annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14901 - 22/02/2013 08:37 Fundamentalistisk rationalisme
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Fundamentalistisk rationalisme, det er overskriften på et indlæg (en "klumme") i dagens udgave af dagbladet Information, som er skrevet af musiker og forfatter Kristian Leth (klik).

Han starter med disse ord (om nogle ateister):
Citat:
De siger, de kender sandheden. At deres version af virkeligheden er bedre end alle andres. De er nedladende og kan ikke tolerere saglige modargumenter. De er fundamentalister. Rationelle, ateistiske fundamentalister.

Han skriver også:
Citat:
Men hvis de religiøse generelt set ikke har noget problem med videnskaben, hvorfor hersker der så en beskæmmende og uproduktiv skyttegravskrig mellem en gruppe af meget vokale ateister og ... ja, ikke rigtig nogen. Det er meget svært at finde et eneste indlæg i danske aviser fra religiøse, der mener, at jorden blev skabt for 6.000 år siden, at dinosaurer og mennesker levede side om side, eller at Gud er en gammel mand med skæg.

Og han fortsætter:
Citat:
Til gengæld er det normalt at udtale sig generaliserende og dogmatisk om, hvordan religion er et onde med få lyspunkter, at se religiøse mennesker som underbegavede ofre, eller at fastslå hvordan videnskaben selvklart modbeviser Guds eksistens. I den kontekst synes jeg, det er på tide at påpege, at de udsagn intet har med videnskabelighed at gøre. At denne fordømmende kategorisering er en blindgyde.
og
Citat:
At udtale sig om Guds eksistens med det videnskabelige sprog er lidt som at gå til en rhododendron med en plæneklipper.
Og han slutter med:
Citat:
Og ligesom religionerne er ateismen både destruktiv, usand og fordummende, når den er fundamentalistisk.

Hvis manden har ret, så tænker jeg, at det sandelig er godt, at vi ikke har sådanne fundamentalistiske og rationalistiske (klik) ateister her på Trosfrihed.dk - ikke sandt blinker

Der er foreløbig kun kommet en enkelt læserkommentar: "Dogmatikere er et fedt."

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14903 - 22/02/2013 08:58 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Der er kommet en læserkommentar mere til klummen i Information.
Herfra har jeg sakset:
Citat:
De fleste ateister, som jeg har mødt, er fulde af tro. Heldigvis, for ellers var de ikke mennesker. Man kan jo ikke gå rundt som et omvandrende nej.
men der står også meget andet smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14904 - 22/02/2013 09:24 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Og hvorfor er det lige, Arne, at du vil fremhæve Kristian Leths mening om fundamentalistiske rationelle ateister? Dem har vi jo ingen af her på debatten.

Til gengæld har vi flere trolde og religiøse fundamentalister, som lever helt op til musikerens definition,
Citat:
De siger, de kender sandheden. At deres version af virkeligheden er bedre end alle andres. De er nedladende og kan ikke tolerere saglige modargumenter.
men det er jo en ganske anden sag.

Hvad mener du selv, Arne? Tror du, at du kender sandheden, f.eks. om ateisters livssyn? griner

Mvh

Ole Bjørn :o)


P.S. Undskyld at jeg bliver ved med at stille dig spørgsmål om dine meninger, når du nu ikke vil svare på dem, men jeg finder det nødvendigt, for at alle kan forstå, præcis hvor du står. ler


Top Svar Citer
#14905 - 22/02/2013 09:46 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Jeg ser at Ole spø'r, om jeg kender sandheden f.x. om ateisters livssyn.
Et lidt underligt spørgsmål, synes jeg, eftersom de jo ikke vil ud med det - ja, det er jo lige før man kunne få den tanke, at sådan noget har de slet ikke - udover påstanden: Der er ingen gud(er)!

Hvad sandheden i dybere forstand angår, så er jeg sikker på, at jeg ikke kender den, men jeg udelukker ikke, at den kan eksistere blinker

Arne smiler

Top Svar Citer
#14906 - 22/02/2013 10:21 Re: Fundamentalistisk rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jamen Arne, du har jo flere gange fortalt os, at vi ateister mangler en dimension i vores liv, så det tyder da på, at du mener at have indsigt i vores livssyn.

Nu er ateister jo vidt forskellige, så jeg kender ikke til mange fællestræk, men jeg føler mig ganske sikker på, at de alle har et livssyn. Jeg har dog aldrig truffet en ateist, der mener at besidde den ultimative sandhed, men jeg har da truffet mange troende, der giver udtryk for det, bl.a. vore lokale selvudnævnte guder og profeter.

Vi ateister deler da heller ikke påstanden om, at der ikke er nogen guder. Jeg kender da personligt til mange, og der er efter sigende mere end 6000 af dem i arbejde i dag.

Men hvad er det præcis for en dimension, vi mangler, Arne? Den påstand har du aldrig givet os en ordentlig forklaring på.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk