annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#15120 - 08/03/2013 19:20 Re: Det, som er Michael ;-) [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nej, HansKrist, jeg citerer aldrig Krishnamurti, jeg henviser til ham, så folk kan læse ham og derved lære, at kende sig selv og den gud, som de i det evindelige taler om, men ikke kender.

Ja, når jeg taler om tanken, så bruger jeg den terminologi, som jeg har lært ved at lytte til ham.

Nej, jeg gentager ikke Krishnamurti, når jeg siger hvad jeg siger og bruger denne bestemte terminologi.

Min forståelse er min egen og jeg gentager aldrig.

Ligesom jeg aldrig vil fornægte Gud overfor menneskene vil jeg aldrig benægte, at Krishnamurti har haft en afgørende betydning for, at jeg er den, som jeg er i dag.

Mine ord er mine egne og jeg gentager aldrig hvad en anden har sagt.

Jeg har dog lært af mange andre for at være hvem jeg er.

Hvad har du lært af alle de, som du henviser til? Hvem har de gjort dig til?

Vil du konstant henvise til dem for at undgå at gå videre på egen hånd.

Hvad har du egentlig selv at byde på, du din evindelige gentagelse af hvad andre har sagt.

Har du noget selv at sige? smiler



Top Svar Citer
#15121 - 09/03/2013 08:33 Re: Det, som er Michael ;-) [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

"Jeg har dog lært af mange andre for at være hvem jeg er".

- Det er også vigtigt at ha' fat i sig selv med en god selvforståelse, samtidig må vi jo passe på ikke at sidde fast i forestillinger der hindrer os i selvudvikling. Er det dette, du knytter til spm. du her stiller:
"Vil du konstant henvise til dem for at undgå at gå videre på egen hånd?".

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15128 - 11/03/2013 21:00 Re: Det, som er Michael ;-) [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Der er ingen af os, som er alene. Vi er alle blevet til den vi er lige nu i kraft af hvad vi har lært af vore oplevelser i livet. Det gælder også det, som vi læser.

Vi bygger videre på andres tanker og de bliver derved en del af det, som vi er, det, som vi møder livet med.

Vi kan citere andre for at krydre det, som vi selv siger (det kaldes vid), men når vi hele tiden gentager andre for at understøtte vores egen mening gør vi dem til en autoritet i stedet for at forstå hvad de siger og gøre det til en del af os selv.

Tanken er fortiden, der er intet nyt i den. Det er først når vi er stille og opmærksomme, at vi møder det levende liv uanset om vi oplever en begivenhed eller læser en bog.

På denne måde at være opmærksom er at se og lytte. Det liv, som konstant strømmer os i møde i nuet er det ukendte. Ved at møde og forstå det, gør vi det til kendt for os og vi lærer af det.

Alt dette, nuets konstante bevægelse bliver hele tiden til fortid, til hukommelse og af denne fødes tanken. Tanken er altid det allerede kendte, fortiden.

Tanken er det beredskab med hvilken vi møder livets udfordring.

Har vi været åbne, lyttet og lært vil vores tanke være intelligent. Har vi ikke, vil den være dum. smiler
Top Svar Citer
#15142 - 12/03/2013 19:36 Re: Det, som er Michael ;-) [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

”Vi er alle blevet til den vi er lige nu i kraft af hvad vi har lært af vore oplevelser i livet. Det gælder også det, som vi læser”.

- Der er jo så mange sociale og kulturelle implikationer med betydning for vores udvikling som mennesker, som alle ka’ gennemskues, forstås og ændres på af selve mennesket. Mennesker ka’ skifte miljø, begive sig ud på det man engang kaldte for dannelsesrejser, hvor økonomi som altid har stor indflydelse på muligheden, i særlig grad har familiestrukturen fastholdt mennesket i et bestemt miljø. Men mennesket forstår faktisk at se udover sig selv, anbringe sig i andre miljøer ved alene tanken, bygge fremtidsudsigter og skabe sig selv i andre tilværelsesformer, hvor litteraturen som et kulturelt anliggende kan være medvirkende årsag, til forskel fra en litteratur som bare et industrielt produkt. Hvad vi læser kan flytte tanker så vigtige, at man ligefrem ser sin egen frihed afhænge deraf, hvor fx. forholdet mellem individet og samfundet pludselig erstattes af individets forhold til sig selv. Måske mister man tilhørsforholdet til en særlig politik eller religion, fordi erkendelsen af slutproduktet mishager én, der kan være så meget, men litterære indtryk skubber mere til tanken end former dem, hvad vi læser er vi forskellig fra, fordi det er os der læser og reflekterer det vi læser. Idet hele taget er vi jo den der skaber eftertanken, den der opbygger meninger og nedbryder dem igen, den der udfordrer os selv, medmindre vi altså sætter os stille ned og blindt accepterer livsvilkår andre tænker for os. Jeg tror der er noget sundt i det med at rejse, se og opleve sig selv i andre sociale sammenhænge, for ikke at slå alt for dybe rødder i selvsynet. Men det kan jo være lettere sagt end gjort at flytte sig ud af habitatet, dér midt i samfundsformer der i stigende grad forsnævres med politiske og kulturelle fjendebilleder. Dybest set er det nok til vores egen fordel at forstå visse sider af livet som alvorlige nok, uden dermed at blive alt for selvhøjtidelige, og det tror jeg masser af mennesker klarer. Det er svært at finde ideelle mennesker eller ideelle leveformer, straks lettere at fascineres af måder at leve på, ikke sandt?

”Det er først når vi er stille og opmærksomme, at vi møder det levende liv uanset om vi oplever en begivenhed eller læser en bog”.

- Stirrer man sig blind, er man jo som regel lidt stille, vanskeligt er det immervæk at se værdien med ”skæbnen der på forhånd var tænkt”, som derfor nok mere blir et spørgsmål om effekten af suggestion. Man ku’ såmænd leve livet i stilhed i skandinavisk meditationscenter, uden at blive mere levende af den grund, ved du ;)
Men når mennesker blir ældre og ikke længere formår så meget, ja da kan det forekomme det enkelte menneske som noget af en vis betydning, ikke at skulle sidde og ærgre sig over forspildte muligheder for livsudfoldelse, der jo som bekendt er noget andet end det at læse om menneskers liv, eller for den sags skyld det at være stille alt imens livet udfolder sig omkring én. Man må tage del i livet og folde sig ud i det, for måske langt senere i fællesskab med gode venner og familien at ku’ more sig over larmen fra erindringer der stadig runger i hukommelsen, og sådan tror jeg mange helst vil gå alderdommen i møde. Alene tanken om hvad kvinderne tilbage i historien måtte finde sig i, i lyset af det patriarkalske, siger ikke så meget om nutidens kvinder og den alderdom de går i møde. Økonomisk selvstændighed har i den grad skabt bedre muligheder, bare som endnu et lille eksempel på, at det bare at sætte sig ned og meditere over stilheden ingen udvikling skaber.
Jeg ka’ fx. godt lide P.D. James, ikke p.a. hendes religiøse syn men p.a. hendes vitalitet og bid i viddet. En ældre dame der lægger hus til børnebørn og deres venner på overnatning, og sørme stadig skriver på en krimi med god psykologisk og social indsigt; et liv hun aldrig var blevet resultatet af, hvis ikke hun havde taget tyren ved hornene og deltaget i livet med socialt engagement. Der er masser af måder at skabe liv omkring sig på, den dårligste af dem er nok at forgå i stilhed Mich, og det ved du sikkert også godt.

”Alt dette, nuets konstante bevægelse bliver hele tiden til fortid”.

- Det er filosofisk set vi ikke i stand til at registrere nuet, fordi vi kognitivt først må forme trykimpulser på vort sanseapparat til genkendelige sproglige former. Men det spiller ingen rolle, for det er et fælles udgangspunkt for mennesket og biologiske individer idet hele taget. M.a.o. er det en akademisk diskussion uden betydning for menneskets mulighed for at skabe og forstå de meninger det skaber i livet.

”Tanken er altid det allerede kendte, fortiden”.

- Der er forskel på øjeblikket trykimpulser rammer dit sanseapparat, og så øjeblikket sanseindtrykket skabes og genkendes i kraft af bevidsthedens arbejdsproces. Det vigtige her er ikke selve øjeblikket hvor trykimpulser rammer dine synapser, men øjeblikket hvor du blir bevidst om sanseindtrykket og kan formidle det med succes i den sociale ramme. Er det ikke her forvekslingen sker?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/03/2013 19:47)
Top Svar Citer
#15147 - 13/03/2013 18:22 Re: Det, som er Michael ;-) [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Kører du nogensinde i bus, Simon?

Det gør jeg - hver dag.

Mens jeg sidder der i bussen og foretager mig ingenting -

Hvad tror du så, at jeg ser?

Tror du, at jeg måske har en oplevelse af, at jeg er den eneste der er tilstede i denne bus?

Det forekommer mig, at de fleste mennesker sætter deres liv på stand by når de ikke er sammen med de, som de kender.

Der er så mange, som taler i mobiltelefon hele tiden. Det er trygt og godt men mens man taler i telefon er virkeligheden allevegne omkring én.

man kan tale i telefonen om det kursus man går til om at være nærværende, om mindfulness og hvad ved jeg, men personen, der står overfor én og kigger på én mens man taler i telefon, registrerer man ikke.

Sådan ser den virkelighed ud, som man ser. De døde som går rundt blandt de døde.

Som sagt er livet omkring én hvert eneste sekund, det er det, som kaldes nuet.

Som man sidder der i bussen og lytter til ubevidsthedens lalleglade udtryk fanger man måske et blik.

Og tænker på hvilken oplevelse denne person monne have. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk