annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 29 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1444 - 15/07/2008 17:06 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Anne.

Ordet fornuft, som har germansk oprindelse, er afledt af fornemme, som klokkeklart hentyder til en følelsesmæssig afgørelse af et muligt valg. I vore dage er fornuft så overgået til at betyde et rationelt valg.

Hvis vi erstatter ordet fornuftig med hensigtsmæssig for vor overlevelse og sameksistens, så bliver det klart, at både vore følelser og rationelle tanker kan vejlede os korrekt i vort valg af adfærd.

Fornuft og følelser er altså ikke nødvendigvis i modstrid med hinanden, men de kan være det, hvis vore følelser er i modstrid med en udefra set hensigtsmæssig handlemåde.

Fortsat god ferie.

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#1445 - 15/07/2008 17:12 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: Arne Thomsen]
Ipso Facto Offline
bor her
Registeret: 06/07/2008
Indlæg: 604
Sted: Costa Tropical, Spanien

Kære Arne Thomsen!

Tak for dit gode svar. Det er jo sandt, at vi trods forskelligt udgangspunkt har kunnet drage positiv nytte af hinandens forskellige erfaringer.

At være menneske er vel altid at være undervejs mod større, dybere og sandere erkendelse, og her er det af uvurderlig værdi at kunne lære af hinanden. Den som allerede har fundet sandheden, eller som mener, at hans sandhed er den eneste rette og at alle andre derfor tager fejl, kan man vel egentlig kun have lidt overbærende medlidenhed med. En sådan person er nemlig gået i stå og stivnet. Det er netop gennem vore fejltagelser vi lærer mest. En erkendelse som Einstein selvfølgelig også gjorde og bl.a. udtrykte således:

"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new." ... "The important thing is not to stop questioning. Curiosity has its own reason for existing."

Einsteins eksistentielle tanker som ofte udtrykkes i et paradokssprog, skal selvølgelig ikke tolkes som en slags dogmatik, men at de kan tjene som værdifuld inspiration er jeg ikke i tvivl om.

Trods de mange fortolkningsmuligheder, fordi ingen transcendente udsagn lader sig udtrykke udtømmende i normalsproget, synes der at være god konsistens i de tanker Einstein gør sig om det transcendente.

Til inspiration for dig og andre læsere opregner jeg neden for nogle korte sentenser, der for mig at se alle peger i samme retning:

"Imagination is more important than knowledge."

"Gravitation is not responsible for people falling in love."

"I want to know God's thoughts; the rest are details."

"The only real valuable thing is intuition."

"The eternal mystery of the world is its comprehensibility."

"Whoever undertakes to set himself up as a judge of Truth and Knowledge is shipwrecked by the laughter of the gods."

"A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeeded be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death."

"A human being is a part of a whole, called by us - universe -, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings as something separated from the rest... a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."


Einstein kan således tjene som inspirationskilde, både som videnskabsmand, hvor han demonstrerede evnen til at kunne tænke uden for paradigmet, og som filosofisk tænker, men jeg er ret overbevist om, at han ville være enig med en anden tænker, der for omkring 2.500 siden sagde:

"Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense." - Buddha

Du er bekymret over klodens tilstand, og siger at den vist aldrig haft det værre end nu.

Menneskene har til enhver tid troet, at de levede i de sidste tider eller at en kosmisk katastrofe truede hele menneskeslægtens eksistens. Jeg gør mig overvejelser over, om ikke hele klimadebatten og talen om en økologisk katastrofe er inficeret med irrationalitet og magisk tænkning. Næsten som en moderne version af apokalypsen. Vi skal gud hjælpe mig straffes for vore synder, om ikke på den ene måde så på den anden. Er det mon blot den kristne forestilling om arvesynden som huserer i underbevidstheden og udtrykkes i en moderne videnskabelig indpakning?

Du kan læse Einstein og andre brillante tænkere og du kan læse Bjørn Lomborg, der stikker en statistisk finger i jorden for at få dæmpet hysteriet lidt ned, men i sidste instans er det dig selv som skal prøve at finde sandheden. Som autonome individer, til forskel fra fåreflokke, står vi alle under den fordring. Det ansvar kan vi ikke smyge af os, som Buddha så eminent udtrykker det. Åndsfriheden er et eksistientielt grundvilkår som vi er påtvunget, hvad enten vi vil eller ej.

Hilsen

Ipso Facto :whistle:


--------------------
"An insincere and evil friend is more to be feared than a wild beast; a wild beast may wound your body, but an evil friend will wound your mind." - Buddha
_________________________
"Lad dig ikke forvirre af andre - kom først til mig." - Ipso Facto

Top Svar Citer
#1448 - 15/07/2008 21:09 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
[quote=ole bjørn]Kære treram.

"Der findes masser af mennesker, der ikke har psyke til at se døden dermed også livet) i øjnene. De kan heller ikke leve i utryghed om hvorfor de lever, men ønsker at få en forklaring, de kan holde sig til, og som giver deres liv mening.

Troen er for disse mennesker en mentalhygiejnisk proces, der giver dem den ro i sindet, som du og jeg har opnået af fornuftens vej. Men vi mennesker er jo forskellige af temperament, og ikke alle har evnen til at få enderne til at mødes gennem rationelle overvejelser. For disse mennesker er en eller anden form for religiøs tro en nødvendighed."

Jamen hertil er vi så enige sådan da. Det er mennesker med et lavere selvværd og ikke modne nok til at tænke selv der forfalder til religion. Så for dem er det en nødvendighed, men for at leve et normalt liv er troen en unødvendighed, der kun har skabt/skaber splid immellem folk og gør kvinder til mindre værdige, hvilket de mærkeligt nok levet godt med.

"Så længe vi ikke har noget at sætte i stedet for troen, og som kan forstås af alle og få dem til at opføre sig besindigt - så længe vil vi have brug for religion. Men den bør aldrig have karakter af tvang eller påtrykning. Det skal bero på et frit valg."

Og hvad skulle vi så sætte istedet for troen mener du ?, der er da masser af ting at sætte istedet for troen, jeg har selv levet et
fantastisk liv uden hjælp fra troen, tværtimod har min modvilje mod troen gjort mig stærkere med tiden, selvom jeg ikke har været forskånet fra store omvæltninger af forskellig art.

Desuden er troen jo ikke et frit valg, det er en påtvungen ordning som går i "arv", samtidig med at kirken blander sig i undervisningen, muligvis med forældrernes billigelse, ikke alle tænker på at der er noget der hedder " UN's børnerettigheds erklæringer." Som ikke billiger at børn påtvinges noget de ikke selv er herre over, eller udtrykt ønske om at blive bekendt med.

Religionen er og bliver en narresut for den store flok af guds og Jesus narkomaner. Og så er jeg iøvrigt ligeglad hvad Einstein og Co mener om sagen, mine meninger er mine egne.

Only fools believe, wise men know.



Redigeret af treram (15/07/2008 21:11)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#1449 - 15/07/2008 21:42 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: treram]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Treram.

Hvad er forskellen på tro og meninger?

Hvis meninger er dogmatiske, så er de vel ligeså skadelige som du giver udtryk for at troen er, eller hvad?

Mennesker slår også hinanden ihjel fordi andre mennesker ikke har samme meninger. Mennesker forvolder hinanden stor smerte og lidelse pga uoverenstemmelser imellem individets, eller gruppers "viden".

Kan modstanden imod troende ikke også gøre blind, min kære Treram?

Ville du mene at begrebet ateist er et udtryk for høj selvværd, siden du giver udtryk for, at det kun er mennesker der forfalder til religion, som har lavt selvværd?

Og hvad er det du mener med et normalt liv?

Hvad er normalt?

Ville du mene, at alle som ikke har den samme mening, holdning og opfattelse som dig, ikke lever et normalt liv?

Er der ikke så meget der er påtvunget?

Ved du hvordan politiske systemer fungere?

Kærligst Jan.

Ps. Bare lige for at stikke lidt til dig, kære ven. Nogen gange kan man godt tage sin egen opfattelse lidt for højtideligt, og glemmer så at se skoven for bare træer. ;)





Top Svar Citer
#1450 - 15/07/2008 22:32 Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk. [Re: serotonin]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej min kære ven Jan.

"hvad mener du med et normalt liv?"
ja hvad tror du mon?, jo med et normalt liv mener jeg, et liv uden "suttekluden", et liv der kan stå alene, med gode relationer til sorte,røde og gule, et liv uden noget påtaget religiøst fnidder, fordi man ikke ved hvilket ben man skal stå på.
Et liv hvor man ikke falder på halen for nogle ånds stakler i store sorte rober eller anden form for fastelavnspåklædning, ala the mighty pope, vikaren du ved.

Jeg har overhovedet ingen respekt for disse mennesker, ikke engang medlidenhed med dem kan jeg fremtrylle.

Dette gælder alle former af religioner, jeg kan ikke forklare hvorfor jeg overhovedet ingen tro har, men jeg har altid haft et behov for at vide hvordan alting hænger sammen, have beviser, og religioner hænger altså bare ikke sammen for mig,
det er måske ikke særligt pænt af mig, men jeg har altid kaldt en spade en spade og ikke stukket noget under tæppet, falskhed og løgn er noget af det værste jeg ved, religion er en stor løgn fra ende til anden-sorry.

Jo mere du læser og studerer religionerne, jo mere rådenskab opdager du, samtidig har jeg selv været udsat for overgreb af "gode kristne", som kunne have ført til lynching, da jeg var hjælpsom for år tilbage.

Det er muligt at leve et liv uden tro, det er der faktisk mange der gør, også mange der påstår de er kristne, hvilket de så er juleaften, fordi det er så romantisk, med lys og julegran i kirken.

At være kristen har ikke noget med næstekærlighed at gøre, næstekærlighed er ikke et religiøst patent. Tværtimod vil jeg næsten påstå, for hvis du ikke følger ham/hende i troen er der nul menneskekærlighed at hente og måske også vice versa må jeg skynde mig at sige, og i samme åndedrag sige: hvor stor er næstekærligheden mellem en protestant og en muslims imam.

Jo der er da meget der er påtvunget, vel mest rent politisk, men her handler det ikke om tro, men om ting der påvirker os i hverdagen, som der skal tages stilling til, for at livet kan leves så godt som muligt for alle parter, hvilket man dog af og til kan mene ikke kommer for dagen.

Du kan tro jeg kan se skoven for bare træer, jeg har nemlig en herlig stor skov i baghaven, hvor råvildtet af og til kommer tæt på, om vinteren lidt for tæt, fordi de æder mine æbletræer, så de aldrig bliver større en 1 meter, men nu bliver træerne snart flyttet, jeg ville jo gerne have æbler på dem.
Kan du drømme sødt


Redigeret af treram (15/07/2008 22:34)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 29 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 21:37
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk