annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15195 - 19/03/2013 20:55 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
Endvidere har du jo tydeligvis antipati imod mig og har haft det siden 2003, og det er lidt trættende i længden.
Mit svar:
Her må jeg blankt afvise.
Du har fortalt en del her på Trosfrihed.dk om dit privatliv, og der er intet af dette, der hos mig skaber antipati.
Jeg kan heller ikke se nogen som helst rimelig grund til personlige følelser mellem os, da vi jo overhovedet kun kender hinanden via denne hjemmeside - og da den slags iøvrigt efter min mening tillige er sagen totalt uvedkommende.

Du har bidt dig fast i, at den peruvianske antropolog oplever kristendommen i sit hjemland sådan, som han beskriver den med disse ord:
Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.
hvilket øjensynlig bringer dig "helt op i det røde felt".

Men det er jo åbenbart sådan han oplever kristendommen i sit hjemland - enten du så ka´li' det eller ej - og det ville da være en hån mod ytringsfriheden, hvis han ikke må skrive, hvad han synes, han oplever!

Jeg har også svært ved at se, hvad det egentlig er, der provokerer dig så stærkt.

Hans ord: "en himmel, hvor gud befinder sig" modsiges da ikke af den den mest almindelige kristne bøn Fadervor, med mindre man er meget pernitten: Fader vor, du som er i himlene!.

Og når man i den romersk katolske kirke ringer med en klokke under nadveren (klik), så skal man da være vildt nøjeregnende for ikke at acceptere antropologens ord: "Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede."

Nu er den romersk katolske kristne kirke den, jeg har sværest ved at se kvaliteter i (af mange forskellige grunde), men du slutter jo med at skrive:
Citat:
Det er ikke religionskrig at du bringer et citat du bruger som præmis og tar for gode ord, når den er stik forkert og ingen kristne kirkeretninger i hele verden vil kunne godkende den, men som mig totalt afvise påstanden som direkte og lodret forkert, det er jo det stik modsatte der er sandt.

Med ovenstående henvisninger til bønnen og nadveren tror jeg ikke på dine ord om, at alle kristne kirkeretninger vil afvise antropologens ord som "lodret forkerte".

Jeg forstår godt, at din (og andres) "eksistentialistiske kristendom" - eller hvilken betegnelse, du nu måtte vælge at bruge - kan have forbehold, men i den samlede kristendom, på hvis vegne du jo udtaler dig, hvor stor en andel og accept har du/I dér?
Mon ikke den er noget nær forsvindende? blinker

For mig er budskabet fra Andesbjergene om en ydmygende synkretisme påtvunget af den magtfuldkomne kristendom dér på, hvad der vel er en del af den mere end 40.000 år gamle og noget nær globale shamanisme, en sørgelig beretning, der vækker drømme om en mulig synkretisme (syntese) under ligeværdige forhold.
Hvad kunne der ikke komme ud af dét? yeah

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15196 - 19/03/2013 21:49 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hey Arne,

der står:

Citat:
Ifølge den kristne tro :

findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.



Ifølge den kristne tro



NEJ ikke ifølge den kristne tro gælder hvad der står ovenfor, der gælder det stik modsatte,,


og himlen indikerer ikke en placering hvor mennesket er langt væk fra Gud, og i kristendommen er det himmelske og jordiske forligt, som gud og mennesket. Kan læses sort på hvidt flere steder i NT





og i og med og ved begivenheden Kristus ind i verden (altså i og med kristendommen) er der ikke mere tale om noget rituelt, ceremonielt, eller nogen former for religiøsitet kan stille sig imellem mennesket og Gud, hvorfor der for Paulus ingen præster findes, eller også er vi alle præster (apropos de paulinske urmenigheder), og sådan har det været i den protestantiske verden lige siden,,, og at nogen udfylder rollen som præst er blot en praktisk foranstaltning, for enhver der er krøbet ud af dåben er præst (her har du ret i at en del af den konservative katolske kirkeretning, har svært ved at gå så langt som Paulus (urkristendommen) og Luther, men de fleste katolikker protesterer jo også overfor deres kirke omkring en lang række forhold som at de ønsker sig kvindelige præster og at mandlige præster må gifte sig etc etc,, jeg ved ikke hvor stor opbakning den katolske kirke har hos katolikkerne, men i sydeuropa er den ikke stor og de unge gider den ikke).



antipatien imod mig, skulle jeg ha formuleret lidt mere præcist, for det var hvad jeg står for og hvad jeg skriver jeg tænkte på,,, denne uvilje imod det jeg står for,, det var ikke min person jeg tænkte på, men altså det jeg præsenterer jer for og repræsenterer

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15197 - 19/03/2013 23:47 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne.

Jeg ved godt, at det er svært forståeligt, men jeg bliver nødt til at sige det i forskellige sammenhænge alligevel. Forståelsen kommer ikke forfra, den kommer bagfra.

Hermed mener jeg, at man ikke kan anstrenge sig eller bestræbe sig på at forstå, man kan kun passivt se og lytte, være opmærksom. Selvom man ikke taler, så er dette, at se og lytte en aktiv handling.

Det er ikke ved at sammenligne hvad andre har sagt og veje og vurdere dette, at man når til det højeste af alt på denne Jord, erkendelsen.

Det er når man ser og lytter, er opmærksom, at noget går op for én. Dette, som går op for én, er det, som kaldes erkendelsen eller forståelsen. Dette betyder, at ved at se og lytte går tingenes rette sammenhæng op for én.

Det vi mest taler om er et udtryk for følelser som er en del af os selv. Disse følelser er ikke sandhed og dog er de sandhed i den forstand, at de, hvis vi forstår at lytte til os selv, afslører vore dybeste behov og ønsker.

Gennem historien har vi mennesker fortolket alt hvad vi oplevede ud fra vores begrænsning, fra vores frygt og fantasi. Ingen tvivl om, at vi mennesker er blevet klogere gennem historien, men vi har også fjernet os mere og mere fra dette vores vores ophav, naturen.

Blot og bar intellektuelle diskussioner har ingen betydning.

Selvom mennesker der lever i nær kontakt med naturen måske har et mere primitivt begrebsapparat, så gør deres nærhed til naturen, at de oftest opfatter mere korrekt end os andre som har glemt vores natur. 

Det er ingen forbrydelse for et menneske, at søge Gud og finde Ham. Men man skal være klar over, at man aldrig vil få nogen anerkendelse fra andre mennesker, som har hver deres egen agenda og en opfattelse af Gud som er forkert. Den er forkert, hvad er der galt i at påpege det?

Det drejer sig ikke om Gud, det drejer sig om dig og mig, mennesket.

De kristne glemmer, at Herrens Veje er uransalige, at Han høster hvor Han ikke har sået. Gud ønsker ikke at blive fundet, Han ønsker, at vi selv hver især bliver voksne og lærer at leve med hinanden i kraft af vores egen erkendelse.

Selvom vi er blevet meget adskilt fra naturen, vores eget ophav, så kan vi altid opleve den ved blot at gå ud i vores have og lytte til og se på alle de små gråsenolliker som pludrer og pipper i hækken og fra tid til anden stikker hovedet ud af busken.

Hvis vore hjerte er hårdt, så har vi travlt med at planlægge den kommende påskefrokost og vi ser og hører intet af det, som sker omkring os. Vi finder vores tilfredsstillelse i, at de kommende gæster roser vores brilliante arrangement og vi ignorer den lille snert af tomhed, som vi føler derved.

Eller også glemmer vi påskemiddagen, lader os i stedet beruse af den livlige pludren fra hækken og synet af det lille frække ansigt, som kigger frem.

Det er utroligt så mange skønne oplevelser man kan få ved at iagttage de små, uskyldige væsner, som vi kalder dyr – eller især fugle.

Eller det er utroligt så mange oplevelser i livets nu, vi går glip af fordi vi overhovet aldrig lægger mærke til livets virkelighed, som er omkring os hele tiden.

Der er ingen anden virkelighed end det nuværende.

Kig dig omkring i Guds Rige. Det kan godt være, at du ser den ene solsort hakke på den anden, men er der ikke grundlæggende fred og frihed her i virkelighedens nu?

Trods alt er alle tanker et resultat af perception. Alle filosofier, alle religioner.

Hvis tanken ikke har bund i den virkelighed som vi lever i, så er den kun spekulation, fantasi.

det er så umådelig vigtigt, at vi kan åbne vore ører og øjne og se den virkelighed som er omkring os lige nu.

For der findes ingen anden. smiler



(Copyright jmp) smiler
Top Svar Citer
#15198 - 20/03/2013 01:38 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Din måde at skrive på, minder mig om Michael, men det vil jeg nu ikke spekulere over.

Jeg ka' godt li' det, du skriver, og jeg synes egentlig heller ikke, det er særlig fremmed for mig - omend dine udtalelser om Gud forekommer mig ret "bastante".
For mig er ordet/begrebet: Gud ikke rigtig noget, jeg kan bruge som andet end en "eventyragtig nødløsning" - men der er jo ligesom ikke andre ord, når man kommer ind på "den side af sagen".

Dine umiddelbare sansende naturoplevelser, dem synes jeg, jeg kender fra mine egne oplevelser her, hvor jeg bor - og endnu stærkere på "min" græske ø, i den subtropiske urskov midt inde på øen i højlandet - uden mennesker - og hvor jeg føler det som noget nær en forbrydelse, når jeg kan høre mine fodtrin og mit åndedræt forstyrre roen - roen fra træerne, fra sten, jord og klipper, fra de vilde geder, der oftest sørger for, at jeg ikke kan se dem, fra små firben og fugle og en gang imellem en vild skildpadde - og når cikaderne stopper deres sang, ved jeg jo, at jeg har forstyrret - men alligevel er oplevelsen dejlig, lykkelig, umiddelbar - hvert år, når jeg er der.

Og da jeg læste om de mennesker i Andesbjergene og deres stammekultur og -spiritualitet, bildte jeg mig ind, at de nok ret meget lever sådan.

Jeg kan kun være enig med dig, når du skriver:
Citat:
Gennem historien har vi mennesker fortolket alt hvad vi oplevede ud fra vores begrænsning, fra vores frygt og fantasi. Ingen tvivl om, at vi mennesker er blevet klogere gennem historien, men vi har også fjernet os mere og mere fra dette vores ophav, naturen.

Slut, slut - langt over sengetid blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#15202 - 20/03/2013 10:48 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver:
Citat:
antipatien imod mig, skulle jeg ha formuleret lidt mere præcist, for det var hvad jeg står for og hvad jeg skriver jeg tænkte på,,, denne uvilje imod det jeg står for,, det var ikke min person jeg tænkte på, men altså det jeg præsenterer jer for og repræsenterer
Mit svar:
Du kan være fuldstændig sikker på, at der ikke fra min side er hverken uvilje eller antipati mod det, du står for.

Men jeg medgiver, at det af og til ærgrer mig, at du - set med mine øjne - aldrig synes at nå frem til en overordnet sammenfatning, som du kan udtrykke enkelt, klart og rimeligt kortfattet v.hj.a. helt almindelige danske ord.
Det ærgrer mig, fordi det, du står får, dermed ikke synes at få en fair chance for at blive opfattet.

Jeg foreslog/gættede som overskrift: eksistentialistisk kristendom, men end ikke dét, svarer du på.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk