annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14900 - 22/02/2013 03:31 Følelser kontra fornuft.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ofte ser vi her på debatten indlæg, der priser en følelsesmæssig indstilling til livet, og nogle håner ligefrem dem, der foretrækker at lade fornuften styre deres liv. Men hvad er egentlig bedst?

Det lyder da smukt at lade kærligheden styre sit liv, selv om det i praksis viser sig ofte at være rent hykleri. Det lyder også smukt at påstå, at man tænker med hjertet, men det er jo kun en metafor, for vi tænker med hjernen, og hjernen er også sæde for vore følelser. Hvad er så det klogeste - at lade følelserne bestemme eller lade fornuften råde.

Religiøse kristent troende mennesker holder selvfølgelig på, at det skal være følelserne, for de omfatter jo kærlighed, barmhjertighed, empati og medlidenhed, og det er jo smukke egenskaber. Men i deres romantiske livssyn glemmer de, at følelser er meget andet end disse. Følelser er nemlig også had, misundelse, raseri, aggression, angst, hævngerrighed, menneskeforagt, egoisme, rethaveriskhed, hysteri, selvynk, mistro, fjendtlighed, surhed, livslede, fortvivlelse, moralsk forargelse, depression, hensynsløst begær, arrogance, kynisme, sadisme, fanatisme m.m. you name it.

Disse følelser ligger latent i os allesammen, og hos mennesker, der lader følelserne råde, kommer de frem i lyset og forårsager både psykiske skader og voldshandlinger og drab. Er det en verden, der er attråværdig? Her er det så fornuften kommer ind i billedet. Jeg vil ikke lade tilfældige følelser styre mine handlinger. Hos mig fungerer fornuften som et filter, der søger at dæmpe alle negative følelser og få dem under kontrol, så jeg kan "få råd til" at lade de positive menneskekærlige følelser få frit løb.

Som ung kunne jeg ind imellem have svært ved at styre mit temperament, hvis jeg blev stærkt provokeret, men et langt livs træning har lært mig at lade fornuften vurdere mine handlinger, inden jeg handler. Livet har også lært mig, at hvis vi ignorerer negative følelser hos andre, så risikerer vi, at de smitter. For det ligger også i os, at vi hellere vil tro noget negativt om andre, end anerkende deres positive egenskaber. Vi må derfor altid prøve at stoppe negative tanker fra at blive udbredt.

Man ser det tydeligt hos vore tre lokale trolde, som trods snesevis af henstillinger gennem årene om at respektere andres meninger, fortsætter deres nedrakninger af andres tanker uanset om det er anerkendte videnskabsmænd eller oprigtigt troende. I deres øjne er det altid de andre, der tager fejl, og fornuft har ikke en chance hos dem. Det er alene følelserne, der styrer. Det ses også tydeligt i deres måde at udtrykke sig på, som er gennemsyret af negative følelser. Det må vi så søge at begrænse med argumenter eller humor eller hvad vi kan finde på.

Her slutter foreløbigt mit forsvar for fornuften. Du må jo selv afgøre, om dit liv skal styres af følelser alene, eller om du vil have fornuften inde over som et filter.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#14916 - 22/02/2013 17:13 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: ole bjørn]
Zenia
Uregistreret

Kære Ole Bjørn:

Når du skriver i emnefeltet "følelser contra fornuft"

tænker jeg:

Hvorfor ikke: "følelser og fornuft" ...

så er der jo plads til alle - og ingen udelukkes. ...

Som jeg ser det, er alle - uanset tro eller ej - da i besiddelse af både positive og negative følelser. .. Alle arbejder vi vel på at blive mere kærlige, hvilket ikke udelukker hverken fornuft eller forstand. smiler

Der, hvor jeg ser en forskel er selvfølgelig, at den ensomme følelse af at måtte klare alting selv bliver så nænsomt taget fra én, når man - som troende på et højere Væsen - blot tillader det at gøre én følgeskab livet igennem. ...

Her kan der kun være tale om dyb taknemmelighed. smiler

Lige nu tænker jeg meget over den egenskab, som hedder Ydmyghed. ...

Den rigtige form for ydmyghed ... altså ikke den, som gør, at man bliver brugt som dørmåtte f. eks. eller til sidst ikke tør have en mening selv, eller tør GØRE noget af angst for andres domme. ...

Men den, som store skikkelser som f. eks. Jesus ... og i vor tid f. eks. Ghandi var begavet med og Nelson Mandela ligeledes har fået med sig i sin bagage. ...

Som jeg ser det en form for sjælegave, der både havde/har en enorm kraft .. og samtidig tjente og stadig tjener som et skjold mod domme og kritik.. ...

Måske er der noget om, at den menneskelige frygt har rigtig mange ansigter ... og et af de mest bestandige er frygten for at BLIVE ydmyget. ...

Tror, at jeg vil øve mig på at VÆRE ydmyg. smiler

God week-end ønskes enhver
Zenia

Top Svar Citer
#14918 - 22/02/2013 18:32 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Det er jo netop, hvad jeg selv anbefaler og lever efter, at vi behøver begge dele. Men overskriften sigter jo til, at mange troende betragter det som et enten/eller, og nedgør brugen af fornuft, og det er den fejltagelse jeg gerne ville sætte til debat.

Vi har jo i den sidste tid set skræmmende eksempler på mennesker, der ikke er i stand til at styre deres følelser, og vælter hadefulde angreb af sig, og prøver at tegne et billede af, at hvis man ikke vil deltage i deres mobning, så er man medskyldig i at skabe en dårlig debattone. Mere modstridende påstand kan man dårligt tænke sig.

Jeg har valgt at tage det fra den humoristiske side og nøjes med at kommentere det negative i deres adfærd. Denne "kritik" kan de så tænke over eller lade være. Det er ikke min opgave at tænke for dem eller tænke for nogen som helst anden. Jeg kan kun give dem noget at tænke over, og jeg nægter at lade mig trække ned på det negative plan, de i øjeblikket befinder sig på. Det er mit eget liv for vigtigt til.

Som du ved, deler jeg ikke din religiøse tro, men jeg finder det urimeligt, at andre troende rakker ned på den, for den har helt tydeligt gjort dig og Jan til mere kærlige og harmoniske mennesker, og mere kan man vel ikke forlange af en tro.

Man kunne ønske, at "de tre trolde" fandt et trosgrundlag, der gjorde dem mere harmoniske og lykkelige, men chancerne er ikke store, når de konstant søger årsagen til deres konflikter hos omgivelserne, og ikke i deres indre univers.

Pudsigt nok påstår de alle tre at kristendommens kærlighedsbudskab er deres ideal. Men de ser ikke ud til at have forstået, hvad budskabet går ud på. Det har du til gengæld, så jeg har ingen grund til at kritisere din tro. Den er mindst lige så god som de idealer, jeg selv lever efter.

God weekend selv, Zenia.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14949 - 24/02/2013 13:31 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia - indrømmet - selvom jeg er meget tilbageholdende med det - så er det rigtigste for mig netop her at skrive: Kære Zenia.

Du skriver - i alt fald som jeg læser dig - direkte til hjertet - i hvert fald til mit smiler

Og du får mig til at tænke på, hvad det væsentlige for mig er i mit liv.

Er det min forstand?

Er det, hvad jeg lykkedes med indenfor, hvad man med fine ord kalder epidemiologi og præventiv medicin angående svins sygdomme.

Eller er det, hvad jeg måtte svare en ældre kvinde sammen med sin totalt demente mand, da jeg havde aflivet deres håbløst syge hund, og måtte hjælpe hende med at grave den ned i deres have, og hun derefter spurgte: "Hvad har jeg nu at leve for? Jeg har mistet min bedste og sidste ven!"

Aldrig har jeg følt mig så hjælpeløs og utilstrækkelig, men jeg fik da omsider fremstammet: "Ville det være bedre, hvis du var ligeglad med, at din bedste ven er død?"

Lang tavshed - men min fornemmelse var, at hun accepterede sin kærlighed - også dens smerte.

Vi har de umiddelbare følelser, og vi har den bearbejdende fornuft.
Og vi har fornemmelser, og vi har den kreative intuition.

Nu, hvor jeg er ved at blive gammel, vil jeg passe og pleje dem alle fire smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/02/2013 13:40)
Top Svar Citer
#14951 - 24/02/2013 14:20 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære Arne:

Intet er tilfældigt her i livet (eller ikke meget i hvert fald):)

I formiddags var jeg sammen med en kvinde, som netop har mistet SIN kæreste ven - en kat på 14 år. ...

Som jeg er skruet sammen, måtte jeg bare sige til hende:

"Hun er dér og tager imod dig, når du ikke skal være her på Jorden mere". ...

Hun blev (også) stille og sagde så: "Tror du det? ... og efter en pause "Det vil jeg også tro på"!!

I de kredse, jeg færdes i, kommer nogle gange synspunkter frem, som ikke kan andet end overraske ... og som afvises af mange med deres forstand. ...

Min egen oplevelse er, at giver man det tid og eftertænksomhed, kan man nå til en anden mening med mange ting.

HansKrist beskylder mig for at være en dørmåtte smiler ... og det vil jeg jo ikke lige lade sidde på mig, så her kommer noget, jeg fornylig har mødt i MIN (urationelle) verden:

Dyr, som er usædvanlig nært knyttet til deres ejer kan "tage deres sygdom på sig" ...................

Min bekendt svarede, da jeg spurgte til, hvad hendes kat var død af, at blodprøver havde vist, at dens nyrer var helt ødelagte. ...

Jeg sagde ikke til hende dét, jeg netop har erfaret, men jeg ved, at hun døjer med SINE nyrer og får hjemmedialyse ...

Tankevækkende hilsner herfra
Zenia, som værdsætter din "pleje-plan"

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk