annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14340 - 16/12/2012 11:15 Re: Ægte tilgivelse [Re: ole bjørn]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Du trænger, om nogen, til, at få kærligheden at føle, Ole Bjørn - på den gode måde. Ingen tvivl om det!

Jeg er sikker på, at også du ville få stor gavn af at praktisere næstekærlighed. Hvis du i virkeligheden gjorde det, ville du forstå, hvad jeg skriver om. Men så længe du ikke afprøver det i praksis, så længe vil du desværre forblive i uvidenhedens mørke.

Næstekærligheds-princippet:
Behandl andre, som du selv vil behandles, og undgå dets modsætning.

Du kan jo ikke vide om det virker før, du afprøver det, Ole Bjørn. Og så vil du opdage, at det har en opbyggende effekt på din menneskelige karakter - uanset, om du tror på en Gud, eller ej, så vil det have en gavnlig indvirkning på dit liv. Prøv det, for så skal du bare se løjer! smiler
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14341 - 16/12/2012 11:49 Re: Ægte tilgivelse [Re: Harly]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jamen, Harly, det er jo netop, hvad jeg gør. Du vil jo gerne revses, som du revser andre, så derfor revser jeg dig, så du får din egen "kærlighed" at føle. griner

Selv vil jeg da gerne møde den samme tolerance overfor mine synspunkter, som jeg udviser for andres, men det gør jo intet indtryk på selvglade missionærer som dig og Thomas (og Hansemand), der lider af den tro, at de har ret i deres syn på verden og på andre mennesker. Sådanne moralske hyklere bliver jeg så nødt til i næstekærlighedens ånd at behandle, som de behandler andre mennesker.

Derfor forsvarer jeg altid de svage og sagtmodige, og det har jeg gjort længe før du kom til verden, og begyndte at svine andre mennesker til med løgne og skinhellige angreb på deres tro.

Følg nu mit gode råd og få dig noget flæskesteg og rødvin og ransag dig selv. Så vil du måske ad åre få en opfattelse af, hvad virkelig næstekærlighed vil sige, og holde op med din farisæiske selvretfærdighed og erstatte den med noget praktisk hjælpearbejde, som kan gavne mennesker i nød. Det er jo essensen af det kristne budskab, som i øvrigt er langt ældre end kristendommen.

Jeg kan betro dig, at glæden ved at give er langt større end glæden ved at revse. griner

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14344 - 16/12/2012 13:15 Re: Ægte tilgivelse [Re: ]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Hej Thomas!

Citat:
Tak for dine ord, Harly.

Det var da så lidt. Glæder mig, at kunne inspirere dig lidt!

Citat:
Jeg tror, at du er meget mere praktisk og konkret-tænkende end jeg er.

Jeg er jo ikke akademiker. Jeg er blot en simpel mand, med en 10. klasse bag mig - og resten er selvlært, for at udtrykke det sådan. Og det er nok derfor, jeg har lettere ved at forenkle tingene, end du har!

Citat:
Blev det kryptisk?

Ja, det synes jeg faktisk!
Tænk over, Thomas, om den måde du fremfører budskabet på, kan siges på en enklere måde. Sådan forstået, at selv et barn kan forstå hvad du taler/skriver om, i hvert fald når det drejer sig om det helt basale i budskabet om næstekærlighed. Du henvender dig jo til voksne mennesker herinde, og derfor er det selvfølgelig helt naturligt, at kommunikations-niveauet bliver derefter. Men alligevel: Prøv at forenkle, i stedet for, at komplicere dit sprogbrug - for risikoen er, at det bliver så kryptisk at du ikke får budskabet igennem. Kan du følge mig her?

Citat:
Jeg har tidligere tænkt på udvikling som "indefra og ud", mens du måske tænker mere "udefra og ind"? Således har jeg tidligere kunnet dvæle ved ideer i troen på, at de forplanter sig udefter, hvor du måske fokuserer på handlinger og lader dem forvandle det indre? Nu tror jeg på en kombination. Ikke at jeg dvæler ved ideer mere, snarere dvæler jeg i intuitiv modtagelighed. Og samtidig tror jeg, at vi er her på Jorden og i dette kød for også at praktisere "udefra og ind"

Det herover, er i hvert fald ikke direkte tale, i mine øjne - det virker, ærlig talt, en smule "spirituelt" og indforstået, for at sige det mildt!

Læg mærke til, hvordan Jesus fremførte budskabet: han talte så alle kunne forstå, hvad det drejede sig om - selvfølgelig undtaget, de højere indsigter, der jo forudsætter en større renhed af hjertet for, at forstå - men ingen forholdsvis normale mennesker, fra tiggeren til tolderen, var i tvivl om, hvad Jesus stod for, og altså om, hvad det grundlæggende kærlighedsbudskab indeholdt og derfor gik ud på. Tænk over det, min ven...

Jeg har lagt mærke til, at du søger sandheden i andre skrifter, og det er der såmænd ikke noget galt med - det er jeg selv åben overfor. Men vær opmærksom på, om de skrifter du studerer, taler imod Jesu ord, eller understøtter dem direkte. Vær særligt opmærksom på, om du blot sammenligner skrifterne med Jesu ord og finder "fællesnævnere", eller, om du nogen gange kommer til at "tilpasse" Jesu ord til disse skrifter. Forstår du, hvad jeg mener med det? Det tror jeg, du gør!
Som en fælles forhenværende bekendt af os to engang skrev:
"Det religiøse er et mangehovedet uhyre!" - "Agt derfor på, hvordan I hører."
Det er jeg stadig helt enig i - for jeg kender det selv!
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14345 - 16/12/2012 13:40 Re: Ægte tilgivelse [Re: ole bjørn]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Her, i den følgende sætning, ligger din misforståelse af næstekærligheds-princippet:
Citat:
Sådanne moralske hyklere bliver jeg så nødt til i næstekærlighedens ånd at behandle, som de behandler andre mennesker.

Princippet siger ikke, at du skal behandle dine medmennesker, som de behandler andre. Men det siger, at du skal behandle dine medmennesker, som du selv ønsker at blive behandlet af dem. Der er en meget afgørende forskel på de 2 indstillinger til andre mennesker - de er hinandens modsætninger!

Nu forstår jeg bedre, med den indstilling du har til dine medmennesker, din attitude!

Næstekærligheds-princippet:
"Gør mod andre mennesker sådan, som I vil, at de skal gøre mod jer."(Lukas 6,31)


Redigeret af Harly (16/12/2012 13:54)
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14346 - 16/12/2012 13:52 Re: Ægte tilgivelse [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Jeg opfattede emnet som ægte tilgivelse og ikke almenmenneskelig tilgivelse".

- Du må først gennemskue idéen bag snakken om "ægte tilgivelse", som fremmes af gutten der ustandselig vrøvler om "ægte kærlighed" og "ægte tro" m.m.
Det er ikke andet end en god omgang selvtilbedelse, selvtilfreds trosonani, om du vil det.

Men du ka' måske vise os et glasklart eksempel på uægte tilgivelse, samt forklare, hvordan du så er kommet frem til en sådan slutning?

Spm. til omtalte hændelser i tidligere indlæg, ska' kun vise at der bare findes utilgivelige handlinger. M.a.o. er "ægte tilgivelse" bare en omgang vrøvl - idet der bare findes handlinger vi enten ka' eller ikke ka'/ska' tilgive.
Og det blir man ikke mindre from af at indse, lille frøken ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 18 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk