(A)*:
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"Og som sådan spiller Religion en afgørende stor rolle i menneskers liv. For det er det kildeudspring (A)* hvorudaf'fra vi udtrykker os frit og kreativt, skabende (altså udtrykker os som åndsvæsner (spirituelle)) og hvorudaf'fra vi henter vores energi (drive og motiv), mod og overskud, gejst og begejstring og entusiasme, som kun kan findes "i forbindelse" (religio) noget spontant og frit (Freud ville nok sige lystbetonet). Det er også her, i dette kaos (irrationale frihed eller id-kaos), vi skal finde og bygge op vores indre livs sammenhæng, individualitet, vores jeg-styrke, hvor vi skal kunne se os selv, forestille og begribe os selv, som levende (værende til) imorgen også på en for os selv tilfredsstillende og meningsfuld måde. Altså takket være hukommelsen skaber vi en historie (selvbiografi), såvel på individ plan som på den store scene, verdenshistorien for menneskehedens vedkommende. Alt sammen utænkeligt uden den store og største gåde i forbindelse menneskets bevidsthedsliv, nemlig hukommelsen der også uløseligt at knyttet til "Tidens Mysterium" over vores liv.
Mennesket har ikke fast grund under fødderne som vi ej heller har det forstandsmæssigt eller åndeligt. Vores grund, fysisk sjæleligt og åndeligt eller mentalt, er afgrundsdyb irrational kaotisk eller spontan frihed ("spontaneous action of individual impulse") grundet Tidens uforudsigelighed og åbenhed, indeterminisme, et intet eller et uforudsigeligt diskontinuert spændingsfelt af spontane vertikale disparate numinøse skabelsesøjeblikke, hvorudaf'fra vi står, eksisterer (har vores tilstedeværen i verden) og vi angriber virkelighedens udfordringer herudaf'fra (lige fra hvad omgivelserne forventer af os til dækning af vores egne behov såvel som vore medmenneskers behov, som vi, i cura, er draget og opdraget og kaldet til ansvar og ansvarlighed for, nemlig for "hin anden" som vi lever for (nemlig har mennesket lige fra fødslen noget (lystopfyldelse) og nogen (kærlighed) at leve for, at stå op til motiveret og intentionel og være for i omsorgsfuld cura rettethed imod (1)*)).
Dette ovenfor er set ud fra vores uendelige ekstatiske skabende irrationelle fornufts rødder, vores religiøse spiritualitet, men set ud fra vores naturlige sunde iboende, hjemme i verden, endelige fornuft, har vi ikke så lidt at forholde os til, her har vi for den største del fast grund under fødderne i fysisk og i åndelig forstand, intellektuel forstand. Vi har viden, vi har kunnen (ved hjælp af vores frembragte redskaber, maskiner og teknik) og vi har samarbejdet (organiseret samarbejde (noget vi har takket være vores sproglighed)).
(1)*:
"Survival of the fittest" er muligvis ikke evolutionens eneste ledeprincip, men kunne suppleres af et andet, selvstændigt biologisk centralt motiv: afsøgningen af omsorg, spejling og afstemmelse mellem biologiske systemer. Ud fra det sidstnævnte har der udviklet sig differentierede intuitivt kommunikerende fænomener, som vi kan iagttage hos mennesker. I det mindste for menneskene gælder det, at livets hemmelighed ikke består i, at vi for enhver pris overlever, men i, at vi finder andre, der binder vores følelser og længsler og kan gengælde dem spejlende. Joachim Bauer "Hvorfor jeg føler det du føler" Intuitiv kommunikation og hemmeligheden ved spejlneuroner.
Selv om jeg mener han misforstår begrebet "survival of the fittest" og mest henvender sin kritik imod vulgær social darwinisme, så er jeg enig med ham i sin opdagelse, som dog for mig at se stadig fint passer ind under begrebet "survival of the fittest".
-o-o-o-o-o-o-o-o-o
Det ovenfor var religionens rolle i vores liv, set fra den urkilde (af nyskabende indeterminisme)) hvorudaf'fra vi lever, står, eksisterer eller som vi eksisterer i kraft af.
Men religion forstået som Guds Åndens, fra samme urkilde som behandlet ovenfor, eller Helligåndens eller Gud Helligåndens ekstatiske nærvær og emergente manifestationer i vores liv, spiller også en anden mindst lige så stor rolle, og det er som Healing Power i vores liv, forløsning og forligelsen og helliggørelsen, Healing af vores liv under eksistensens vilkår. Altså det er det moderne menneske, eksistentialistiske ateistiske menneske, der takket være Helligånden, kan erfare en helbredelse, healing. Det vil sige uden at vi skal give afklad på vores intellektuelle integritet og moderne verdensbillede, virkelighedsforståelse. Nå men dette punkt, religion som Healing Power, må komme ved et senere indlæg, her var det mest, den religiøse urgrund vi lever i kraft af, eksisterer i kraft af, står ud af, fremstår af.
""Some part of life — perhaps the most important part — must be left to the spontaneous action of individual impulse, for where all is system there will be mental and spiritual death." - Bertrand Russell"mange kærlige hilsner HansKrist.
husk jeg er en glad amatør og et generøst menneske, der elsker at filosofere over livet, forsøge at forstå det her liv, og lovsynge og prise det her liv. Ta mig nu ikke for mere end jeg er.