annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14533 - 30/12/2012 11:55 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Harly.

Det er efter min mening ikke nok, at hensigten er god, hvis man med sine gode hensigter gør ondt værre.

Arne.
Top Svar Citer
#14534 - 30/12/2012 12:02 Næstekærligheden på trosfrihed.dk [Re: Harly]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Skal man grine eller græde, når man læser pseudodiskussionen om næstekærlighed her på debatten? Jeg vælger at grine af grunde, som du måske vil forstå, når du har læst disse betragtninger.

Det starter med Harlys lange bandbulle mod "ondskaben" i denne verden, grinagtigt, fordi Harly sammen med Thomas har deltaget i de mest ondsindede og løgnagtige angreb på sine medmennesker, som er set på debatten her og på KD. Kan man overhovedet blive mere hyklerisk?

Men hvad er egentlig næstekærlighed? Ordet selv har vi fra den kristne tradition, men begrebet er langt ældre og dækker over en almen nødvendighed for at knytte mennesker eller dyr sammen til en samarbejdende flok. Derfor kendes begrebet også under andre betegnelser i alle religioner og samfundsdannelser.

Set i det lys har begrebet to aspekter, at dele og at acceptere andres eksistens. Det første er let at forstå. Det handler om, at de stærke i flokken skal dele "byttet" med de svagere og hjælpe dem, hvis de er skadede. Det ses både hos mennesker og i dyreflokke.

Det er det andet aspekt, at acceptere hinanden, der volder problemer, især blandt mennesker. Vi lider nemlig af en moralsk syge, der får os til at tro, at vores måde at se på tingene på er den rigtige, og at andre følgelig er forkert på den og skal opdrages. Det er denne afvigende holdning, som Harly kalder "ondskab", og som han paradoksalt nok kræver at blive behandlet efter selv ifølge princippet om gengældelse.

Hvad der føles ondt for en, kan føles godt for andre. De indiske voldtægtsmænd synes sikkert, at det er onde mennesker, der kræver dem dræbt, fordi de deltog i en massevoldtægt, som gav dem en vis nydelse. At pigen døde af "nydelsen" er vel underordnet, for hun bliver jo ikke levende af, at man slår mændene ihjel. En forbrydelse "retfærdiggør" vel ikke en anden, mener de sikkert.

Når næstekærligheden sådan sættes på spidsen, kan man måske forstå det egentlige problem for samfundet. Vi vil ikke acceptere hinandens synspunkter. Det vrimler med prædikanter, der vil have andre til at tænke som de selv, og de fylder alle debatter med deres præk og selvforherligelse. Det mest grundlæggende i næstekærligheden, at prøve at forstå hinanden, er stort set afskaffet og erstattet af selvretfærdighed, d.v.s. troen på, at man har ret til at gøre, som man gør.

Det handler om at lytte - ikke på Michaels måde - men om at lytte fordomsfrit for at forstå, hvad der driver andre mennesker til at gøre, som de gør. Først med forståelsen kommer muligheden for at reagere hensigtsmæssigt i bestræbelserne på at skabe et bedre samfund. Men hvem gider at lytte til en hoben moralprædikanter, der hver især er overbeviste om, at deres syn på verden (læs; moral) er det rigtige.

Min moral er hverken værre eller bedre end andres, og jeg har intet behov for at overbevise nogen om, at de skal tænke som jeg. Det ville også være i strid med mit eget princip om, at mennesker skal lære at tænke selvstændigt, og ikke følge nogle idolers anvisninger. Derfor bekæmper jeg alle prædikanter, der søger at overtale eller tvinge andre mennesker til at antage deres intolerante synspunkter.

Jeg forstår godt, hvad der driver Hansemand og Arne og Thomas og Harly og Michael m.fl. Desværre har de så travlt med at prædike moral, at de hverken har tid til at lytte og forstå mig eller andre, så alt, hvad jeg kan gøre, er at skrive for de sagtmodige og de tavse tilskuere til debatten. Lyt ikke til prædikanter. Brug dine egne personlige livserfaringer til at bygge din egen moral på, og praktiser den i stedet for at prædike om den.

Skal man grine eller græde? Forståelse er en udpræget lystfølelse, så jeg kan ikke lade være med at grine, når jeg ser de mange moralister kæmpe deres selvretfærdige kamp mod virkelighedens vindmøller i den tro, at de er helte, der skal frelse menneskene fra ondskabens drager. griner

Godt nytår til alle, der forstår.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#14535 - 30/12/2012 12:31 Re: Næstekærlighed [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Harly skr.: ”Gad vide, om han forstod, hvad han havde gjort forkert, og altså hvorfor, han skulle ledes tilbage på "det rette spor" igen? Og gad vide, hvorfor de andre fandt det nødvendigt, at irettesætte ham, når han jo "er lige så god som de andre?...”.

Hertil lyder svaret fra Arne: ”Harly vil hellere irettesætte end fremme det gode. Både kristendommen og buddhismen inspirerer da ellers til medfølende medmenneskelighed”.

- Arne synes (atter) at gå fejl af spørgsmåls intention og mening, som her fint præciserer problemet med historiens moralfilosofi – men det er jo akkurat mulige misforståelser Harly her pointerer som mulig konsekvens af selve moralen i praksis...

Men meningen med på ægte tvindmanér at anbringe pers. i midten for alles opmærksomhed, er måske bare at kæledægge nogen ihjel i lutter guddommelig kærlighed; ja, måske ligefrem oven på et modbydeligt morderisk overgreb, så pers. rigtig ka’ genforenes i fællesskabet og fx. på ægte buddhistisk manér – var det mon sådan den gode Arne havde forestillet sig buddhister forholdt sig til overgreb, eller sådan, Zenia forestillede sig virkeligheden folde sig ud i eksempelvis Rwanda, Uganda eller Tanzania, og hvis ikke, hvor så Zenia?;)

I øvrigt er det så typisk Zenia, bare at præsentere debattører for de sødeste anekdoter, der så skal skabe linket til en virkelig begivenhed, men altså aldrig nogensinde links til selve begivenheden, og hvorfor mon, må debattører jo spørge sig selv?

Det er fint med gode intentioner i sanktioner, og i mange verdens mange lande indgår i forvejen undervisning som en central del af selve strafudmålingen. I adskillige lande er der mulighed for at forene sig med præcis den gud man nyder et godt forhold til. Men der findes næppe det fællesskab i verden, hvor juridiske love praktiseres som Zenias søde lille historie her – og det har fra gammel tid i stedet været almen praksis, at ekskludere forbrydere fra fællesskabet/samfundet, selv tyveri blev straffet hårdt. Nu er det imidlertid svært at vide hvilken forbrydelse Zenias historie her skal beskrive, men siden den påkalder sig et fællesskabs bevågenhed, må den indlysende være af anseelig dimension. I øvrigt har også buddhister jo en lang tradition med overgreb, simpelthen fordi de også er mennesker Arne, og altså ikke de anekdoter du godt ka’ lide at ”tvære” dem ind i. Og der er faktisk en grund til at mennesker skaber moralbegreber i et samfund – vi er bare ikke altid så henrivende som vi gerne vil fremstille os..;)

Harly: gode spørgsmål du her stiller!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (30/12/2012 12:40)
Top Svar Citer
#14538 - 30/12/2012 12:49 Re: Næstekærligheden på trosfrihed.dk [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Ohøj Ole..

"Skal man grine eller græde? Forståelse er en udpræget lystfølelse, så jeg kan ikke lade være med at grine, når jeg ser de mange moralister kæmpe deres selvretfærdige kamp mod virkelighedens vindmøller i den tro, at de er helte, der skal frelse menneskene fra ondskabens drager".

- Er desværre udgået for tommeltotter, så du får en virtuel for dén, Ole.

Godt nytår, alles zusammen som hver for sig, med særlig henvisning til Mich', som da har så immerig ret: det går fint an at være sig selv, ja faktisk er der ingen grund til ikke at være sig selv, også i fællesskab med andre, der er det ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14541 - 30/12/2012 18:20 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Hej Michael og Harly:

Tak for jeres svar. ... Harlys forstår jeg med min forstand, men Michaels kniber det lidt mere med. Når du spørger, om jeg har prøvet at lytte, kan jeg kun svare med, at alt hvad jeg skriver her ér et resultat af at lytte ind ad. smiler

Kan I mon lytte med hjertet? kunne jeg tænke mig at spørge jer.

Måske er vore divergerende synspunkter på bl.a. emnet her begrundet i, at jeg tror på, at vor fælles Skaber ér ubetinget Kærlighed. smiler

Jeg ser det som mit livs allerstørste gave, at jeg slap troen på en straffende og retfærdig Gud ... og overgav mig til Kærlighedens Gud, som i min verden er den eneste kraft, der kan (for)klare alt. ...

Hej Arne: alt vel.

Hej Simon: Ingen kommentarer til det, du skriver om mig her, altså ud over en anbefaling om, at du ville søge at anvende hjertets intelligens i et større omfang end hidtil. ... fra mit vindue, ville du så kunne tage syvmileskridt. ...

Godt nytår ønskes alle hele vejen rundt
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 14 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk