annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15673949
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381190
Et andet syn 1990892
Jesu ord 1522914
Åndelig Føde 1520987
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist ,(1 usynlig), 202 gæster og 171 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14576 - 07/01/2013 11:06 Jeg skal dø
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland

Jeg kommer ikke levende herfra!

Det er i hvert fald ikke lykkedes for nogen endnu.
Vi skal alle dø, men hvordan forholder vi os til det?
Skal døden være et angstfyldt tabu?
Skal døden være en del af livets kvalitet?

For ca. 25 år siden sad jeg på et sygehus og ventede på min dødsdom. Jeg var holdt op at ryge – for tredje og afgørende gang – men havde derpå fået en intens hoste, som holdt mig vågen om natten, og som min læge ikke kunne medicinere væk, hvorfor han sendte mig til røntgenundersøgelse.
Det var jo nærliggende, at det var lungekræft, der var ved at æde mig op indefra, og jeg tænkte på, hvor lang tid jeg mon havde tilbage, hvad jeg ville bruge den sidste tid til, og hvad jeg mon havde kræfter til. Hvordan det mon ville blive at sige farvel til sine fingre, til hele kroppen, til bevidstheden?
Så kom resultatet. Det var bare mine stakkels slimhinder, der var ved at blive fri af cigaretternes tjærelag og nu skulle klare sig uden denne ”beskyttelse”. (Efter nogen tid gik hosten væk af sig selv.)
Åh, hvor skønt, jeg får lov at beholde mine fingre, min krop min bevidsthed på foreløbig ubestemt tid!
Det sang i mig af fryd.
Den fryd sidder stadig i mig. Jeg er i live – med ”dødens gys” som fast ledsager i baggrunden – en særlig ”kvalitet”, der gør mit liv mere levende, synes jeg, og som jeg dengang lærte at kende.

Men når jeg på et ukendt tidspunkt skal dø, hvordan vil dødskampen så blive?
Hvor mange smerter? Hvor megen angst – og hjælpeløshed?
Jeg aner det ikke, og jeg spekulerer egentlig ikke over det, men bevidstheden om min død giver mit liv ekstra kvalitet.
Er det ikke bedre end at gøre døden til et angstfyldt bortgemt tabu?

For nogle er det ikke blot: Jeg skal dø!, dér er det: Jeg vil dø! (fordi livet er uudholdeligt).
Er det ligegyldigt for os andre – eller har vi her en medmenneskelig forpligtelse?

Og efter døden?
Kristendommen taler om ”det evige liv”, som man bl.a. kan læse om i Johannesevangeliets kapitel 17:
Citat:
Sådan talte Jesus; og han så op mod himlen og sagde: »Fader, timen er kommet. Herliggør din søn, for at Sønnen kan herliggøre dig, ligesom du har givet ham magt over alle mennesker, for at han kan give evigt liv til alle dem, du har givet ham. Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.

Buddhismen taler om genfødsler og Nirvana (klik), hvorom det også siges, at det end ikke kan beskrives ved, hvad det ikke er blinker

Så vidt jeg ved, tror et flertal af danske medlemmer af folkekirken også på reinkarnation (klik), men om de tillige tror på ”Nirvana”, ved jeg ikke.

Ikke religiøst troende rationalister tror vel noget i retning af, at det eneste, der overlever døden, er molekylerne, vi består af (samt mørkt stof og antistof), som til gængæld er uforgængelige – enten som masse eller energi/mørk energi (kan uden tvivl beskrives rigtigere).
Afstanden mellem denne opfattelse og ”Nirvana” tør jeg af særdeles gode grunde ikke at gøre mig klog på blinker

Men er det egentlig ikke spild af gode kræfter at gøre sig spekulationer om ”efter døden"?

Er det ikke bedre at bruge kræfterne - mens de er der - på ”livets mirakel” – med ”dødens gys” som stimulator? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14579 - 07/01/2013 11:42 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Godt emne, Arne, som vi alle må forholde os til.

Personligt er jeg ikke bange for at dø, og jeg har været minutter eller sekunder fra at dø nogle gange, men bortset fra selvopholdelsesdriften, som fortsat fungerer i mig som i alle mentalt sunde individer, så frygter jeg ikke døden, og jeg tror heller ikke på et efterliv i sjælelig forstand. Jeg har det nærmest som Mark Twain, der sagde noget i retning af; Jeg var død i millioner af år før jeg blev levende, og det gjorde overhovedet ikke ondt.

Jeg tror, at meget af menneskets dødsangst skyldes, at vi ikke udlever vort potentiale som mennesker. Af de mange af mine venner, som i dag er døde, var der ingen dødsangst hos dem, der havde levet et rigt og tilfredsstillende liv. De døde med et smil på læben over alt, hvad livet havde velsignet dem med, og nogle af dem gav udtryk for, at de ønskede at deres gravøl skulle være en festlig begivenhed, som det er hos visse fatalistiske folkeslag.

Selv har jeg tænkt mig at dø med et smil på læben over alt, hvad livet har givet mig af oplevelser, så jeg ville ikke have noget imod at have et par timers varsel til at nyde mine sidste åndedrag i.

Jeg har medlidenhed med de mennesker, der på deres dødsleje fortryder, hvad de har gjort med deres liv, for livet har ingen fortrydelsesparagraf.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#14580 - 07/01/2013 18:15 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj Arne..

Jeg synes ikke det er godt at gøre livet til et mirakel, for dermed at overdimensionere det liv der fremstår for os eller som vi selv udlever. Det er netop denne evige og gamle højtidelighed hvormed mennesker har beskuet livet, der for en stor del har skabt idéer om livet, som det jo slet ikke ér.
Derimod viser naturvidenskabens mange opdagelser os en vældig masse om menneskets udviklingsproces, hvad livet som biologisk fænomen og dermed en masse om os selv, har sit udspring i.
Denne viden skaber en grobund for et nøgternt syn på livet som sådan, mens det nok blir mere problematisk at se nøgternt på os selv og hinanden: familien, kærester, koner og venner og bekendte, ukendte, dyrene og oplevelser af god og dårlig slags, der alt sammen er et historisk neuralt netværk som binder os til hvor egen og andres tid, så længe vi kan mindes, tænke og dermed forholde os til tidens fyld. Jeg oplever måske livets fylde i en akkumuleret erindringståge, som så mine nærmeste ka’ be- eller afkræfte, hvilket i hver familie med store teenagebørn nok blir lidt af en booster, idet de jo altid frigør sig og skaber sig selv med egne neurale netværk, hvortil de så binder hinanden – men åh, de diskussioner om meningen med dit og dat, netop de er til at få grå hår af og i indbydes kærlighed naturligvis. Vi fylder jo livet med erindrings og tankegods for fanden, binder hinanden og os selv på hænder og fødder til det, og guderne forbarmes hvis ikke historierne passer ind i hinanden. Lige præcis dette gør det så vældig problematisk, når fx. jøder, kristne og muslimer ska’ deles om en fælles kulturarv og med den, skal blive enige om en fælles historisk oprindelse – for selve historierne har de alle kun i overlevering, limen til historierne er ikke et neuralt netværk af oplevelser, det tillader tiden ikke.

Nutidens ”jøder” er vel i dag flygtninge fra krigshærgede områder i visse dele af verden, fx. afghanere der forsøger af skabe sig en historie indenfor den europæiske økonomiske fæstning – ja, længe leve den frie handel, det frie menneskes mulighed for at rejse rundt og opleve verden, skabe sin egen forbindelse med den, ikke sandt? Ka’ man tænke sig en bedre beskrivelse af denne tids frihed, end tv transmissioner fra lufthavne, hvor menneskers historiske baggrund krydstjekkes og kvalificeres med enten et blåt eller rødt stempel – var det mon meningen med ”illegale” indvandreres liv, at de skulle fængsles udenfor historien, glemmes for tid og evighed, og oplever ”illegale” afghanere indenfor Europas fæstning mon livet som det store mirakel; ja hvad er egentlig meningen med at eksemplificere livet som noget mirakuløst: egne minders television om juleaften med de nære når man sang ”Højt fra træets grønne top”? Jeg har efterhånden fået indtrykket af ”troendes” mirakler, som pudsige små episoder der behagede forventninger til netop en historie..;)

Tidligere beskrev jeg nogle tanker – må ligge i din indlægsbakke – fra Camus’ kritik af en religion han selv kæmpede med i sin egen erindringsbakke, hvad ”meningen med livet” angår og hvor netop døden, som afslutningen på vores egen eller de nærmestes historie, naturligvis må bekymre os, men i kraft af vores evne til at observere selve livet. Nu kan man jo ikke sådan bruge Camus o.a. til så meget andet end finde de gode spørgsmål, men måske det værste ved døden er, at overleve dem der vidner om ens liv, for det er svært at genskabe fællesmængden af oplevelser der knytter bånd mellem mennesker, og ofte er der ikke så megen tid. Og igen kommer man til at mindes gode læse eller filmoplevelser, og her tænker jeg såmænd på filmen ”Stegte Grønne Tomater” – ka’ det mon beskrives meget bedre? Så meget i livet hæfter sig til tiden, ja hvordan man bruger den og hvad den mættes med af oplevelser, og næppe går tidens alvor op for én, når man som barn hin sommerdag støtter hovedet i vindueskarmen og slår tiden ihjel fordi venner er på ferie og ens Ipad er kedelig. Dog findes der nok så mange ældre mennesker m/u en religion til trøst, og der ligger nok en kærlig tanke på mangt en hovedpude som tænker på genforeningen med dem de har holdt af. Det vil jeg tro, og det skal man ikke forklejne, for det har i stor grad været deres historie og religionens historier har måske fyldt på godt og ondt. Det har nu heller aldrig været religionskritikkens hensigt at ødelægge menneskers mulighed for trøst, men derimod at frigøre en mulig historisk udvikling fra det åg der fx. fastholder mennesker i uvidenhed og fattigdom i teokratier – og her ska’ man dælemig ikke se bort fra hvad hinduer og buddhister har bidraget med, når det gælder forklare livet med søde ammestuehistorier. Sjovt nok, synes præster jeg kender ikke at ha’ det ringeste behov for at missionere, for de kender argumenterne og har ikke brug for cirkelargumenter, de er simpelthen en del af en anden historie end præster for bare 100 år siden. Vores historie dør sikkert med os, noget af den er måske værd at huske på, andet ikke, men det væsentlige er vel lidt det Ole afslutter med, at man ikke ved vejs afslutning ligger dér og fortryder.
I det lys, er det ikke godt at tænke på hvad nazisterne o.a. af samme skuffe fra de historiske annaler må ha’ tænkt og følt, mens de ventede på afslutningen. Dér har der været tid til fortrydelse for de brud på almene moralbegreber, som man alene i egennyttens hellige navn skabte sin historie med. Og ja, vi har næppe set de sidste af den slags – men i skyggen af den slags historier, mon så ikke de fleste af os ka’ dø i fred?

mvh
Simon

P.s.: fint indspark til debat, i hvilken forbindelse jeg vil erindre om Sartres flotte romanrække: ”Ensom blandt mennesker”, ”Galgenfrist” og ”Med døden i hjertet” – også kaldet ”Frihedens veje”.


Redigeret af Simon (07/01/2013 18:24)
Top Svar Citer
#14585 - 08/01/2013 11:01 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg blev helt forskrækket da jeg så din overskrift, var enden nu nær for Arne, nå heldigvis ikke.
Heldigvis er vi ikke helt sikre på hvornår enden er nær, selvom man måske mange gange tro at nu er det sku slut, vi hager os fast i livet.

Jeg har nu haft et ultra oplevelsesrigt liv, så jeg har levet mit liv må jeg sige, men jeg har så lovet min viv at blive 120 år, hun vil skutte af med mig.
Mange slemme sygdomme har angrebet mig igennem årene, med store operationer til følge, og efter een af disse, blev jeg pludseligt meget syg da min far besøgte mig, han fik fat i sygeplejerske og læger som skyndsomt kørte mig til operationsstuen, undervejs stoppede mit hjerte, heldigvis strejkede portørerne, så derfor var det sygeplejersker og læge der kørte mig og de fik så hurtigt liv i mig igen og jeg blev så opereret en gang mere, den først ileostomioperation jeg havde fået var der gået koldbrand i, så jeg fik en ny operation og overlevede heldigvis denne og en senere hjerteoperation, hvor de satte mit hjerte ud af funktion med vilje.

Jeg er ikke bange for døden, men håber da den bliver fredelig engang om 40 år, man er vel optimist ha ha.
Og hvor end mine atomer så ender, så håber jeg på de finder en god plads at "overleve på".




Redigeret af treram (08/01/2013 11:04)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14586 - 08/01/2013 12:02 Re: Jeg skal dø [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du blev forskrækket - på mine vegne - da du så overskriften: "Jeg skal dø", men blev beroliget, da det ikke syntes nært forestående.
Ikke desto mindre skal jeg jo dø - på et tidspunkt (som jeg ikke kender) - som vi jo alle skal.

Du fortæller om, hvor nær du selv har været på at dø, men du siger ikke noget om, hvordan det var for dig, hvordan du oplevede det - dét jeg kalder "dødens gys".

Du hævder, som også Ole, at du ikke er bange for at dø.
Det har jeg svært ved at forstå.

Én ting er, at man kan håbe, det ikke bliver for smertefuldt, for langvarigt, for ydmygende, men dét at miste sin eksistens, at miste sig selv - den totale udslettelse af én selv - af alt! - det går da vist ufatteligt langt ud over, hvad man kan forestille sig, og det er da frygtindgydende, synes jeg.
Jeg går ud fra, at du ikke forestiller dig nogen som helst fortsættelse af dig efter døden.

Vi kan jo ikke forestille os intethed - alligevel er netop dét jo alternativet - det uundgåelige alternativ - til vores, og universets, væren.

Men jo mere jeg nærmer mig oplevelsen - gyset - af intethed, jo mere stiger begejstringen over min egen, og verdens, væren.

Det er så dét, jeg kaldet "livets mirakel" - på baggrund af "dødens gys".

For mig er begrebet mirakel ikke fastlåst til gudsforestillinger.

Og jo mere jeg gyser over døden, jo stærkere elsker jeg livet blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14589 - 09/01/2013 02:10 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Det er da godt, at du er klar over, at du skal dø. det synes, som om, at de fleste mennesker ikke gør sig dette klart. At de skal dø.

Du har ret i to ting. Den første er, at frygten for døden er frygten for ikke længere at være. Men kendsgerningen er, at vi rent faktisk eksisterer, vi er ikke døde, vi er levende.

Vi forestiller os, at vi ikke længere eksisterer og det giver os et sus i maven, men det er blot en tanke. Tanken er enhver bevægelse bort fra det, som er, uanset om det er erindringen om fortiden eller forestillingen om fremtiden.

Tanken er også det, som vi kalder os selv, jeget. Denne entitet ønsker at overleve for enhver pris derfor er den baseret på frygt. bagsiden af den mønt vi kalder jeget er frygt og derfor kæmper det konstant for at overleve.

''det'', skriver jeg men dette ''det'' er dig og mig - vores jeg er os selv, det vi er. Dette ''jeg'' er et resultat af den samlede fortid, vores identitet, og det kæmper konstant for at overleve.

Vi skaber mange filosofier for at forklare dette fænomén, men i virkeligheden er det ganske nemt at dø. Hver gang vi glemmer os selv, så dør vi fra denne fortidens samlede sum og træder som ny ud i det evige nu.

Den anden ting, som du har ret i er, at erkendelsen af vores egen dødelighed bør få os til at vende os mod selve det, at leve.

dette er det eneste intelligente svar på spørgsmålet om døden: ''hvordan lever jeg?''

Hvordan kan døden blive et spørgsmål hvis vi forstår at leve? At leve er at være, at leve med i livets evige bevægelse og for at kunne det, må man dø fra fortiden, fra erindringen, hvert øjeblik.

Ingen vismand kan fortælle dig hvad der ligger bag dødens dør.

Men døden er så virkelig som livet og selvom jeg ikke er en vismand, så kan jeg fortælle dig, Arne, at du ikke er død, du er levende.

Hvordan lever du dit liv?

Om vi er opmærksomme eller uopmærksomme, så er livet altid her og nu, dette er en ubønhørlig kendsgerning.

Ligesom vi møder livets nu vil vi også møde døden når den engang bliver nu. Indtil da er der ingen grund til at tænke på den for som bekendt er det tanken, som skaber frygt.

Er der ingen tanke på døden er der ingen frygt.

Måske du ved hvad der er, når der ikke er frygt? smiler

Top Svar Citer
#14590 - 09/01/2013 09:38 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Arne.

Lad mig forsøge at bidrage til din forståelse af, hvorfor hverken treram eller jeg frygter døden. Jeg forstår nemlig udmærket hans indstilling.

Vi har det tilfælles, at vi begge har levet et fuldt og begivenhedsrigt liv. Vi har begge fulgt vore egne intentioner, og ikke bøjet os for andres krav om, hvordan vi burde leve vores liv. Vi har ikke været forskånet for uheld og sygdomme og farlige situationer, men vores fatalistiske indstilling har hjulpet os frelst igennem alle kriser. Da vi ikke tror på et (personligt) liv efter døden, er der derfor intet at frygte ved døden, for der vil ikke efter dødens indtrædelse eksistere smerte, frygt, depression, skuffelse, raseri eller had, eftersom bevidstheden ikke længere er virksom.

Vor medfødte overlevelsesdrift vil selvfølgelig få os til at kæmpe for at forblive i live, sålænge livet fortsat kan give os større glæde end smerte, men selv om vi ikke har fået opfyldt alle vore drømme og ambitioner, har vi dog været privilegerede med at have levet et bedre og rigere liv end de fleste, så vi har ingen grund til at føle os forfordelt. Så langt tror jeg at treram er enig med mig.

For mit eget vedkommende kan jeg tilføje, at jeg ikke betragter livet som noget, der starter med en fødsel og ender med en død. Jeg ser det mere som et "stafetløb", der startede for 3,8 millioner af år siden, og som fortsat er i gang. Hver generation fører fortidens erfaringer videre og lægger sine egne til. Stafetten hedder DNA og den har jeg givet videre til min søn, som har givet den videre til mine børnebørn. Det er det nærmeste, vi kommer til begrebet et evigt liv.

Du kan sammenligne det med den måde, den olympiske ild bliver båret frem til den næste værtsby. De enkelte bærere betyder kun noget i den korte tid fra de modtager ilden til de afleverer den til de næste bærere, så er deres opgave slut, men så længe der er nye bærere til at tage over, så kan ilden leve videre i evighed, teoretisk set.

Vi får altså alle sammen en bid af det "evige" liv, men for mange er det ikke nok. De ønsker at leve videre i menneskers erindringer, så derfor skaber de mindesmærker for sig selv i form af storslåede bygningsværker, statuer eller søger at sætte deres mærke på historien som politiske ledere, religionsstiftere, filosoffer eller kunstnere. Det mildner lidt på tanken om dødens uafvendelighed, at man vil blive husket for, hvad man har udrettet. Det er det, som Dawkins har døbt memer, som har deres eget omend også begrænsede liv.

Men hvorfor frygte en tilstand fri for smerte og bekymringer og skræmmende drømme? Hvad et enkelt menneske tænker og tror i en kort periode på denne lille planet i et umådeligt stort univers er da så revnende ligegyldigt i den store sammenhæng. Selv pyramidernes årtusindgamle historie er kun et flashglimt i universets tidsregning.

Men hvis man har "glemt at leve, mens man gør det," kan jeg godt forstå, hvis man føler sig snydt og gerne vil have forlænget fristen. Det har religiøse magtmennesker jo lukreret på gennem at love at belønne mennesker med et evigt og problemfrit liv i paradiset efter døden, hvis de ville undlade at følge deres lyster i det jordiske liv. Heldigvis for dem har man som død ingen bevidsthed, så de vil ikke blive skuffede over at opleve, at de endnu engang er blevet snydt for glæderne.

Jeg er ateist, og har derfor høstet min belønning, mens jeg fortsat lever. Jeg er ikke blevet snydt som de troende, der forventer at få den efter døden. Jeg kan derfor dø, mæt af dage og tilfreds med mit liv. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#14592 - 09/01/2013 14:03 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Ole skriver:
Citat:
Men hvorfor frygte en tilstand fri for smerte og bekymringer og skræmmende drømme?
Er der nogen "tilstand"?
Det er der vel netop ikke! hjælp
Og det er vel dét, der gi'r gyset:
Arne.
Top Svar Citer
#14593 - 09/01/2013 14:29 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Om man kalder døden for en tilstand eller en ikke-eksistens eller noget helt tredie, Arne, er ret underordnet, for resultatet er det samme. Der er ikke noget gys, når man er død.

Om du vil bruge dit liv på at gyse eller på at nyde livet, er din egen sag. Jeg har bare søgt at gøre dig min (og trerams) opfattelse forståelig.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#14596 - 09/01/2013 19:02 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Ole misser - igen - åbenlyst helt pointen, når han skriver:
Citat:
Der er ikke noget gys, når man er død.
(Hvor han så ved dét fra blinker )

Det gys, jeg taler om - og som Ole nu igen kommenterer - handler jo nemlig om HER og NU - som inspiration til livskvalitet.

Dertil kommer, at Ole - igen - udtaler sig - ikke alene på egne vegne - men også på en anden debattørs vegne.

Mon Treram kan bekræfte forud at have godkendt Oles udtalelser på begges vegne?

Næppe.

Men det kan selvfølgelig nås efterfølgende - eller hva'? blinker

Arne.
Top Svar Citer
#14597 - 09/01/2013 19:22 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg har ofte lidt svært ved at føle mig sikker på, hvad du mener, men disse ord af dine kan jeg fuldt ud tilslutte mig:
Citat:
At leve er at være, at leve med i livets evige bevægelse og for at kunne det, må man dø fra fortiden, fra erindringen, hvert øjeblik.
og når du stiller spørgsmålet:
Citat:
Måske du ved hvad der er, når der ikke er frygt? smiler
Så kan jeg svare: Ja, dog med den indrømmelse, at det er noget, jeg kun oplever glimtvis eller i korte øjeblikke - men blot én gang oplevet er det allerede uforglemmeligt - i hvert fald for mig - i modsætnig til al anden erindring blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14598 - 09/01/2013 20:06 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvad er dit formål, Arne, med dit sidste indlæg? Mener du, at det gavner en seriøs debat? Men jeg skal da nok give et seriøst svar på dit forsøg på at afspore dit eget emne.

Hjerneskanninger har vist, at alle bevidsthedsfænomener ledsages af hjerneaktivitet i de områder af hjernen, som relaterer sig til arten af oplevelsen. Et "gys" eller lignende skrækreaktioner medfører yderligere en stigning i adrenalinproduktionen. Er man død, så er der hverken hjerneaktivitet eller adrenalinproduktion, så enkelt er det, Arne.

Jeg udtaler mig om trerams holdning til emner, hvor jeg kender hans mening fra bl.a. private møder med ham, og mine udtalelser er også, hvad han selv har givet udtryk for i dette forum mange gange. Hvis jeg skulle tage fejl, ville han nok selv komme med de fornødne korrektioner.

Det er nok mest dig, der misser pointen, for det fremgår klart af mine indlæg, at jeg netop forholder mig til måden at anskue døden på, også i min sidste kommentar, hvor jeg understreger, at din holdning til døden er din egen sag. Eftersom du ikke er død, handler det klart om HER og NU.

Trist at du nu for anden gang i denne tråd forfalder til indholdsløst ordkløveri i en debat, som jeg har rost dig for at starte. Det virker ikke som om, at du er interesseret i at kende til andres synspunkter, når du forsøger at forplumre dit eget debatoplæg.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#14600 - 09/01/2013 21:14 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne
Hvad angår min mening om døden, så må jeg sige at den ligger helt på linie med Ole Bjørns, og jeg tror at enhver "ren" ateist vil mene det samme, har du forstået at leve livet mens du havde chancen, har du ikke noget at fortryde og alle har haft chancen, nogle har bare ikke formået at slippe livet løs, de har haft nogle uheldige ( gude) bindinger, som ikke tillod dem at leve livet fuldt ud.

Og jeg har aldrig "tilladt" at mine sygdomme har taget over og "sortnet" min hjerne, de er blevet holdt nede og ude af mit liv, for kun at dukke op når jeg skulle omtale dem, og de ikke en del af mit liv mere, de er bare historie.

Det ser ud til at du tror der er noget på den anden side af døren til dødsriget, jeg har været der for et kort øjeblik og jeg opdagede ingen aktiviteter, så vær du bare rolig, der sker intet efter du har lukket døren, absolut intet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14601 - 09/01/2013 22:41 Re: Jeg skal dø [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det er jo heldigt, at Oles udtalelser om dine meninger holder stik, som du skriver, de gør, selvom det jo nu ligger klart, at Ole alene har udtalt sig herom ud fra et skøn.
Generelt er det min indstilling, at man i god debatkultur alene udtaler sig på egne og ikke på andres vegne.
Det sidste er efter min mening en uskik.

Jeg er iøvrigt helt enig med dig i, at det gælder om, som du skriver: "at leve livet fuldt ud", og jeg mener at have forstået, at netop dét gør, at du ikke frygter døden.
For du skrev jo:
Citat:
Jeg er ikke bange for døden, men håber da den bliver fredelig engang om 40 år, man er vel optimist ha ha.
Og hvor end mine atomer så ender, så håber jeg på de finder en god plads at "overleve på".
Hvordan dét at leve livet fuldt ud så kan føre til, at ens totale udslettelse til nogle spredte atomer end ikke fremkalder et gys, det forstår jeg dog stadig ikke, men det er jo så heller ikke min sag.
(Alligevel kan jeg ikke helt frigøre mig fra et indtryk af, at det i mine øjne ligner en lidt påtaget "heltepositur" - men indrømmet, det er jo kun et indtryk) blinker

Du skriver til mig:
Citat:
Det ser ud til at du tror der er noget på den anden side af døren til dødsriget -
Hvad der får dig til at tro dét, ved jeg ikke. Jeg har læst tråden igennem for at se, om der skulle være noget, der kan opfattes sådan, men intet fundet.
Det nærmeste, jeg kan komme det er dette:
Citat:
Men er det egentlig ikke spild af gode kræfter at gøre sig spekulationer om ”efter døden"?
Er det ikke bedre at bruge kræfterne - mens de er der - på ”livets mirakel” – med ”dødens gys” som stimulator? smiler
og
Citat:
Men jo mere jeg nærmer mig oplevelsen - gyset - af intethed, jo mere stiger begejstringen over min egen, og verdens, væren.
Men skulle jeg seriøst overveje spørgsmålet: Er der noget af mig - udover "de spredte atomer" - der fortsætter efter min død? - så aner jeg ikke, hvad jeg skal svare - og jeg har ikke tillid til, hvad andre måtte svare - uanset hvad de svarer blinker

Der findes jo det, der kaldes nærdødsoplevelser (klik), men som nok ikke rigtig kan siges at være videnskabeligt afklarede / ordentligt undersøgt.

Det forekommer mig at være naivt at have nogen som helst faste meninger/overbevisninger her - og som før nævnt - også overflødigt at spekulere derpå blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14603 - 10/01/2013 07:30 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nej, Arne, mine udtalelser var ikke et "skøn" men en viden, baseret på mit kendskab til trerams holdning. Det er skam også god debatkultur at udtale sig på andres vegne sålænge man loyalt refererer deres synspunkter. Det er jo noget, som du med dit jævnlige citatfusk ofte har forbrudt dig imod, så der har du vist "skudt dig selv i foden".

Det er forståeligt at treram antager, at du tror på en form for tilværelse efter døden, for du går jo meget op i religiøs tro og citerer ofte religiøse skrifter, og alle religioner har jo troen på et efterliv som en del af deres trosgrundlag. Til overflod har du jo skrevet
Citat:
Ikke religiøst troende rationalister tror vel noget i retning af, at det eneste, der overlever døden, er molekylerne, vi består af
og da du konstant har taget afstand fra os "ikke-troende rationalister", kan man med god grund antage, at du ikke deler vores syn på et muligt efterliv.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Om nærdødsoplevelser ved man med videnskabelig sikkerhed, at der ikke er rapporteret et eneste dokumenteret tilfælde efter hjernedøden er indtrådt. griner

Top Svar Citer
#14606 - 10/01/2013 09:41 Re: Jeg skal dø [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Ole skriver bl.a.:
Citat:
Nej, Arne, mine udtalelser var ikke et "skøn" men en viden, baseret på mit kendskab til trerams holdning.
Den form for "logik" taler vist helt for sig selv blinker
Arne.
Top Svar Citer
#14607 - 10/01/2013 10:21 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din kommentar, Arne, taler i hvert fald tydeligt, om din manglende forståelse af dansk.

Hvis jeg hævder, at treram er ateist, og at han ikke kan fordrage paven, vil du så også mene, at det blot er et "skøn", og ikke en viden om trerams holdninger? griner

Ole Bjørn :o)


P.S. Hvad har "logik" med sagen at gøre? forvirret

Top Svar Citer
#14613 - 10/01/2013 20:21 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Når der ikke er frygt, så er der kærlighed. Disse to er møntens to sider og de kan ikke begge eksistere på samme tid. Hvor den ene er, er den anden ikke.

javel, jeg ved at jeg skal dø og når jeg forestiller mig dette, ikke at være, så mærker jeg et sus i maven.

Netop derfor tænker jeg ikke frem, men lever her og nu. Når dette livets nu bliver til dødens nu, så må jeg møde det ansigt til ansigt, helt alene.

Ikke fordi det er noget særligt, det må ethvert menneske og utallige har måttet det.Ligesom enhver må møde deres eget ophør på et tidspunkt.

Men døden har ingen realitet for mig som andet end tanke.

Her foran mig er livet, og jeg spørger mig selv hvorfor mennesket ikke tør at leve? smiler
Top Svar Citer
#14615 - 11/01/2013 06:47 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn’ Mich..

”Netop derfor tænker jeg ikke frem, men lever her og nu. Når dette livets nu bliver til dødens nu, så må jeg møde det ansigt til ansigt, helt alene (...) Her foran mig er livet, og jeg spørger mig selv hvorfor mennesket ikke tør at leve?”.

- Skylder du så ikke at forklare, hvad mennesket ikke tør fylde nu’et med, for at mærke livet?

”Når der ikke er frygt, så er der kærlighed. Disse to er møntens to sider og de kan ikke begge eksistere på samme tid. Hvor den ene er, er den anden ikke”.

- I samme nu kærligheden til børnene mærkes, kan frygten for at miste blomstre.
Jeg har en god ven der mistede sin 18 årige datter p.a. cancer år tilbage, han mærker tit en frygtelig stor kærlighed til sin nu store søn ;)

Verden er vaad og lys, himlen er tung af væde -
Hjertet er tungt af lykke, lykkeligt nær ved at græde.
- Morten Nielsen, fra Krigere uden våben, 1943).

Der ligger en underklang af død i naturens urrytme, denne former en klangbund i manges tanker og digte under sidste store krig, bl.a. hos Morten Nielsen, hos hvem døden pulserer som livet i samtlige digtes eksistentielle spørgsmål, hvor en gråd i halsen af frygt og lykke eksisterer side om side, som det endogene i det eksogene. At finde sig tilrette mellem denne naturens urrytme og civilisationens rytme, som et centralt skisma vi alle har rødder i.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14617 - 11/01/2013 11:06 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jo, "møntens to sider", det billede ka' jeg godt bruge.
Tanker om farer og muligheder, på møntens ene side, som jo hjælper os til at overleve - og så den rene tankefri oplevelse af nu'ets væren, som åbner kærligheden.

Jeg husker første gang, et halvt hundrede år gammel, da jeg blev opmærksom på oplevelsen af nu'et.
Dengang kaldte jeg det "lille øjeblik" og jeg skrev bagefter et lille digt om det - ikke noget kunstværk blinker men det var vigtigt for mig:
Citat:
Lille øjeblik

Farvel lille øjeblik – farvel
Du kommer ikke igen – du kommer aldrig igen.
Far vel.

Farvel lille øjeblik – farvel.
Du blev, som jeg var.
Far vel.

Goddag lille øjeblik – goddag.
Lad os gøre det godt.
God dag.

Goddag mit sidste øjeblik – goddag.
Evigheden står lodret.
Og nu?
"Møntens ene side", overlevelses-siden (kunne man vel kalde den) kender vi jo alle, men "møntens anden side", væren-siden kommer jo kun frem, når man for en stund giver slip på selvopretholdelsen og tankevirksomheden, så alene væren bliver tilbage.

Det var dengang for mig en ny kvalitet, en ny tilstand, i tilværelsen.
Den kom af sig selv, vel født ud af fortvivlelse, og når den først er kendt, oplevet, er det ikke svært at vende tilbage til den.

Men for den, der aldrig har oplevet "møntens anden side" ved jeg ikke, hvordan man kan bære sig ad - og det er synd, synes jeg trist

P.S.: Jeg er stadig ikke helt sikker på, at det er det samme, vi snakker om, men jeg ka' i hvert fald godt li' hvad du her skriver smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14623 - 13/01/2013 06:26 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nej Arne.

jeg taler om møntens to sider fordi alting i tankens verden optræder i modsætninger.

For eksempel har den mønt hvis forside er begær en bagside, som kaldes frygt. Begge er de en bevægelse, en flugt væk fra det, som er.

En anden mønt, kærlighedens og alvorens mønt har en forside, som hedder glæde og en bagside, som hedder smerte.

Disse er livets bestanddele og det, som vi kalder kærlighed. Det ene findes ikke uden det andet.

Transcendens betyder ''udover'' dvs. omfattende begge.

Det, som du beskriver er noget helt andet.

Hvorfor begræde ''det lille nu'' som konstant bliver til fortid når der konstant er et nyt nu at møde?

Eller hvorfor ikke møde det evige nu? smiler

Top Svar Citer
#14625 - 13/01/2013 11:02 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Når du skriver:
Citat:
Hvorfor begræde ''det lille nu'' som konstant bliver til fortid når der konstant er et nyt nu at møde?
så er det også her for mig netop "møntens to sider": nostalgien over det svundne - og glæden over det nye.
De eksisterer jo begge - omend ikke nemme at rumme samtidigt.

Jeg vil da helt medgive dig, at det lille digt ikke er nået frem til den egentlige oplevelse af Nu'et.
Alligevel var det for mig et skridt i den retning (nok blot i eftertanken).

Du inviterer til at opleve "det evige Nu", men du fortæller ikke, hvordan man kan bære sig ad med at nå dertil.
Det er jo ikke nemt at tømme sit sind for tanker og være fuldt opmærksom (hvis du kan acceptere det udtryk).

Hvordan bærer du dig selv ad med at "møde det evige nu"?

M.v.h. Arne.

P.S.: Jeg bilder mig ikke ind at have oplevet dit "evige nu", men jeg har oplevet noget, hvor dette udtryk passer blinker
Top Svar Citer
#14635 - 21/01/2013 09:40 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Du skrev i denne tråd #14623 - 13/01/2013 06:26:
Citat:
- hvorfor ikke møde det evige nu? smiler
Jeg svarede #14625 - 13/01/2013 11:02:
Citat:
Hvordan bærer du dig selv ad med at "møde det evige nu"?
Så blev du tavs.

Det undrer mig forvirret

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14641 - 23/01/2013 19:26 Re: Jeg skal dø [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Jeg stillede et spørgsmål og du undrer dig.

Måske jeg venter på et svar. smiler
Top Svar Citer
#14642 - 23/01/2013 21:32 Re: Jeg skal dø [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg må erkende, at jeg ikke forstår dig, og det ærgrer mig.

Mon nogen gør?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
23/04/2024 08:15
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
22/04/2024 22:41
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
21/04/2024 22:10
Nyheder fra DR
Dansk minister håber, at britisk Rwanda..
23/04/2024 09:07
Overgravet kabel giver forsinkelser og t..
23/04/2024 08:56
Nedlægger arbejdet på andendagen: Milj..
23/04/2024 08:29
Beboere må kun pakke håndbagage, når ..
23/04/2024 08:11
Minister inviterer kendte forfattere ind..
23/04/2024 08:04
Nyheder fra Religion.dk