annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14869 - 19/02/2013 20:37 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Du synker til Plathans niveau Mich, opsedasse med dig!

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14871 - 19/02/2013 22:35 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Her på Trosfrihed.dk er der nogle, der er, hvad ateister kalder ”troende” – på en eller anden form for religion – og nogle, der er meget stærkt overbeviste om, at mange religiøses tro på eksistensen af en gud eller noget guddommeligt er naiv overtro.

Men alle har vi vel vor egen holdning til, hvad tilværelsen er for noget.

Her er det mit indtryk – men måske tager jeg fejl – at ateister som oftest tillige er rationalistiske materialister, og derfor kun anerkender fornuft og det materielle.

Om man kan kalde dét en tro eller en livsanskuelse vil jeg ikke hænge mig i, men Trosfrihed.dk er vel et mødested, hvor vi kan præsentere vore livsanskuelser, idéer om, hvad tilværelsen, verden og vi selv egentlig er.

Og hvordan skal dette møde så foregå?
Skal det være en debat, der skal føre til en fælles konklusion, som alle er enige om?
Eller skal Trosfrihed.dk snarere være en ”palet”, hvor vi alle kan orientere os om de forskellige ”farver” på ”paletten” og hvilke ”billeder”, de maler?
Eller skal det bare være et mødested for slagsmål?

Skal man missionere sin livsanskuelse? – eller skal man blot præsentere den? – og skal man forsvare den mod de, der ”missionerer imod” den?

Min holdning her er, at jeg hverken vil missionere for eller forsvare egne - eller missionere imod andres - forestillinger om tilværelsen, men at jeg gerne vil se hele paletten og meget gerne vil se, hvad hver enkelt har at byde på.

At ”anti-missionere”, at bruge alle kræfter på at skyde andres livsforestillinger ned, kan måske være meget sjovt, men det fører jo ikke til noget som helst.

For mit vedkommende binder jeg mig ikke til nogen religion, ej heller til ateisme, men det hindrer ikke, at jeg kan finde mange idéer berigende.
For eksempel finder jeg ateisters kritiske holdninger til primitive gudsforestillinger værdifulde, men jeg finder også de mange religioners billeder af tilværelsen berigende og inspirerende, og jeg er – foreløbig – endt med at opfatte tilværelsen som ”et mirakel, som jeg elsker” smiler

For ateisternes vedkommende ser det for mig ud til, at de næsten totalt er fokuseret på, hvad de er imod: gudeforestillinger, men næsten intet siger om deres tillid alene til rationalistisk materialisme (går jeg ud fra, at de har) og hvilken livsanskuelse det fører dem til.

Jeg kalder tilværelsen et mirakel, og på TV2 Charlie (Sommersang i Mariehaven) hørte jeg netop en entertainer fortælle, at Einstein kaldte verden og tilværelsen et mysterium.

Men hvad siger ateisterne på Trosfrihed.dk?
Hvad er tilværelsen, livet, verden for dem?
Det synes jeg ikke rigtig, vi hører noget om.

Arne.
Top Svar Citer
#14874 - 20/02/2013 04:23 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

En masse spørgsmål fra Arne, som ikke vil besvare spørgsmål om sin egen holdning og om grundene til sin ros og anbefaling af bestemte religiøse filosoffer fra Huxley til Krishnamurti.

Det fremgår vist tydeligt af både trerams, Simons og mine indlæg, at følelser ikke er fremmede for os, og vore livsanskuelser fremgår lige så klart af vore indlæg for enhver, der er "åben og uhildet" for, hvad andre mener. Selv den troende ateist, Hanskrist, kan næppe være i tvivl om hvad vi mener, og vi har da heller ingen forståelsesproblemer med det store flertal af andre debattører og lejlighedsvise læsere af debatten.

Alligevel bliver vi gang på gang skudt i skoene, at vi "er rationalistiske materialister, og derfor kun anerkender fornuft og det materielle" og at vi "mangler en dimension i vores tilværelse." Det ser ikke ud til, at vores egen mening om sagen, eller at andre debattører åbenbart ikke ser denne "mangel" hos os, har nogen betydning. Vi er blevet vejet af Arne, Hanskrist og lejlighedsvis af Michael i hans depressive sindstilstande og fundet for lette.

Endnu en gang får vi så her at vide af Arne, hvad han ønsker trosfrihed skal være, og hans meninger står ikke til debat. Hvorfor han så mener, at andres meninger og især ateisters skal debatteres og bestrides, må man nøjes med at smile af. Men der er i hvert fald ingen fornuftig grund til at efterkomme hans ønske om at svare på hans mange spørgsmål, når han selv vil fritages for at svare på spørgsmål om sit eget ståsted, og samtidig ikke vil anerkende andres.

Her på trosfrihed gælder de samme regler for os alle, både de skrevne og de uskrevne. Hvis nogle derfor mener, at deres synspunkter er så kloge og enestående, at de er hævet over den almindelige debat, kan vi jo ikke gøre meget andet end at grine af dem eller ignorere dem. At det så medfører hadefulde udfald og grimme skældsord, må vi leve med.

Jeg besvarer gerne alle spørgsmål om mit eget livssyn til hvem, der måtte være interesseret i at udveksle tanker, ligesom jeg respekterer enhvers ret til at have et andet livssyn end mit. Her på debatten er vi alle lige uanset forskelle i tro, viden og erfaring.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14875 - 20/02/2013 08:33 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev:
Citat:
Min holdning her er, at jeg hverken vil missionere for eller forsvare egne - eller missionere imod andres - forestillinger om tilværelsen, men at jeg gerne vil se hele paletten og meget gerne vil se, hvad hver enkelt har at byde på.

At ”anti-missionere”, at bruge alle kræfter på at skyde andres livsforestillinger ned, kan måske være meget sjovt, men det fører jo ikke til noget som helst.
Hertil skriver Ole:
Citat:
Endnu en gang får vi så her at vide af Arne, hvad han ønsker trosfrihed skal være, og hans meninger står ikke til debat. Hvorfor han så mener, at andres meninger og især ateisters skal debatteres og bestrides, må man nøjes med at smile af.
Det kan man da vist kalde "tendensiøs læsning" blinker

Ole skriver også:
Citat:
Alligevel bliver vi gang på gang skudt i skoene, at vi "er rationalistiske materialister, og derfor kun anerkender fornuft og det materielle" og at vi "mangler en dimension i vores tilværelse." Det ser ikke ud til, at vores egen mening om sagen, eller at andre debattører åbenbart ikke ser denne "mangel" hos os, har nogen betydning.
Men det er netop denne "vores egen mening om sagen" jeg ikke kan få øje på (er der nogen, der kan?), og det var derfor jeg skrev:
Citat:
For ateisternes vedkommende ser det for mig ud til, at de næsten totalt er fokuseret på, hvad de er imod: gudeforestillinger, men næsten intet siger om deres tillid alene til rationalistisk materialisme (går jeg ud fra, at de har) og hvilken livsanskuelse det fører dem til.

Der er en lille djævel, der hvisker mig i øret: "De har slet ikke nogen livsanskuelse."
Gad vide om den lille djævel taler sandt - det er så åbenbart ikke noget, man må spørge om blinker

Arne.
Top Svar Citer
#14876 - 20/02/2013 10:03 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det, der ikke fører til noget som helst, Arne, er at tage skyklapper og farvede briller på og i tilgift lukke øjnene. Det fører heller ikke til noget at bruge citatfusk for at forsøge at mistolke et indlæg til at betyde det modsatte af, hvad den skrivende vil give udtryk for. Det prøver du konstant på.

Betragter du dig selv som synsk, siden du mener bedre at kunne udlægge en andens mening end vedkommende selv? Jeg ved godt, at jeg stiller spørgsmålet forgæves, for du vil jo ikke besvare spørgsmål om, hvad du mener. Det gør de fleste på debatten gerne, så derfor har vi ingen problemer med at forstå hinanden. Vi prøver nemlig ikke som du at fordreje meningen med ordene. At du "ikke kan få øje på nogen mening om sagen", fordi du hverken vil eller kan forstå almindeligt dansk, er alene dit problem. Vi andre har ikke det problem, og hvis der skulle være noget, som vi ikke helt forstår ved en andens udtalelse, så spørger vi og får svar.

Min "anti-missioneren" handler ikke om "at bruge alle kræfter på at skyde andres livsforestillinger ned", som du prøver at udlægge det. Den består kun i at imødegå missionærers falske argumenter, og opfordre mennesker til at tænke selv. Jeg har snesevis af gange understreget, at for min skyld må folk tro, hvad de vil, så længe de ikke prøver at presse andre til at tro det samme. Noget lignende gælder Simon og treram. Det er ikke folks tro, vi er imod. Det er de organiserede religioner, der nasser på menneskers godtroenhed og udnytter dem økonomisk.

Alligevel bliver du ved med at prøve at mistolke os og bruge citatfusk og ordkløveri for at desavouere vore holdninger, og hver gang vi påviser fejl i din fremstilling, råber du personfnidder og afviser at diskutere sagen. Det er i lodret modstrid med dine påståede intentioner om at "højne debatten". Din stil er debatødelæggende ligesom Hanskrists perfiditeter og Michaels depressive bandbuller.

Debatten foregår positivt og respektfuldt hver gang I ikke blander jer, og det er et faktum, som ikke er til at komme udenom. Hvorfor I gør det, er jeres egen sag, men at det ikke gavner debatten er indlysende. Der skal flere til at skabe en god debat, men kun en til at ødelægge den. I tre fanatiske urostiftere er den største hindring for at nye debattører får lyst til at deltage. I har intet positivt at tilføre trosfrihed.dk.


Ole Bjørn :o)





Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 15 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk