
at vi er til yeah

Og set på den måde finder jeg, at de religiøse idéer - og andre livsanskuelser - er spændende "kulisser" om det "teaterstykke", vi er med i, og som vi kalder "livet" eller "tilværelsen".

Så er kristendommen idé om det dobbelte kærlighedsbud: Kærlighed mellem, hvad kristne kalder Gud og menneske, der videreføres som kærlighed mellem menneske og menneske da - synes jeg - vidunderlig smuk.

Så er islams idé om, at den jødiske, den kristne og den mulimske gud er én og den samme, jo storslået, synes jeg.
Muhammed gjorde jo op med tiden flerguderi i Mekka med ordene, som kan læses her (klik):
Citat:
Da Muhammed blev født i Arabien, havde man flere guder. Men da han begyndte at få åbenbaringer om én gud, blev det starten på en ny religion, der ændrede verden.
Kun én gud: ”Der er ingen gud uden Allah og Muhammed er hans profet”.
Sådan lyder den islamiske trosbekendelse. Muhammed blev født i Mekka på Den Arabiske Halvø omkring 570.

Og går vi videre kloden rundt er der jo masser af "kulisser", hvis skønhed (og visdom?) - jo indrammer vi tobenede abers tilværelse smiler

At nogle så gør dogmer (og aksiomer) til selve sandheden - ja, det er jo ikke så heldigt - især ikke når man betænker de mange ulykker - og den indskrænkede horisont - den slags afstedkommer blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16071 - 04/09/2013 12:48 Re: Agnosticisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Dette indlæg har du jo skrevet mange gange før Arne, mens samtlige af dine indlæg udelukkende handler om en kælen med den overnaturlighed i religioner du sukker efter som mening med dit liv.
Dybt religiøse mennesker bør i det mindste være ærlige overfor sig selv, nu de ikke gider stille sig selv kompromiterende spørgsmål til den tro de inderst forherliger ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#16072 - 04/09/2013 13:40 Re: Agnosticisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Jeg ser, at en debattør, som kalder sig Simon endnu engang fører sig frem med løgnagtige påstande om mig.

Ak ja, manden har øjensynlig ikke selv nogen egen mening om tilværelsen - har i hvert fald aldrig fremsat en sådan - og kan han ikke sable andre debattører ned på deres egne ord, så opfinder han blot selv påstande, som han tillægger dem, han vil angribe, og skyder dem så ned derefter bank

Egentlig behøver Simon jo slet ikke meddebattører at angribe, for når han alligevel selv opfinder deres standpunkter, kan han jo ligeså vel selv opfinde sine "fantasidebattører".

Gak, gak gak blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (04/09/2013 13:53)
Top Svar Citer
#16073 - 04/09/2013 14:04 Re: Agnosticisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Der er skam ingen "løgnagtige påstande" om Arne i det jeg skrev - enhver der orker, ka' selv kigge i Arnes lille bibliotek, og dér se, at ca 80% af Arnes indlæg kun handler om en forkærlighed for det overnaturlige i religionerne som meningsgivende i Arnes liv - hvortil de resterende 20 % består af hans forurettelse over ateisters evidenskrav.
Agnostikere er også ateister, og dér passer Arnes stærkt religiøse grundsyn bare ikke ind i billedet - ingen løgn idet - desuden har han skrevet netop ovenstående indlæg i repriser, hans guder må vide af hvilken grund ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/09/2013 14:06)
Top Svar Citer
#16074 - 04/09/2013 14:22 Re: Agnosticisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Men andre end Arne gjorde sig jo sine tanker, om de symboler religionerne internaliserede i mennesket og dermed i ham selv. Mange gennemskuede dem, andre ikke,
Arne selv drak dem grådigt, og fik som man ser, bare hikke ;)

Det er, som skjulte Orkestre klinger,
paa Skuldrene voxer usynlige vinger -
saa ofte man rækker fanden en finger.

Det er, som der højlydt blev hulket og skogret,
som blev man med Dybets Dæmoner besvogret,
saa snart man en Smule for Satan har logret.

- Sophus Claussen.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/09/2013 14:23)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk