annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13957 - 22/10/2012 11:36 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Smilet var til dig Arne - fra Zenia
Top Svar Citer
#13960 - 22/10/2012 14:50 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tak Zenia yeah Arne smiler


Top Svar Citer
#13961 - 22/10/2012 18:03 Re: Hvad mener Arne egentlig? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hvad mener egentlig Arne?

Litteraturen har sin social funktion, gennem den, kan vi erklære, afvise, nægte at tage for givet, nægte at tro på, fornægte og tilslutte os synspunkter, ja vi ka’ forandre menneskets sociale vilkår og derved forandre dets billede af sig selv. Vi kan gøre selve litteraturen bevidst om den sociale funktion den altid har haft, og dette med alverdens eksperimenter ud i litterære genrer fra digte til social rapporttage. Vi ka’ betragte samtiden som en meningsgivende syntese, stille os i den engagerede litteraturs tjeneste, javel ja, det kan vi, men dette kræver så sandelig at litteraturen tager realiteterne op til overvejelse og fremstiller dem i en genkendelig og logisk fremtrædelsesform, så den ikke blot ender i fantasiprodukter der ingen virkelighed afspejler, og derfor kun blir sanseaftryk!

Hvad er så det egentlig Arne vil? Vil han male symboler på alle træerne, som mennesker så kan fantasere sig til meningen med, uden hverken hoved og hale eller nogen som helst logisk sammenhæng med de realiteter som mennesket nødvendigvis må forholde sig til, hvis det altså skal ændre sine sociale vilkår. Hvad er egentlig meningen med Arnes ord – er det da bare fantasifuld tryghedsgejl ud i en slags selvunderholdning uden nogen relevans og virkelighedsorientering?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13962 - 23/10/2012 09:37 "Abenbaringer" og "helligbrøder". [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Zenia.

Det er skam ikke nogen "helligbrøde" at kalde Arnes ikon for et stykke malet træ, for det er præcis, hvad det er. Men det er også et stykke kunst, hvor en religiøs maler for længe siden brugte en symbolistisk tradition til at beskrive sine følelser for budskabet i det nye testamente, ligesom evangelisterne selv forsøgte at beskrive deres religiøse følelser med ord.

Denne ikon har så givet Arne en "åbenbaring", lige som du måske selv har fået en "åbenbaring" ved at læse om EKIM, og Hanskrist har haft en "åbenbaring" ved at læse om Saulus fra Tarsus, en jødisk epileptiker som grundlagde kristendommen, efter han selv havde haft en "åbenbaring" på vejen til Damaskus. Hvad der triggede denne ved vi ikke i dag, men vi ved til gengæld noget om åbenbaringer.

En åbenbaring er den følelse, man får, når et problem, man i længere tid har tumlet med, pludselig finder en løsning. Det oplever alle mennesker jævnligt, men hvis det er mindre vigtige problemer, kalder vi det ikke åbenbaringer men blot, at "tiøren falder" eller en aha-oplevelse. Hvis problemet handler om ens forståelse af livet, kan oplevelsen have en så stor følelsesmæssig styrke, at den helt ændrer ens liv.

Denne følelse af forståelse kan sagtens være en illusion, for den er helt individuel, men vi vil gerne have den bekræftet af andre, for det øger jo dens sandhedsværdi for os. Det er grunden til, at de "åbenbarede" prædiker deres tro for andre, for de kan ikke rigtigt leve med en mistanke om, at det måske blot er noget, de bilder sig selv ind for at løse deres problem. Derfor reagerer de kraftigt på enhver modsigelse af deres "sandhed".

For mig er det snarere denne reaktion, der er en "helligbrøde", for den er jo et tegn på en disrespekt for andre menneskers forståelse af livet, og stik imod hvad f.eks. EKIM prædiker, at årsagen til dine problemer med omverdenen ikke skal søges hos andre, men i din egen indstilling.

Jeg forstår udmærket Arne, og det har jeg gjort lige siden han for år tilbage sendte mig sin beretning om sin ikonoplevelse, som han netop fik under en følelsesmæssig krise, men Arne forstår ikke mig og andre mennesker, og han ønsker heller ikke at forstå. Det gør Thomas og Michael og Hansemand heller ikke. De foretrækker alle at leve i troen på, at deres "forståelse" er bedre end andres, og at alle andre derfor "mangler noget".

Jeg er revnende ligeglad med, om andre opfatter livet anderledes end jeg, så længe det gør dem lykkelige, og de vel at mærke ikke skader andre, og de ikke prøver at overbevise verden om, at de selv har fundet "sandheden" og kræver, at det skal vi anerkende dem for. Der findes ingen evige og absolutte sandheder, og hvis man bryder sig om andre mennesker, så vil man respektere deres ret til at se på livet på deres egne præmisser. En livsopfattelse er jo en individuel følelse, for ingen kan overskue samtlige kendsgerninger om livet, som menneskene har fundet ud af. Jeg anerkender derfor, at enhver tro kan være lige så god som min egen pragmatiske livsopfattelse, hvis den opfylder ovenstående 3 præmisser.

De fire nævnte har ikke denne respekt for andres viden og erfaringer, så derfor fortjener de heller ikke respekt selv. Enhver, der hævder, at deres tro er den rette, sætter jo sig selv over mennesker med en anden mening, og det er det stik modsatte af den "kærlighed til verden og menneskene", som de så ofte hævder at føle.

Jeg håber, at det har gjort dig lidt klogere på årsagerne til uoverensstemmelserne, Zenia, og på hvem, der er de virkelige "blasfemikere". tunge

Tænk lidt over det. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#13966 - 23/10/2012 16:02 Re: Trosfrihed – idéernes mødested [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg ser, du bliver "bombarderet" med påstande om mig (og andre) såsom:
Citat:
- men Arne forstår ikke mig og andre mennesker, og han ønsker heller ikke at forstå.
og
Citat:
De foretrækker alle at leve i troen på, at deres "forståelse" er bedre end andres -
og
Citat:
De fire nævnte har ikke denne respekt for andres viden og erfaringer, så derfor fortjener de heller ikke respekt selv.

Bortset fra, at alle tre påstande er lodret løgn (i hvert fald for mit vedkommende), så er vi jo her ude i en adfærd, som selv Det Muntre Køkken ikke ville tolerere.
Der må man jo kun skyde efter tallerkenerne - ikke efter dem, der sætter dem op blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk