annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 15 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14822 - 18/02/2013 10:45 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Det er slående, at både kristendommen, islam og alle de nyere popreligioner har hentet deres tanker fra Asien. De er alle sammen ny vin på gamle flasker".

- Det ville helt nyt at se de "åndelige" her forklare:

1) hvorfor henvisninger til læsning de banker op på opslagstavlen er interessant?

2) hvilken information der er ny og et attraktivt alternativ til hvad?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14823 - 18/02/2013 10:48 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
jeg ønsker ikke at fløjte en ny fodboldkamp eller tenniskamp igang, give bolden op til en ny debat angående Krishnamurti

jeg ønsker tværtimod at spille den bold michael har spillet igen igen her på det sidste overfor mig, hvor han hævder at tænke originalt, hvorimod han påstår at jeg ikke magter at tænke, uafhængig og ubetinget fri af mine kære filosoffer, ja jeg magter ikke som ham at tænke selvstændigt over tingene,,

endda hoppede bjørnen i med begge ben og blev forledt, forført, til at holde med michael i denne sag, hvor han netop roste michael for evnen til selvstændig tankevirksomhed.

det viser sig nu ved nærmere studie af Krishnamurti at det michael har "overdynget" debatterne (religions debatten og trosfriheds debatten) med de sidste mange år er taget direkte fra Krishnamurti, ofte endda skrevet direkte af.

Dette sammenholdt med at jeg igen igen utallige gange har spurgt og ja endda tigget, ligefrem bønfaldt ham om at fortælle hvorfra han havde sine ideer om fx, at tanken er lig med fortidens reaktion etc som det kommer frem her: (Alt hvad jeg har erfaret, læst og oplevet er fortiden, erindringen og af denne erindring fødes det, som kaldes tanken. Tanken er erindringens reaktion)

og han så har nægtet at ville give mig referencer og endda har ladet det fremstå, se ud som om det var hans egen selvstændige tankevirksomhed,,, dette er sgu for groft at pynte sig med lånte fjer og føre os andre (mig og bamse fx, ja alle læsere) bag lyset. Men nu er han ihvertfald afsløret og jeg er spændt på hvad han siger til det.

Og hans raseri imod mig når jeg siger at hans tanker ligner Krishnamurti's og østens filosofiske og religiøse tanker, er ganske uberettiget. Det er jo et plagiat deraf. Og det er jo også i den sammenhæng at michaels fremførte meninger og ideer er meget lig med new age filsofien. Og igen her viser michaels raseri imod denne sammenligning at være uberettiget.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#14824 - 18/02/2013 11:18 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Tja, Simon, det ville jo være en selvmodsigelse. Det, de såkaldt "åndelige" interesserer sig for, er jo kun bekræftelse af deres illusion om, at deres verdensbillede er "rigtigt".

Reelt er det tilfældigheder, der afgør, hvilket verdensbillede man har. Så længe man ikke kan frigøre sig fra den illusion, at man selv har skabt det, kan man jo ikke begynde at arbejde med selvstændig tænkning. Det er en svær og langsommelig proces, som også kræver et minimum af begavelse, så det vil ikke blive et almindeligt syn.

Men når selvbedraget ledsages af en ekstrem narcissisme, er problemet nærmest uløseligt. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#14825 - 18/02/2013 13:45 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: ole bjørn]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Efter min mening er det svært at skille tro og religion fra folk og kultur ... og vil man et kulturmøde, må man også ville et tros- og religionsmøde. Jeg ta'r hatten af for mennesker, der bidrager til, at kultur møder kultur, tro møder tro, religion møder religion ... at mennesker møder mennesker ... at menneske møder menneske ...

For mig er det netop det, Kristendommen gør og står for, det Jesus gjorde, det Kristus gør ...

Lidt tilfældigheder har ført mig til disse ord skrevet af C.S. Lewis:

Citat:
"Verden består ikke af 100 procents kristne og 100 procents ikkekristne. Der er mennesker (og ikke så få), som ganske langsomt er på vej til ikke at være kristne længere, men som stadig kalder sig sådan af navn… Der er andre mennesker, som ganske langsomt er ved at blive kristne, skønt de endnu ikke kalder sig det. Der er mennesker, som ikke anerkender hele den kristne lære om Kristus, men er så stærkt draget af Ham, at de er Hans i meget dybere forstand, end de selv ved af. Der er mennesker, der tilhører andre religioner, som ved Guds hemmelige indvirkning ledes til at koncentrere sig om det i deres religion, der er i overensstemmelse med kristendommen, og således tilhører Kristus uden at Hans ord om ”at ledes gennem Guds hemmelige indvirkning”


... og netop derfor er jeg kristen ... jeg er født kristen, døbt kristen, er stadig kristen og dør nok også højst sandsynligt som kristen.

Milde forårsvinde fra RoseMarie smiler


Redigeret af RoseMarie (18/02/2013 13:46)
Top Svar Citer
#14826 - 18/02/2013 14:17 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: RoseMarie]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Faktisk er du også jainist af overbevisning, for det kristne kærlighedsbudskab og respekt for livet kan spores tilbage til Indusdalen flere tusinde år før vor tidsregning.

Men hvor det historisk kommer fra har mindre betydning. Det vigtige er, at det har rod i den menneskelige psyke, og derfor går igen i mange religioner og kulturer verden over som modvægt mod den egoisme, som også er en del af os.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 15 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk