annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13887 - 12/10/2012 15:05 Hvad der forstyrrer min lykke.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Som mennesker har vi jo en opfattelse af tilværelsen, og en mening om hvordan vi skal forholde os til andre. Når nogle ser anderledes på det, er vi naturligvis uenige, men vi kan da tolerere deres synspunkter, så længe de ikke angriber os for vores.

For mit vedkommende går grænsen for tolerance ikke blot ved angreb på min egen opfattelse, men ved alle angreb på andres ret til at tænke selv. Det irriterer mig voldsomt, når mennesker håner andre for deres opfattelse og søger at lægge psykisk pres på dem for at de skal ændre deres tro, og jeg reagerer på det ved at angribe dem med deres egne våben.

Jeg er udmærket klar over, at en stor del af disse "meningspaver" blot er ulykkelige mennesker, der søger bekræftelse for deres egen tro hos andre, men deres usikkerhed giver dem ingen ret til at søge at trække andre over i den samme tilstand. De savner respekt for andres integritet.

Jeg deler gerne min opfattelse med andre, men om de vil acceptere den, skal helt være deres eget valg. Jeg ønsker at mennesker skal tænke selv, og træffe deres afgørelser på grundlag af egne tanker, ikke hvad andre har tænkt for dem. Hvis min opfattelse kan inspirere dem til det, så er det fint med mig, også hvis de kommer til et andet resultat. Deres samlede erfaringsgrundlag er jo anderledes end mit, og ingen har "patent" på sandheden. Det er den frihed, jeg ønsker for mig selv, og derfor skal den selvfølgelig også være andres ret.

Der er andet end meningspaver, der kan forstyrre min lykke, f.eks. fysiske og psykiske overgreb mod især børn, og det vil jeg vende tilbage til. Men lige nu vil jeg gerne høre: Hvad forstyrrer din lykke og irriterer dig?

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13889 - 12/10/2012 17:19 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Tja...nuvel; det forstyrrer mit liv at se hvordan politiske diskussioner i medierne er blevet til underholdning, hvordan det har forpestet muligheden for at komme rundt om problemer. Jeg skammer mig over pressen, der fremfor at beskrive det observerede så objektivt som overhovedet muligt, i stedet fordrejer informationer i så subjektiv en retning at det ender med at ødelægge ædlere formål

Dertil er det bekymrende at se hvordan økonomisk vækst er steget vore politikere til hovedet overalt i verden, dette i en grad så overblik og visioner er blevet væk fra den off. debat. I dette lys bekymrer det mig ikke mindre at se hvordan samfundets svageste behandles, en reduktion til mennesker uden værdi, fra individ til divid.
Det er sigende at se politikere sole sig i meninger om syge og svage mennesker, der omvendt sjældent kan sole sig i politisk praksis. Fra at måle samfundets værdi ved selve måden hvorpå de svageste behandles, er det nu blevet politisk acceptabelt at usynliggøre dem så raffineret som overhovedet muligt, gøre deres liv til retoriske fraser i et politisk puslespil om personlig opmærksomhed. Dette burde bekymre os alle. Det irriterer mig gevaldigt at journalister sjældent har nosser til at gå ordentligt i kødet på flere af de selvglade politikere der bringer i forvejen svage og syge mennesker længere ud på afgrunden, at den slags politikere der jo selv er på overførselsindkomst men ingen positiv forskel gør, ikke betragtes som en økonomisk belastning; men det sker vel ikke p.a. (u)lykkelig uvidenhed...? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13891 - 13/10/2012 03:53 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Der er desværre flere ting i sygehusvæsenet der forstyrrer min lykke,efter at have set udsendelsen om pigen der ikke ville dø, kom jeg i tanke om mange af mine negative oplevelser med læger, som jeg heldigvis er i stand til at skyde i baggrunden.
For mange år siden fik jeg tarmslyng og kom på Glostrup Amt sygehus, jeg fik lagt sug ned i mavesækken og i 2 døgn fik jeg ingen væske overhovedet, normalt får man væske intravenøst i sådanne tilfælde, så kom en læge og fortalte jeg skulle til Herlev i dialyse, fordi mine nyrer ikke virkede, jeg fik en meget mærkelig fornemmelse, hvad fanden var der sket her, nå lidt senere efter nogle blodprøver kom lægen tilbage og sagde at jeg alligevel ikke skulle i dialyse, nyrerne var begyndt at virke igen, jeg slog mig til tåls med nyrerne var helt i orden, hvilket det senere viste sig de ikke var og har kæmpet med dette lige siden.
For 3 dage siden var jeg i lægehuset fordi jeg havde det lidt mærkeligt, jeg mente det var grundet nogle nye piller jeg havde fået, men fik at vide at dem skulle jeg tage, jeg havde fået ordineret nogle blodfortyndende piller af min hjertelæge på Ängelholm hospital, dem måtte jeg endelig ikke tage sagde lægen her i lægehuset, dem kunne jeg ikke tåle.

Igår troede jeg at jeg havde haft en blodprop og tog til Ängelholm sygehus, havde min medicinliste med, jeg havde så ikke haft nogen blodprop, men måske arbejdet for meget så jeg fik bryst/arm smerter, lægen sagde så at de piller jeg havde spurgt om i lægehuset, måtte jeg endelig ikke tage, dem kunne mine nyrer ikke tåle, jeg fortalte så af jeg havde fået at vide at jeg ikke måtte tage den blodfortyndende pille, nej den skulle jeg skam tage den var ikke farlig.
Det er ikke første gang jeg har fået forkert medicin, det sker faktisk jævnligt, jeg checker altid ny medicin på nettet og har fanget flere jeg blev ordineret, men ikke måtte tage.

Jeg tænker her på andre mennesker der måske ikke har internettet til hjælp eller bare tager det de får ordineret uden at checke den vedlagte seddel med div. vigtige oplysninger om medicinen, der er desværre sikkert mange der bliver fejlmedicineret med måske døden til følge.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13896 - 13/10/2012 10:56 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: treram]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Mens jeg går i tænkeboks og indtil jeg får tid til at skrive og begrunde ... det der måske kan opfattes som et paradoks?

... fordi jeg også her vil citere det selv samme digt af Benny Andersen


Citat:

Af og til kan man fyldes af glæde
på en måde der er helt utidssvarende.
Hvis man røver omfanget af den
ville det virke stødende
som om man var glædesblotter
man risikerede at blive pålignet
en særlig forlystelsesskat
eller i bedste fald slippe med en advarsel
Lad det ikke ske igen
og aldrig i andres påsyn.

Det kan skyldes synet af en blomst i vejkanten
en pludselig indsigt i dens fuldkommenhed
den står der og er blomst på en genial måde
som om det var det naturligste i verden
hvad det naturligvis også er
men man ville næppe slippe godt fra at fortælle det til andre.
Se engang hvor den blomst den er
den blomsteste blomst i miles omkreds
blomst helt ud i bladspidserne
ikke ét overflødigt blad
det er virkelig professionelt arbejde
alt i den
rod
stængel
kronblade
støvdrager
udfylder indefra dens blomsthed
til dens yderste grænse

MEN

og her kommer vi til det geniale
den overskrider endog denne grænse
i kraft af sin vellugt
i kraft af sin skønhed
som når mange meter væk
se selv
lugt selv
glæd jer selv.

Folk ville stirre rystet på en
eller med pegefingeren foretage
en drejende bevægelse ud for tindingen.
Eller når det går op for én hvilket mirakel
det egentlig er at man er samtidig med sin elskede
menneskeheden har jo millioner år på bagen
sammenlagt er det store tal vi taler om
og naturligvis har mange af dem mødt hinanden
en eller flere gange
men prøv så at regne ud hvor mange mennesker
der gennem tiderne aldrig har mødt hinanden.
Hvis de alligevel fik chancen
mødtes i samme århundrede
på samme sted
ville mange af dem ikke have
noget at sige til hinanden
ville sidde forlegne
trille tommelfingre
og skotte ud ad vinduet
hvordan mon vejret blir i morgen
og ønske sig langt væk
hvad de jo heldigvis også var i virkeligheden.

Men ud af denne ufattelige mængde mennesker
som dels aldrig mødte hinanden
dels ikke ville have fået noget ud af det
var min kone og jeg så usandsynligt heldige
at det netop var os to der mødtes synkront på samme sted
og tilmed straks havde så meget at sige hinanden
at vi sagtens kunne bruge et par liv til
men det er nok at tage munden for fuld.

Hvis ikke det er et mirakel
men prøv at forklare sådan noget til andre
de vil straks komme med særdeles ledende spørgsmål
vedrørende ens drikkevaner
så jeg går lidt stille med det og håber det kan blive mellem os.


Lørdagstanker fra RoseMarie
Top Svar Citer
#13900 - 14/10/2012 16:19 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Ja man kan jo ikke sige historien er ukendt, historien om mistilliden til sygehusvæsnet, som består af mange små historier, der hver især viser noget om DE engang ophøjet mål: helse for enhver pris.
Jeg synes i den forbindelse du skulle læse Tage Voss lille roman om livet som læge på Christians Ø, med alle de refleksioner dette indebar for eftertiden, bare som ræsonnementer der spilles op ad væggen i disse tider, hvor de førhen ophøjede mål for sygehuse nu synes erstattet af økonomiske kalkuler der kun går én vej, og hvor sygehuse synes beboet af et flimmer af lægefaglige formål der aldrig har set et fællesmøde.

Særdeles mange mennesker vil nikke genkendende til oplevelsen af medicin der ordineres af den ene men forkastes af den anden læge, ja af flagrende prognoser og noget der minder om en ligegyldighed der bare mangler, at læger nu spørger pat. hvad man dog skal foretage sig i den givne situation.
Det er jo som du under hvert et ord lægger betydningen, meget helsen der afgørende forstyrrer grundlaget for den sindsro, der igen er forudsætning for stunders lykkefølelse. Divergerende diagnoser skaber meget af uroen syge mennesker slås med, og her kommer den lægefaglige autoritet ind i billedet. Den skal muliggøre at man som pat. kan lægge hovedet på puden og overlade regeneration til kroppen selv. Og dette blir kun muligt, når lægen der har fundet årsagen til problemet og gjort dette klart i samråd med pat., sidenhen foreskriver den korrekte medicin, hvorefter man jo klarer selv store smerter med en underliggende tillid til at det går over med tiden, at det bare drejer sig om nødvendig tid. Ødelægges den lægefaglige autoritet p.a. umulig tillid mellem pat. og læge, ja da ødelægges ganske meget af vejen imod bedre helse. Hvad der er sket er vel i stor grad, at læger nu sjældent får muligheden for at opbygge tillidsvækkende historier til pat., hvilket skulle skabe grundlaget for autoriteten. I sidste ende er pat. efterhånden overladt til sig selv, og det er skidt.

Måske dette er det mest dramatiske skred indenfor det lægefaglige: at læger i stedet for at konkurrere imod sygdommene, med hinanden og i kraft af stigende personlige erfaringer og viden, nu flytter fokus til indbyrdes konkurrerer om ”selvværdsprognoser” og gerne i tv-programmer der skal gøre én kendt – men for hvad?

Hvor jeg vil hen med dette? – at uro og mistillid, som i den grad er faktorer der sætter stresshormon i vejret, og derfor ingen god ven er med helsen, er en grundlæggende forventning vi i dag har til læger, og fordi det lægefaglige ikke længere betragtes som en enhed men som indbyrdes økonomisk konkurrerende instanser. Det ses på sygehuse. Pat. er overladt til sig selv i dagens Danmark, Sverige, ja måske i det meste af verden. Det indbyrdes forhold mangler – kendskabet til hverandres liv, alle de små faktorer der for læger engang medvirkede til at tegne det nødvendige helhedsbillede, er nu stort set væk. Det er fx. tit en upersonlig oplevelse at være indlagt, ja at besøge ambulatorier – sygehuse samles fx. til store kolosser der skaber det upersonlige miljø, mens selve sygdommene opleves som en vældig personlige livsledsager - en diskrepans. Så det er et af de store dilemmaer vi møder i hverdagen, når vi vil ha’ lægefaglige råd: det upersonlige, ukendskabet. Du selv søger fx. lægefaglig viden på Internet, bare som et eksempel på udviklingen der præger os alle.
Det er selvfølgelig et omfattende tema: sygdom og helse, og derfor også et anliggende med mange forventninger. Men jeg tror altså, at vi som mennesker der i situationer trues af voldsomme ødelæggelser af livet vort, hellere vil ha’ vore kriser behandlet som et personligt anliggende, hvor fx. netop lægen der starter helbredelsen, også er den der følger os og afslutter sygdommen sammen med os?
Dette er det desværre nu kun få forundt – mennesker med adskillige millioner på bankkontoen, ell. politikere, som ka’ betale læger på private sygehuse til at følge sygeforløbet fra den ene ende til den anden. Også denne udvikling er en politisk beslutning, hvor konsekvenserne omsider er ved at gå op for os alle.

Jeg håber du har gode dage Treram, gode tider med din elskede – skid forøvrigt fortsat højt og flot på andres misundelse. Jeg nød bare at drille dig lidt med sneen der står for døren, ved du - den er jo også en belastning for rigtig mange mennesker, men for mig en aforisme, for jeg ska’ ikke længere skovle sne. Godt vi ka’ drille hinanden, og så til slut: pøj-pøj med det medicinske, jeg håber du finder en lægefaglig kapacitet på området du ka’ stole på.

mvh
Simon

P.s.: den lille bog jeg henviste til i toppen her: Tage Voss ”Status på Skæret” – i den forbindelse desuden ”- sagde doktoren”.


Redigeret af Simon (14/10/2012 16:29)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk