annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 33 af 37 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11634 - 03/11/2011 09:59 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia...

"Hav det godt, selvom det da ind imellem må være svært at se verden med SÅ negative øjne".

- Tak tak, men jeg har skam intet negativt syn på verden.

"Det ville bare interessere mig at vide, om du har været inde på youtube og se processen med Florencio Anton? Åh nej, det tør du nok ikke, for sæt nu, dit verdensbillede blev forstyrret".

- Nej, og jeg har hverken frustrationer eller bekymringer med mystikeres romantiske "erfaringer" i deres kontakt med verden omkring os, men synes sjældent de producerer intelligente eller fornuftige genkendelige beskrivelser af den - hvilket de vist tit forsøger på.

Derimod holder jeg af ret mange intelligente romanforfatteres bøger, der sjældent er anvisninger af konkrete verdensbilleder men ret så ofte afspejlinger af menneskets mentalitet gennem mødet med sig selv i den. Har du eksempelvis læst Selma Lagerlöfs "Gösta Berlingers Saga" og "Jerusalem", eller Elias Canettis "Forblindelsen", Thomas Manns "Trolddomsbjerget", for ikke at tale om Kerstin Ekmans "Hændelser ved vand" og Umberto Ecos "Baudolino" og "I rosens navn", for at nævne enkelte blandt mange smukke eksempler, der måske ligefrem kunne interessere dig?

Der er forskel på sansebilleder af verden der kunstnerisk kommer til udtryk, men som ikke skal fejlbeskrive den faktiske verden, og så mystikeres forsøg på at forklare den faktiske verden med fantasier, og som faktisk er bedrageriske beskrivelser af verden, ja endda af selve mennesket som fænomen. Sidstnævnte betragter jeg ikke som en kunst, men som motiveret selvbekræftelse.

Hvad denne Margit angår, da fortæller hun dig en historie om hjertet, og denne historie siger så dig en hel masse om selve hjertet du har i brystkassen. Kan du mon have taget fejl af hendes motiver med beskrivelsen, eller menerdu virkelig at Margit tror at hjertet tænker? Det synes jeg du skulle undersøge, du tager bestemt ikke skade af at forholde dig lidt kritisk til meninger Zenia.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11635 - 04/11/2011 09:02 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Simon:

Tak for tips til læsning af bøger, du holder af.

Jeg har hverken frustrationer eller bekymringer over at erkende, at det har jeg ikke lyst til. ...

Undrer mig imidlertid stadig over, at du konstant afviser noget, du indrømmer, at du INGEN erfaring har med. ...

Hvad jeg her kunne bruge af ord for at anbefale dig muligheden for at udvide DIN horisont ... er vist spildt, så det vil jeg undlade. smiler

Vi må så vist bare acceptere hinandens forskellighed. ...

Jeg accepterer DIN ... gør du så også det samme med MIN??

m.v.h.
Zenia, som ønsker god week-end hele vejen rundt.
Top Svar Citer
#11637 - 04/11/2011 12:08 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

Du ville ellers ha' godt af at beskæftige dig med noget andet end al den overtro..;)

"Undrer mig imidlertid stadig over, at du konstant afviser noget, du indrømmer, at du INGEN erfaring har med".

- Du drømmer ikke om hvor mange skøre indfald overtroiske mennesker gennem tiden har tilført vores fælles verden. Vi klarer fint at gennemskue også religiøs overtro, uden selv at være overtroiske - helt som vi klarer fint at gennemskue konsekvensen af sygdomme og ulykker, uden først at udsætte os selv for dem. Nu må du tænke lidt grundigere efter Zenia!

"Hvad jeg her kunne bruge af ord for at anbefale dig muligheden for at udvide DIN horisont".

- Mystik udvider skam ikke menneskers horisont, tværtimod, så det har du fået helt galt i halsen. Der er skam ikke tale om anvendelige beskrivelser af noget eksisterende eller om metafysik (ideernes og begrebernes verden), men ret og slet om mennesker der opbygger verdensbilleder på fantasier helt uden referencer til eksisterende fænomener. Tænker du lidt efter, vil du sikkert forstå hvorfor idéen ”flyvende giraf” er helt uanvendelig som andet end en idé der refererer til fantasien derom, idet idéen jo ingen referent har til noget eksisterende udenfor fantasien.

Samme forhold gælder skam for overordentlig mange andre idéer, tilført af mennesker der synes at mangle spænding i livet og som af den grund skaber spændende påfund, der egentlig har til formål at tilføre dem lidt opmærksomhed i det sociale. Du kan finde rigtig mange røverhistorier alias den som Margit skabte, og som du åbenbart i stedet for at undersøge forholdet, slugte råt. Måske du burde lære at stille dig selv en række relevante spørgsmål, fremfor ukritisk bare at overtage meninger og idéer fra mennesker der lever af at sælge den slags? Først da bliver det relevant at spørge til modet Zenia. Der ligger intet mod i bare at overtage mytiske synspunkter fra mennesker der lever af at bedrage mennesker med fx fejlagtige beskrivelser af hjertets funktioner. Den form for mystik har i stedet en skadelig indvirkning, dersom nogen ukritisk overtager meningen og sidenhen tror, at hjertet tænker. Så du kan nok se at du er på fejlagtig kurs Zenia ;)

”Vi må så vist bare acceptere hinandens forskellighed. Jeg accepterer DIN ... gør du så også det samme med MIN??”.

- Vi ved i forvejen at vi som mennesker i øvrigt kan se forskelligt på dit og dat, men det betyder skam ikke at fx idéen du fremmer om ”det tænkende hjerte” pludselig må accepteres som en sandfærdig beskrivelse af hjertets funktion, vel Zenia? .
Problemet er jo akkurat, at det er forkert det du skriver. Og du kan vel ikke mene at nogen må acceptere noget forkert?

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#14068 - 07/11/2012 09:41 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Emnet her: Denne her gjorde indtryk på mig ...

passer som fod i hose på oplevelsen af Obama her til morgen. ...

Som jeg er skruet sammen, er jeg SÅ glad for, at han får 4 år mere. smiler

Tænker, at flertallet af den amerikanske befolkning har lyttet til deres Sjæl - og valgt ud fra den. ... Ikke blot for deres egen skyld, men for almenvellet i "Guds eget land". ...

Tænker også, at man kan se på Obama, at de sidste 4 år har været hårde og slidt på ham, men at han "følger sin sjæleopgave" - og påtager sig byrden i en periode mere. ...

Tænker også, at det ville være SÅ flot, hvis de to grupper endelig kunne begynde at se hinandens gode kvaliteter og starte et samarbejde op til bedste for os alle. smiler

Alle gode ønsker
Zenia
Top Svar Citer
#14069 - 07/11/2012 11:12 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din opfattelse af amerikansk politik, Zenia, er meget sød, men også meget urealistisk. De fleste amerikanere er politiske analfabeter, og de stemmer efter den propaganda, som har været mest effektiv. Begge kandidater har haft en stab af strateger med erfaring i politiske kampagner til at planlægge hvad de skal sige, og hvor og hvornår de skal sige det. Der er brugt hundreder af millioner af dollars, indsamlet fra mennesker hvis "sjæleopgave" er at få en større del af kagen, og de udgør et overvældende flertal af den amerikanske befolkning.

Min søn, som er vokset op derovre, sagde ved sidste valg til mig: "I ved sgu mere i Danmark om, hvad der foregår i USA, end vi får at vide her." Så du kan overhovedet ikke sammenligne et amerikansk præsidentvalg med et valg som vi kender det. De "almene interesser" har ingen reel betydning. valgets udfald er et resultat af egoisme og et misforstået frihedsideal.

"Frihed" er hvad "den amerikanske drøm" bygger på. Frihed til at udnytte de mindre kloge til egen fordel. Frihed til at købe skydevåben og skyde enhver privatperson, der trænger ind på din grund, hvis du "føler dig truet". Frihed til at nægte lægehjælp til nødlidende. Frihed til at udnytte ulandenes befolkninger. Frihed til at hetze mod homoseksuelle og andre mindretal. Frihed til at indoktrinere børn med vanvittige teorier. Straffrihed for amerikanske soldater, der begår krigsforbrydelser. Det er, hvad der karakteriserer "the world's greatest nation", som Obama udtrykker det.

Obama prøvede at pille ved to af disse friheder. Den ene, offentlig sygesikring så ingen kunne nægtes lægehjælp, var tæt på at koste ham posten. Den anden, nedlæggelse af Guantanamo basens ulovlige fængsling uden rettergang, måtte han henlægge.

Men selv om et knebent flertal har stemt for Obamas idealer, så har de samtidig i egen egoistisk interesse sørget for, at han ikke kan gennemføre ret mange af dem, ved at stemme for et solidt republikansk flertal i Kongressen, så de kan stoppe eller moderere hans lovforslag.

Så et USA præget af "interesse for almenvellet" vil vi ikke opleve i en overskuelig fremtid. Tværtimod er den amerikanske drøm ved at brede sig til store dele af verden, inklusive Danmark. Selv russerne og kineserne er i gang med at indføre variationer af den, efter det viste sig, at marxismen var et luftkastel.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 33 af 37 < 1 2 ... 31 32 33 34 35 36 37 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk