annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14606 - 10/01/2013 09:41 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole skriver bl.a.:
Citat:
Nej, Arne, mine udtalelser var ikke et "skøn" men en viden, baseret på mit kendskab til trerams holdning.
Den form for "logik" taler vist helt for sig selv blinker
Arne.
Top Svar Citer
#14607 - 10/01/2013 10:21 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din kommentar, Arne, taler i hvert fald tydeligt, om din manglende forståelse af dansk.

Hvis jeg hævder, at treram er ateist, og at han ikke kan fordrage paven, vil du så også mene, at det blot er et "skøn", og ikke en viden om trerams holdninger? griner

Ole Bjørn :o)


P.S. Hvad har "logik" med sagen at gøre? forvirret

Top Svar Citer
#14613 - 10/01/2013 20:21 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Når der ikke er frygt, så er der kærlighed. Disse to er møntens to sider og de kan ikke begge eksistere på samme tid. Hvor den ene er, er den anden ikke.

javel, jeg ved at jeg skal dø og når jeg forestiller mig dette, ikke at være, så mærker jeg et sus i maven.

Netop derfor tænker jeg ikke frem, men lever her og nu. Når dette livets nu bliver til dødens nu, så må jeg møde det ansigt til ansigt, helt alene.

Ikke fordi det er noget særligt, det må ethvert menneske og utallige har måttet det.Ligesom enhver må møde deres eget ophør på et tidspunkt.

Men døden har ingen realitet for mig som andet end tanke.

Her foran mig er livet, og jeg spørger mig selv hvorfor mennesket ikke tør at leve? smiler
Top Svar Citer
#14615 - 11/01/2013 06:47 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn’ Mich..

”Netop derfor tænker jeg ikke frem, men lever her og nu. Når dette livets nu bliver til dødens nu, så må jeg møde det ansigt til ansigt, helt alene (...) Her foran mig er livet, og jeg spørger mig selv hvorfor mennesket ikke tør at leve?”.

- Skylder du så ikke at forklare, hvad mennesket ikke tør fylde nu’et med, for at mærke livet?

”Når der ikke er frygt, så er der kærlighed. Disse to er møntens to sider og de kan ikke begge eksistere på samme tid. Hvor den ene er, er den anden ikke”.

- I samme nu kærligheden til børnene mærkes, kan frygten for at miste blomstre.
Jeg har en god ven der mistede sin 18 årige datter p.a. cancer år tilbage, han mærker tit en frygtelig stor kærlighed til sin nu store søn ;)

Verden er vaad og lys, himlen er tung af væde -
Hjertet er tungt af lykke, lykkeligt nær ved at græde.
- Morten Nielsen, fra Krigere uden våben, 1943).

Der ligger en underklang af død i naturens urrytme, denne former en klangbund i manges tanker og digte under sidste store krig, bl.a. hos Morten Nielsen, hos hvem døden pulserer som livet i samtlige digtes eksistentielle spørgsmål, hvor en gråd i halsen af frygt og lykke eksisterer side om side, som det endogene i det eksogene. At finde sig tilrette mellem denne naturens urrytme og civilisationens rytme, som et centralt skisma vi alle har rødder i.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14617 - 11/01/2013 11:06 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jo, "møntens to sider", det billede ka' jeg godt bruge.
Tanker om farer og muligheder, på møntens ene side, som jo hjælper os til at overleve - og så den rene tankefri oplevelse af nu'ets væren, som åbner kærligheden.

Jeg husker første gang, et halvt hundrede år gammel, da jeg blev opmærksom på oplevelsen af nu'et.
Dengang kaldte jeg det "lille øjeblik" og jeg skrev bagefter et lille digt om det - ikke noget kunstværk blinker men det var vigtigt for mig:
Citat:
Lille øjeblik

Farvel lille øjeblik – farvel
Du kommer ikke igen – du kommer aldrig igen.
Far vel.

Farvel lille øjeblik – farvel.
Du blev, som jeg var.
Far vel.

Goddag lille øjeblik – goddag.
Lad os gøre det godt.
God dag.

Goddag mit sidste øjeblik – goddag.
Evigheden står lodret.
Og nu?
"Møntens ene side", overlevelses-siden (kunne man vel kalde den) kender vi jo alle, men "møntens anden side", væren-siden kommer jo kun frem, når man for en stund giver slip på selvopretholdelsen og tankevirksomheden, så alene væren bliver tilbage.

Det var dengang for mig en ny kvalitet, en ny tilstand, i tilværelsen.
Den kom af sig selv, vel født ud af fortvivlelse, og når den først er kendt, oplevet, er det ikke svært at vende tilbage til den.

Men for den, der aldrig har oplevet "møntens anden side" ved jeg ikke, hvordan man kan bære sig ad - og det er synd, synes jeg trist

P.S.: Jeg er stadig ikke helt sikker på, at det er det samme, vi snakker om, men jeg ka' i hvert fald godt li' hvad du her skriver smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk