annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13886 - 12/10/2012 14:34 Hvad der gør mig lykkelig.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvad er lykke? Det vrimler med bøger og banale formuleringer om, hvad lykke er, men det eneste, man kan udlede af dem er, at det er individuelle ting, som giver os denne fornemmelse af lykke.

Nogle mennesker oplever sjældent den fornemmelse, og når det sker, klamrer de sig til den forestilling, at de har fundet sandheden om lykken. Det har de altså ikke, da lykkefølelse trigges af individuelle ting, forskelligt fra menneske til menneske. Alligevel er der visse ting, der synes at virke for flere mennesker.

Måske kan vi inspirere hinanden til at finde lykken på flere måder, hvis vi fortæller om, hvad der gør os selv lykkelige. Det er denne tråd beregnet til, og altså ikke til at debattere og kritisere andre. Det vil jeg oprette en anden tråd til.

Så har du noget inspirerende at bidrage med, så er du velkommen her. Lad os sammen "kortlægge" lykken, så andre måske kan se livet fra nogle mere positive vinkler, og vi hver især bliver bedre til at forstå hinanden. Jeg er klar over, at det er svært for nogle at blotte sig, fordi de frygter "verdens dom", men lykkelige mennesker har ikke dette problem. Lad os derfor give vore erfaringer videre til glæde for andre.

Jeg er selv et lykkeligt menneske, for tusindvis af ting gør mig lykkelig. Det vil tage for lang tid at fortælle om dem alle, men de vigtigste er:

Jeg er så heldig at have et godt helbred, og selv om jeg ikke gør det optimale for at vedligeholde det, så har jeg en fremragende kondition for min alder, og alle mine sanser fungerer godt, så jeg kan nyde sanseoplevelser af enhver art.

Jeg er vild med at tilegne mig mere viden, så det har jeg gjort hele livet, og min internetforbindelse har gjort det meget lettere for mig at holde kontakt med forskere verden over, og lære nyt om verden hele tiden.

Det gør mig glad at kunne dele min viden med andre, så de har chancen for at opleve min glæde over ny viden selv. Dele af mit liv er derfor gået med at undervise andre, og det har jeg høstet masser af taknemlighed for og livslange venskaber.

Det glæder mig at hjælpe mennesker, der har behov for hjælp, og det bruger jeg en hel del tid og ressourcer på. Jeg får ikke altid tak for det, men det betyder ingenting, for jeg har for længst erfaret sandheden i det gamle ordsprog: En god gerning bærer lønnen i sig selv. Det er en stor tilfredsstillelse at have overskud til at hjælpe andre, uden at skulle have noget for det.

Det gør mig lykkelig, at jeg har bevaret og endda udviklet min barndoms fantasi og kreativitet. Det sætter mig både i stand til at forstå nye ideer i videnskaben, og selv skabe kreative løsninger på mange problemer, samt at nyde kunst af enhver art.

Jeg skal senere uddybe alt dette, min lige nu vil jeg gerne høre: Hvad gør dig lykkelig?

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13888 - 12/10/2012 17:00 Re: Hvad der gør mig lykkelig. [Re: ole bjørn]
Zenia
Uregistreret

Kære Ole:

Dejligt indlæg, som satte tanker i gang. TAK for det. smiler

Mit svar er enkelt:

Når intuitionen følges, ér jeg LYKKELIG. ...

Den ydre verden KAN give lykke (med vilje skrevet med småt!) på forskellig viis, men:

Med fare for at lyde lidt for højstemt, er det for mig sådan, at:

Min Sjæl ved, had der er SAND LYKKE, - og NÅR jeg lytter til den, OG vel at mærke handler dét ud, som den siger:

Ja, så oplever jeg ofte, at det gør andre OG mig selv SÅ godt. ...

Så det håber jeg på at kunne blive meget bedre til, for det er også min erfaring, at alt det, den ydre verden rumler og larmer med gør sit bedste for at overdøve Sjælens spinkle kalden. ...

God week-end - ønskes alle af Zenia




Top Svar Citer
#13890 - 12/10/2012 17:49 Re: Hvad der gør mig lykkelig. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Lykken er at gå hånd i hånd med sin datter og sin elskede, at ryge en god håndrullet stærk smøg til kaffen mens man læser avis eller en god bog der ikke vil lægge én fra sig, fx. læse Varulven for guderne må vide hvilken gang! Lykken er at elske til man ligner et krøllet håndklæde og hjerterne skriger på pause, at gå i byen og spise med gamle venner hver tredje måned og drille hinanden over dårlig rødvin og god øl, senere stå sammen på gaden med hver sin smøg og se sneen dale ned i kalotten på alle forbipasserende med små og store fødder - hvor jeg håber vi denne vinter blir lykkeligt begavet med sne, så vi kan lune os med glögg i køkkenet med stearinlys på bordet og Kertil Bjørnstads ”Leve Patagonia” på cd-afspilleren...”leve livet!”, skreg lykken – ”men helst uden sne!”...råbte Treram...;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13892 - 13/10/2012 04:13 Re: Hvad der gør mig lykkelig. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jo det er skam flot med sneen der daler ned og lægger sig i et tykt lag, man iklæder sig rigtigt varmt tøj og store skistøvler, tager sin skønne viv under armen og begiver sig ud i sneverdenen, det knirker skønt under fødderne og man kommer hjem med rød næse og kinder, med lungerne fyldte af den frostne rene luft, så står den på varm chokolade, æbleskiver og skøn musik, måske lidt Elwis P.

Lykke er også når min purunge viv tager mig under armen og hiver mig med ud at shoppe og de mange der skuler lidt til os, den gamle hønisse og den unge pige, men det er hun da ligeglad med, hun vil ikke af med mig og vice versa.

Lykke er også når mine børn med børnebørn besøger os her i det skånske og vi tager til en af vore søer og bader i det brune varme vand, det elsker både ungerne og vi voksne.

Lykke er også når vi tager et pusterum fra den travle dag og tager os af hinanden i kærlige favntag midt på dagen, indtil vi falder om af en naturlig træthed og sover sødt i ske.

Jo lykke er mange ting, jeg håber sandelig for mine medmennesker at de også er i stand til at finde og føle lykken.


Redigeret af treram (13/10/2012 04:15)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13895 - 13/10/2012 10:50 Re: Hvad der gør mig lykkelig. [Re: treram]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Mens jeg går i tænkeboks og indtil, jeg får tid til at skrive og begrunde ...

... så vil jeg citere et digt af Benny Andersen

Citat:

Af og til kan man fyldes af glæde
på en måde der er helt utidssvarende.
Hvis man røver omfanget af den
ville det virke stødende
som om man var glædesblotter
man risikerede at blive pålignet
en særlig forlystelsesskat
eller i bedste fald slippe med en advarsel
Lad det ikke ske igen
og aldrig i andres påsyn.

Det kan skyldes synet af en blomst i vejkanten
en pludselig indsigt i dens fuldkommenhed
den står der og er blomst på en genial måde
som om det var det naturligste i verden
hvad det naturligvis også er
men man ville næppe slippe godt fra at fortælle det til andre.
Se engang hvor den blomst den er
den blomsteste blomst i miles omkreds
blomst helt ud i bladspidserne
ikke ét overflødigt blad
det er virkelig professionelt arbejde
alt i den
rod
stængel
kronblade
støvdrager
udfylder indefra dens blomsthed
til dens yderste grænse

MEN

og her kommer vi til det geniale
den overskrider endog denne grænse
i kraft af sin vellugt
i kraft af sin skønhed
som når mange meter væk
se selv
lugt selv
glæd jer selv.

Folk ville stirre rystet på en
eller med pegefingeren foretage
en drejende bevægelse ud for tindingen.
Eller når det går op for én hvilket mirakel
det egentlig er at man er samtidig med sin elskede
menneskeheden har jo millioner år på bagen
sammenlagt er det store tal vi taler om
og naturligvis har mange af dem mødt hinanden
en eller flere gange
men prøv så at regne ud hvor mange mennesker
der gennem tiderne aldrig har mødt hinanden.
Hvis de alligevel fik chancen
mødtes i samme århundrede
på samme sted
ville mange af dem ikke have
noget at sige til hinanden
ville sidde forlegne
trille tommelfingre
og skotte ud ad vinduet
hvordan mon vejret blir i morgen
og ønske sig langt væk
hvad de jo heldigvis også var i virkeligheden.

Men ud af denne ufattelige mængde mennesker
som dels aldrig mødte hinanden
dels ikke ville have fået noget ud af det
var min kone og jeg så usandsynligt heldige
at det netop var os to der mødtes synkront på samme sted
og tilmed straks havde så meget at sige hinanden
at vi sagtens kunne bruge et par liv til
men det er nok at tage munden for fuld.

Hvis ikke det er et mirakel
men prøv at forklare sådan noget til andre
de vil straks komme med særdeles ledende spørgsmål
vedrørende ens drikkevaner
så jeg går lidt stille med det og håber det kan blive mellem os.


Lørdagstanker fra RoseMarie
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk