annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15188 - 19/03/2013 10:59 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Dine indlæg er sjove at læse, synes jeg - alvor og humor filtret ind i hinanden i en individuel frihed er dét, jeg opfatter.

"- al den snak om Gud" - ja det er jo dét denne tråd foreløbig fokuserer på - også selvom Andesbjergenes menneskers spiritualitet egentlig ikke har guder men "ophøjede kræfter og energi i makrokosmos og mikrokosmos" (dog bruger antropologen også ordet "væsener").

Det sidste minder mig lidt om Thomasevangeliets logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"

Her er der jo yderligere en parallel til spiritualiteten i Andesbjergene, som antropologen beskriver den:
Citat:
Ifølge vores tankeform, åndelige og sociale praksis kan man ikke modtage noget uden at give noget tilbage. Dette fantastiske princip gør, at der i vores samfund altid er en harmonisk ligestilling, uden at nogen akkumulerer eller bliver udnyttet. Det er alt dette hellige, vi kalder for spiritualitet.

I sådanne stammesamfund har spritualiteten (shamanisme?) jo nok været en fast del af stammekulturen, som den enkelte ikke kunne afvige a.h.t. stammens overlevelse - og mon ikke det samme har gjort sig gældende hos os på Harald Blåtands tid både før under og efter, at danerne blev tvangskristnede.

I dag er der plads til individuel åndsfrihed - og i den tilstand er der jo mulighed for at lære at kende den rigdom af, hvad menneskeheden har frembragt af religiøse og spirituelle idéer.

Jeg har mest lyst til - med stor respekt - at kalde dem "spirituelle eventyr".
Og eventyr behøver jo ikke at være i overensstemmelse med hinanden - betvivles ej heller - til gengæld kan man med sindsro sige om dem alle - ligesom i folkeeventyrene: Og det er ganske vist! blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#15190 - 19/03/2013 12:58 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej HansKrist

Det er ikke kun os mennesker, som længes efter foråret, det gør fuglene også. Selvfølgelig er det os der ødelægger naturens gang med vores uhæmmede grådighed og uvidenhed, men det anfægter ikke de små solsorte.

Uanset, at naturen bløder og er forvirret på grund af menneskenes grusomme misbrug af den, så fortsætter de deres kurmageri og kamp for territorier.

Disse territorier er for det meste menneskenes haver. Når de engang har fundet hinanden, så er de tro mod hinanden og hvis en forvirret solsort tror, at han kan trænge ind imellem dem, så bliver han hurtigt henvist til at finde sin egen have og sin egen mage.

Det var da en tanke. smiler

De tanker, som du henviser til med hensyn til Gud finder jeg derimod er det rene nonsens. Jeg tror, at man kalder det for spekulation.

Måske hvis du en dag løftede dit blik fra bøgerne, at du så ville lægge mærke til den virkelighed der konstant er omkring dig i livets nu.

det må da være en trøst at vide, at dette nu er evigt og aldrig forsvinder.

Tidens strøm er konstant fremtiden, som bevæger sig gennem nuet og bliver til det, som var, men ikke er mere.

Nuet derimod - er evindeligt. smiler
Top Svar Citer
#15191 - 19/03/2013 14:25 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg anerkender - selvfølgelig - at du (sammen med andre) har din/jeres særlige mening(er) om, hvad kristendom er, men jeg anerkender bestemt ikke, at du/I - af alle - skulle "have patent" herpå.

Kender du mon f.x. den romersk katolske, den lutherske og den ortodokse kristendoms forskellige opfattelser af "Gud som treenighed" (for nu ikke at tale om Karl den Stores rolle heri).

Hvis du gjorde, kunne du ikke skrive: "Desværre er det jo blot påstande og de fleste af dem er alle kristne teologer jo enige om -" (Hvad "påstande" angår er det hele jo påstande - fremsat af teologer/præsteskaber - og mere eller mindre accepteret af alle andre).

Det ville for mig være skønt, hvis du præsenterede den form for kristendom, du bekender dig til - enkelt og klart - det burde ikke være umuligt - men det er selvfølgelig dit valg.
Derimod interesserer din "religionskrig" mod andre former for kristendom - og mod andre religioner - og mod andre spirituelle inspirationer mig ikke - og det er jo nu engang mit valg, hvad jeg gider at læse blinker

P.S.: Du skriver, at jeg citerede Kallistos Ware. Det gjorde jeg nu ikke. Det var blot overskrifter på kapitler i hans bog; kapitler der - enkelt og klart - nærmere uddyber, hvad han og de ortodoks kristne mener om de pågældende emner.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/03/2013 14:30)
Top Svar Citer
#15192 - 19/03/2013 16:27 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Angående "Gud som treenighed" bør jeg nok uddybe.
Se (klik) Wikipedia.
Her er det den verdsligt mægtige Kejser Karl den Store, der ændrer teologien i den romersk katolske kirke - en ændring, som senere Martin Luther accepterede.

Den ortodoks kristne biskop Kallistos Ware er måske mest tydelig i sin bog, tidl. nævnt i denne tråd, når han, blandt meget andet om dette emne, citerer fra den ortodokse liturgi: "Påskefastens Triodion":
Citat:
Vi lovsynger ikke tre guder, men én Gud.
Vi ærer de i sandhed tre personer.
Faderen, uden begyndelse eller ophav.
Sønnen, født af Faderen.
Helligånden, som udgår fra Faderen.
Én Gud i tre personer;
Og i sand tro og lovsang,
Giver vi hver af dem navnet Gud.

Karl den Store fandt heller aldrig rigtig ud af dét med Ikonerne.
Han havde fået en oversættelse af et skrift fra Østkirken, hvor det hævdedes, at de meditative byzantinske ikoner skal æres, men pga. en oversætterfejl blev det i stedet til at de skal beundres.
Det siger vel lidt om, på hvilket niveau denne teologisk indflydelsesrige herre agerede - og formede Vestkirken dengang - ja helt frem til i dag blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#15194 - 19/03/2013 19:25 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Du skriver:

Citat:
Jeg anerkender - selvfølgelig - at du (sammen med andre) har din/jeres særlige mening(er) om, hvad kristendom er, men jeg anerkender bestemt ikke, at du/I - af alle - skulle "have patent" herpå.


Nej men ingen kristne, uanset hvilken kirkeretning vil godkende den her vi taler om:


Citat:
Ifølge den kristne tro findes der en himmel, hvor gud befinder sig, og dermed er mennesket placeret fjernt fra Gud, langt væk. Via ceremonier eller ritualer mødes man med eller kommer tæt på det ophøjede.


Spør eksperterne over på religion .dk, ingen, absolut ingen Kirke i hele verden vil godkende den formulering, den er direkte forkert arne, og det er lidt katastrofal at du ikke selv straks ser det. Hvordan pokker kan du ukritisk bringe et sådant citat, det er jo præmis for resten af dit indlæg og en præmis skal være saglig og holde vand. Så det er ikke mig og nogle få andre der mener noget andet.


Arne skriver:

Citat:
Kender du mon f.x. den romersk katolske, den lutherske og den ortodokse kristendoms forskellige opfattelser af "Gud som treenighed" (for nu ikke at tale om Karl den Stores rolle heri).

Hvis du gjorde, kunne du ikke skrive: "Desværre er det jo blot påstande og de fleste af dem er alle kristne teologer jo enige om -" (Hvad "påstande" angår er det hele jo påstande - fremsat af teologer/præsteskaber - og mere eller mindre accepteret af alle andre).



Alle væsentlige og store kristne kirkeretning har en treenig Gudsforståelse og en Treenighedslære (og ja jeg kender godt uenighederne i forhold til den ortodokse østkirke og jeg kender din kredsen eller kæren herom, jo min hukommelse fejler ikke noget). Men lad os nu debattere det vi er blevet uenige om, lad os dog holde os til debatten. Vi kan da ikke i den her tråd gennemgå hele den kristne dogmatik og troslære. Og hvorfor skulle vi dog også det.

Nej det er ikke blot påstande, nu må du holde, det er en eftertænkning og reflektion troens virkelighed, som alle enkelte kristne troende erfarer den og har del i den og oplever den.


Du skriver Arne:

Citat:
Det ville for mig være skønt, hvis du præsenterede den form for kristendom, du bekender dig til - enkelt og klart - det burde ikke være umuligt - men det er selvfølgelig dit valg.


Den synes jeg ikke vi skal gentage, jeg har været inde på forholdet i et indlæg (men du læser måske ikke hvad jeg skriver). Jeg har redegjort for at de fleste mennesker faktisk mener det stik modsatte af hvad du igen igen påstår, at det skulle være uklart hvad jeg står for. Jeg bliver rost for det stik modsatte. Men du har jo også nægtet at læse mig i årevis, så du sov jo i timen, hvordan pokker skulle en mand som dig kunne forstå mit ståsted. Endvidere har du jo tydeligvis antipati imod mig og har haft det siden 2003, og det er lidt trættende i længden.






Du skriver arne:

Citat:
Derimod interesserer din "religionskrig" mod andre former for kristendom - og mod andre religioner - og mod andre spirituelle inspirationer mig ikke - og det er jo nu engang mit valg, hvad jeg gider at læse.


Det er ikke religionskrig at du bringer et citat du bruger som præmis og tar for gode ord, når den er stik forkert og ingen kristne kirkeretninger i hele verden vil kunne godkende den, men som mig totalt afvise påstanden som direkte og lodret forkert, det er jo det stik modsatte der er sandt.





mvh HansKrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk