annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14502 - 26/12/2012 07:10 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Morn' dér...

”Ingen af dem! Jeg taler om, den eneste ene Gud, som ingen af dem synes at kende”.

- Din gudesnak afviger ikke fra andre troendes tilbage i historien, som ligeledes støttede sig til et religiøst referencesystem med apologetiske traditioner.

”Lignelsen med fiskene...osv.”.

- hvor lign. henvisninger var alm. udbredt.

”Ægte kærlighed er givende, ikke krævende”.

- hvor har du dog fået den idé fra, at dine følelser sku’ munde ud i noget mere ægte end følelser troende har til guder forskellig din?

Prøv evt. Otto Gelsteds ”Guder og Helte”, jeg ka’ ditto anbefale dig Sture Linnérs ”Græsk gryning” [ISBN 91-46-21197-7], hvorefter du ku fornøje dig med en glimrende prisvinder som indføring i hvordan menneskets historie på disse kanter af samme verden sidenhen udviklede sig, Richard Clogg’s ”A concise history og Greece” [ISBN 0 521 80872 3], hvor selve mennesket og uden gamle lignelser viste sig i stand til at skabe en bedre verden end den din senere gud var leveringsdygtig med; slet ikke dårligt, vel? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (26/12/2012 07:11)
Top Svar Citer
#14506 - 26/12/2012 16:40 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Simon!

Citat:
... hvor selve mennesket og uden gamle lignelser viste sig i stand til at skabe en bedre verden end den din senere gud var leveringsdygtig med; slet ikke dårligt, vel?

Det er da ikke Gud, der skal "levere" en bedre verden - det skal vi da selv gøre! Vi skal da selv, ud fra vor egen frie vilje, vælge det gode, frem for, det onde for, at gøre dette til en bedre verden!

Uanset, hvad man tror på, så vil forståelsen for næstekærligheden starte med dens udøvelse i praksis. Ikke før, næstekærligheden er baggrunden for dine handlinger, vil du kunne forstå, hvad jeg taler om. Læg dit fokus dér, på næstekærligheden, hvis du virkelig ønsker, at gøre en positiv forskel i denne verden! Mit fokus er først og fremmest, at overbevise folk om næstekærlighedens afgørende betydning for, at gøre dette til en bedre verden at leve i. Mit fokus er først og fremmest de godgørende handlingers betydning, ikke, at overbevise nogen om Guds eksistens; for sidstnævnte konklusion, må de selv komme til, gennem forståelsen for, hvad næstekærlighed i virkeligheden er. Det aller vigtigste for mig er altså, at fokusere på det gode, kontra det onde!

Hvis du ikke prøver på, at praktisere næstekærligheden, så vil du heller ikke kunne opdage, om jeg taler sandt. Du kan jo ikke udtale dig om, om noget fungerer, eller ej, uden, at afprøve det i praksis, Kan du vel? Du skal jo først erfare, om noget virkelig fungerer som påstået ved, at udføre den pågældende handling i praksis; for, ikke før du gør det, kan du virkelig forstå, om det nu også er som beskrevet.

F.eks. kan jeg jo ikke virkelig tro på, at et faldskærmsudspring giver det adrenalin-kick, som udøverne jo påstår at det giver én, hvis jeg ikke har udført det i praksis, og selv har erfaret, at det virkelig forholder sig sådan som beskrevet - indtil da, vil det kun være en teoretisk mulighed, at det virkelig er sandt, det, som de praktiserende faldskærmsudspringere påstår, at de oplever i springet. Og sådan, forholder det sig selvfølgelig også med næstekærligheden - én ting, er teori, men noget helt andet, er praksis!

Når du så har prøvet, at praktisere næstekærligheden sådan, som jeg, og mange andre før mig, har beskrevet det, så kan du udtale dig om det; så kan du med erfaringens overbevisning kommentere det; for så ved du jo virkelig, via erfaringen med samme, hvad jeg egentlig taler om! Indtil da, er det kun en teori for dig, som du endnu ikke har afprøvet i praksis - logisk set!

Praktiser næstekærligheden, Simon, for så vil du forstå, hvad jeg taler om - tro, for selve gerningernes skyld! smiler

_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14507 - 27/12/2012 09:28 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Zenia
Uregistreret

Hej Harly:

Indlysende og selvklart er dit indlæg jo her...tænker, at enhver - uanset tro på noget højere eller ej - vil være enig i det. ...

Tænker, at det ville være på sin plads, om du mon nu:

Ville give et helt præcist eksempel eller gerne flere på, hvad du GØR, NÅR du bevæger dig bort fra teorierne og alle ordene og HANDLER???

Det ville interessere mig meget at læse om. ... Og jeg TROR, at der kan ses bort fra " at hvad den venstre hånd gør, må den højre ikke vide. ...

Vi kan jo alle - også uanset tro - have brug for at lære noget om evt. bedre måder at handle på overfor hinanden, tænker jeg bare. ...

Tak på forhånd og v.h.

Zenia
Top Svar Citer
#14508 - 27/12/2012 12:23 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Det er da ikke Gud, der skal "levere" en bedre verden - det skal vi da selv gøre!”.

- Står der da det? ;)
Pointen var, at din guddommelige skaber dér er af langt nyere dato end tidligere af slagsen. M.a.o. viser monoteismen kun noget om kristnes snævre opmærksomhedsfelt. Du burde ikke lade dig forvirre af den slags, guder var der masser af, før du blev indført i anekdoter du her hæver til skyerne.

”Uanset, hvad man tror på, så vil forståelsen for næstekærligheden starte med dens udøvelse i praksis. Ikke før, næstekærligheden er baggrunden for dine handlinger, vil du kunne forstå, hvad jeg taler om”.

- Du kan ikke ”føle” dig frem til en forståelse af noget som helst, det er i sig selv en misforståelse som du må lære at gennemskue – og det hjælper ikke at interpretere kærligheden ind i en guddommelig begrebsforståelse af et eller andet, som fx. de kantianske maksimer eller andre moralske forventninger, som netop har sit udspring i tidlig gr. filosofi, som flot lader sig begribe, ja selve kærligheden kommer endda under betragtning – ved bearbejdning af ’eros’ i det platoniske tankeunivers. Der er m.a.o. ingen symbiose mellem følelser du ka’ ha’ og en forståelse du ka få, for noget. Den idé har sit udspring fra tidlige kristne troende selv, som egentlig bare udelukkede sig fra verden omkring sig. Gør ikke samme fejl selv...

Så det er altså ikke dér du ska’ finde vejen ud. Oplevelser af kærlighed til fællesskaber omkring en tro på dit eller dat, har blot fungeret som et værn for selve trosindholdet i div. kulturer, hvoraf kun ganske få indtil videre har overlevet. Du er faktisk blot repræsentant for det misbrug af følelseslivet utallige mennesker tidligere udsattes for, og fungerer nu forventeligt som ”vogteren” af et trosindhold (om verdens beskaffenhed) alene fordi du føler for troen – som imidlertid ikke repræsenterer den reale verden omkring dig.
En bedre forståelse skyldes ikke kærligheden. Og at gøre kærligheden til selve trosindholdet, vil heller ikke tilbyde verden noget godt, der mangler en substans. Kærligheden ka’ ikke løse alle problemer, tværtimod ka’ den skabe en masse – du ka’ sikkert selv fremstille et par elegante symboler til belysning..;)
Vil man derimod gerne ”misbruge” hinanden lidt, jamen da går det jo fint an helt uden religiøs dogmetro, du er jo sådan set allerede godt på vej, men mangler vist lige at lade denne famøse kærlighed flyde frit udenom disse gamle kristne trosbarrierer, for nu at bruge en poetisk metafor.
Vi ka’ sagtens bestræbe os på at bygge god sameksistens, det er jo allerede lykkedes flot i vestlig kultur, med gennemskuelige forventninger og uden at forgribe os på menneskers kærlighedsliv.

Næh, hold du salmesang og trosbekendelserne udfra kærligheden, så ska’ du bare se hvor tydeligt selvbedraget pludselig blir. Blev jeg bedre forståelig nu? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2012 12:54)
Top Svar Citer
#14510 - 27/12/2012 13:00 Re: Næstekærlighed [Re: Anonym]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Citat:
Tænker, at det ville være på sin plads, om du mon nu:

Ville give et helt præcist eksempel eller gerne flere på, hvad du GØR, NÅR du bevæger dig bort fra teorierne og alle ordene og HANDLER???

Jeg forsøger at behandle andre, som jeg selv vil behandles, i praksis! Jeg har givet adskillige eksempler på det herinde, i min måde at kommunikere med jer på. Og det lykkes ikke altid at gøre det sådan, som næstekærligheds-princippet bør efterleves, men så lader jeg situationen "møde mig i eftertanken", og jeg tænker så over, hvordan jeg kan gøre det bedre næste gang, i en lignende situation!

Da du f.eks. forvekslede mig med Klaus E. Berger, så gav du mig, da du indså og forstod din fejltagelse, en undskyldning for det. Og da jeg forstod, at du virkelig mente det, da tilgav jeg dig fordi, jeg var ret sikker på, at du ikke ville gentage den fejl fremover! En lille ting, måske, men et konkret eksempel på det, at behandle andre, som jeg selv vil behandles - ligesom du jo selv gjorde overfor mig, i samme situation, Zenia.

Ser du, i min optik, har man altid to hovedvalg, når man har med mennesker at gøre: Man kan vælge det gode, eller det onde, eller, det bedre, eller det dårligere valg, om du vil, i forhold til det, at behandle andre, som man selv vil behandles.

Jeg forsøger at øve mig i, at tale til det bedste i mine medmennesker, men det betyder ikke automatisk, at de selv opfatter det jeg siger, som godt. Mange kan f.eks ikke tage imod en velment irettesættelse, hvor man sætter sine grænse - fordi, de jo behandler én, som de ikke selv vil behandles - og det modtages altså ikke særlig godt af dem, som ikke vil indse, eller bare er ligeglade med, at de fejler overfor andre. Så jeg forsøger altså, at insistere på det gode, med tanke på næstekærligheds-princippet, på trods af det onde, som andre ind imellem gør mod mig - jeg forsøger at undgå, selv at deltage i ondskaben ved, ikke at gengælde ondt med ondt, men, i stedet for, "møde det onde" med det gode. Nogen gange lykkes det, andre gange lykkes det ikke. Men så længe jeg øver mig, med udgangspunkt i næstekærligheden, og lader det "møde mig i eftertanken", om det stemmer overens med samme, så kan jeg ikke undgå, at blive bedre til det.

Selv om jeg fejler meget, i forhold til næstekærligheden, så er alle de fejl som jeg begår, hele "besværet" værd, når det så endelig lykkes, at handle i overensstemmelse med næstekærligheden - for det må jo så betyde, at jeg i det mindste har forbedret mig en anelse mere som menneske, og har lært noget af mine forrige fejl. Og det er jo det, at forbedre sig som menneske, det hele går ud på, for mig, det, som jo er selve formålet med min stræben! Jo bedre et menneske jeg er, desto bedre kan jeg potentielt gøre andre, for at udtrykke det sådan - jo mere næstekærlig jeg er, desto mere næstekærlighed kan jeg viderebringe til andre; altså til dem, som vil tage imod det - jo bedre jeg forstår, hvad næstekærlighed er, desto bedre forberedt er jeg til, at viderebringe denne forståelse til andre! Og det kan jeg jo kun gøre ved, at øve mig i det, med det formål, at blive bedre til det!

Hvis dog bare endnu flere ville øve sig i dette, for så kunne denne verden slet ikke undgå, at blive et bare lidt bedre sted at være, for os alle. Hvis dog bare alle de mange som påstår, at de har næstekærlighed, også i virkeligheden praktiserede det, for så ville denne menneskehed virkelig fungere som én stor familie, hvor alle goder blev ligeligt og retfærdigt fordelt til alle! Hvis dog bare næstekærligheden i virkeligheden var baggrunden for de fleste menneskers tanker, ord og handlinger, for så ville kun de færreste lide nød, og ikke som nu, de fleste. Sådan tænker jeg tit, for tiden!

"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)

Håber, at det besvarede dit spørgsmål, bare nogenlunde, Zenia! smiler
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk