annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14305 - 13/12/2012 23:57 Re: Ægte tilgivelse. [Re: Michael]
Harly Offline
godt igang
Registeret: 30/06/2008
Indlæg: 64
Sted: København, Amager.
Indsendt af: Michael
Jeg aner ikke hvad du taler om Harly.

Vil du være så venlig at bevæge din afskyelige eksistens væk fra Mit Åsyn.

Du har ikke krav på noget som helst.

Vær så venlig at skrubbe af.


Ak ja: "hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med".

Nu ved jeg da præcis, hvor jeg har dig, Michael!
_________________________
Med velment hilsen, Harly. smiler

Ægte kærlighed er givende, ikke krævende; aktiv, ikke passiv.
Top Svar Citer
#14306 - 14/12/2012 00:17 Re: Ægte tilgivelse. [Re: Harly]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Harly.

Du er det rene og skære lort.

Du aner ikke hvor du har noget som helst Slet ikke dig selv.

Vær så venlig at skrubbe ad helvede til. smiler
Top Svar Citer
#14307 - 14/12/2012 08:50 Re: Betingelsesløs tilgivelse. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Om min mand blot dette: Han kan heldigvis godt se, at Ekim viser veje frem, som hidtil - med Ego´ets midler - blot har fået os til at køre i selvsving eller i ring, om man vil det".

- Nu er det jo dig, der ligesom med dine anekdoter, indfører din mand i historierne, og dvs. "noget" ingen ka' forholde sig til her på debatten.
Men du må endelig se om du ka' finde dig selv, i alt det "ekim-halløj" dér, for det må da være en vældig frustrerende situation at være afhængig af en overtroisk idé, for at ku' være sig selv..;)

"Som Martin Luther King så rigtigt har sagt det".

- Fortæl os lidt om hva' Martin her, skrev af gode sager om din personlighedsstruktur, Zenia?

God fornøjelse med sneen - den er strid pt..;)

mvh
Simon

Top Svar Citer
#14314 - 14/12/2012 14:26 Re: Ægte tilgivelse [Re: SagtModig]
Thomas
Uregistreret

Kære Harly,

Jeg lovede dig, at jeg ville fortsætte besvarelsen af dit første indlæg i denne tråd.

Citat:
Jeg har endda hørt visse nyreligiøse grupper påstå, at de tilgiver alle, f.eks. også Hitler og andre destruktive elementer fra verdenshistorien. Sikke noget sludder! Det er meget letkøbt at komme med sådan en udtalelse og det kræver intet personligt offer af den, der siger det. Det er helt risikofrit at komme med sådan en erklæring. Hvor nemt og bekvemt - de gør det kun for at opnå en rar selvfølelse, men det har ingen reel værdi overhovedet! Det har intet med næstekærlighed at gøre, men er i virkeligheden egenkærlighed (også kaldet for "egoisme"), for de gør det jo kun for at opnå denne følelse af "selvgodhed", for deres egen skyld, og bestemt ikke for andres skyld - ingen tvivl om det, hos undertegnede.


I mit sidste svar til dig citerede jeg Jesus for at understrege den pointe, du allerede var kommet med; at tilgivelse kun kan gives til den, der har forbrudt sig mod en, og som dernæst angrer og beder om tilgivelse. Ellers er der ikke tale om tilgivelse ... at der ikke er tale om tilgivelse udelukker dog ikke, at kærligheden i en anden udtryksform kan øves fra hjertet - f.eks. at "vende den anden kind til" og at elske ... ja, elske selv dem der hader en.

Ja, suk ... hvor er det dog let at "tilgive Hitler". I hvert fald for dem han aldrig har gjort fortræd. "Jeg tilgiver Hitler", siger manden snart hundrede år efter, at Hitler levede - og måske uden at have været i personlig berøring med de rædsler, der dengang fik lov at gribe verden. Hvor meget sværere ville det ikke være for en mand at tilgive Hitler, hvis han rent faktisk havde fået sin familie dræbt under rædslerne? Så ville tilgivelsen pludselig være sat på prøve!

Eller: Hvad er sværest for en mand? At tilgive Hitler for at have dræbt mange mennesker, eller at tilgive naboen for at være gået i seng med konen? Eksemplet sætter tilgivelse lidt i relief.

Endnu et eksempel: I dagens Danmark mister mødre og fædre deres børn, der dræbes af voldsmænd. Hvis nu voldsmanden bad faderen og moderen om tilgivelse, så ville tilgivelsen virkelig skulle stå sin prøve ... mon ikke at det er sværere end at tilgive eksempelvis Napoleon, som man aldrig har været i berøring med?

Sandelig, du har ret ... det er lidt for let for et menneske at bringe tilgivelse til en sag, der ikke berører ham/hende personligt. Det er straks sværere for tilgivelsen at bestå sin prøve, hvis man er blevet berørt personligt - næsten uanset hvor lille overtrædelsen er. Således kan nogle tilgive Hitler for at have dræbt og lemlæstet i årevis, men kan ikke tilgive kollegaen for at have vrisset.

Hmm ... Det sætter perspektiv på tingene - og på tilgivelsen.

Det er naturligvis ærgerligt, at din tråd her skulle have en så svær start. Der kom nogle ret hårde reaktioner på dit ærlige forsøg. Jeg har også selv prøvet, at visse debattører forsøger at så tvivl om mine motiver. Når de gør dette, så er det for mig at se en flugt fra det saglige, og jeg hidser mig ikke længere op. Jeg ignorerer dem blot "måneden ud". Efter at jeg begyndte at meditere dagligt, er dette faktisk let - hvorimod det var utroligt svært, for ikke at sige umuligt, før at jeg begyndte min meditationspraksis. (Jeg kan dog sagtens ærgre mig gevaldigt over, at debatten bringes ud af balance! Jeg er her jo for at debattere).

- Skal vi koble det på dette tråd-emne, kan man måske sige, at jeg ikke kan tilgive disse uromagere, så længe de ikke beder om tilgivelse. Men kan jeg så bevare hjertet varmt og f.eks. vende den anden kind til? Det er umiddelbart svært, synes jeg. I hvert fald indtil videre - jeg vil gerne udvikle mig i en grad, så det bliver muligt smiler

- Hvis jeg skulle vende den anden kind til, kunne jeg jo rose Ole for at skrive i et letforståeligt sprog og have styr på det tekniske ved kommunikationen, selv om jeg synes, at indholdet er for overfladisk og ofte forkert ganske enkelt. Eller jeg kunne rose Hans for at være original. Men de er så fjendtligt stemt over for bl.a. mig, at jeg virkelig finder det svært at følge Jesu ord (selv om jeg gerne vil lære det!):

"Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad tak fortjener I for det? Også syndere elsker jo dem, de selv bliver elsket af. Hvis I kun gør godt mod dem, der gør godt mod jer, hvad tak fortjener I for det? Sådan gør jo også syndere. Og hvis I kun låner ud til dem, som I håber at få lånet tilbage fra, hvad tak fortjener I for det? Også syndere låner ud til syndere for at få lige så meget igen. Men elsk jeres fjender, gør godt og lån ud uden at håbe på at få noget igen. Så bliver jeres løn stor, og I bliver den Højestes børn, for han er god mod de utaknemlige og onde. Vær barmhjertige, som jeres fader er barmhjertig."
- Jesus, (Lukas 6, 27-36)


Jeg tror på, at det er muligt at udvikle sig som menneske. Jeg tror på, at det er muligt at skatte disse ord i hjertet, så de blomstrer og forvandler sjælen smiler

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14316 - 14/12/2012 16:01 Re: Ægte tilgivelse [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg kommer mere og mere i vildrede om hvad tilgivelse egentlig er, men har dog (vistnok) forstået, at det er nogenlunde det samme som forsoning (klik), enten det så er menneske med menneske eller - for religiøse - mellem Gud(er) og menneske.

Her er nogle citater (klik) derom, og jeg hæfter mig ved bl.a. Gandhi's ord:
Citat:
De svage kan aldrig tilgive. Tilgivelse er en egenskab, der tilhører de stærke.

Og ét er jo forholdet os mennesker imellem, mens noget andet er vi menneskers forhold til naturen (Naturens årsag eller Gud Skaberen - hvordan man så ser på dét).

Kan vi forsone os med jordskælv, tsunamier, pestbakterier, sult o.m.a.?
Er det en forkælet indstilling til tilværelsen at tro, at verden er til for at behage os mennesker?

Kan vi forsone os med en massemorder?
Hvor megen fri vilje har han/hun?
Hvor meget er uheldig arv?
Hvor meget er miljøskader?
Hvor meget er fri vilje?

Vi kan vel hver især bestræbe os på forsoning med tilværelsen - til fordel for et mere harmonisk liv.
Men kan vi tillade os at forlange at andre (også) skal tilgive - være forsonende?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk