annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14018 - 31/10/2012 11:30 Rationalisme
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Rationalisme (klik) er, siger Gyldendals DEN STORE DANSKE:
Citat:
I almen tale er rationalisme en tør fornufttro, der ikke lader tro, følelser og fantasi vederfares deres ret.
Hvor megen "ret" tro, følelser og fantasi så skal have - og hvorfor - det skriver Gyldendal ikke noget om, og her på Trosfrihed.dk er der jo ikke just den store konsensus om dette spørgsmål.

Rationalisme er en af flere veje indenfor erkendelsesteori (klik), og ser man under "Teorier om sandhed" finder man begrebet intuitionisme, at sandhed kan indses intuitivt (klik)

Der er tydeligvis mange veje, man kan gå - og hvilken skal man så vælge?
Det må vel være op til hver enkelt af os - og en diskussion om, hvorvidt den ene vej er rigtigere - eller ikke - end en anden, vil vist "løbe ud i sandet" blinker

For mit vedkommende vælger jeg rationalismen - dog med den tilføjelse, at jeg ikke tror, den magter det hele, hvorfor jeg giver Gyldendal ret i, at der også skal være plads til tro, følelser, fantasi - og ikke mindst intuition.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14039 - 04/11/2012 11:37 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Jeg opfatter rationalismen som vores tjener i denne verden, mens intuitionen og kærligheden i hjertet - som er intuitionens nøgle - er porten ind til en mere omfattende forståelse af livet. Intuitionen forstået som direkte erkendelse både inkluderer og transcenderer den rationelle eller positivistiske tænkning. Den er ifølge Ken Wilber transrationel og forveksles desværre ofte med prærationelle følelser og fantasier.

Jeg værdsætter dit forsøg på at italesætte vores (debattørernes) måde at tale sammen på her på Trosfrihed i din tråd om ideernes mødested. Et hæderligt forsøg på metakommunikation. Desværre skete det som forventet ... det blev brugt som endnu en tallerken i det muntre køkken. Det er ærgerligt, når skålen, der skal rumme den nærende suppe, skal møde en stridshandske. Men det er for mange lettere at destruere end at skabe.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#14040 - 04/11/2012 12:00 Re: Rationalisme [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Så prøv du at forstå andre menneskers synspunkter, Thomas, i stedet for at overøse os med tomme floskler om en "kærlighed i hjertet", som du overhovedet ikke føler. Du er ikke engang mand for at tilstå, at du fortsat tror på Ouseleys falske evangelium.

Du kan ikke narre nogen her, Thomas, for jeg skal nok minde alle om dine mange ugerninger på denne og andre debatter.

Så længe du fortsætter i samme utiltalende spor med hyklerier og disrespekt for andres synspunkter, skal du ikke forvente tilgivelse for dine synder. griner

Ole Bjørn engel


Top Svar Citer
#14043 - 04/11/2012 14:42 Re: Rationalisme [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jo, det er jo ikke forbudt at forlyste sig med at "smadre tallerkener", og det er jo ingen overraskelse, at der er dem, der forlyster sig med den "sport" også her på Trosfrihed.dk blinker

Dermed karakteriserer de jo sig selv - og er dermed - set med mine øjne - blot hjemfaldne til at ignoreres blinker

Og "skålen", du skriver om, ka' de jo godt forsøge at smadre, men udrydde den, det kan de jo ikke blinker

Jeg lægger dog også mærke til, at endnu har ingen vovet at forlange eneret for rationalismen (på bekostning af alt andet), men nu hvor jeg fremhæver dette, så kommer det jo nok - hvorved vedkommende jo vil karakterisere sig selv yderligere smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#14044 - 04/11/2012 18:04 Re: Rationalisme [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Dit "muntre køkken", Arne, er du og Thomas nok de eneste, der forlyster jer med, og at I betragter det som noget værdifuldt for debatten, at I konstant prøver at fremstille Simon og treram og mig og andre ateister som mennesker, der er begrænset af en rationel tankegang, viser hvad slags mennesker I er. I er nok de eneste, der tror på den løgn, hvis I da selv tror på den.

Det bedste I bidrager med til debatten er faktisk jeres hykleri om kærlighed, for det er efterhånden blevet så svulstigt, at det fremmer alle andre debattørers troværdighed, så bliv bare ved med jeres overfladiske kommentarer. Nogen hyldest til trosfriheden er det langt fra.

Jeg tvivler ikke på, at dit første møde med din ikon gjorde et stærkt indtryk på dig, og hjalp dig gennem din daværende krise, men da krisen var ovre, var åbenbaringen forbi, og det viste sig, at den slet ikke havde ændret dig. Du er stadig en mavesur og intolerant gammel mand uden kærlighed til verden. Dine årlige "pilgrimsrejser" til ikonen er blot et forsøg på at hykle for dig selv, at du virkelig er blevet det "gode" menneske, som din åbenbaring viste dig, og nu søger du forgæves efter at opleve den åbenbaring igen.

Det er forklaringen på, at du har teamet op med debattens største hykler, Thomas, hvis synderegister er længere end de fleste indlæg, på trods af at jeres tro er vidt forskellig. I har brug for hinanden, for I kræver ikke ærlige svar af hinanden, som vi andre gør, kun at I kan bade jer i hinandens floskler.

Så fortsæt I bare med at muntre jer med jeres "flyvende tallerkener" og andre ligegyldige metaforer, mens vi andre fortæller, hvad der rør sig inden i os. Det giver vores indlæg den menneskelige værdi, som jeres hykleri helt savner. I er de bedste "anti-rollemodeller", vi kunne ønske os på debatten.

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk