annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15172 - 18/03/2013 11:31 Spiritualitet - Synkretisme
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her er et eksempel fra Bolivia/Peru på SPIRITUALITET - SYNKRETISME? (klik) - fra mødet mellem oprindelig spiritualitet i Andesbjergene og kristen europæisk religion.

Jeg hæfter mig ved ordene:
Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.
og
Citat:
Ifølge de oprindelige folks tankegang er vi mikrokosmos i makrokosmos.
Makrokosmos er kosmos, universet og naturen. Det er helligt og evigt, og alle mennesker, alle folkeslag og alle levende væsener er integrerede i det og en del af det og deltager således i det ophøjede og hellige stadium. Denne store kosmiske familie forbinder og samler vores energi og vores styrker. Vi kalder det spiritualitet, og det findes i alt levende og i alle ting.

Den peruvianske antropolog Salvador Palomino Flores slutter sit lille skrift med disse ord:
Citat:
Valget, når man vil bevare det autentiske, består ikke i afvisningen af det der adskiller, men i at kunne sameksistere. Et af vores filosofiske principper siger: ”ligheden i forskelligheden”. Det angiver en tolerant holdning overfor det fremmede eller anderledes. Man kan leve forskellige mennesker sammen indenfor samme territorium, men der er behov for tolerance og gensidig respekt, uden at ville påtvinge andre noget. Men så er vi nødt til først at rense vores hoveder og vores sociale adfærd for racisme, herredømmeforhold, diskrimination, ensidighed - og acceptere en mangfoldig verden.

Egentlig synkretisme (klik) ville vel her betyde at kunne rumme både det øverste citat om kristendom og det næste citat om spiritualitet i Andesbjergene i sig - uden at deres hver isærs kvaliteter skader hinanden.
Er det muligt?
Ja, det tror jeg smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15173 - 18/03/2013 12:04 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

Ja, det tror jeg også smiler

... og bl.a. derfor er antropologi et vigtigt (ja, et helt nødvendigt) fag og en vigtig synsvinkel ("vidvinkel") at ha' med sig i forhold til tro og religion.

... for at kunne
Citat:
acceptere en mangfoldig verden
, som udtalt af Salvador Palomino Flores

Mange folderige tanker fra RoseMarie
Top Svar Citer
#15174 - 18/03/2013 12:44 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.


jeg kom ikke længere i læsningen end til dette, som er en direkte løgn, eller forkert påstand,, det er nøjagtig det stik modsatte der er tilfældet i NT og da hos Paulus om noget.

citatet ovenfor refererer til græsk og østlige religiøse filosofiske ideer om Gud og mennesket, hvor Gud er hævet over tiden og historien, hvorimod i kristendommen Gud netop er i tiden, historien, og tager sig tid og liv med os mennesker, og har en historie med os. Sådan er jødedommen og kristendommen.



det er bare så rystende at være vidner til at folk slet ikke gider studere kristendommen og dens teologi, og blot sejler rundt i gamle fordomme om hvad kristendommen og dens teologi siger (som Anne sagde for godt et års tid siden, da hun lige var på "smug kig": "jeg forstår godt HansKrist's frustrationer og ærgrelser og fuldtidsarbejde her, med at korrigere alle disse fordomme og misforståelser omkring kristendommen og dens teologi). Gud hvor jeg mangler nogle der virkelig gider studere kristendommen og dens teologi, frem for blot hele tiden at skøjte og sjofle rundt på overfladen med lodret forkerte fordommelighed og fordummeligheder om kristendommen og dens teologi, og den her er dog det værste af slagsen jeg nogensinde har læst:

Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.

indimellem føler jeg alle mine år her på debatten har været spildt, som om ingen lytter, kun Anne og Fl Vang og få andre har virkelig lyttet og er interesseret i at studere kristendommen og dens teologi, har turdet vælge at studere frem for at blive i sjofelhedernes overfladiske fordommeligheder og fordummeligheder om hvad kristendom og dens teologi retterligen siger.




mvh HansKrist

PS:

vil gerne indrømme jeg ikke kom længere i min læsning end til dette totalt misfortåede og lodret forkerte påstand om kristnedommen, som jeg derfor straks må korrigere
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15175 - 18/03/2013 12:53 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Så er vi dog - trods alt - to "vidvinklede", der hylder mangfoldigheden blinker
M.v.h. Arne yeah
Top Svar Citer
#15176 - 18/03/2013 13:00 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Hvis du mener at kunne udtale dig på den samlede kristendoms vegne, så er jeg lutter øren.

Antropologen tydede kristendommmen, som citeret.

Hvordan vil du fortsætte efter ordene:
Citat:
Ifølge den kristne tro findes der
?

M.v.h. Arne blinker

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk