annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15203 - 20/03/2013 12:28 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne,

du skriver:

Citat:
Jeg foreslog/gættede som overskrift: eksistentialistisk kristendom, men end ikke dét, svarer du på.



JA meget præcist, så er der noget eksistentialistisk kristendom at finde hos mig!

Berdyaev ville jeg kalde for en kristen eksistentialistisk religionsfilosofisk tænker af de største fra begyndelsen af det 20 årh. Var med i grundlæggelsen af moderne personalisme, og Emmanuel Mounier var da også ham af de intellektuelle der kom hos Berdyaev familien i Paris (i 20 og 30 -erne) om søndagen (de berømte Berdyaev sunday's) som Nikolai Berdyaev "yndede" mest, havde de største forventinger til.

www. personalisme.dk gir også et indblik i min tænkning og ståsted. Find dette link og gem det arne under dine favorit links.

Lidt wiki (til ære for niels og fordi du arne fornuftigvis bruger wiki fra tid til anden):


Wiki:

Citat:
Berdyaev's philosophy has been characterized as Christian existentialist. He was preoccupied with creativity and in particular with freedom from anything that inhibited creativity




Når jeg studerede Paul Tillich, undrede det mig hvor meget hans tanker, især de historiefilosofiske betragtninger (hvor Tillich's Kairos begreb indgår) lignede til forveksling Berdyaev's tænkning og filosofi (og ja især Historiefilosofi), men der var kun i hele Tillich's forfatteskab ganske få henvisninger til Berdyaev. Så en dag fik jeg endelig det slående bevis for hvor tæt de to åndeligt set stod hinanden, Tillich anmeldte (oversatte vist også) mange af Berdyaev's afhandlinger til det amerikanske publikum og ja Tillich havde endda skrevet en længere afhandling om Berdyaev.

wiki om Paul Tillich:

Paul Johannes Tillich (August 20, 1886 – October 22, 1965) was a German-American Christian existentialist philosopher and theologian.


Tillich kalder Marx for nok den største eksistentialistiske tænker overhovedet.
Han berømmer og forklarer betydningen af Sartre's: "that man's essence is his existence" og kontekster dette med Schelling som Tillich er "barn" af om noget.
Han, Tillich, er påvirket af Heidegger.
Tillich er stærkt påvirket af psykoanalysen og dybdepsykologien, som han sjovt nok med sin Schelling baggrund, formår at forstå på en original måde, der gir genklag i vor moderne new age tid.
Tillich kæder "ego-self and world" (ikke forstået som vores omgivelser miljø) uløseligt sammen, hvilket får ham til at sige at mennesket er en hel verden i sig selv, altså et mikrokosmisk væsen, hvilket er noget Berdyaev gør endnu mere ud af. Altså mennesket er ikke kun en del af verden, men verden er en del af mennesket også, eller mennesket er i sig selv en hel verden, mikrokosmisk dynamisk multidimensionel væsen. Tænker på min eks der altid sagde dersom børnene var ulykkelige: "hvad sker der da i din verden"? På samme måde som vi har udtrykket, at vores verden går i stykker (og det er jo vores indre verden (mikrokosmos) vi tænker på i den sammenhæng). Når vores verden, mikrokosmos, går i stykker, går vi måske til psykolog eller psykiater (fordi vi har fået ondt i livet vores, som er en sammenhængende hsistorie og verden/hele, mikrokosmos) eller vi må revidere vores verdensbillede, forventninger, ønsker, drømme, forhåbninger og illusioner mmm..


Så ja Arne du ramte rimelig godt med dit skudsmål.

mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

arne du skriver:

Citat:
Men jeg medgiver, at det af og til ærgrer mig, at du - set med mine øjne - aldrig synes at nå frem til en overordnet sammenfatning, som du kan udtrykke enkelt, klart og rimeligt kortfattet v.hj.a. helt almindelige danske ord.
Det ærgrer mig, fordi det, du står får, dermed ikke synes at få en fair chance for at blive opfattet.

Noget lignende har Kræn-p efterlyst for år tilbage, noget han også kaldte for "blueprint".


Mit indlæg og min trådstarter: "Kristus eller Buddha, øst eller vest" kunne godt være en "james joyce brainy stormy" forsøg ud i et provisorisk blueprint fra min side.



Men jeg har haft en stor visionær drøm om at jeg først når jeg bliver 80 år gammel barsler med en større sammenfatning af mit filosofiske ståsted. Før den tid har jeg tænkt på at få talt med Siri Hustvedt for måske at få skrevet nogle essays der ligner hendes som vi finder dem i "At leve; At tænke; At se". Hende og mig vi kredser konstant om de samme forhold.

Mange forstår ikke med den fantastiske fysiske løbeform jeg er i, at jeg ikke stiller op i maratonløb og knalder en fremragende tid for en mand der bliver 57 år i næste måned. Men disse ambitioner har jeg ikke, som jeg ej heller har ambitioner om at skrive bøger (eller artikler), men ikke desto mindre elsker jeg altså dybt og inderligt, lidenskabeligt at løbe og skrive, der for mig hænger uløseligt sammen og igen er for mig som at ånde, leve. Men jeg er og bliver den glade amatør, som løber og som tænker, til trods for at jeg ikke kan undvære svære studier og stringent forstandig tænkning, der ikke må fejle i forhold til naturvidenskaberne, og fagvidenskaberne på området. Tværvidenskabelig "clearer" jeg altid mine ideer, før jeg barsler med dem, hvorfor jeg for pokker gerne er så parat og godt rustet til debat, men ingen vil ret gå i kødet tekstnært på hvad jeg skriver.


se nu blev jeg forfængelig

må lige nævne at Blaise Pascal betyder meget for mig også.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15206 - 21/03/2013 19:50 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"eksistentialistisk kristendom...osv."

Når det blir så svært at forundres over indholdet i også denne tråds lidt puerile forsøg på at kombinere noget eksistentialistisk med en kristendoms overtro, så er det fordi forsøget med tiden har udvandet sig i adskillige af slagsen, og så fordi meningsgentagerne her aldrig rigtig har gidet sætte sig ind i de årsager der bevirkede disse misforståelser om selve livet som det meningsfyldte, fx. ved en interesse for selve mémet.

Tankeindholdet i tråden er altså ikke nyt og refererer kun til en niche fyldt til randen med lutter sød fiktion, hvor udgangspunktet for en øvrig verdenslitteratur altså beskæftiger sig med tilværelsens egentlige absurditet, verdens mangel på mening og sammenhæng og dens uoverensstemmelse med de menneskelige ønsker og længsler – dens mangel på menneskelige mål og dimensioner. I dette egentlige eksistentielle lys betragtes erkendelsen udelukkende som udgangspunktet, dvs. udfordringen til den enkelte om selv at fylde verden med mening, uden altså at falde tilbage på et fundament af forløjede illusioner fra bl.a. kristne fidusmagere tilbage i historien.
Det er disse illusioner begge troende her krampagtigt fastholder i hver en tråd, udfra forestillingen om at gentagelser af ord-plingplang nok vil fjerne nogens fokus fra det egentlig meningsløse.
Man ser ord klasket sammen som en ’pinligt-barnagtig-sød’ montage med en slet skjult religiøs overtro, der forventeligt men desværre mangler sin relevans til livet og mennesket, hvorfor det må blive til en enkelt spirituel kokkehue – tillykke med den ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15207 - 21/03/2013 23:37 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Simon Larsen skriver:

Citat:
I dette egentlige eksistentielle lys betragtes erkendelsen udelukkende som udgangspunktet, dvs. udfordringen til den enkelte om selv at fylde verden med mening, uden altså at falde tilbage på et fundament af forløjede illusioner fra bl.a. kristne fidusmagere tilbage i historien.


uden altså at falde tilbage på et fundament af forløjede illusioner fra bl.a. kristne fidusmagere tilbage i historien.

ja korrekt og det er nøjagtig hvad Tillich, Berdyaev, Heidegger, Barth med mange flere gør! Kender du overhovedet deres metode, deres fremgangsmåde i forbindelse at koble ekstentialismen til teologien. Ud fra hvad du skriver, vender du tingene på hovedet (nøjagtig som da du skulle forklare eksistentialisme i henhold til Heidegger, lol, du havde slet ikke forstået pointen hos Heidegger).

"at fylde verden med mening" lol,, de (eksistentialistiske teologer eller filosoffer) beskæftiger sig slet ikke med at fylde verden med mening, du aner jo overhovedet ikke hvad du taler om mand!!! Det er nøjagtig ikke deres metode, fremgangsmåde, ej heller Heidegger, de gør nærmest det stik modsatte, og ja de bruger teologien i et ganske andet ærinde, som også Zizek og Badiou i dag gør det.

Du har aldrig åbnet en bog om hverken Teologi eller eksistentialisme Larsen. Husker stadig da du skulle gi en definition af eksistentialisme i henhold til Heidegger, det var jo streap tease for åben skærm, du aner ikke en dyt om Heideggers hovedværk mand. Din definition var direkte forkert, og viste at du mht Heidegger ikke aner noget som helst.

Du vender tingene på hovedet som et barn, en latterlig voksen mand niels, der ikke kan overskue hvad han har kastet sig ud i. Du har jo ikke fod på de her forhold simon. Du blander dig og du blander dig, men du forstår ikke stoffet, og du gør dig selv til grin mand. Hold du dig som sproglig til fiktion og lidt you tube jazz, længere kan du sgu ikke drive det til med dine evner, din forståelse, og ja nævn ikke memer, du er ikke i nærheden af at forstå den del af evolutionsbiologien hvor memer kan siges at have relevans.



Simon skriver:

Man ser ord klasket sammen som en ’pinligt-barnagtig-sød’ montage med en slet skjult religiøs overtro, der forventeligt men desværre mangler sin relevans til livet og mennesket, hvorfor det må blive til en enkelt spirituel kokkehue – tillykke med den ;)

Du er ’pinligt-barnagtig-sød’ niels,,, HVORFOR GÅR DU IKKE I DEBAT LARSEN???



Du aner overhovedet hvad du taler om Simon, som du ikke magter Heidegger, som du dog i årevis slog dig op på at være ekspert i. Du er så tynd når man nærmer sig dit i noget tekstnært, du har ikke engang forstået forudsætningerne for at kunne gå igang med Heidegger, nøglen til hans forfatterskab. Men alligevel tonser du utallige pseudo indlæg ind i debatten.

Og ja arne skriver ikke et ord om eksistentialistisk kristendom, så hvorfor i hule helvede henvender du dig til ham larsen??? Det er mig der kommer ind på at mit ståsted er at finde hos især mellemkrigstidens kontinental europæiske eksistentialistiske tænkere.

HVORFOR DEBATTERER DU IKKE TEKSTNÆR NIELS LARSEN?

Hvad ville du sige til om jeg gav dig igen af samme skuffe, blot satte mig ned og gjorde grin med dig uafhængig af hvad du skriver???? Men fortsætter du sådan her så gør jeg det, og det i en grad der ikke vil stå tilbage for dine modbydeligheder og ja dine latterliggørelse andre, uden at du overhovedet debatterer med dem. Utroligt at dette er tilladt på trosfrihed, denne din idræt med at intimidere og latterliggøre andre, uden så meget som at være i debat med dem, uden argumentation overhovedet. Du forholder dig ikke til noget som helst af hvad jeg skriver.



Du har i alle de år jeg har kendt dig, kun skabt pseudodebatter, da du ikke tør debattere med mig larsen. Disse dine pseudodebatter består blot i at du ganske ukritisk skyder folk det i skoene du lyster, ud fra din totale latterlige religionskritik, som intet kød har på sig, men kun kan passe på bibelfundamentalister og naive overtroende i ekstrem grad.


Du går jo udenom den varme grød, du går udenom dem du intimiderer og latterliggør. Henvend dig dog direkte til dem, i det her tilfælde mig. Du skal ihvertfald ikke sidde og skrive om mig, og latterliggøre mig ud fra hvad du skyder mig i skoene af dine barnligheder og dumheder (dig der fører religionskritik på et uhyggeligt lavt plan, pjattet og som et lille barn fører du din religionskritik (ingen voksne mennesker ved deres fulde fem ville føre en så latterlig infantil religionskritik som du gør det)).

Hvis du fortsætter simon, da har jeg kun et at gøre, og det er at gøre nøjagtig det samme overfor dig, hvor du debatterer. Og med din forståelse af biologi og memer, naturvidenskab, og Heidegger, du blir klædt af til skindet mand. Og jeg vil nyde det.


PS:

Det er disse illusioner begge troende her krampagtigt fastholder i hver en tråd, udfra forestillingen om at gentagelser af ord-plingplang nok vil fjerne nogens fokus fra det egentlig meningsløse.


begge troende



Arne og undertegnede er så uenige som to mennesker kan være om de her forhold (så der er ingen muligheder for sammenligning her). Henvend dig til den af os du vil debattere med lille simon med nisser derude og rotter på loftet og tjære i lungerne og jazz i ørerne. Du kan jo ikke engang tænke klart længere mand, og så allerede i din alder, hvordan skal det dog ikke gå for dig, allerede nu lever du i sød fiktion.

og du er forkrampet larsen, kender ingen så forkrampet som dig simon
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#15215 - 22/03/2013 16:33 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Nu er forargelse jo den kristnes dyd, men det glæder mig når chathønses korset knirker i rørelse over respons til salmens monotoni. Når nu vinterens sidste pust er overstået og alle spredes for solen, folk blir så fantastisk udvendige når det står på, så ka’ det jo hænde det vil lykkes at mave sig ud af sig selv, at skabe noget nyt og eget, ja bedre åndelige dryp. For sandt at sige virker tankebrønden noget udtørret.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15223 - 24/03/2013 07:26 Re: Spiritualitet - Synkretisme [Re: Hanskrist]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg undersøgte lige hvem denne M.Heidegger egentlig var for en fyr, ikke fordi filosoffer interesserer mig overhovedet, jeg blev da noget forundret at denne mand der er fremhævet til skyerne af bl.a. dig hansemand(kristus også kaldet) er så forgabt i denne gamle ærkenazist, der kom frem netop fordi han var nazist og støttede Hitler hele vejen igennem. Han advarede mod jødernes fremmarch og var til og med ubehøvlet over for en kollegas jødiske hustru, jo han er en mand man må se op til - heil Hitler.

Han står vist på en piedstal hvor han ikke hører hjemme og så er han din ynglings filosof, I er måske på bølgelængde ???

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk