annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 97 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14953 - 24/02/2013 15:43 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Du er ingen dørmåtte ligesom de andre debattører her ikke er en flok kujoner. De er blot mennesker, der har et langt mere fredeligt og harmonisk syn på livet, og ikke gider deltage i det hundeslagsmål (undskyld sammenligningen hunde griner ), som nogle deltagere gerne vil gøre debatten til.

Jeg anser dig faktisk for at være betydeligt klogere end Hanskrist, og på et område har du også været klogere end mig. Jeg har hidtil følt mig lidt forpligtet til at stille op mod troldene, fordi jeg med min uddannelse og erfaring let kan hamle op med deres mangelfulde argumentation. Men som du selv har været inde på, så må man søge årsagerne til sine konflikter med omverdenen hos sig selv, for man kan ikke tvinge nogen til at følge sin egen opfattelse.

For et par måneder siden besluttede jeg derfor at afholde mig fra at diskutere med troldene, og i stedet prøve at forbedre debatten ved at starte flere tråde om forskellige emner i håb om at tiltrække nogle mere seriøse og vidende debattører med interessante synspunkter. Vi kan alle konstatere, at det ikke gør troldene mere fredelige, at jeg holder op med at sige dem imod. Det har tværtimod gjort dem vildt hysteriske, så de nu angriber enhver på debatten for at få modspil.

Det kan jeg jo kun trække på smilebåndet af, for jeg finder det virkelig morsomt, at jeg bliver opfordret til at blive "mit gamle selv" som ofte blev skudt i skoene, at jeg var for aggressiv. Men jeg gider ikke længere være aggressiv til ingen nytte, når jeg faktisk har et fredeligt og humoristisk gemyt. Jeg har så valgt at ændre min egen opførsel (det eneste, man er herre over), og så må troldene finde nye sparringspartnere for deres aggressioner, eller slås mod hinanden. Jeg har ikke længere konflikter med dem, for deres meninger og holdninger interesserer mig ikke mere.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14955 - 24/02/2013 16:13 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
her ser vi en total knækket mand:

Citat:
Jeg har hidtil følt mig lidt forpligtet til at stille op mod troldene, fordi jeg med min uddannelse og erfaring let kan hamle op med deres mangelfulde argumentation


sjovere bliver det ikke, nyd lige denne her:

fordi jeg med min uddannelse og erfaring let kan hamle op med deres mangelfulde argumentation

sorry jeg er total knækket sammen af grin, dagens sjoveste

tak bamse, tak fordi du også formår at bidrage til underholdningen

mvh HansKrist

PS:

Citat:
Jeg har ikke længere konflikter med dem, for deres meninger og holdninger interesserer mig ikke mere.


mon det nu også passer, men vi glæder os til at du har tænkt dig at stoppe dine intimideringer, ringeagtelsee, latterliggørelse ud fra dine med fuldt overlæg mistydninger af hvad vi skriver, at du stopper med at skyde os alt muligt i skoene,, ,gad vide hvor længe dette afgivne løfte holder?

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#14958 - 25/02/2013 09:48 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7174
Sted: Sydsjælland
Zenia, jeg har "tygget" lidt på dine ord om den døde hunkat:
Citat:
"Hun er dér og tager imod dig, når du ikke skal være her på Jorden mere". ...

Hun blev (også) stille og sagde så: "Tror du det? ... og efter en pause "Det vil jeg også tro på"!!

På det tidspunkt, hvor min historie om den aflivede hund fandt sted, var jeg stadig 99 % ateist.
Efter min konfirmation kom præsten ud til, hvor jeg boede hos mine forældre, og udspurgte mig, som var han "den spanske inkvisition", om jeg nu også troede på Gud, hvortil jeg svarede: Ja.

Da han var gået blev jeg pludselig meget vred, og indtil jeg var et halvt hundrede år var der for mig absolut lukket for enhver form for religiøsitet.
Først da, de mange år senere, gik det op for mig, at jeg ikke var fordomsfri, at jeg i alle de år havde været fastlåst af min vrede mod den manipulerende præst.
Nu åbnede den religiøse verden sig så for mine "nye" øjne; først den ortodokse kristendom - uden al snak og direkte visuelt til hjertet - og efter nogle år skete der det mærkværdige, at jeg via ikonen blev inspireret til at droppe alle dogmer.

Det betød jo så, at jeg frit kunne åbne mig for alle religioner, filosofier og livsanskuelser, og selvfølgelig også for ateismen, men nu på en ikke-fastlåst måde.
Den frihed overfor alle religioner og livsfilosofier er nok det mest inspirerende, berigende og værdifulde, jeg synes, jeg har oplevet i mit liv, og når jeg med de øjne læser dine ord om eksistens efter døden, så ved jeg jo godt, at den idé eller vision har eksisteret i menneskers bevidsthed i mindst 40.000 år (shamanismen (klik)).

Heller ikke er der vel nogen religion, der hævder, at eksistensen ophører med dødens indtræden - men hvad ateismen angår, formoder jeg, at den overvejende holdning er, at med døden er alt slut.

For mig er spekulationer om "efter døden" ikke noget, jeg bruger kræfter på, og hvis der er noget efter døden, opdager jeg det jo nok til den tid blinker

Men jeg havde glemt at tænke på - og her kommer jeg så omsider tilbage til dine ord - at forestillinger om en tilværelse efter døden kan være en trøst i kærlighedens smerte ved at miste det elskede.
Men er det blot ønskedrømme?
Det spørgsmål har jeg ikke noget svar på smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14959 - 25/02/2013 11:47 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Tak Arne - fordi du deler ud af dit hjerteblod. ...

Det føler jeg ydmyghed overfor. ...

Der er mange ligheder imellem vore trosveje, ser jeg ... og vidste jeg jo også godt. ...

Heller ikke jeg passer ind i en kasse, men føler lethed og glæde over at være fri til at udforske, mærke og sanse verden. ...

Om livet efter livet har DR 2 søndag aften 5 udsendelser, som viser de oplevelser, som mennesker har haft, mens de var erklæret døde. ... Et af disse mennesker er:

Kirsten Mørch Nielsen, som er refugiepræst på Mors og hun har skrevet en bog: Livet efter livet, som beskriver hendes oplevelser, mens hun var erklæret død i 11 minutter. ...

Jeg har mødt hende og glædet mig over at få gode samtaler med både hende og hendes organistmand, Henrik. ...

For mig er det sådan, at det hører ind under troens verden, og så må enhver jo tolke, som man vil. ...

Det, som ofte undrer mig er imidlertid, at mennesker afviser noget, som uværgerligt kan åbne for SÅ megen meningsfuldhed i livet, hvis man tillader det adgang. ...

For år tilbage var jeg til et foredrag af en præst, som fra tilhørerne blev spurgt om, hvorfor der i nogle familier sker så mange ulykkelige ting, mens andre totalt går fri? Hvorfor tillod Gud dog det?

For mig var det en øjen- og øreåbner at høre præstens svar, da han med rystende og uklar røst efter megen rømmen sig svarede: "Det skyldes arvesynden". !!!

Jeg selv VED jo ikke, om der er mere end dette ene liv på jorden, men jeg TROR det (og heldigvis har vi jo Trosfrihed.dk) ... og tænker altså også, at den tro giver livet her og nu megen mening. ...

Tænker lidt over, at al den viden, vi møjsommeligt har arbejdet os frem til, og som giver fred indvendigt, da ikke kan gå til spilde. smiler

Alt vel
Zenia
Top Svar Citer
#14963 - 25/02/2013 13:56 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ja, Zenia, så er spørgsmålet jo, om det var en stupid præst, der med arvesynden mente den bibelske røverhistorie om en hævngerrig gud, eller om det var en menneskeklog præst, der forstod, at den virkelige arvesynd er de fordomme, vi videregiver til vore børn i form af intolerance, disrespekt for andre mennesker, aggressivitet overfor anderledes troende, menneskefjendske leveregler og uforsonlighed.

Disse fordomme har splittet mange familier med gensidige beskyldninger om ansvaret for ulykkerne og har drevet mennesker til selvmord. Jeg kender flere eksempler på hvordan et enkelt uheld eller en misforståelse har drevet familier ud i kæder af ulykker på grund af denne "arvesynd". Fanatisk religiøsitet har meget på samvittigheden, fra heksebrændinger til store ødelæggende krige.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Xi til Scholz: Så længe begge sider vi..
16/04/2024 07:15
Forslag fra SF: Virksomheder skal stille..
16/04/2024 05:40
Kinas bnp voksede mere end forventet sid..
16/04/2024 05:38
60 nævninge erklærer sig selv inhabile..
16/04/2024 04:30
Nyheder fra Religion.dk