annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 15 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14815 - 17/02/2013 19:35 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Simon

Ja, Thoreau kunne omtale Platon fordi han havde læst ham ligesom han kunne omtale Bhagavad Gita og meget andet fordi han havde gjort sig bekendt med det.

Hvis han ikke havde læst Platon ville han ikke kunne forholde sig til hvad Platon har sagt for han vi9lle ikke kende til det.

Det, vi kalder tanken, er alt hvad vi har erfaret, læst og oplevet. Det er det rum, som vi bevæger os i. Jeg kan ikke tænke på en forfatters ord, som jeg ikke har læst, for jeg kender ikke disse ord og kan derfor ikke forholde mig til dem.

Alt hvad jeg har erfaret, læst og oplevet er fortiden, erindringen og af denne erindring fødes det, som kaldes tanken. Tanken er erindringens reaktion.

Alt hvad der uden for denne tankes område er ukendt for mig, jeg kan ikke tænke på det ukendte for jeg kender det ikke.

Mit livs proces er at møde det ukendte og derved gøre det kendt for mig. Hver øjeblik jeg møder det ukendte og gør det kendt for mig, så bliver det fortid og derfor kan jeg manifestere det som erindring, tanke.

Men hvis jeg dvæler for længe ved det, som jeg har lært, ved at huske det og tænke på det, tale om det, så befinder jeg mig i fortiden, i erindringen om det, som var og så går jeg glip af det nye ukendte som konstant strømmer mig i møde i kraft af livets bevægelse. Derfor bliver jeg nødt til konstant, at gelemme fortiden og i stedet være opmærksom på det, som sker lige nu.

Det ville være tåbeligt af mig, at prøve at omkranse det uendelige rum af ukendthed med det lille rum af det, som jeg selv har set. Tåbeligt fordi det ukendte er uendeligt mens det kendte er et meget lille lukket rum. Det kendte er det, som jeg selv har erfaret, det ukendte rummer en uendelighed af muligheder.

Vi er et produkt af det liv vi har levet. Vi er vore tanker og erfaringer. hvert øjeblik vi møder livets virkelighed handler vi med vores samlede sum af erfaring. der er ingen grund til, at udspalte det i ord. Ord har ingen betydning, kun handling har betydning.

Din beskrivelse af nuet genkender jeg ikke, den må stå for din egen regning.

I livets nu møder vi hele tiden fremtiden, men vi møder den kun når den bliver nu.

I livets evige bevægelse møder vi konstant fortiden, erindringen om det, som var. Vi møder det, som var, som erindring, som tanke. Lader vi os forstyrre af denne tanke, er vi ikke i stand til at reagere fyldestgørende på livets udfordring.

Det må være bedrøveligt at stå midt i denne bevægelse og konstant lade den slippe uden for éns rækkevidde.

Men dette er også en illusion skabt af tanken, jeget, begæret, frygten.

Fremtiden er en drøm som ikke endnu er blevet realiseret, dvs. en illusion, en tanke, og fortiden er det, som var og som nu er forbi, dvd. en illusion, en tanke. Hvad er der så tilbage?

der er det tilbage, at der aldrig har der været andet end det nuværende og aldrig vil der være andet end det nuværende.

Træd ud af din illusion, Simon og se dig omkring i livets virkelighed.

Der er intet andet og der vil aldrig være noget andet end det, som til enhver tid er lige nu.

Er det ikke herligt? smiler





Redigeret af Michael (17/02/2013 19:50)
Top Svar Citer
#14817 - 17/02/2013 23:30 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
jeg har i mange år undret mig overfor hvorfor michael siger de samme ting om nu'et, tankerne som vores erindringer, og som fortidens reaktion, etc etc,,, denne dogmatiseren uden at inddrage de videnskaber (psykologi og neurovidenskab fx) der ved noget om hvad erindring er og hvad tanker er.

vi er blevet dynget til med påstande som disse her gennem årene:

Citat:
Alt hvad jeg har erfaret, læst og oplevet er fortiden, erindringen og af denne erindring fødes det, som kaldes tanken. Tanken er erindringens reaktion


Jeg har spurgt michael i flere år nu, hvor han har sine dogmatiske ideer om nu'et, tankerne som erindring og fortidens reaktion etc etc, men han har nægtet at svare mig,,,

han har endda påstået han tænker selvstændigt og originalt, modsat mig fx, som han forleden drillede mig på chatten.

Nå men her har i michaels "originale" "tanker", øh tanker, han nægter jo at ville tænke:

http://krishnamurti.dk/se-artikel/articleid/46/tankens-mekaniske-aktivitet.aspx


det har været lidt chokerende læsning af Krishnamurti, her at finde hvordan michael ordret igen igen har stjålet sine ideer.

så mere original er manden michael altså ikke,

stort set alt michael siger også om andre forhold er let genkendelige her fra Krishnamurti's tekster. Hvem har stjålet fra hvem, måske det er Krishnamurti der har sjålet fra michael. Du har virkelig et forklaringsproblem michael.

jeg bryder mig bestemt ikke om at folk ikke opgiver referencer, men michaels samvittighed er åbenbart af en sådan beskaffenhed at han gerne forsøger at snyde os. Forsøger at bilde os alle ind at hans ideer er originale og så finder vi dem værende et plagiat

jeg har et spørgsmål til dig michael, hvorfor har du i alle de år nægtet at svare mig på hvor du har dine ideer om tankerne fra????

mvh HansKrist

PS:

erindringer og tanker er ikke identisk, et og det samme. Kun en mindre del af vore tanker er sublingvistisk eller under sprogets niveau, men ellers er tankerne uløseligt forbundet med sproget.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#14818 - 18/02/2013 00:20 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg forstår selvfølgelig dine spørgsmål til Michael, men jeg undrer mig over, at du slet ikke i dit indlæg forholder dig til indholdet af dit link til Krishnamurti - "bolden" i stedet for "manden" blinker

Det er da spændende læsning, hvis man ellers har et åbent sind, synes jeg smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14819 - 18/02/2013 08:09 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvad jeg undrer mig over, Arne, er at så mange anser Krisnamurti for en original filosof, når alle hans ideer kan spores tilbage til de gamle asiatiske religioner og især jainismen, godt iblandet teosofiske begreber som han havde fra sin fortid som deltager i teosofismens religionssvindel.

Man må lade ham, at han var dygtig til at forføre mennesker med behov for mysticisme, og han var på det område en stor inspiration for L. Ron Hubbard i hans udvikling af scientologi, såvel for Eckhart Tolle, Maharishi Mahesh Yogi og Deepak Chopra, der alle har tjent formuer på religiøs mysticisme. Som L. Ron Hubbard udtrykte det: Hvis man virkelig vil tjene penge, skal man starte en religion.

Jeg er glad for, at jeg i min ungdom studerede sammenlignende religion, for siden har jeg ikke hoppet på nogen af de religiøse limpinde. Jeg kan jo konstatere, at alle deres begreber stammer fra ældre religioner, og det eneste nye er den måde, de blander ingredienserne på. Det fremgår til overflod af "guruernes" biografier at de har fået deres "vækkelse" efter studier af østens trosretninger.

Det er slående, at både kristendommen, islam og alle de nyere popreligioner har hentet deres tanker fra Asien. De er alle sammen ny vin på gamle flasker, og en stadig kilde til morskab for mig, for jeg kan genkende begreberne og følge deres vej gennem religionerne. Menneskene vil bedrages, og det bliver de.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#14821 - 18/02/2013 10:24 Re: Menneskets ulidelige snæversyn. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

”Thoreau kunne omtale Platon fordi han havde læst ham ligesom han kunne omtale Bhagavad Gita og meget andet fordi han havde gjort sig bekendt med det...osv.”.

- Det sir jo sig selv. Men i stedet for det uendelige og alt det indlysende, lad os så styrte mod pointen: hvorfor tror du Platon og det sokratiske havde Thoreaus interesse, hvad var det helt præcist han mente burde være interessant, dér i samtiden?

”Træd ud af din illusion”.

- Hvad er det for en illusion jeg har givet udtryk for?

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 15 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
K-profil vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk