annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13932 - 18/10/2012 10:06 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

I fortsættelse af mit indlæg om overgreb mod børn, skal jeg her løfte sløret for, hvorfor jeg ofte farer hårdt frem mod meningspaveri og religiøs missioneren.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at mennesket har nogle stærke destruktive tendenser, som har udspring i vores sunde naturlige medfødte egoisme. Den skyldes jo det overlevelsesprincip, som alt levende har, og som er hensigtsmæssig, når man lever alene.

Men mennesket er et flokdyr, der lever i grupper, hvor individerne hjælper hinanden til større sikkerhed og tryghed, så derfor har vi også udviklet empati, d.v.s. en evne til at sætte os ind i andres situation og se tingene fra deres synspunkt, det vi ofte kalder medfølelse. Det er en delvis mangel på denne empati, der gør at mennesker skader andre og dermed også er skadelige for samfundet, d.v.s. fællesskabet.

Når mennesker søger at lægge pres på andre ved at søge at overbevise dem om, at netop deres synspunkter er "sandheden", så er det reelt et forsøg på at splitte sammenholdet og danne grupper, der vil være uenige, og derfor har en tendens til at bekrige hinanden. Det har været resultatet af de mere end 6.000 religioner og flere end 100.000 sekteriske undergrupper, og ligeså med de politiske ideologier, som også alle sammen hævder at være "sande" og "retfærdige". Alle menneskelige konflikter kan føres tilbage til denne opdeling i "meningsfæller" og den deraf følgende mangel på empati.

En verdensfred og et verdenssamfund ser ud til at være en umulighed på dette stade af menneskets udvikling, men lokalt kan vi godt udvikle fredelige samfund, hvis vi kan udvikle et fællesskab i tænkemåde, der kan øge empatien. Men i det virvar af meninger, der præger den nuværende tilstand, er der så overhovedet noget, vi er fælles om, og som kan blive et samlingspunkt?

Det er der, og det er den fysiske virkelighed. Den er i forvejen fælles for os alle, for den består af kendsgerninger, der ikke ændrer sig fra sted til sted, og som vi takket være videnskabelig forskning bliver klogere på hver dag. Den kan endda give os forklaringen på den "åndelige" virkelighed, som vi alle sammen føler, for den har også sit udspring i fysiske fænomener.

Virkeligheden er det eneste holdepunkt, vi deler, og derfor også det eneste, der kan forene os. Jeg ønsker mig et bedre samfund med større empati. Derfor irriterer det mig, når nogle mennesker søger at erstatte virkeligheden med deres egne fantasier, og prøver at overbevise andre om, at disse fantasier er sandheden.

Jeg er ikke kommet til denne forståelse ved at tilslutte mig nogen trosretning eller filosofisk retning eller noget andet menneskes fantasi. Jeg er kommet til det ved at lytte til alle fantasierne, og har brugt det som grundlag for at tænke selv. Jeg kan ikke se andre muligheder for en almen forståelse, end at få folk til at tænke selv, frem for at lade sig overbevise af andres tanker. Vi har empatien i os. Det handler om at se fornuften i at lade den få større vægt end vores egoisme.

En udvikling af empatien kræver, at vi lytter til andre og lærer at skelne imellem de, der vil have os til at tænke som dem selv, og de, der vil have os til at tænke selv.

Jeg vil det sidste, så derfor prøver jeg at bekæmpe alle forsøg på, at meningspaver og missionærer prøver at få dig til at tænke som dem. Du fortjener chancen for at danne din egen mening uden pression fra andre.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#13972 - 24/10/2012 10:11 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Min tanke med denne tråd var, at den skulle medvirke til en større forståelse mellem debattørerne. Hvis vi ærligt fortalte hinanden, hvad der irriterer os ved de andres måde at føre sig frem på, kunne det måske føre til en mere konstruktiv debat om, hvordan vi kunne få en mere positiv tone i indlæggene, ikke ved at kræve af andre, at de skal respektere ens meninger, men ved at se kritisk på vores egen opførsel.

Kommunikation handler jo om gensidig forståelse, og det får man ikke, hvis den ene part eller begge holder "kortene tæt til kroppen". Det er skuffende at se, at så få tør åbne sig og lægge årsagerne til deres aversioner frit frem. Man kan let få en mistanke om, at de inderst inde skammer sig over deres manglende sympati for andre, og de mangler derfor modet og den mentale styrke, der skal til for blotte sit inderste væsen.

Jeg forstår det godt. Vi bliver fra barnsben indsyltede i idealer om, hvordan vi bør "elske" alle mennesker, og påduttet en følelse af synd, hvis vi ikke gør det, men det er unaturligt ikke at have aversioner og føle aggressivitet, for det er en del af det overlevelsesinstinkt, som vi alle fødes med. Vi har dog i evolutionens løb også udviklet et flokinstinkt, der byder os at leve sammen, og det kræver så, at vi har en vis tolerance overfor hinanden.

Tolerance er noget, vi må arbejde på at udvikle hos os selv, hvis ikke aggressionerne skal tage overhånd. Det er en billig undskyldning for at forsømme dette, hvis man blot erklærer, at man er en synder, og at man ikke magter opgaven. Noget kan man altid gøre, først og fremmest prøve at forstå, hvordan det hele fungerer, og at indse, at det ikke handler om at ændre de andre, men om at ændre sin egen indstilling.

Jeg kan ikke stoppe mine egne aggressive tendenser, men jeg har kunnet ændre deres retning, så de i dag kun er rettet mod de mennesker, der er mest intolerante. Det har gjort det muligt for mig at føle stor sympati og en følelse af fællesskab med alle, der selv er tolerante, uanset om jeg er helt uenig i deres tro og synspunkter. Det kan jeg leve i fred med, fordi de også accepterer mit livssyn.

Jeg kan da godt føle medlidenhed med dem, der er fanget i bitterhedens og intolerancens blindgyde, men de gavner ikke fællesskabet med deres fjendtlige og selvglade holdning, og sålænge de fastholder den, vil de fortsat være mål for min aggression. Det vil ikke ændre dem, for det kan de kun gøre selv, men gør de det, og udvikler de den tolerance og forståelse for andre mennesker, som er nødvendig i et fællesskab, så vil de automatisk blive omfattet af min sympati.

Vi har begge typer her på debatten, og det giver næppe de store problemer at se, hvem der er tolerant overfor andres meninger, og hvem der foragter andre synspunkter end deres eget. Hvorfor de sidstnævnte gør det, kan vi kun gætte på, for de vil ikke fortælle os om årsagen til deres negative holdning.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13982 - 26/10/2012 12:11 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg har nu i denne tråd, og i tråden "Hvad der gør mig lykkelig", redegjort for alle de vigtigste årsager til, at jeg udtrykker mig som jeg gør, og hvorfor jeg har de meninger, jeg har. Tolerancen har som bekendt sin begrænsning i, at den ikke kan tolerere intolerance. Hvis nogen herefter vil tilskrive mig ond vilje, kan det kun betyde, at de ikke ønsker at forstå, hvad jeg mener.

Jeg finder det lidt trist, at så få tør redegøre for årsagerne til deres egne følelser. Der er ikke noget "forkert" i aggression, raseri, had, flugt fra virkeligheden, jalousi, hykleri, religiøs tro, egoisme, rethaveriskhed, griskhed, bitterhed, homoseksualitet, homofobi eller racisme. Det er altsammen naturlige følelser, og de fleste af os har været igennem flere af disse stadier. Men hvis vi skal leve sammen, må vi lære os selv at beherske de følelser, som er negative i vores forhold til andre.

Her vil det hjælpe gevaldigt på den indbyrdes forståelse og dermed også den indbyrdes "tilgivelse", hvis man ærligt redegør for årsagerne til sine følelser, og dermed til sine meninger. Jeg forstår godt, at det er for svært for mange, fordi ovennævnte følelser er dømt foragtelige af samfundet, og hvis man gerne vil virke som et "pænt menneske", så er hykleri jo en nærliggende reaktion. Det fremmer bare ikke forståelsen, for hykleri er jo nemt at gennemskue, hvis ens handlinger modsiger den fromme attitude.

Problemet er bare, at alle disse for andre negative følelser ofte skader indehaveren mere, end det skader objektet for følelserne. Det gør den pågældende mere uegnet til at opnå de mange glæder, som samværet med andre mennesker giver. Når vi skjuler os for hinanden giver det umiddelbart mistanke om, at det må være fordi, at der må være noget alvorligt at skjule.

Jeg har intet at skjule, så derfor har jeg ingen problemer med at være ærlig. Alle mine meninger er åbne for debat, og jeg besvarer gerne ethvert spørgsmål om mine holdninger og om årsagerne til dem. Det er vel egentlig også det, en debat om trosfrihed burde handle om, hvis vi skal blive klogere på hinandens synspunkter.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#14017 - 31/10/2012 08:43 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

En af de ting, der jævnligt irriterer mig, er den ømskindethed, som får flere debattører til at klynke over berettiget kritik af deres måde at debattere på, og som får dem til at prøve at lægge pres på andres ytringsfrihed. Principielt er det det samme, som muslimer praktiserer, når de råber op om krænkelser af deres følelser, og som de ofte bruger som undskyldning for at begå vold eller mord. Jeg er helt enig med den engelske TV-vært, Stephen Fry, når han til deres påståede krænkelser siger: "So fucking what!"

Værst her er Arne, som fornærmet nægter at debattere sine udtalelser, og i stedet bagtaler kritikerne i kommentarer til andre. Når man bevæger sig ud i det offentlige rum for at påvirke andre eller prale af sine evner, så må man være forberedt på at møde uenighed og parat til at tåle kritik. Falsk høflighed og rygklapperi bliver man ikke klogere af, tværtimod.

Men tæt i hælene på Arne kommer Hansemand, som ikke kan forstå, at nogle kritiserer ham skarpt, når han nu er "så klog og vidende om både teologi, psykologi, biologi og hjerneforskning, at alle burde knæle i anerkendelse af hans geni." For at hjælpe på vores forståelse, har han ovenikøbet overøst chatten, debatten og galleriet med beretninger om sit liv, så alle kan se, hvordan en "rigtig mand" bør leve, og hvordan en "superintelligent hjerne" tænker.

Jeg har intet imod deres og andres selvpromovering. Den viser blot deres optagethed af egne følelser, og hjælper os andre til at forstå dem bedre, men jeg har noget mod klynkeriet og især mod deres afvisning af at begrunde deres synspunkter. Hvis en forsker fremlagde sit arbejde som postulater uden at begrunde dem rationelt og henvise til kendte fakta, ville han blive til latter for alle andre forskere, og hans opfattelser ville blive ignorerede af hele den videnskabelige verden. Men i religion og politik er det øjensynligt nok at komme med salvelsesfulde postulater, for at få folk til at hoppe på limpinden.

Det nytter ikke at kalde berettiget og konstruktiv kritik for "personfnidder" eller kalde kritikerne for uvidende og useriøse. Det ændrer ikke på de fakta, som kritikken omhandler. Så derfor vil jeg fortsat "fnidre kritisk", men underbygge min kritik med konkrete eksempler og henvisninger til kendte fakta. Alle er velkomne til at gøre det samme med mig. Jeg har intet imod saglige diskussioner om personlige holdninger.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14020 - 31/10/2012 11:35 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
bamsebjørn skriver:

Citat:
tæt i hælene på Arne kommer Hansemand, som ikke kan forstå, at nogle kritiserer ham skarpt, når han nu er "så klog og vidende om både teologi, psykologi, biologi og hjerneforskning, at alle burde knæle i anerkendelse af hans geni."


Svar:

Vrøvl og atter vrøvl fra din side bamse,,, jeg har intet imod kritik,, det jeg har noget imod er 1): at du og simon hele tiden skyder mig noget i skoene der er uhørt (som jeg aldrig har skrevet eller gjort mig til talsmand for); hvor I så i næste omgang morer jer over at kritisere det I har skudt mig i skoene. Dette minder om små børn i børneværelset der leger Tarzan i deres kamp med en Tiger de forestiller sig, hvad ville der ske hvis de mødte Tigeren selv. Ja med det sidste efterlyser jeg at du og simon dropper jeres skyden mig alt muligt uhørt i skoene, og i stedet vælger at kritisere hvad jeg skriver,, endnu har I ikke turdet dette, men jeg venter tålmodig at I begge opgiver jeres infantile adfærd her på debatten. 2): jeg har noget imod at rubæk og esther og jan sero og michael nægter at studere saglig faglig de emner de gør sig kloge på,, værst er nok rubæk og esther i den sammenhæng mht Paulus,, hvor rubæk netop sværter religion.dk til med lodrette usandheder om Paulus,, ja alle de fagbøger jeg har om Paulus når frem til det stik modsatte af hvad denne rubæk i sit vanvid delirium fremsætter (og esther denne naive kvinde, der ikke kan overskue noget som helst, hun har gang på gang støttet rubæk, uden at hun selv har forstået et ord af det hele, ihvertfald har hun ikke turdet deltage i debatten, blot kommer hun fra sidelinien og siger at rubæk har ret i dette som alt andet han skriver). Men at jan sero og michael også nægter at studere og undersøge kristendommen og hvem Jesus er og hvordan vi skal forstå ham, skuffer mig også, og jeg gruer ved den tanke at jeg ikke har været her på trosfrihed, i så fald ville der ikke ha været nogle til at give dem saglig faglig kvalificeret kritik og Jesus ville ha endt som en Buddha, ingen ville kunne ha set forskel.


bamse skriver videre:

Citat:
For at hjælpe på vores forståelse, har han ovenikøbet overøst chatten, debatten og galleriet med beretninger om sit liv, så alle kan se, hvordan en "rigtig mand" bør leve, og hvordan en "superintelligent hjerne" tænker.


svar:

Noget af det bedste ved trosfrihed er at se når nogle vælger at træde lidt ud af anonymitet, som for nyligen treram og arne har gjort det og som du også selv ikke er så bange for bamse, kredit til dig i den sammenhæng. På den måde ser vi, får vi øje på, at der er mennesker bag vores debat og meningsudveksling. Person og filosofisk tænkning kan ikke adskilles og skal det ej heller, isåfald er det uinteressant filosofi.


endnu mere bamse "snøvl" og "savl":

Citat:
Jeg har intet imod deres og andres selvpromovering. Den viser blot deres optagethed af egne følelser, og hjælper os andre til at forstå dem bedre, men jeg har noget mod klynkeriet og især mod deres afvisning af at begrunde deres synspunkter.



svar:

Igen for tungnemme bamse, mine argumenter er altid velbegrundet og ikke kun ad hominum,, nok også derfor at du og simon blev smidt ud af religion.dk fordi I glemte at argumentere men blot gik efter manden,, i alle de tilfælde jeg driller manden, er der fra min side proppet med vel gennemført argumentation overfor en kopieret tekstnær kritik af min modstanders fremhævede synspunkter.

Endnu en ommer,, så altså for tredie gang må jeg sige; bedre held næste gang bjørn.

mange kærlige hilsner HansKrist der stadig venter på en tekstnær kritik af mine synspunkter.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk