annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14046 - 05/11/2012 10:59 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Selv efter provokation ser det foreløbig ikke ud til at nogen rationalist vover at forlange enerådighed for "tør fornufttro", som Gyldendal kalder det.
Der bliver således fortsat plads til "tro, følelser og fantasi".

Samtidig er det jo lidt trist at se, hvor frygtelig totalt galt en rationalist kan komme afsted på fantasiens, og nok også følelsernes, vildveje.

Intuition, som Thomas omtaler, er tydeligvis ikke noget, der "bare hænger på træerne" - for dem, der ikke har øjne at se med blinker

Og hvad næstekærlighed angår - nå det må jeg nok hellere undlade -

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14048 - 05/11/2012 14:47 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det eneste nye fra Arne er, at han nu åbent indrømmer, at hans indlæg er provokationer, og ikke forsøg på at bidrage med noget af værdi til debatten.

Denne tråd har han som sædvanligt startet med løgnagtige påstande og groft citatfusk. Denne gang forsøger han at tage Gyldendals leksikografer til indtægt for sine løgne.

Jeg kan berolige eventuelt forvirrede med, at ingen af Gyldendals eksperter mener, at "sandhed kan indses intuitivt". Intuitionismen er ikke en del af erkendelsesteorien, men er en formalistisk, konstruktivistisk matematisk teori, opfundet af en hollandsk matematiker, og størstedelen af verdens matematikere tager afstand fra den, fordi den er i modstrid med de nyere matematiske teorier, som har vist sig nyttige til løsning af videnskabelige problemer. Alt dette fremgår også af Gyldendals leksikon, såvel som af matematiske leksika, hvis man gider undersøge sagen.

Intuition er en følelse af at forstå, men at det ikke har noget med sandhed at gøre, er tydeligt, når man husker på, at det er intuitive følelser af at have fundet sandheden, som har resulteret i, at mennesker verden over tilbeder mere end 5.000 forskellige guder, og at millioner af mennesker hver uge udfylder deres tipskuponer ud fra intuitive forventninger om, hvilke hold der vil vinde.

Det må vel efterhånden stå klart for de fleste, at Arne er den mest uvederhæftige og løgnagtige person på denne debat, og hans ærinde her er kun at provokere og forsøge at grave grøfter mellem de øvrige debattører. Hver gang han bliver sat til vægs, undviger han debatten og efterlader blot en smiley som en hån mod dem, der har en anden mening.

Det er også en løgn, at Arne går ind for rationalisme. Det har han angrebet uafbrudt i årevis, samtidig med at han har frakendt ateister intuition, en ny løgn. Intuition er netop forstadiet til en rationel tankegang, og det var Einstein jo et levende bevis på. Men kun en rationel tankegang kan afgøre, om den intuitive tanke var et blændværk eller i overensstemmelse med virkeligheden.

Arne vil næppe nogensinde stoppe med sine løgne og sit citatfusk, ligesom jeg heller ikke vil stoppe med at afsløre ham, når han gør det.

Mvh til alle sandfærdige debattører.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14049 - 05/11/2012 15:11 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hvis ellers dine ”intuitive hjertesager” hænger nogenlunde fornuftigt sammen og handler om andet end bare kæleri med idéer om dig selv som guddommeligt afkom, da mangler vi så bare at se dig forklare evt. meningers formål og relevans. Klarer du lige den, så ikke også dette bare blir en stiløvelse med Thomsen og dig som de følsomste gemytter, da vil du nærme dig et fornuftig debatindhold?
Men for de indledende øvelser: 6/m. potentiale...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#14051 - 05/11/2012 17:26 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Endnu en tilføjelse:

Tænk, at et menneske, der så udpræget søger at optræde som rationalist, kan synke så dybt ned i sine åbenlyst ondsindede smæderier, at han benytter ord som:
Citat:
Det må vel efterhånden stå klart for de fleste, at Arne er den mest uvederhæftige og løgnagtige person på denne debat, og hans ærinde her er kun at provokere og forsøge at grave grøfter mellem de øvrige debattører.
mens han samtidig afviser værdien af intuition (klik) i jungiansk forstand eller som beskrevet i Wikipedia (klik) og udelukkende kan opfatte og dårligt nok kan acceptere matematisk intuition (klik).

Og en anden rationalist fastholder fortsat sit krav om rationalismens eneherredømme med ord som:
Citat:
- da mangler vi så bare at se dig forklare evt. meningers formål og relevans.

Sådanne udtalelse fortjener efter min mening kun at ignoreres blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14052 - 05/11/2012 20:10 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Typisk for Arne, at han i sine smædeskrivelser altid mener, at det er hans måltavle, der er smædeskriveren. Der er ikke noget "ondsindet" i at påpege at Arne lyver, når han rent faktisk gør det, og at det bliver dokumenteret. For at underbygge sin påstand fortsætter han så med at lyve groft og linke til tvivlsomme steder.

Nej, Arne, jeg afviser ikke værdien af intuition, og det står der direkte i mit indlæg, hvor jeg bl.a. henviser til Einstein. Jeg afviser heller ikke matematisk intuition, men jeg afviser som de fleste matematikere Brouwers intuitionistiske teori som begrænser matematiske sandheder til konstruktivistiske modeller, for det vil betyde, at vi må skrotte store dele af den moderne matematik, som har vist sig at stemme med virkeligheden. Firefarveteoremet er et tydeligt eksempel.

Jeg afviser også dit første link, som er til en reklameside for Kenneth Jacobsen, en ikke-akademisk esoterisk "sjæleterapeut" og astrolog. Hvad han (eller Jung) mener om intuition er uinteressant for erkendelsesteorien. Jeg afviser også at bruge den religiøse franske filosof Bergson som "sandhedsvidne" for rationalitet, da han mener, at sandheden kommer fra Gud.

Det tredie link til wikipedia bekræfter netop, hvad jeg har skrevet om matematisk intuitionisme, men det kan Arne med sine velkendte forståelsesvanskeligheder ikke forstå. Samme bekræftelse på mine udtalelser kan man finde i Stanford Universitetets encyklopædi i dette link.

http://plato.stanford.edu/entries/brouwer/

Stanford er verdenskendt for sine bidrag til den matematiske forskning.

Så slutter Arne af med en lodret løgn om Simon her.
Citat:

Og en anden rationalist fastholder fortsat sit krav om rationalismens eneherredømme med ord som:
Citat:
- da mangler vi så bare at se dig forklare evt. meningers formål og relevans.


Der er vist ikke andre en Arne her, der vil prøve at mistolke en sætning så groft. Simon har på intet tidspunkt "krævet rationalismens eneherredømme". At Arne ønsker, at alle påpegninger af hans mangelfulde debatindhold skal ignoreres, er næppe nogen nyhed. Det er helt i tråd med hans gentagne afvisninger af at besvare spørgsmål om, hvad han mener.

Derfor bliver vi andre jo nødsagede til at komme med kvalificerede bud på Arnes intentioner, som jeg gør hermed.

Mvh til alle sandfærdige debattører.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk