annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 14 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14481 - 22/12/2012 17:37 Re: Næstekærlighed [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Citat:
Mit svar: Selvfølgelig er det din sag - og din gode ret - at vurdere - på dine egne vegne vel at mærke! - men du har efter min mening ingen ret til at dømme andre (Og dermed falder resten af dit indlæg fra hinanden).


Hvis jeg vurderer nogen eller noget ud fra en retfærdig betragtning (lad os nu bare antage, at det kan lade sig gøre), så vurderer jeg derfor også rigtigt, om noget er ret eller uret, godt eller ondt, at gøre mod andre.

Hvis jeg derimod vurderer nogen eller noget ud fra en ikke-retfærdig betragtning, så vurderer jeg derfor også forkert, og min dom vil derfor også blive ikke-retfærdig.

Så det kommer altså helt an på, om det grundlag, som man dømmer ud fra, er retfærdigt eller ikke-retfærdigt!

Hvis jeg så vurderer andres handlinger ud fra det, som Jesus er citeret for at sige om Guds vilje, i Bibelen, at den er, i forhold til budskabet om næstekærlighed, så dømmer jeg ret!

Kort sagt: Hvis jeg dømmer ud fra Guds retfærdige vilje sådan, som Jesus citeres for at sige, at den er, så dømmer jeg jo retfærdigt!

Hvis nogen modsiger Jesus, som jo talte ud fra det grundlag, som er Guds vilje (lad os nu bare antage, at han talte sandt), så modsiger de jo samtidig Gud, og erklærer sig dermed, som modstandere af Guds vilje - så modarbejder de jo Gud selv; og det sidder jeg ikke overhørig, så derfor reagerer jeg som jeg gør, idet jeg forsvarer Guds vilje imod løgnene om samme. Sådan er jeg indstillet!
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14482 - 22/12/2012 18:27 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Harly.

Den der spidsfindige "juleleg" gider jeg simpelthen ikke.
Find selv ud af dit problem.
Det kan du sagtens, hvis du ellers vil.

Du ku' jo f.x. kigge på hvad Jesus menes at have sagt i Bjergprædikenen:
Citat:
Matthæusevangeliet kapitel 7:
v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? v4 Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? v5 Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage splinten ud af din broders øje.

Arne.
Top Svar Citer
#14489 - 23/12/2012 12:01 Re: Næstekærlighed [Re: Arne Thomsen]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
"Men mig tror I ikke, fordi jeg siger sandheden. Hvem af jer kan overbevise mig om nogen synd? Når jeg siger sandhed, hvorfor tror I mig da ikke? Den, som er af Gud, hører Guds ord; derfor hører I det ikke, fordi I ikke er af Gud."(Joh. 8,45-47)

"Ikke enhver, der siger til mig: 'Herre, Herre!' skal komme ind i Himmeriget, men den, der gør min himmelske Faders vilje.
Mange skal sige til mig på den dag: 'Herre, Herre! har vi ikke profeteret ved dit navn, og har vi ikke uddrevet onde ånder ved dit navn, og har vi ikke gjort mange undergerninger ved dit navn?'
Og da vil jeg sige dem rent ud: 'Jeg har aldrig kendt jer, vig bort fra mig, I, som øver uret.'"(Matt. 7,21-23)

Ordbogen siger:
gøre = udføre en handling
Det modsatte af, "at gøre", må så nødvendigvis være, "ikke at handle" - hvilket vil sige, at forholde sig passivt, i stedet for, at handle. Og det er det, I religiøse gør, i forhold til næstekærligheden, og det er derfor, næstekærligheden er så stor en "mangel-vare" i denne verden - I siger det nok, men I gør det ikke!
Når så mange milliarder af såkaldte troende mennesker, forholder sig passive overfor ondskaben, og ligefrem nægter at praktisere dets modsætning, næstekærligheden, så kan det vel ikke undre nogen, at verden er så domineret af ondskaben som den er? Verdens tilstand, er mit vidne!

"Min moder og mine brødre, det er dem, som hører Guds ord og handler efter det."(Lukas 8,21)

"Thi enhver, der gør min himmelske Faders vilje, han er min broder og søster og moder." (Matt. 12,50)

Enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og handler efter dem, han ligner en klog mand, som byggede sit hus på klippegrunden. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og kastedes mod det hus, men det faldt ikke; thi dets grundvold var lagt på klippen. Men Enhver, der hører de ord, jeg her har sagt, og ikke handler efter dem, ligner en dåre, som byggede sit hus på sand. Og regnen styrtede ned, og vandstrømmene kom, og vindene blæste og slog imod det hus; og det faldt, og dets fald var stort.”(Matt. 7,24-27)

I rest my case! blinker smiler
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14493 - 23/12/2012 16:36 Re: Næstekærlighed [Re: Harly]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Kort sagt: Hvis jeg dømmer ud fra Guds retfærdige vilje sådan, som Jesus citeres for at sige, at den er, så dømmer jeg jo retfærdigt!".

- Imponerende "logok", hvilken af guderne mon der tænkes på? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14501 - 25/12/2012 13:16 Re: Næstekærlighed [Re: Simon]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Citat:
... hvilken af guderne mon der tænkes på? ;)

Mener du: Hvilken én, af religionernes forestilling om en Gud, mon der tænkes på? for så er svaret: Ingen af dem! Jeg taler om, den eneste ene Gud, som ingen af dem synes at kende!

"Hvis jeg ville give mig selv ære, ville min ære ikke være noget værd; men nu er det min Fader, som giver mig ære, ham, om hvem I siger: 'Han er vor Gud,' skønt I aldrig har kendt ham; men jeg kender ham. Og hvis jeg ville sige: "Jeg kender ham ikke," så ville jeg være en Løgner ligesom I; men jeg kender ham og holder fast ved hans ord."(Joh. 8,53-55)

Lignelsen med fiskene:
"Der var nogle tvivlere, som kom til Jesus og sagde: "Du fortæller os, at vores liv og tilværelse er i Gud; men vi har aldrig set Gud, heller ikke kender vi til nogen, gud. Kan du vise os ham, som du kalder Fader-Moderen, den eneste Gud? Vi ved ikke, om der findes nogen Gud."
Jesus svarede dem og sagde: "Lyt til denne lignelse om fiskene:
Fiskene i en flod talte med hinanden og sagde: 'De fortæller os, at vores liv er i vandet. men vi har aldrig set vandet, vi ved ikke, hvad det er.' Da sagde nogle iblandt dem, som var klogere end de andre: 'Vi har hørt, at en klog og lærd fisk bor ude i havet, og han ved alt. Lad os rejse ud til ham og bede ham vise os, hvad vand er.'
Så tog nogle af dem af sted for at finde denne store og kloge fisk! Og til slut kom de ud i havet, hvor den kloge fisk boede og forelagde ham deres spørgsmål.
Og da han havde hørt på dem, sagde han til dem: 'Åh, I dumme fisk, som ikke tænker jer om! Blot I få, som søger, er kloge. I lever og rører jer i vandet og har hele jeres tilværelse der; fra vandet kom I, til vandet vender I tilbage. I lever i vandet, og I ved det ikke!'
Ligeledes lever I i Gud; og alligevel beder I mig: 'Vis os Gud!' Gud er i alle ting, og alle ting er i Gud."(Ur-evangeliet 57,7-10)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 14 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk