annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15620 - 10/05/2013 07:00 Døden på godt og ondt.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Med de seneste dages ulykker rundt om i verden, sammenstyrtningsulykken i Bangla Desh, hvor små tusinde blev dræbt i den sammenstyrtede bygning og broulykken i Norge hvor to blev dræbt under en hurtigtørrende beton der faldt ned over dem, den stakkels toårige dreng der blev glemt i bilen af sin far og døde grundet varmen.
Det må have været en skrækkelig død at ligge sammenmast under betonblokke og lide en måske langsommelig død, uden at kunne få hjælp og muligvis være vågen til det sidste åndedrag, en uværdig død, grundet nogle profithungrende mennesker der krævede at folk blev i en bygning og arbejdede, selvom der var store synlige revner i hele bygningen, omkring 1200 blev vist reddet ud mens omkring ettusinde led døden i betonbrokkerne, forhåbentlig får man fat i de skyldige, så de kan blive stillet til ansvar.

Ved et brobyggeri i Norge, brast hele støbeforskallingen sammen da der blev pumpet hurtigtørrende beton ud på den, hvorved to personer der befandt sig under forskallingen blev indstøbte i betonen og blev først befriet lang tid efter, da der var megen beton der skulle fjernes og den var i mellemtiden hærdet, man kan ikke lade være at tænke på hvilken skrækkelig død de har fået, blevet indstøbt i beton, fået mund og svælg fyldt med beton-uhyggeligt.
Her er der også nogle konstruktører der må have lavet nogle forkerte beregninger og som bliver stillet til ansvar.
I Sverige glemte en far sin toårige søn i bilen i 8 timer, bilen var helt tillukket og stod i solen, sønnen døde på grund af den stærke varme, han var spændt fast i en barnestol og kunne åbenbart ikke komme fri af den, men bilen var nok også børnesikret så han ville heller ikke kunne lukke døren op.

Når døden kommer til een skal man helst ikke opdage dette vil jeg sige, og jeg kan sige det med erfaring, idet jeg selv efter en stor operation døde en uge efter på vej til en reoperation, heldigvis fik de liv i mig igen og jeg opdagede slet ikke at jeg havde været død, jeg fik først dette at vide lang tid efter.
Så dette må være en "ønskedød" når det nu skal være og da ingen slipper, har vi vel alle ret til en ønskedød.

Og jeg venter lidt med min anden ønskedød nogle år endnu, jeg har ikke tid.
Men mange daglige uhyggelige begivenheder er skyld i at mange mennesker får en "dårlig" død, måske med store smerter, åndebesvær o.s.v.


Redigeret af treram (10/05/2013 07:09)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15624 - 10/05/2013 12:34 Re: Døden på godt og ondt. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Et spændende emne, du tager op her, synes jeg: Hvad er den bedste måde at dø på? - kunne man vel kalde det.

Og ingen kan jo hævde, at det er uvedkommende, for mig bekendt er endnu ingen kommet levende herfra blinker

Du skriver så bl.a.:
Citat:
Når døden kommer til een skal man helst ikke opdage dette vil jeg sige -
og det er jo da også den nemmeste, den mest angst- og smertefri måde, det vel kan ske på.

Men jeg kan alligevel ikke helt slippe tanken om døden som livets fuldbyrdelse eller fuldendelse - sidste gang man ånder ud - og ikke ånder ind igen.
Dette øjeblik - må man ikke mærke det?
Hvad indeholder det - hvis man er ved bevidsthed?
Livets største øjeblik? chockeret

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15625 - 10/05/2013 15:43 Re: Døden på godt og ondt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Hvad er den bedste måde at dø på, synes du det burde hedde, men så burde det vel hedde : tilstand at dø i, men ok det er lige meget, jeg kan godt følge dig noget ad vejen, du vil gerne have øjnene åbne når du ånder ud for sidste gang, men hvordan ved vi, at nu er det allersidste pust vi gir. Det kommer vel også an på hvor man befinder sig, hjemme med sine kære, på et plejehjem ene og forladt, på et hospice med sin familie omkring sengen, eller på en operationsstue i et hospital, måske liggende under en bil der er blevet påkørt til ukendelighed, der er mange måde at sige farvel til livet på og det var netop derhen jeg ville med mit indlæg, får jeg nu en værdig død.
Rigtigt mange mennesker får jo netop ikke en værdig død, men det står jo så ikke til at ændre, det er bare møg ærgerligt at forlade et måske langt liv på denne måde, hvis man ellers er "frisk" nok til at bemærke det.

Jeg husker at min mor døde på hospital, hvor jeg kørte hende da hun pludselig fik massive brystsmerter, hun fik i løbet af mange timer så megen morfin at hun tilsidst døde af enten blodproppen eller morfinen, men hun var ikke ved bevidsthed på det sidste.
Og længe før hun mistede bevidstheden, var hun ikke i stand til at tale, grundet de meget stærke smerter hun havde.
Da der ikke er frit valg på alle hylder, må man så håbe på det bedste for een selv.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#15626 - 10/05/2013 19:44 Re: Døden på godt og ondt. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Nej, jeg vil ikke lave om på din overskrift, det er bare min synsvinkel, jeg udtrykte.

For nu mere end tyve år siden, da jeg omsider afgørende var holdt op at ryge (det var tredje forsøg) fik jeg så meget hoste, at jeg ikke kunne sove om natten. Min læge gav mig noget medicin og sendte mig til røntgenundersøgelse, der viste normale lunger.
Men hosten fortsatte, og jeg blev så sendt til fornyet røntgenundersøgelse.
Mens jeg sad og ventede på "dommen", som jeg gættede meget sandsynligt kunne være en "dødsdom", begyndte jeg at tænke over, hvordan jeg ville leve min sidste tid og på, hvordan det ville være at sige farvel til mine fingre, til at kunne se, til at kunne opleve, til mig selv.
Og sorgen og smerten var nærmest lammende.

Da mærkede jeg for første gang i mit liv for alvor, helt ind til det inderste af knoglerne, hvor meget jeg elsker at leve - og hvor ufatteligt det er ikke længere at være i live.

Så fik jeg "dommen". Det var bare mine bronkier, der nu ikke længere vær dækket af tjære, og med lidt bedre medicin fra min læge gik hosten langsomt over.

Siden da, har dét at elske livet nok altid levet som en kraftig undertone i min bevidsthed - og siden da har dét at skulle miste det højest elskede - livet - været mig en trofast følgesvend.

Smerten ved at miste noget elsket, det er jo kærlighedens anden side - men også en kvalitet - omend ikke komfortabel.

Og smerten ved at dø - at miste det højest elskede - den er helt sikkert større, end jeg kan forestille mig.

Men den skal ikke "puttes væk", synes jeg blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15630 - 11/05/2013 18:11 Re: Døden på godt og ondt. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Treram, du skrev, som afslutning af dit første indlæg:
Citat:
Men mange daglige uhyggelige begivenheder er skyld i at mange mennesker får en "dårlig" død, måske med store smerter, åndebesvær o.s.v.
og i dag læser jeg i dagbladet Information en artikel: "En værdig død": http://www.information.dk/460095 - der fortæller, at 71 % af os danskere går ind for aktiv dødshjælp.

Der er imidlertid behov for grundig omtanke her, siges det:
Citat:
Men tænker man som et af de adspurgte folketingsmedlemmer, nemlig Thyra Frank (LA), der i årevis har været plejehjemsforstander, stiller sagen sig mere kompliceret. Hun har set »mange gamle mennesker, der havde mistet troen på livet, og som sagde, de gerne ville have fred. Men som blomstrede op igen, fordi vi på plejehjemmet talte med dem og var omkring dem. Ensomhed er farlig, og folk, der ønsker at dø, kan i virkeligheden ønske livet, hvis de bliver set og mødt,« siger hun til Kristeligt Dagblad. Så ville deres død være en værdig død? Eller snarere tværtimod?
Og artiklen slutter med ordene:
Citat:
Og i tider, hvor folk på de medicinske afdelinger i forvejen ligger på gangene foran elevatorer og nødudgange, kan man så helt afvise risikoen for, at der satses mindre på palliativ behandling? Der spares nemlig i forvejen. Husker man fra december 2012 forfatteren Mathilde Walter Clarks beretning her i avisen om, hvor frygteligt svært det var for hende og hendes mor at vriste morfin til hendes dødssyge stedfar ud af hospitalets personale, er det ikke helt urealistisk at forestille sig, at der simpelthen vil blive sparet yderligere på personale og dyre sengepladser, hvis muligheden for aktiv dødshjælp foreligger. Det er en forrående glidebane, som vi ikke skal risikere. Løsningen må tværtimod være bedre palliativ behandling med tilstrækkelige ressourcer til rådighed. Det er den bedste vej til en værdig død.
Så den umiddelbare tanke om at "aflive" håbløst syge - på samme måde, som vi afliver håbløst syge kæledyr (og "produktionsdyr") - er nok alligevel ikke "værdigt" - hverken for de døende mennesker - eller for os andre trist

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk