annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15638257
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378724
Et andet syn 1988058
Jesu ord 1521601
Åndelig Føde 1507163
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret ABC 111 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14720 - 08/02/2013 09:25 Det ubevidste
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7176
Sted: Sydsjælland

Hvor meget bestemmer jeg - og hvor meget bestemmer det ubevidste i mig?

Det sidste er jo foruroligende; jeg "bestemmer" eller gør noget, som "jeg" ikke selv har valgt.

Hvad er egentlig det ubevidste (klik) - også forklaret her (klik), og hvad er individuation (klik)?

Citat:
Formålet med individuationen er, at mennesket skal blive sig selv, at finde ind til sin egen indre personligheds-kerne. Det ikke er det samme som at fastslå, at det skal blive selvisk. Det er netop karakteristisk ved mennesker, der gennemgår en individuation, at de bliver mere sociale og medmenneskelige. "Individuation lukker ikke verden ude, men ind", siger Jung.
og ordene:
Citat:
Processen kan ofte tage sin begyndelse midt i livet (midtvejskrisen eller Lebenswende), og fordrer et langvarigt, aktivt og ikke altid behageligt arbejde af personen. Impulsen til at starte en sådan proces kan være følelsen af at have "mistet sig selv", angst og forvirring i hverdagen.

I løbet af individuationsprocessen vil personens Jeg blive konfronteret med, og få bevidstgjort, psykens forskellige sider: personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne til en kontakt med eller erfaring af Selvet.
de giver mig appetit på at søge at lære Selvet (klik) at kende smiler

Kend dig selv! - sagde allerede Sokrates blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14731 - 09/02/2013 12:03 Re: Det ubevidste [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
Citat:
I løbet af individuationsprocessen vil personens Jeg blive konfronteret med, og få bevidstgjort, psykens forskellige sider: personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne til en kontakt med eller erfaring af Selvet.


jeg har sagt det flere gange, gentar det gerne, at det der sker under meditation, det der kommer op under meditation, er nøjagtig som Jung har beskrevet individuations processen.

og ja vore relationer og den måde vi relaterer vores omgivelser er nøjagtig at finde i 1): persona contra skyggerne,, 2): vores modsatkønnethed, seksualitet, altså animus anima delen af vores bevidsthedsliv sjæle og drømmeliv, 3) arketyperne (inklusiv vores fylogenetiske mere primitive dyresjæl) og så 4) selvet, hvor vi rummer det hele, mennesket er det eneste væsen der kan rumme hele universet (og rumme alle andre mennesker med sympati, rumme menneskeheden, broder søster skab), altså mennesket er et mikrokosmisk væsen, hvor vi ikke blot er en del af universet, men hvor hele universet istedet er en del af os, det vil sige vi ikke står udenfor og fremmed tilværelsen, altså syndefaldet, vores fremmedgjorte tilstand, men vi føler os hjemme og i affektiv kontakt og harmoni, forening og samhørighed universet, eller alt levende og skabt.

Citat:
To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour.
William Blake.



"Infra Lutheranum"; namely, the view that the finite is capable of the infinite (1)*, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real.""

(1)*:

denne form for Kristusmystik finder vi udtrykt hos Goethe; Hölderlin; Novalis; Eichendorff; Nietzsche, George og Rilke siger Tillich

Den stammer fra Paulus:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal.

som det kommer til udtryk hos William Blake og som Jung forstår Selvet.

mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

det er vigtig at forstå det religionsfilosofiske principielle der er på tale ovenfor. Som er at der ikke hos Paulus, Luther (protestantisk paulinsk mystik), William Blake, Tillich, Jung mmfl. er tale om et tab af "ego-self" strukturen. Ligeledes sammentænkes selvet og verden altid, som vi så flot fx ser det hos Heidegger ifølge Tillich.

Men det er ikke uafhængig af os som tænkende sproglige væsner: Man is free, in so far as he has language. With his language, he has universals which liberate him from bondage to the concrete situaiton to which even the highest animals are subjected (2)*. Tillich. men dette forhold er en længere snak som jeg ikke yderligere vil komme ind på her, men som igen viser noget religionfilosofisk principielt mellem østlig og vestlig mystik, hvor man i vesten hverken ser ego-self structuren eller tænkningen som en forhindring, men snarere som en forudsætning for "kontemplation" og mystiske erfaringer, numinouse erfaringer tilhørende vores ekstatiske fornuft.

(2)*:

Citat:
Man is free, in so far as he is able to ask questions about the world he encounters, including himself, and to penetrate into deeper and deeper levels of reality.
Man is free in so far as he has the power of deliberating and deciding (funktion under tænkning), thus cutting through the mechanisms of stimulus and response.
Man is free, in so far as he can play and build imaginary structures above the real structures to which he, like all beings, is bound.
Man is free, in so far as he has the faculty of creating worlds above the given world, of creating the world og technical tools and products, the world of artistic expressions, the world og theoretical structures and practical organisations.
Finally man is free, in so far as he has the power of contradicting himself and his essential nature. Tillich
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#14736 - 09/02/2013 14:50 Re: Det ubevidste [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7176
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jeg finder ikke så megen anledning til en replik, blot dette fra dit indlæg:
Citat:
- altså mennesket er et mikrokosmisk væsen, hvor vi ikke blot er en del af universet, men hvor hele universet istedet er en del af os -
Det er vist noget, nogle eksistentialister - og måske også Paulus - står for, og det er jo fair nok - for dem der ønsker det - at have den opfattelse.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14752 - 10/02/2013 00:19 Re: Det ubevidste [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3646
Sted: Nørresundby
du bryder dig åbenbart ikke om William Blakes digt:

Citat:
To see a world in a grain of sand,
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand,
And eternity in an hour.


eller det:

"Infra Lutheranum" princip; namely, the view that the finite is capable of the infinite, and consequently that in Christ there is a mutual indwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite was theologically affirmed, that nature mysticism was possible and real.""

begge forsøger at udtrykke det samme, at mennesket er et mikrokosmisk væsen.

Tillich kan måske skrive så overbevisende at du får øjnene op for hvad der er på tale:



Citat:
In man all levels of being are present. He belongs to physical, biological, and psychological realms and is subject to their manifold degrees and the various relations between them. For this reason the philosophers of the Renaissance called man the "microcosmos". He is a universe in himself. What happens in him happens, therefore, by mutual universal participation. This, of course, is said in qualitative, not quantitative terms. Quantitatively speaking, the universe is largely indifferent to what happens in man. Qualitatively speaking, nothing happens in man that does not have a bearing on the elements which constitute the universe. This gives cosmos significance to the person and confirms the insight that only in a personal life can the New Being manifest itself. Tillich.


mennesket er måske det eneste levende væsen der har alt i sig, det der gælder fysisk, har mennesket, det der gælder for biologisk liv, har mennesket, det der gælder psykologisk liv og bevidstheds liv har mennesket, det der gælder for åndeligt liv, selvbevidsthed og historisk bevidsthed, har mennesket i sig etc. Og det har det som et organisk hele, det kan forholde sig til ellers ville mennesket gå i stykker, tilintetgøres og opløses af de selv samme kræfter/liv, ophøre med at eksistere.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#14754 - 10/02/2013 10:10 Re: Det ubevidste [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7176
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jo, jeg påskønner da i høj grad William Blakes digt, det minder mig lidt om Thomas Evangeliets logion 77:
Citat:
Jesus sagde: "Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér; løft stenen op, og I skal finde mig dér!"
og jeg kan da bestemt også goutere hvad du citerer Tillich for.

Der, hvor jeg ikke kan følge dig er, når du hævder: "- hele universet er en del af os -"
Det er for mig "antropologisk megalomani" eller "menneskeligt storhedsvanvid", kunne jeg lige så vel sige på almindelig dansk, og min fornemmelse er, at det kan gøre både døv og blind overfor verdens (og vores) sande væren (som for mig er et mirakel).

Er du sikker på, at du har Blake, Tillich og Paulus bag dig i denne vældige ophøjelse af mennesket i forhold til universet?

Men det kan måske også mere være et spørgsmål om temperament.
For mig er det snarere: Jeg føler mig lykkelig som en uendeligt lille del af dette vidunderlige univers.

Hvis det hænger sammen lidt på den måde, kan man vel sige som, når spørgsmålet er: Hvad smager bedst, jordbær eller melon?
Det er det vel ikke rigtig værd at skændes om? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 22:00
Kom op på bjerget...
af ABC
16/04/2024 19:15
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
EU-lande opfordrer til besindighed i Mel..
16/04/2024 21:36
Gigantisk udgravning til Femern-tunnel e..
16/04/2024 21:20
Storbritannien tager første skridt mod ..
16/04/2024 21:13
Afspærringer ved Børsen opretholdes og..
16/04/2024 20:41
Amsterdams borgmester åbner for salg af..
16/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk